Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
quote:ringelding schreef op 06 mei 2017 @ 17:16:

Hai hai.

@Discover fijn dat het nu zo goed als klaar is allemaal, maar jeumig wat een tegenslag allemaal....



Ons huis staat alweer een poosje te koop en nog geen enkele kijker gehad. We hebben de badkamer wel opgeknapt en ik ben gaan "ontspullen" badkamer is nu ziekenhuis wit ( ik vind het verschrikkelijk ) ik ben echt van de zgn bohemian inrichting en wil de badkamer met vooral veel planten kleur geven.

Ach en verder zien we het wel.



Maar als ik jullie verhalen zo lees met al die hypotheekaanvragen en wat daar bij komt kijken, krijg ik er steeds minder zin in.....Balen zeg helemaal geen kijkers, ontspullen is misschien wel een goed idee maar ga je ook opnieuw foto's laten maken dan?
quote:_Inkie_ schreef op 06 mei 2017 @ 18:18:

[...]



Fijn dat het geregeld is zeg. Gaat dat zo snel een klacht via het KIFID of was alleen de dreiging van een klacht al genoeg om compensatie te krijgen?

Beide.



Iedereen succes, wij gaan maandag beginnen. Dan krijgen we de sleutel. En gaan we verbouwen.



Discover:
Ik lees al een paar weken mee, wat fijn om hier wat herkenning te lezen. Wij hebben een maand geleden onze papieren al opgestuurd, maar pas eergisteren het rentevoorstel van de bank ontvangen. En nu krijgen we doodleuk te horen dat het weer 4 weken kan duren voordat de definitieve aanvraag wordt behandeld, omdat ze het zo druk hebben.

Ons voorbehoud loopt aanstaande vrijdag al af. Na weken stress waren we zo blij dat het renteaanbod binnen was, en nu komen we doodleuk weer op de stapel. De overdracht zit vlak achter de datum van voorbehoud van financiën, dus veel ruimte voor uitstel is er ook niet.



Even ventileren hoor..



Discover, ik lees al wekenlang tenenkrommend jouw verhaal (het zou me niets verbazen als we dezelfde bank hebben als ik dit zo hoor), echt fijn om te horen dat het nu rond is bij jullie. Niekjeelastiekje, gefeliciteerd ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:fiona2012 schreef op 06 mei 2017 @ 20:33:

Ik lees al een paar weken mee, wat fijn om hier wat herkenning te lezen. Wij hebben een maand geleden onze papieren al opgestuurd, maar pas eergisteren het rentevoorstel van de bank ontvangen. En nu krijgen we doodleuk te horen dat het weer 4 weken kan duren voordat de definitieve aanvraag wordt behandeld, omdat ze het zo druk hebben.

Ons voorbehoud loopt aanstaande vrijdag al af. Na weken stress waren we zo blij dat het renteaanbod binnen was, en nu komen we doodleuk weer op de stapel. De overdracht zit vlak achter de datum van voorbehoud van financiën, dus veel ruimte voor uitstel is er ook niet.



Even ventileren hoor..



Discover, ik lees al wekenlang tenenkrommend jouw verhaal (het zou me niets verbazen als we dezelfde bank hebben als ik dit zo hoor), echt fijn om te horen dat het nu rond is bij jullie. Niekjeelastiekje, gefeliciteerd ook!

Welke bank is dat dan?

Geld ook voor Discover.



Ik gok Rabobank trouwens,...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie lieve felicitaties! Hier is de hypotheekofferte getekend dus we zijn weer volop aan de planning gegaan en niet zonder resultaat. We hebben het zo goed als voor elkaar dat al onze eerder ingeplande afspraken op zeer korte termijn verschoven konden worden en allemaal precies goed gaan samenvallen. Daardoor zou het allemaal toch nog af komen voordat we er definitief gaan wonen! Het wordt wel érg puzzelen maar wat zou het heerlijk zijn om alles alsnog klaar te krijgen zoals we gewild hadden. Het scheelt wel dat we alle kluspartijen kennen waardoor de gunfactor er is. Eindelijk een meevaller. Het betreft trouwens blg. Maar nogmaals, op het aanvragen na, nooit gedoe mee gehad.



@Niekje: Jij ook gefeliciteerd, nu kunnen jullie ook weer vooruit!



@Godshand: Je planning is niet erg ruim maar ik hoop voor je dat het allemaal vlekkeloos verloopt. Veel succes met alle aankomende afspraken. En een voorzichtige gefeliciteerd natuurlijk.



@Yggdrasil: Fijn dat jullie compensatie hebben gekregen. Dat scheelt toch!



@Flomo: Pff ja, ik ben het nu al bijna vergeten hoor. Bijna. Ik kijk eindeloos de funda foto's om te genieten van het vooruitzicht. Dat heb ik tijdenlang immers niet gedurfd. Veel te bang dat het allemaal niet meer zou lukken. Zuur dat dat huis aan jullie neus voorbij is gegaan. Wel stom dat de makelaar zo vaag doet. Je hebt er niets aan om te weten op hoeveel je verloren hebt maar je bent toch nieuwsgierig..

Inderdaad maar een borrel erop drinken en weer door. Je droomhuis komt vanzelf voorbij! Ik duim voor goed Funda aanbod.



@Ringelding: Demotiverend dat je nog geen kijkers hebt gehad voor je woning. Dat is toch een beetje teleurstellend, omdat je altijd hoopt dat je huis goed in de markt ligt. Het ontspullen is misschien niet leuk maar wel verstandig. Mensen kunnen nu eenmaal slecht door een drukker interieur heen kijken. Bijkomend voordeel is dat je alvast opruimt voor je komende verhuizing. Maar ik snap wel dat het een beetje klinisch aanvoelt, als je zo'n vrolijke badkamer had. Ik duim voor kijkers!
Alle reacties Link kopieren
En als je denkt dat je alle ellende hebt gehad en je over een paar dagen de sleutel van je nieuwe woning zou krijgen..



Er gaat iets mis met ons overbruggingskrediet. Niemand weet nog waarom of wat er mis gaat. Maar het geld dat de notaris nodig heeft staat niet op de rekening omdat er ineens geen overbruggingskrediet blijkt te zijn. Waar we wel voor hebben getekend.



Ik ben niet meer boos. Niet meer verdrietig. Ik ben alleen stomverbaasd en gevoelloos. What the actual f*ck is er nu weer!
Oh die stress: i know Discover: vreselijk



Onze verbouwing is begonnen en ook daarbij loopt alles mis (missende onderdelen bij levering etc)
Alle reacties Link kopieren
Oh no discover! Wat een ellende...! Wat zegt de bank?



Fiona, dat is irritant. Is er uitstel mogelijk?



Ygg, gefeliciteerd met de sleutel dan nu Hoe gaat het klussen? Voelt het al van jullie?



Ringelding, logisch dat je baalt dat er geen kijkers zijn en dat je nu je eigen huis moet aanpassen. Worden er dan nu ook nieuwe foto's gemaakt? Misschien hulp inschakelen met een oog voor styling, dat je mooie foto's maakt en vervolgens met kleine aanpassingen ook voor kijkers het aantrekkelijk maakt? Zijn er niet meer dingen die de makelaar kan doen om het huis onder de aandacht te brengen?



Godshand, hoe gaan de hypotheekperikelen? Heb je het voorlopige koopcontract al getekend? En goed nagekeken qua voorwaarden en boetes etc?



Hier geen nieuws. Niks op funda nog waar we blij van worden. We wachten af...
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook nog steeds knudde

Afgelopen week uitstel gevraagd en gekregen omdat de bank viel over mijn naam die niet op het voorblad van de aangifte van 2015 stond. Kwamen ze maandag mee en vrijdag was de de datum dat alles rond moest zijn. Wij alles maandag avond opgestuurd En Woensdag had de bank pas de papieren door de tussenpersoon en sindsdien complete radiostilte van hun kant (ze zouden binnen 5 werkdagen reageren) weet iemand of 5 mei ook als werkdag telt? Hoop Het wel dan zitten we nu op werkdag 4 en horen we uiterlijk morgen iets hopelijk. Vrijdag moet alles in orde zij maar de bank heeft zoveel te zeuren en is zo traag

Ben bang dat we weer uitstel moeten vragen. Baal als een stekker maar houd hoop dat we vandaag of morgen wat horen.



Discover, wat vreselijk!! Heel veel succes, jullie hebben ook veel ongeluk zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Flomo schreef op 09 mei 2017 @ 11:32:

Oh no discover! Wat een ellende...! Wat zegt de bank?



Fiona, dat is irritant. Is er uitstel mogelijk?



Ygg, gefeliciteerd met de sleutel dan nu Hoe gaat het klussen? Voelt het al van jullie?



Ringelding, logisch dat je baalt dat er geen kijkers zijn en dat je nu je eigen huis moet aanpassen. Worden er dan nu ook nieuwe foto's gemaakt? Misschien hulp inschakelen met een oog voor styling, dat je mooie foto's maakt en vervolgens met kleine aanpassingen ook voor kijkers het aantrekkelijk maakt? Zijn er niet meer dingen die de makelaar kan doen om het huis onder de aandacht te brengen?



Godshand, hoe gaan de hypotheekperikelen? Heb je het voorlopige koopcontract al getekend? En goed nagekeken qua voorwaarden en boetes etc?



Hier geen nieuws. Niks op funda nog waar we blij van worden. We wachten af...

Tekenen pas donderdag. Voorwaarden standaard contract, wel een oud model uit 2014. Kan dat gewoon?

Maar geen gekke voorwaarden, financieringsvoorbehoud zit er in.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie me helpen meedenken met het volgende?



Makelaar heeft een huis gevonden dat ze graag voor de markt uit willen verkopen (verkopers hebben geen zin in foto's, open huizen en funda gedoe). Gaan daar morgen kijken en zullen dan snel duidelijk moeten hebben of we het willen en zo ja wat we willen bieden, vandaar dat ik alvast een beetje op de zaken vooruit loop.



Huis staat voor 300.000 kk te koop. Probleem is echter dat de overdracht pas 1 december plaats kan vinden. Dat heeft gevolgen voor het voorbehoud van financiering en de looptijd van de hypotheekofferte. Stel dat we het willen en voor het gemak de vraagprijs aanhouden en op 1 juni tekenen (even ruim genomen) loopt het voorbehoud van financiering (8 weken) af eind juli. Ons huis is gekocht volgens een speciale constructie en de aanvraag tot verkoop kan pas 3 maanden voor overdracht worden gedaan. Dan is wel binnen een week of 2 de taxatiewaarde (en dus de verkoopwaarde) bekend. Dit zou voor de financiering dus uiterlijk begin juli moeten zijn, maar dan moeten we er begin oktober al uit. Anders nemen ze taxatiewaarde -15% en moet je aantonen dat en het verschil tov hypotheek kunt bijleggen, toch? Zou dat ook gelden bij onze constructie? We hebben het huis gekocht voor 115.000 euro en ook dezelfde hypotheek nog over (spaargedeelte telt niet mee). Als de waarde gelijk is gebleven, zouden we dus 17.000 euro moeten hebben + 15.000 kk (ongeveer). Dat zouden we waarschijnlijk net niet redden en dan zouden we m'n vader om een schenking/lening moeten vragen. Telt dat?



Daarnaast moeten we dan betalen voor de verlenging van de hypotheekofferte denk ik? Hoeveel is dat ongeveer?



Ik vind het lastig... we kunnen veel meer lenen en ons huis wordt sowieso verkocht, maar die lange periode tot de overdracht is echt zwaar onhandig!
Alle reacties Link kopieren
Een redelijk gangbare constructie om dit soort dingen te ondervangen is de overdracht wel eerder doen, en dan de verkopers hun huis nog een aantal maanden laten huren van jullie. Ik weet alleen niet of je dat volledig juridisch dichtgetimmerd krijgt mbt huurbescherming etc.
Alle reacties Link kopieren
:cheer2:

Vraag niet hoe..
Maar vandaag zijn wij de trotse eigenaar geworden van onze nieuwe woning!

De 1e 3 rampen in het huis zelf hebben zich al aangediend maar het kan me allemaal even niets meer schelen
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!! :yes:
Jeej! Gefeliciteerd Discover!
Wat waren de 3 rampen?


Hier is alles ook definitief! Ons huis definitief verkocht (gebeurde ook allemaal op de laatste dag) en wij hadden natuurlijk al onze hypotheek rond maar moesten nog verlenging van de offerte hebben. Daar hebben we nu ook bevestiging van. En het mooie is, zonder extra kosten want de rente is nog steeds hetzelfde.
Dit weekend de mensen even bellen of we een keer langs kunnen komen om alle maten te nemen zodat we ook spullen kunnen gaan aanschaffen
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd niekje! :cheer2:

Een aantal aangetroffen 'rampen':

- volledig verlijmd tapijt op 2 verdiepingen. Kansloos om zelf te verwijderen. We hebben in 3 uur 1m2 weggekregen. :facepalm:

- gestructeerd behang waar 2 kuub lijm onder zit. Dus die muur is nauwelijks glad te krijgen.

- 100.000 gaatjes in de muren en plafonds. Je vraagt je af wat de vorige bewoners allemaal hebben opgehangen.

- 500 spinnen die zich gesetteld hebben in ons huis. Oh en ander ongedierte waar ik liever niet mee te maken krijg. :bonk:

- losse kitranden door het hele huis..

- vliesbehang kwam spontaan los vd muur.

- plinten die geschroefd, gespijkerd, geniet en gekit zaten.. :facepalm:

En ik denk dat er nog wel meer komt
Maar ik blijf lachen. :sun:







-
Alle reacties Link kopieren
Tapijtlijm lost op in warm water. Dus gewoon een beetje flotsen met water uit een waterkoker, dan gaat het stukken beter. Voor gaatjes bestaat er muurvuller, kitten kun je leren en spinnen vangen muggen. Komkom, als je dit al rampen vindt hoop ik niet dat je nog echte problemen tegen komt. Maar gefeliciteerd met de sleutel!

En gefeliciteerd Niekje!
Alle reacties Link kopieren
Deze lijm lost absoluut niet op met water. Helaas. Er zijn al 20 soorten lijm met elk hun eigen werkwijze. En iemand daarvoor inhuren kost een paar honderd euro. Dus dat is geen gezeur, dat is ronduit een tegenvaller. Prima op te vangen financieel maar dat geld hou je liever in je zak als het even kan. De gaten zijn erg groot en moeilijk op te vullen. De roodband vliegt erdoorheen, net als de muurvuller. Het is slecht mooi te krijgen en het kost enorm veel tijd. Die we eigenlijk niet hebben.

Ongedierte is niet super erg maar voor mij persoonlijk wel een klein obstakel. Dat kan ik ook niet helpen. :bonk:

Ik kan prima kitten. Alleen het leek er goed op te zitten en dat vervangen was de niet direct meegenomen in onze korte klusperiode. Al die kleine beetjes extra werk geven toch een boel gedoe opzich. Zeker omdat we ook geen massale hulptroepen hebben.

En natuurlijk zijn er grotere rampen maar tot nu toe zit er weinig wél mee. Dus soms is het ook fijn als dingen een keertje niet alleen maar energie kosten. Ik kan mezelf dat echt niet kwalijk nemen. :)

En rampen stond tussen haakjes als het goed was.
Alle reacties Link kopieren
Voor het tapijt hebben we maar iemand ingehuurd. Proffesioneel mannetje komt kijken en keek na een half uurtje werk ook erg bedenkelijk. Zelfs met grof geschut en allerhande machines komt het er nauwelijks uit. De beste jongen is nu een uur of 5 bezig en het merendeel vd 1e verdieping is klaar. De volgende verdieping moet nog! heel blij dat we dat niet zelf zijn gaan doen. o_o
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Discover!! Snap je 'rampen' goed hoor, iedere tegenslag is in zo'n stressvolle, drukke tijd spannend, zeker als je niet veel hulptroepen hebt. En een hap uit je budget is nooit fijn! Maar komt vast goed!

Hier goed nieuws ontvangen...na wat voor mij als recordtijd voelt hebben we de hypotheekofferte van Florius binnen! 11 april werd ons bod geaccepteerd, 2 weken later getekend en nu al gewoon rond. Nu een kwestie van de offerte doornemen, ondertekenen en dan door naar de notaris. Kreeg een supervrolijke hypotheekadviseur aan de lijn met 'gefeliciteeeeeerd!!! Het is rond!!!', dus onze dag kan niet meer stuk (die van manlief na het kampioenschap van feyenoord sowieso al niet hahaha!) :cheer2: :-D
I think I have a problem - I think I think too much.
Nou discover ik hoop dat je nu toch ook af en toe ene meevaller mag hebben zeg...
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
15-05-2017 14:42
Voor het tapijt hebben we maar iemand ingehuurd. Proffesioneel mannetje komt kijken en keek na een half uurtje werk ook erg bedenkelijk. Zelfs met grof geschut en allerhande machines komt het er nauwelijks uit. De beste jongen is nu een uur of 5 bezig en het merendeel vd 1e verdieping is klaar. De volgende verdieping moet nog! heel blij dat we dat niet zelf zijn gaan doen. o_o
Ik neem terug wat ik zei over tapijt verwijderen... Fijn dat je iemand hebt ingehuurd. En ongedierte is altijd vervelend inderdaad, al zijn spinnen wel echt heel nuttig (maar ik weet dat het niks helpt om dat te weten als je het nare beesten vindt..)

Vlot het verder een beetje? Wanneer willen jullie over?
Hallo allemaal, als het mag lees/schrijf ik ook graag mee. Ik weet sinds kort dat ik op mijn werk een vaste aanstelling krijg, hoera! Vervolgens zijn vriend en ik naar de bank geweest voor een eerste gesprek. We weten nu wat we kunnen lenen dus de huizenjacht kan beginnen. Een spannende tijd komt eraan!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen al die frustraties en gedoe. Het is het allemaal waard. Als alles rond is en je kijkt achteraf dan valt het weer mee.
Bij ons is het al aantal maanden rond en over 2 weken de sleutel. Kan niet meer wachten, het heeft echt te lang geduurd.
Ik erger me steeds aan ons huisje waar we in zitten. :-D Heel veel succes dames. :thumbsup:
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Discover. Ik ken je nog wel haha.
Wat een gedoe allemaal. Dat is echt allemaal pech. Maaar wel de sleutel eerder dan ons. Lucky you! Wat is je planning? Wanneer zit je erin? Succes nog even!
Bam!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven