Geld & Recht alle pijlers

aflossen studieschuld

01-01-2012 12:47 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ongeveer een jaar geleden gestopt met mijn studie en heb nu werk. Nog geen groot contract (maar 8 uur), maar toch gemiddeld 3 a 4 dagen in de week aan het werk.



Nu heb ik op de site van DUO gelezen dat ik in principe pas over een jaar moet gaan aflossen en dat er dan een vast maandbedrag wordt vastgesteld.



Maar ik zou ook nu al wat kunnen aflossen. Heeft iemand ervaring met het aflossen van een studieschuld? wat is handiger?

Nog even sparen en straks een grotere hoeveelheid in 1 keer aflossen of nu alvast beginnen met kleine beetjes aflossen (bijv. 80 - 100 euro per maand). Dit in verband met de rente die gewoon door blijft lopen...
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan, kan je het beste nu zelf beginnen met aflossen, scheelt inderdaad een hoop rente. Nu sparen om in 1x af te lossen heeft niet zoveel zin, omdat de rente doorloopt, dus dan betaal je wel rente voor de maanden dat het geld op je rekening heeft gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Nu beginnen, inderdaad in verband met de rente. Des te eerder ben je van je schuld af. Zeker als je het makkelijk kan missen zou ik het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar helpt het ook als ik maar 80 - 100 euro per maand ga aflossen? Of zal het bedrag groter moeten zijn om een beetje resultaat te krijgen in het aflossen.?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo dat ik het makkelijk kan missen, maar ik vind het wel een issue op dit moment dat die schuld er is. Het is een struikelblok om verdere stappen te gaan zetten voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een buffer? Extra aflossen heeft alleen maar zin wanneer je geld apart hebt staan zodat je niet hoeft te lenen.



Ik heb het bewust niet gedaan en eerst gespraard zodat ik in geval van een kapotte wasmachine, auto etc. Niet in de problemen zou komen.



Heb je een buffer? Dan zou ik idd vooraf extra gaan aflossen. Alle beetjes helpen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu druk aan het sparen voor een autootje, zodat ik eigen vervoer heb. Wat weer een vereiste voor mij is om te kunnen samenwonen (i.v.m. reisafstand vanaf vriend naar werk). Dat is dus mijn buffer. Het aflossen zou onderdeel worden van mijn vaste lasten. Dat moet ik dan gewoon incalculeren. Ik houd dan weinig leefruimte over, maar dat is dan niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jou geval zo snel mogelijk aflossen wat je kan missen. Alle kleine beetje helpen.

Dat is niet perse ook echt het voordeligst. Je zou kunnen kijken welk rentepercentage je moet betalen en welk rentepercentage je krijgt op je spaarrekening. En al je daar geen gewetensbezwaren tegen hebt, zou je ook nog de kans in overweging kunnen nemen dat je niet binnen 17 jaar genoeg verdient om de hele schuld af te lossen zodat er een deel kwijtgescholden zou kunnen worden.

Maar voor mij zou de gemoedsrust en het gevoel dat je nu al een voorsprong opbouwt voor je aflossing, echt opwegen tegen die paar centen die je eventueel zou kunnen winnen door het aflossen uit te stellen.
Het ligt er ook aan hoeveel rente je moet betalen, maar dat weet je nu natturlijk nog niet. Ik lees hier wel eens percentages van 1,5% of zo, dan kun je beter sparen want op een beetje spaarrekening krijg je wel meer dan dat. Mijn man echter, betaalde ruim 4% rente en daar kunnen de meeste spaarrekeningen niet tegenop.



Je moet ook zorgen dat je een buffer hebt voor onvoorziene uitgaven. Dit om te voorkomen dat je voor het vervangen van bv een huishoudelijk apparaat een duur krediet moet afsluiten, omdat eje al je spaqrgeld aan DUO hebt betaald. Zo'n krediet is veel duurder dan de lening bij DUO.



Overigens hoef je natuurlijk niet altijd alles nieuw te kopen als je daar geen geld voor hebt.
Alle reacties Link kopieren
Niet aflossen. Bij DUO wordt op dit moment een rente gerekend die lager ligt dan wat je krijgt over je spaargeld. Je kunt beter een buffer sparen voor onvoorziene uitgaven. De rekeningen van DUO komen vanzelf wel.



Ik weet niet hoe hoog je schuld is en hoe hoog je inkomen, maar als je hooguit 80-100 euro in de maand kunt missen, vraag dan op tijd een draagkrachtmeting aan als je een hoge schuld hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiepmiepie schreef op 01 januari 2012 @ 13:18:

Niet aflossen. Bij DUO wordt op dit moment een rente gerekend die lager ligt dan wat je krijgt over je spaargeld. Je kunt beter een buffer sparen voor onvoorziene uitgaven. De rekeningen van DUO komen vanzelf wel.



Ik weet niet hoe hoog je schuld is en hoe hoog je inkomen, maar als je hooguit 80-100 euro in de maand kunt missen, vraag dan op tijd een draagkrachtmeting aan als je een hoge schuld hebt.



Maar dan moet je dus wel een spaarrekening hebben, dit werkt natuurlijk niet als je een lopende rekening hebt. Ik zou gewoon nu beginnen met aflossen.

Je moet gewoon kijken wat je kunt missen, al is het maar 50 euro per maand, het is toch iets!
Alle reacties Link kopieren
De rente over je schuld is wsch lager dan de rente die je over je spaargeld kunt krijgen. Dus alles ineens aflossen is dan niet verstandig. Gewoon wachten tot je moet gaan afbetalen.

Ik heb er zelf best moeite mee, zou het liefst gewoon klaar zijn met betalen en alles in eens aflossen, maar een simpel rekensommetje laat zien dat dat me juist extra geld kost.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
Als je nu bijvoorbeeld 1000 euro kan missen. Zou je dit gewoon over kunnen maken. Scheelt toch alweer aan rente.
quote:maryni83 schreef op 01 januari 2012 @ 13:24:

[...]





Maar dan moet je dus wel een spaarrekening hebben, dit werkt natuurlijk niet als je een lopende rekening hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:maryni83 schreef op 01 januari 2012 @ 13:24:

[...]





Maar dan moet je dus wel een spaarrekening hebben, dit werkt natuurlijk niet als je een lopende rekening hebt. Ik zou gewoon nu beginnen met aflossen.

Je moet gewoon kijken wat je kunt missen, al is het maar 50 euro per maand, het is toch iets!Als je 50 euro kunt missen om af te lossen kun je die 50 euro dus ook sparen op een spaarrekening, mèt hogere rente. Dan is dat dus voordeliger...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
Maar de studieschuld loopt op door de rente en ooit zul je hem toch terug moeten betalen Soezie81
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt lichtpuntjes. Maar mijn spaargeld loopt ook op, en sneller dan mijn schuld. Dus ik betaal niet sneller af dan noodzakelijk is. Dan ben ik toch echt het goedkoopst uit. Ik zeg ook niet dat ze helemaal niet moet gaan terugbetalen! Maar je hoeft niet extra haast te maken omdat het je geld zou kosten. Als je datzelfde bedrag op een spaarrekening zet in de tijd dat je nog niet hoeft af te lossen, heb je aan het eind van de rit meer geld over. Maar alles valt of staat bij het feit of je wel of niet de discipline hebt om te sparen! Kun je niet sparen omdat je gewoon standaard uitgeeft wat je hebt, ja, dan zou ik ook zo snel mogelijk gaan aflossen. Maar anders? Nee. Gewoon wachten tot je moet gaan aflossen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
Ik lees heel vaak het advies dat rente op een spaarrekening hogerbis dan die van DUO. Dat is echt lang niet altijd zo, ik betaalde iets van 3.8%, en kreeg een stuk minder op mijn spaarrekening. Je moet dus zelf goed kijken wat de rentepercentages zijn. Daarnaast zijn dit ook nog een bedragen waarop de rente niet echt oploopt. Als je een jaar lang 100 euro wegzet, heb je het misschien over een verschil van een tientje of zo. Als jij je dan beter voelt bij het aflossen van een schuld, zou ik me daar niet al te druk om maken.



Daarnaast zou ik in elk geval nu al de aflossingen meenemen in je begroting (of je ze nou echt aflost of overmaakt naar een spaarrekening). Nu ben je nog moet gewend aan meer inkomen, en dan heb je er relatief weinig 'last' van. Als je eenmaal een bepaald inkomen gewend bent, valt het hoe dan ook tegen als je een gedeelte ervan weer in moet leveren.
Alle reacties Link kopieren
Even snel: weet je wat het rente tarief is voor je huidige schuld?

heb je op www.vanspaarbankveranderen.nl gekeken hoeveel rente je maximaal kunt krijgen over je spaargeld?

op www.berekenhet.nl kun je kijken wat de impact is van nu meer aflossen.



Ik ben er zwaar voorstander van om eerst te berekenen hoeveel je straks elke maand moet aflossen en dat de eerste twee jaar als vaste last te sparen op een goede spaarrekening tot je in elk geval 3 maanden aan netto lasten hebt gespaard. Dat betekent dat je in geval van "nood" eerst dingen zelf op kunt lossen en dan pas gebruik hoeft te maken van andere duurdere leningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met aflossen ook het geld structureel op de spaarrekening gezet (naast de buffer waar ik vanaf bleef). Nu heb ik in de 2 jaar dat je niet perse af hoeft te lossen (aanloopfase) veel kunnen sparen en op het einde van die periode kwam ik net een kleine 100 euro te kort. Die heb ik wel van de buffer afgehaald.

Ik had ook elke maand kunnen aflossen ivm de rente op de schuld, maar de spaarrente leverde me meer op dan de schuldrente me kostte.
Alle reacties Link kopieren
Kies wat voor jou het fijnste voelt, aflossen of op een spaarrekening achter de hand houden is beiden een goed idee.



Bij kleine bedragen maakt het echt niet zoveel uit qua renteverschil, bij DUO leen je nu tegen 1,5%, en spaargeld zet je tegen hooguit 3% wat langer vast. Je maakt door vastzetten dus 1,5% winst per jaar. Zet je nu 1000 euro op de spaarrekening ipv aflossen, dan heb je aan het eind vh jaar dus 15 euro verdient door je spaarrekening. Dat is nu niet zo'n bedrag waarvoor sparen ipv aflossen de moeite waard is......



Zelf zou ik sparen, maar dat vooral omdat ik niet zeker weet hoe mijn inkomen en uitgaven zijn is als ik verplicht moet gaan aflossen. Hoewel DUO rekening houdt met je aflossingscapaciteit, moet je wel echt een minimaal inkomen hebben om niet af te hoeven lossen. Dan heb ik in ieder geval een bedrag achter de hand om mijn minimale aflossingen te doen.



Verder: wel of niet zo snel mogelijk aflossen is ook afhankelijk of je over de studieschuld lang of kort gaat betalen. Bij een studieschuld van 40.000 zullen de meeste mensen dat niet binnen een jaar of 4 aflossen, bij een schuld van 4000 kunnen veel mensen dat wel. Dan is het een keer je vakantiegeld en wat spaargeld doneren en ben je klaar als je genoeg verdient. Dan is er helemaal vanaf zijn een stuk bereikbaarder en zou ik daarvoor gaan, lekker rust vin je kop.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt helemaal af van de rente die je gaat betalen.

Als je in 2010 afgestudeert bent geld voor jou een percentage van 1.5 %. Dat is lager als de inflatie op dit moment.

Ieder jaar dat je wacht met afbetalen wordt jouw lening relatief goedkoper!

Ik zou dus nog niet gaan afbetalen.



http://www.ib-groep.nl/pa ... _leningen_na_1_1_1992.asp
Alle reacties Link kopieren
quote:Soezie81 schreef op 01 januari 2012 @ 13:46:

Dat klopt lichtpuntjes. Maar mijn spaargeld loopt ook op, en sneller dan mijn schuld. Dus ik betaal niet sneller af dan noodzakelijk is. Dan ben ik toch echt het goedkoopst uit. Ik zeg ook niet dat ze helemaal niet moet gaan terugbetalen! Maar je hoeft niet extra haast te maken omdat het je geld zou kosten. Als je datzelfde bedrag op een spaarrekening zet in de tijd dat je nog niet hoeft af te lossen, heb je aan het eind van de rit meer geld over. Maar alles valt of staat bij het feit of je wel of niet de discipline hebt om te sparen! Kun je niet sparen omdat je gewoon standaard uitgeeft wat je hebt, ja, dan zou ik ook zo snel mogelijk gaan aflossen. Maar anders? Nee. Gewoon wachten tot je moet gaan aflossen.



Dit is dus volledig afhankelijk van de hoogte van je schuld, de hoeveelheid spaargeld en de hoogte van de rente op je lening en op je spaarrekening.

Ik betaal 2,4% rente over mijn schuld bij DUO en krijg inderdaad meer rente op mijn spaarrekening (3,nogwat dacht ik). Maar mijn schuld was toen ik begon met aflossen wel 30.000 euro. De rente die ik daarover betaalde was zeker wel hoger dan de rente die ik ving op mijn spaarrekening als ik daar was begonnen met 50 of 100 euro tegoed.

Je vangt pas meer rente op de spaarrekening als de bedragen van je schuld en je spaartegoed dichter bij elkaar komen.



In mijn geval was het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met aflossen.

En je moet echt heel weinig verdienen wil je in aanmerking komen voor kwijtschelding na 15 jaar, ze berekenen gewoon een vast maandbedrag (bij mij nu er nog 11000 over is nog 161 euro per maand), zodat je binnen 15 jaar klaar bent. Voor draagkrachtmeting moet je een bijzonder laag inkomen hebben.



Het is wel belangrijk om een buffer te hebben voor onvoorziene uitgaven. Het zou jammer zijn als je aan DUO 500 euro terugbetaalt en een week later eigenlijk je wasmachine moet vervangen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Booyahh schreef op 01 januari 2012 @ 15:03:

Geld lenen kost altijd geld al is het nu relatief voordelig om te sparen en te gaan aflossen als je meer rente moet betalen op je schuld dan je krijgt op een spaarrekeing.

Mensen die moedwillig willen "gokken" dat ze na 17 jaar lamballen wel onder de schuld uitkomen mogen ze mij levenslang van alle sociale voorzieningen en uitkeringen blokken. Besef wel dat ook de studie die je hebt gevolgd zwaar gesubsidieerd is en het meer dan redelijk is dat de belastingbetaler iets van die investering terug ziet in minimaal (!!) het aflossen van een lening.Uhh, wie doet dit hier dan volgens jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven