Hond vliegt achter katten aan

25-03-2024 07:57 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb tijdelijk een hondje te logeren. Vriendin van mij ligt in scheiding en gaat tijdelijk bij haar ouders in met de kinderen. Hondje kan daar niet mee heen omdat haar ouders dat te druk vinden. En deze mensen zijn al op leeftijd. Het was dus of bij mij tijdelijk (tot zij een huisje heeft) of asiel. En ik weet wat een hond kan betekenen voor je, helemaal na een scheiding.

Met mijn hond samen gaat het goed. Ff wennen nog. Maar met mijn katten is een ander verhaal. Hond gromt naar ze en jaagt ze weg. Terwijl als mijn vriendin buiten liep met het hondje dat ze niet eens naar een kat keek. Het hondje komt uit Roemenië. Heeft de nodige trauma,s (vandaar dus ook niet de keus voor asiel). Maar hoe kan ik dit het beste begeleiden???? Heb nu de honden in aparte kamer als we slapen. Zodat de katten rustig binnen kunnen wandelen/liggen/eten. Maar zodra ik beneden kom en dus de deur van die kamer open doe zijn mijn katten er van door. Als ik hondje dan in de tuin laat blijft hij bijna de heg heen en weer ijsberen. Zo van daar zit er eentje. Maar ik wil ook niet dat mijn katten angstig zijn/blijven. Hond is hier nu 2 dagen, dus ook nog kort. Ik weet, heeft tijd nodig. Maar mijn vraag dus, hoe begeleid ik dit zodat iedeeern gelukkig is?
Alle reacties Link kopieren Quote
de hond tijdelijk in een bench?
Alle reacties Link kopieren Quote
Arme katten! Toch maar een ander huis zoeken voor de hond denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa2022 schreef:
25-03-2024 07:57
Heb nu de honden in aparte kamer als we slapen. Zodat de katten rustig binnen kunnen wandelen/liggen/eten.

Dit doe je goed! Daarna gaat het mis :P . Hond moet je absoluut NUL kans geven om achter de katten aan te kunnen gaan (ik neem zelf nóóit een nieuwe hond los mee het huis in, eerst aan de riem om te kijken of er niet gejaagd gaat worden want mijn katten gaan voor en je hebt het niet zo 1, 2, 3 weer hersteld). Je zult dus heel intensief moeten inzetten op begeleiding! Op het moment dat jij niet kunt begeleiden: hond in aparte kamer.

Dan die begeleiding:
Hond aan riem, jij op de bank bijv. Iets heel lekkers erbij en elke keer als de hond ontspant geef je wat lekkers (heel rustig, geen blije energie, gewoon een rustige braaf). Dat is voor de momenten dat je katten niet in de buurt zijn en hij dus het liefst zou gaan ijsberen om ze te zoeken.
Als je katten wél in zicht zijn gaat ie waarschijnlijk helemaal niet ontspannen, dan ga je Look At That (LAT) toepassen: hond kijkt naar kat, jij geeft iets lekkers. Dat blijf je herhalen totdat je bij het geven van het lekkers de kop van de hond steeds meer jouw richting op kunt krijgen. Uiteindelijk gaat de hond bij het zien van een kat naar jou kijken om te kijken waar het lekkers blijft, dat is een supermooi moment en helemaal de bedoeling van deze oefening.

Het kan goed zijn dat zodra jij de hond geen enkele kans meer geeft om er achteraan te gaan de hond gaat wennen aan de aanwezigheid van de katten en er dan een knopje omgaat. Ik heb een nieuwe hond (die met katten geleefd had, maar bij het - aan de riem - hier in huis komen héél intens was en achter de katten aan wilde) weleens twee dagen aan de andere kant van een hekje laten zitten, verder alleen aan de riem door het andere vertrek. Toen was de hevigheid er vanaf (gewend aan de geuren en het zien van deze katten) en konden ze gewoon samen.

Een andere hond deed ik in een bench, met een superlekkere kluif/gevulde kong en dan ging ik er eerst naast zitten, later ook alleen met het lekkers, en die was toen ook met een paar dagen okee. Maar dan heb ik het dus wel over honden die absoluut NUL idee hadden dat ze zelf contact mochten maken met die katten, die mochten dus echt niet eerst hier in huis achter de katten aan. Als ze dat eenmaal hebben gedaan zit die kick erin, dat het zó leuk en opwindend is, dat moet echt weer even uit het systeem dus dan kan het langer duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en dus ook in de tuin absoluut NIET de ruimte geven om achter katten aan te gaan of te ijsberen. Dus gewoon echt niet los in de tuin totdat het uit z'n systeem is. Ja, dat is even lastig, maar als je dit niet nu de kop indrukt en goed begeleidt dan is de kans dat dit vanzelf minder gaat worden voordat het misgaat met je katten (door de stress) echt heel klein. Die hond moet die adrenaline eruit, die link dat die katten zó gaaf en opwindend zijn moet eruit.
Dus ook in de tuin aan de riem en evt. de LAT toepassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt alsof het een bult training gaat kosten voor dit leefbaar gaat zijn voor je katten. Heb jij de tijd en energie hiervoor (over)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Te stressvol. Andere plek zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
25-03-2024 08:27
Dit doe je goed! Daarna gaat het mis :P . Hond moet je absoluut NUL kans geven om achter de katten aan te kunnen gaan (ik neem zelf nóóit een nieuwe hond los mee het huis in, eerst aan de riem om te kijken of er niet gejaagd gaat worden want mijn katten gaan voor en je hebt het niet zo 1, 2, 3 weer hersteld). Je zult dus heel intensief moeten inzetten op begeleiding! Op het moment dat jij niet kunt begeleiden: hond in aparte kamer.

Dan die begeleiding:
Hond aan riem, jij op de bank bijv. Iets heel lekkers erbij en elke keer als de hond ontspant geef je wat lekkers (heel rustig, geen blije energie, gewoon een rustige braaf). Dat is voor de momenten dat je katten niet in de buurt zijn en hij dus het liefst zou gaan ijsberen om ze te zoeken.
Als je katten wél in zicht zijn gaat ie waarschijnlijk helemaal niet ontspannen, dan ga je Look At That (LAT) toepassen: hond kijkt naar kat, jij geeft iets lekkers. Dat blijf je herhalen totdat je bij het geven van het lekkers de kop van de hond steeds meer jouw richting op kunt krijgen. Uiteindelijk gaat de hond bij het zien van een kat naar jou kijken om te kijken waar het lekkers blijft, dat is een supermooi moment en helemaal de bedoeling van deze oefening.

Het kan goed zijn dat zodra jij de hond geen enkele kans meer geeft om er achteraan te gaan de hond gaat wennen aan de aanwezigheid van de katten en er dan een knopje omgaat. Ik heb een nieuwe hond (die met katten geleefd had, maar bij het - aan de riem - hier in huis komen héél intens was en achter de katten aan wilde) weleens twee dagen aan de andere kant van een hekje laten zitten, verder alleen aan de riem door het andere vertrek. Toen was de hevigheid er vanaf (gewend aan de geuren en het zien van deze katten) en konden ze gewoon samen.

Een andere hond deed ik in een bench, met een superlekkere kluif/gevulde kong en dan ging ik er eerst naast zitten, later ook alleen met het lekkers, en die was toen ook met een paar dagen okee. Maar dan heb ik het dus wel over honden die absoluut NUL idee hadden dat ze zelf contact mochten maken met die katten, die mochten dus echt niet eerst hier in huis achter de katten aan. Als ze dat eenmaal hebben gedaan zit die kick erin, dat het zó leuk en opwindend is, dat moet echt weer even uit het systeem dus dan kan het langer duren.
Oké dank je wel, dit ga ik proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
25-03-2024 08:07
de hond tijdelijk in een bench?
Raakt ie volledig in paniek. En gaat net zolang door dat ie kan uitbreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En zelfs na alles te doen wat S-Groot heeft geschreven en het goed lijkt te gaan: Ga ervan uit dat trainen kan en zal falen. Één ogenblik van onoplettendheid, de riem laten vallen of een deur vergeten goed dicht te doen en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen. Of je denkt na een paar maanden dat je nu wel goed zit en komt vervolgens alsnog een keer thuis op een plaats delict. Dit gedrag krijg je er met een beetje pech gewoon heel moeilijk uit, vooral bij een hond waarmee van alles qua training al niet kan vanwege trauma's, en dan wordt het een langetermijnproject met een hoop stress voor jou, de poezen en ook de hond.

Superlief dat je je vriendin wil helpen, maar ik zou wel kijken of er toch niet iemand anders is in jullie omgeving waar deze hond terecht kan. Want een huis is niet zo snel meer gevonden tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit me volledig aan bij wat S-Groot zegt!

Is heir misgegaan met de hond van mijn moeder (lekker lachen terwijl de hond de kat het hele huis/tuin doorjaagt, hihaho) en ik ben oprecht drie weken over moeten komen om het eruit te krijgen. Dat gaat nu goed, maar met vreemde katten nog steeds een drama. Echt, geen seconde achter die kat laten aanjagen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook zo’n hond tijdelijk in huis, niet te doen en heel zielig voor mijn katten. In een onbewaakt ogenblik beet het mijn 18 jaar oude kater in het gezicht. Die ging heel verdrietig boven zitten. Vreselijk. Dus doe het je katten maar niet aan. Ik doe het in elk geval nooit weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wojak schreef:
25-03-2024 09:37
En zelfs na alles te doen wat S-Groot heeft geschreven en het goed lijkt te gaan: Ga ervan uit dat trainen kan en zal falen. Één ogenblik van onoplettendheid, de riem laten vallen of een deur vergeten goed dicht te doen en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen. Of je denkt na een paar maanden dat je nu wel goed zit en komt vervolgens alsnog een keer thuis op een plaats delict. Dit gedrag krijg je er met een beetje pech gewoon heel moeilijk uit, vooral bij een hond waarmee van alles qua training al niet kan vanwege trauma's, en dan wordt het een langetermijnproject met een hoop stress voor jou, de poezen en ook de hond.

Superlief dat je je vriendin wil helpen, maar ik zou wel kijken of er toch niet iemand anders is in jullie omgeving waar deze hond terecht kan. Want een huis is niet zo snel meer gevonden tegenwoordig.

Het kan inderdaad dat het niet lukt met trainen. Als ik TO was zou ik ook goed voor mezelf afwegen hoeveel tijd ik erin wil steken, soms gaat het heel snel (maar daar zou ik niet op rekenen) en soms kan het echt lang duren en soms lukt het gewoon echt niet. Dus het is goed om voor jezelf een termijn te stellen.

Ik heb trouwens één keer een hond gehad die ik ook na lange tijd nog steeds niet vertrouwde bij de katten. Die bleef getriggerd als de katten gingen rennen. En dat was eigenlijk vooral een blik, want die hond kreeg verder geen kans en bleef rustig als ik erbij was. Maar iets in die blik maakte dat ik het niet vertrouwde. En mijn katten vertrouwden het ook niet. Die heb ik alleen met muilkorf op samen met de katten gehad. Dus dat was schipperen, deels katten wegsluiten, deels hond apart, deels hond in bench en deels hond met muilkorf. Maar dat was niet lollig en ik zou het ook echt nooit meer zo lang doen want ik voelde dat die hond voor de kill zou gaan als het knopje om zou gaan, dus ik mocht nóóit een fout maken en dat gaf wel echt stress (voor veel honden is het gewoon een héél leuk spelletje, dat is zeker niet leuk, maar dan gaat het niet om leven en dood en dat scheelt wel enorm qua stress). Dus voor mij geldt er nu gewoon een tijdslimiet, die periode begeleid ik het intensief maar als ik het dan niet vertrouw dan moet de hond toch ergens anders heen.

Maar het is ook goed om te bedenken wat je/het alternatief is. Als het jou niet lukt, kun en wil je het dan loslaten en bij je vriendin laten? Of zie je het misschien zitten om de hond in die aparte kamer te houden (met evt. nog een beveiliging dat die deur écht niet per ongeluk open kan gaan) als het alternatief is dat de hond naar het asiel gaat? Allemaal afwegingen waar je bij stil kunt staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
25-03-2024 09:37
Ik sluit me volledig aan bij wat S-Groot zegt!

Is hier misgegaan met de hond van mijn moeder (lekker lachen terwijl de hond de kat het hele huis/tuin doorjaagt, hihaho) en ik ben oprecht drie weken over moeten komen om het eruit te krijgen. Dat gaat nu goed, maar met vreemde katten nog steeds een drama. Echt, geen seconde achter die kat laten aanjagen.

Oh dat kan me zo woest maken, lachen joh :'( . Fijn dat jij het weer recht hebt kunnen breien maar zó sneu.

Mijn regel is ook dat zolang de hond opgewonden is de hond nóóit zelf naar de kat mag (in beginsel). En de meeste honden die ergens binnenkomen zijn gewoon opgewonden, dus het is heel helder: altijd aan een korte riem naar binnen nemen en begeleiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
De hond ligt nu met de riem om naast mij. Ze is vollledig ontspannen lijkt het nu. Ze wou ook steeds op de bank springen. Maar ik corrigeer haar nu met de riem en als ze dan rustig gaat liggen krijgt ze een brokje. Net ook even in de tuin gezeten met de riem om. Toen kwam 1 van mijn katten aanlopen. De hond afgeleid en hij heeft de kat niet eens gezien. Heb de indruk dat hij wel wil leren. Dus dit geeft mij wel iets van moed om toch nog even door te gaan. Heb mijzelf wel een ultimatum gesteld, dat als het over een maand niet beter gaat dat mijn vriendin echt een andere oplossing moet zoeken. Dit begrijpt ze ook. Het moet niet ten koste gaan van mijn katten. Wonder boven wonder vind mijn pomchi de hond helemaal leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa2022 schreef:
25-03-2024 11:56
Heb de indruk dat hij wel wil leren.
een hond heeft geen intrinsieke motivatie nodig om te leren hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa2022 schreef:
25-03-2024 11:56
De hond ligt nu met de riem om naast mij. Ze is vollledig ontspannen lijkt het nu. Ze wou ook steeds op de bank springen. Maar ik corrigeer haar nu met de riem en als ze dan rustig gaat liggen krijgt ze een brokje. Net ook even in de tuin gezeten met de riem om. Toen kwam 1 van mijn katten aanlopen. De hond afgeleid en hij heeft de kat niet eens gezien. Heb de indruk dat hij wel wil leren. Dus dit geeft mij wel iets van moed om toch nog even door te gaan. Heb mijzelf wel een ultimatum gesteld, dat als het over een maand niet beter gaat dat mijn vriendin echt een andere oplossing moet zoeken. Dit begrijpt ze ook. Het moet niet ten koste gaan van mijn katten. Wonder boven wonder vind mijn pomchi de hond helemaal leuk.
Je moet nu een woord koppelen aan dat rustige gedrag als er een van de katten in zijn vizier is. En jouw eigen hond veel laten ‘voordoen’. Dus als je ziet dat de kat naar binnen komt, logeerhond bij tuigje vastpakken en eigen hond bij je roepen. Dan ‘het’ woord (netjes/rustig/laat), en eigen hond en logeerhond belonen als er geen reactie komt.

Ik heb wel eens een weekendje de hond van een collega te logeren en die is geen huiskatten gewend. Eerste weekend was ook de hele tijd bij de lurven vastpakken en trainen. Tweede weekend ging al veel beter en nu duurt het altijd een uurtje en dan schijnt hij weer te weten wat ‘laten’ is. Dat kwartje moet even vallen dat de katten bij jouw huishouden horen. Heel goed dat je nu zorgt dat hij geen kans krijgt om te jagen. Want als de katten eenmaal die schrik hebben en standaard gaan rennen, is het moeilijker om dat eruit te krijgen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is echt ontzettend veel werk om jachtgedrag af te leren. Ik zou daar echt geen zin in hebben bij de hond van een ander.

Ook omdat jouw kat echt een reëel gevaar loopt om doodgebeten te worden als jij even niet oplet.

Ik heb het met mijn hond ook gedaan zoals S groot beschreef. Hond de hele dag aan de lijn, belonen voor het negeren van de kat (hij mag niet eens kijken)

Mijn hond is nu 99% van het jachtgedrag af. Als de kat schrikt van iets en begint te rennen, dan is de verleiding te groot en gaat hij er 1 seconde achteraan.

Ze leven nu al 12 jaar samen, ik denk dat het met mijn kat wel goed komt, maar die van jou is zijn leven niet zeker. Er worden veel katten doodgebeten door honden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh jullie brengen mij nu echt aan het twijfelen hoor. Ik was net aan het wandelen met de honden. En mijn kat komt aanlopen, ziet de hond en gaat er weer vandoor. Hondje ging toen wel hangen in de riem maar was toen ik de riem terug trok wel te corrigeren.

Het vervelende is, is dat mijn vriendin zegt hondje kan met katten. (Ze heeft zelf niet) maar ze woont idd in een buurt waar ook katten lopen. ik heb hem daar nooit achter een kat aan zien rennen maar goed ik ben daar natuurlijk niet altijd. Maar ik wil ook niet dat mijn katten niet meer naar binnen durven. Voor de rest gaat het in huis best al wel goed. Hond reageert soms wat op vreemde geluiden van buiten . Is logisch denk ik want de geluiden zijn hier weer anders als bij mijn vriendin thuis. Maar ligt grotendeels te slapen aan mijn voeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa2022 schreef:
25-03-2024 15:36
Hondje ging toen wel hangen in de riem maar was toen ik de riem terug trok wel te corrigeren.

Als hij al heeft gereageerd ben je te laat geweest met je correctie. Dan heeft hij zijn 'kick' al gehad. Jagen is zelfbelonend gedrag. Elke keer dat hij de kans krijgt het te doen, slijt het gedrag dieper in geheugen.

Het enige goede gedrag is de kat negeren.

Als je dit echt wilt aanpakken, zul je met een trainer aan de slag moeten.

En tot die tijd is je kat niet veilig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem aan dat ze een ex heeft waar ze van aan het scheiden is? Kan die ex niet de hond opvangen of een oplossing zoeken,
Echt no way dat ik het mijn kat aan zou doen dat ze zich zo opgejaagd zou voelen in haar eigen huis en dat ik allerlei trainingen zou moeten doen om het te laten slagen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb imet mijn vriendin gebeld. Hond word morgen opgehaald. Ze moet maar voor een andere oplossing zorgen. Wil mijn katten graag heel houden aangezien de hond er net alweer op af ging en mijn kat nog net door het kattenluik kon ontsnappen. Ik stond eten te koken en had de riem er nog om maar het ging zo snel.
lisa2022 wijzigde dit bericht op 25-03-2024 19:48
12.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jammer voor je vriendin maar ik snap het zo goed!!.
Katten worden zo echt uit hun eigen huis gejaagd met alle stress van dien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijpelijk! Morgen weer rust in de tent en dat de poezels snel weer ontspannen zijn.

Wel heel lief dat je zo voor je vriendin klaar staat :D
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft een super lieve hond, maar mijn oude katjes zijn geen hond gewend in huis. Een keertje een weekend op zijn hond gepast en in huis gehouden. Katten opgesloten in een slaapkamer. Hij bleef onrustig, de katten super gestresst. Zielig gedoe, het huis was/is van de katten hun domein en die werd verstoord, dagenlang hadden ze er stress van overgehouden. Super schattig hondje (formaat labrador) en is voor een dagdeel welkom in mijn huis, dan hoepel ik de katten even naar boven. Maar langer niet. Ik vind dat jouw vriendin behoorlijk wat van je vraagt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven