Geld & Recht alle pijlers

Doorlopend krediet/hypotheek

20-04-2017 13:39 53 berichten
-
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 10:48
Reden: -
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het hakt er flink in, je betaalt nu al de hoofdprijs voir de lening zelf maar wanneer je een hypotheek zou willen is dat met dit bedrag nagenoeg onmogelijk.



Deze moet afgelost zijn en je zal al een huis moeten hebben die veel meer waard is dan de hoogte van je hypotheek aangezien je geen spaargeld hebt.
quote:Beijtje schreef op 20 april 2017 @ 13:49:

Het hakt er flink in, je betaalt nu al de hoofdprijs voir de lening zelf maar wanneer je een hypotheek zou willen is dat met dit bedrag nagenoeg onmogelijk.



Deze moet afgelost zijn en je zal al een huis moeten hebben die veel meer waard is dan de hoogte van je hypotheek aangezien je geen spaargeld hebt.Het gaat om 2000,- en geen negatieve BKR registratie hè?
Je kunt dat gewoon uit (laten) rekenen. Er word uitgegaan van 2% van de hoofdsom, dat bedrag word in mindering gebracht op het bedrag dat je maandelijks aan een hypotheek zou mogen besteden. Zeker voor dit soort kleine bedragen loont het om je krediet volledig af te lossen.



Je kunt niet het volledige aankoopbedrag inclusief bijkomende kosten in je hypotheek financieren. Weet je al hoe je dat aan gaat pakken?
Alle reacties Link kopieren
Het telt als schuld en dus kun je minder lenen als hypotheek. Als de maximale opnamelimiet bijvoorbeeld €7000 is, zou het zomaar kunnen dat ze dat bedrag ook aanhouden! Ook al sta jij op €2000.



Ik heb zelfs een keer mijn creditcard tijdelijk moeten opzeggen (stond op €0, maar limiet was €2500, en dat wordt dan toch gezien als een mogelijke schuld van €2500), om het benodigde bedrag aan hypotheek te kunnen lenen. Gek genoeg kan je dan een maandje later gewoon weer die creditcard opnieuw aanvragen. Maar tijdens het meten van jouw kredietwaardigheid tellen dat soort dingen dus allemaal mee. Zelfs een telefoonabonnement waarmee je een duur toestel 'afbetaalt' telt ook mee als schuld. (Dus zo'n abonnement met 'gratis' toestel erbij in, waarvoor je 1 of 2 jaar vast zit aan hogere maandlasten dan je met sim-only zou hebben.)



In 2008 mocht ik mijn doorlopend krediet van €3000 nog meefinancieren in mijn hypotheek, op zich ongunstig want nu betaal ik er 30 jaar lang rente over (al ben ik ook op de hypotheek aan het aflossen). Er was nog speling en bovendien mocht je toen nog 5x je salaris lenen en 5% meer dan de waarde van het onderpand enzo. Tegenwoordig mag je echt veel minder lenen en moet je juist eigen geld hebben om alle kosten van notaris, makelaar, overdracht etc. te betalen (enkele duizenden euro's). Dat mag je niet meer meefinancieren, het is nu geloof ik +1%, straks mag je maar 100% lenen. Dus ik acht de kans NUL dat je tegenwoordig nog een schuld / doorlopend krediet mag wegpoetsen door het mee te financieren in je hypotheek.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 20 april 2017 @ 13:53:

[...]





Het gaat om 2000,- en geen negatieve BKR registratie hè?



Volgens mij staat een doorlopend krediet wel degelijk geregistreerd bij BKR en misschien zelfs ter hoogte van de maximale opnamelimiet (€7000, vermoed ik?), en niet de daadwerkelijke schuld op dat moment.

Althans zo gold het dus voor mijn creditcard. De geldverstrekker zegt dan namelijk: "Ja leuk die -€2000, maar hoe weten wij zeker dat Flowe94 niet volgende week nog €5000 opneemt uit dat doorlopend krediet, en dan met een te grote schuld zit waardoor zij ONZE schuld niet kan aflossen?"
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 14:07:

[...]





Volgens mij staat een doorlopend krediet wel degelijk geregistreerd bij BKR en misschien zelfs ter hoogte van de maximale opnamelimiet (€7000, vermoed ik?), en niet de daadwerkelijke schuld op dat moment.

Althans zo gold het dus voor mijn creditcard. De geldverstrekker zegt dan namelijk: "Ja leuk die -€2000, maar hoe weten wij zeker dat Flowe94 niet volgende week nog €5000 opneemt uit dat doorlopend krediet, en dan met een te grote schuld zit waardoor zij ONZE schuld niet kan aflossen?"Uiteraard staat het krediet bij BKR geregistreerd. Maar het is geen negatieve BKR notering. Alleen een notering ter hoogte van EUR 20.000. Zolang er geen negatieve notering is heeft dit alleen invloed op de hoogte van de te verkrijgen hypotheek. Niet op het niet kunnen afsluiten van de hypotheek.
--
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 10:48
Reden: --
99.73% gewijzigd
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 14:07:

[...]





Volgens mij staat een doorlopend krediet wel degelijk geregistreerd bij BKR en misschien zelfs ter hoogte van de maximale opnamelimiet (€7000, vermoed ik?), en niet de daadwerkelijke schuld op dat moment.

Althans zo gold het dus voor mijn creditcard. De geldverstrekker zegt dan namelijk: "Ja leuk die -€2000, maar hoe weten wij zeker dat Flowe94 niet volgende week nog €5000 opneemt uit dat doorlopend krediet, en dan met een te grote schuld zit waardoor zij ONZE schuld niet kan aflossen?"Ja uiteraard. Negatief is dat je een achterstand van, ik dacht 3, maanden hebt.
Alle reacties Link kopieren
O ja en mocht het nog niet duidelijk zijn: als je plannen hebt om ergens in de komende jaren een woning te kopen, zorg dan echt dat je het doorlopend krediet afbetaalt, helemaal opzegt, en gaat sparen om die 'kosten koper' te kunnen betalen.



Misschien heb je hier ook wat aan: http://content.financefee ... verandert-er-op-1-januari



Als je in google intypt 'hoe hoog zijn kosten koper', lees je hoeveel geld je nog extra kwijt bent behalve de afgesproken prijs voor de woning zelf. Je komt dan bij verschillende rekentools.

Ik weet even niet meer of het nou meestal neerkwam op ongeveer 5% van de verkoopprijs, of zelfs 10%. Ik denk 5%. Dus al gauw duizenden euro's... En tegenwoordig moet je die dus grotendeels zelf direct kunnen betalen, die kan je niet in je hypotheek wegstoppen.



Wat betreft het doorlopend krediet, kijk ook eens goed naar hoeveel euro's je nu kwijt bent alleen maar aan rente. Kun je niet beter nóg wat sneller aflossen om ook die rentekosten niet meer te hebben?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet dat bedrag van die 2000,- inlossen? Spaargeld moet je toch hebben als je n hypotheek wilt
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 20 april 2017 @ 14:10:

[...]





Uiteraard staat het krediet bij BKR geregistreerd. Maar het is geen negatieve BKR notering. Alleen een notering ter hoogte van EUR 20.000. Zolang er geen negatieve notering is heeft dit alleen invloed op de hoogte van de te verkrijgen hypotheek. Niet op het niet kunnen afsluiten van de hypotheek.



Aha oké, dat technische detail kende ik nog niet, het verschil tussen een BKR-notering en een negatieve BKR-notering.



Zo lang het maar voor TO duidelijk is dat het dus wel degelijk invloed heeft en ze hierdoor flink minder mag lenen. (En hoeveel minder ze mag lenen, zou zomaar een veel groter bedrag dan €2000 kunnen zijn.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:flowe94 schreef op 20 april 2017 @ 14:13:

[...]





Bedankt, ik heb mijn vraag misschien niet helemaal goed geformuleerd maar was vooral benieuwd naar het wel of niet kunnen afsluiten van een hypotheek. Ik begrijp dat het bedrag minder zal worden (al ben ik hard bezig het krediet af te lossen) en hoop ik sowieso tegen de tijd dat ik een woning wil kopen het volledig afgelost heb.

Het is geen negatieve registratie :-).Maar heb je dan wel spaargeld om de kosten koper te betalen?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dat bedrag wat je minder kan lenen wat betreft hypotheek is een stuk hoger dan het bedrag van het krediet. Het weegt zwaarder.
Bij ons konden we het doorlopend krediet x 6 minder lenen. Dus in jouw geval bijvoorbeeld 12.000 euro.
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 14:17:

[...]





Aha oké, dat technische detail kende ik nog niet, het verschil tussen een BKR-notering en een negatieve BKR-notering.



Zo lang het maar voor TO duidelijk is dat het dus wel degelijk invloed heeft en ze hierdoor flink minder mag lenen. (En hoeveel minder ze mag lenen, zou zomaar een veel groter bedrag dan €2000 kunnen zijn.)



Ja, natuurlijk zit daar een verschil in. Dat is het hele idee van het systeem.



Het kan namelijk ook een positief iets zijn. Je kan leningen aangaan en ze netjes (af)betalen.

Al zijn de hypotheekregels zo streng dat ze liever willen dat je zo'n doorlopend krediet aflost en sluit voor ze je een hypotheek geven.



Maar als TO genoeg verdient en misschien een partner heeft die ook prima verdient zal zo'n krediet weer minder van impact zijn op het te lenen bedragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het slim is als je via google wat sites gaat lezen over het kopen van een eerste woning onder de huidige regels, en met welke bijkomende kosten je allemaal rekening moet houden. Vroeger mocht je al die kosten voor notaris, makelaar, taxatie, etc dus gewoon erbij lenen in je hypotheek. Maar tegenwoordig mag je maar 101% lenen van de verkoopprijs, en dat gaan ze afbouwen naar 100%.



Ik ben geen hypotheekadviseur dus misschien is het volgende niet volledig correct, maar volgens mij zit het zo:



Stel:

Overeengekomen verkoopprijs: €100.000

Kosten koper (notaris, overdrachtsbelasting etc): €4000 (ik roep maar wat)

TOTAAL €104.000 (nog los van nieuwe vloer, gordijnen, meubels etc.)



Maximale hypotheek 101% van €100.000 = €101.000, en dit hangt ook nog af van je salaris.



Dus €3000 moet je zelf direct kunnen ophoesten.



En die 101% wordt ergens in de komende jaren, 100% (dus €4000 zelf ophoesten, in bovenstaande voorbeeld).



En dit is nog op basis van iemand die GEEN doorlopend krediet of creditcard heeft. Het zou zomaar kunnen dat jij maar €94.000 of €81.000 ofzo mag lenen (als hypotheek dus) nu je nog een doorlopend krediet hebt. En dat je dus een woning moet zoeken voor nog weer wat minder geld dan dat.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik moest mijn doorlopend krediet inderdaad ook stopzetten voor de hypotheek. Dit krediet was maar 1000 euro, maar het bedrag wat we daardoor minder konden lenen was echt veel groter. Hier dus een bewuste keus om het op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heb 2x huis gekocht en ik moest destijds oa creditcard afbetalen etc. En ja doorlopend krediet staat geregistreerd bij het BKR.
quote:Beijtje schreef op 20 april 2017 @ 13:49:

Het hakt er flink in, je betaalt nu al de hoofdprijs voir de lening zelf maar wanneer je een hypotheek zou willen is dat met dit bedrag nagenoeg onmogelijk.



Deze moet afgelost zijn en je zal al een huis moeten hebben die veel meer waard is dan de hoogte van je hypotheek aangezien je geen spaargeld hebt.

Nee hoor. Wij hebben in oktober een hypotheek van iets minder dan 250000 euro af kunnen sluiten met een doorlopend krediet van 23.000 welke nog lang niet afgelost is.

Wel had het invloed op het maximale bedrag wat we konden lenen, dat wordt ongeveer 60k minder.
Alle reacties Link kopieren
We hebben het hier over 2200 bruto, dan moet je de boel echt wel afgelost hebben wil je iets kunnen met je geld.
Heb je een krediet van max 2000 euro of heb je 2000 euro uit je krediet gebruikt? (en dus een daadwerkelijke schuld van 2000 euro).



Ik weet niet hoe je nu woont en wat verder je vaste lasten zijn, maar met een netto inkomen van 2200 euro heb je 2000 euro toch binnen een half jaar (en dan reken ik nog ruim...) afgelost? Als je een huis wilt kopen is de kans groot dat je hypotheek groter is dan de woonlasten die je nu hebt, dat moet je dan ook ergens van kunnen betalen. (EDIT ik zie dat ik bruto/netto verkeerd heb gelezen. Dan is het iets minder riant allemaal, maar toch moet je 2000 euro in mijn ogen redelijk snel kunnen aflossen, ook als het salaris bruto is).



Wij hadden een doorlopend krediet van 30.000 euro waardoor onze hypotheek helemaal niet kon in eerste instantie. Aangezien onze restschuld inmiddels bijna afgelost was, hebben we de kredietgrens toen verlaagd naar 7500, daarmee kregen we onze hypotheek rond.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fruity-Pebbles schreef op 20 april 2017 @ 15:04:

[...]



Nee hoor. Wij hebben in oktober een hypotheek van iets minder dan 250000 euro af kunnen sluiten met een doorlopend krediet van 23.000 welke nog lang niet afgelost is.

Wel had het invloed op het maximale bedrag wat we konden lenen, dat wordt ongeveer 60k minder.



En wat is dan de prijs waarvoor je het huis gekocht hebt? En waar betaal je de kosten koper van? Uit het doorlopend krediet?

Of gaat het om nieuwbouw? (vrij op naam?)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:22:

[...]



En wat is dan de prijs waarvoor je het huis gekocht hebt? En waar betaal je de kosten koper van? Uit het doorlopend krediet?

Of gaat het om nieuwbouw? (vrij op naam?)Volgens mij is die eerste vraag niet zo relevant, maar gaat het om het salaris/de maximale hypotheek die iemand kan krijgen. Misschien is die wel 4 ton in dit geval, dan vind ik het niet raar dat je een doorlopend krediet erbij aan kunt houden.
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:22:

[...]





En wat is dan de prijs waarvoor je het huis gekocht hebt? En waar betaal je de kosten koper van? Uit het doorlopend krediet?

Of gaat het om nieuwbouw? (vrij op naam?)

235.000 (inclusief kosten koper) is de hypotheek en hoogte van het huis

Kosten koper is gefinancieerd in de hypotheek

Bestaande bouw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven