hoeveel geld wisselen 7 dagen Gambia

29-12-2010 12:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!



Ik ga in Januari 7 dagen naar Gambia. Mijn reis is inclusief ontbijt en diner. Ik moet daar dus 7x lunchen en uiteraard wil ik nog een souvenir o.i.d. kopen. Ik moet geld wisselen voor Gambia maar ik heb geen idee hoeveel ik mee zal nemen.

Iemand tips?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kun je daar niet gewoon pinnen? Of zeg ik nu iets heel stoms...
Neem je pinpas mee, dat is veel veiliger dan een flinke som bij je te dragen, en dan kun je naar behoefte pinnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tandpasta schreef op 29 december 2010 @ 12:57:

Kun je daar niet gewoon pinnen? Of zeg ik nu iets heel stoms...Ik denk idd dat dat vast wel kan, maar wil voor de zekerheid toch ook van te voren al geld mee
Alle reacties Link kopieren
Meestal kun je gelijk op het vliegveld al pinnen. Ik zou hier niet wisselen, dan ben je duur uit.

Heb je geen creditcard? Ik betaal vrijwel overal alles met mijn cc, en heb dan maar een klein bedrag contant nodig.
Dan zou ik voor max 100 euro geld wisselen hier en de rest daar pinnen. Ik neem aan dat je gewoon op het vliegveld kan pinnen daar.
Alle reacties Link kopieren
Oke ik ga dus gewoon pinnen!



Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet pinnen in Gambia (tenzij je Visa hebt). Neem anders travellercheques mee, dan ben je verzekerd als ze gejat worden (hoewel de wisselkoers ongunstiger is). Ik zou ongeveer 500 euro meenemen, dan heb je altijd genoeg. Zeker als je excursies wil doen (die zijn niet super goedkoop aangezien benzine duur is in Gambia).
Alle reacties Link kopieren
Met Mastercard kun je trouwens helemaal niets in Gambia. Het blijft een derdewereldland en pinautomaten kennen ze daar niet.
Jeeee, ik ben echt verbaasd, maar Miek heeft gelijk! Blijkbaar kan je in Gambia alleen pinnen op bepaalde plekken en dan alleen met je visa kaart. Ik dacht écht dat je ondertussen wel overal ter wereld kon pinnen, al was het alleen op het vliegveld.



De beste manier voor je geldzaken in Gambia is om euro's mee te nemen (eventueel travellercheque's) en deze in Gambia om te wisselen. Een visacard is handig om achter de hand te houden voor onverwachte uitgaven (bv als je een arts moet bezoeken). Een globale richtlijn is om ongeveer 200 à 250 euro per persoon per week mee te nemen. Dit is heel globaal, het hangt er natuurlijk vanaf welke verzorging je in je hotel hebt geboekt (alleen ontbijt of half pension), of je op excursies gaat en of je dit via de touroperator (vaak duurder) of individueel met een gids iets onderneemt, of je elke keer in je hotel eet (duurder) of buiten het hotel en hoeveel alcohol je drinkt.



Meer info:

http://gambia.deinformatiesite.nl/algemeen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veeeeeeeeeeeeeeel landen waar je niet kunt pinnen, nooit zomaar vanuit gaan dus
*beroept zich op het feit dat ze nog nooit op het Afrikaanse continent is geweest*



Oooh, ik mag echt nóóit meer advies geven tenzij ik iets 100% zeker weet..



(komt de rest zich hier ook nog even schamen?)
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 29 december 2010 @ 13:17:

*beroept zich op het feit dat ze nog nooit op het Afrikaanse continent is geweest*

Niet alleen Afrika hoor, in Cuba kun je bijvoorbeeld ook niet pinnen (maar wel gelukkig met je Mastercard terecht)
quote:Miek_ schreef op 29 december 2010 @ 13:19:

[...]





Niet alleen Afrika hoor, in Cuba kun je bijvoorbeeld ook niet pinnen (maar wel gelukkig met je Mastercard terecht) Dat weet ik en ik weet dat je in bijv. Myanmar ook niet kan pinnen, maar over Afrikaanse landen weet ik eigenlijk niks en dan kom ik toch binnen zetten met m'n uitleg, die dan voor geen meter klopt haha
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gewoon travellers cheques meegenomen toen,zijn daar bij de bank en hotels in te wisselen(bij hotels iets slechtere koers maar dat scheelde toen niet zoveel.)
Alle reacties Link kopieren
Okeee niet pinnen dus!

maar is 500 niet een beetje veel? Ik heb namelijk ook gelezen dat je het geld niet mag uitvoeren.. dus niet mee terug mag nemen. Niet dat ik er hier wat aan heb, maar stel dat ik maar 100 van de 500 uitgeef zit ik er mee....
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden gewoon cash mee en wisselde daar.

Vraag om je heen, aan mensen die er al wat langer zijn, wat zij krijgen voor een euro als ze wisselen.(en waar ze dat doen)

De Gambianen pikken de "verse"toeristen er nl zo uit en dan kun je minder krijgen dan anderen die er wat langer zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:rivjem schreef op 29 december 2010 @ 13:55:

Okeee niet pinnen dus!

maar is 500 niet een beetje veel? Ik heb namelijk ook gelezen dat je het geld niet mag uitvoeren.. dus niet mee terug mag nemen. Niet dat ik er hier wat aan heb, maar stel dat ik maar 100 van de 500 uitgeef zit ik er mee....Je kunt toch per dag wisselen? Zou het per 50 euro doen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet alles in 1x in te wisselen. Je kunt beter teveel dan te weinig cash bij je hebben, er is altijd wel een kluis beschikbaar. Je weet maar nooit of je berooft wordt, ziekenhuis beland, etc. Daarnaast zijn excursies relatief duur, ook als je het zelf regelt, omdat Gambia veel moet importeren en veel producten (zoals benzine) toch westerse prijzen kennen.
Alle reacties Link kopieren
oke hartstikke bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ schreef op 29 december 2010 @ 13:11:

Met Mastercard kun je trouwens helemaal niets in Gambia. Het blijft een derdewereldland en pinautomaten kennen ze daar niet.



Er zijn er wel een paar, maar op maar een paar locaties:



http://www.lonelyplanet.c ... ead.jspa?threadID=1825952



Mij werd eens verteld, dat ik in een Omani exclave echt niet kon pinnen, maar ter plaatse waren er vier ATM's... Dat zal in Gambia nog niet zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 29 december 2010 @ 14:16:

[...]





Er zijn er wel een paar, maar op maar een paar locaties:



http://www.lonelyplanet.c ... ead.jspa?threadID=1825952



Mij werd eens verteld, dat ik in een Omani exclave echt niet kon pinnen, maar ter plaatse waren er vier ATM's... Dat zal in Gambia nog niet zo zijn.Dat zijn geen gewone ATM's, je kunt er alleen met Visa terecht en ze werken regelmatig niet. Plus dat de stroom regelmatig uitvalt en dat wil je echt niet als je daar net je kaart in hebt gestoken....
Alle reacties Link kopieren
Zou inderdaad lastig zijn.



Ik heb zelf een paar cc's, zodat ik (vrijwel) overal kan betalen. Het verbaast me tegenwoordig, waar je allemaal al wél kunt pinnen.
quote:Melpomene schreef op 29 december 2010 @ 16:48:

. Het verbaast me tegenwoordig, waar je allemaal al wél kunt pinnen.Inderdaad! Ik kan me nog een eilandje in ZO Azië herinneren waar men voor electriciteit afhankelijk was van een aggregaat, waardoor er maar 2 uur per dag stroom was, waar geen enkele auto reed en alles op paardjes werd gedaan maar waar WEL een credit Card betaling mogelijk was, haha!
Alle reacties Link kopieren
Waarom naar zo'n crisisland?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven