SUPER laag libido door anticonceptie pil

07-05-2012 16:49 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
quote:metafoor schreef op 07 mei 2012 @ 17:24:

Ik kreeg ook opeens een neppe Microgynon 30, onder het motto van 'precies dezelfde als de echte!' Mijn hele kop onder de pukkels, ik zou gewoon iets meer bijbetalen en de originele bestellen.Pukkels ja! Dat herken ik zeker, ik heb nooit last van puisjes. Man ik wist niet wat me overkwam toen ik begon aan deze pil. Maar is dus "weer" een bijwerking van deze rommel!
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 07 mei 2012 @ 17:28:

[...]





Ik heb laatst de echte weer gekregen, omdat de neppe op was. Resultaat: doorbaakbloedingen, 4 weken lang PMS en na 6 weken nog steeds een berg puistjes. Dus de echte staat echt niet garant voor geen problemen.(Even mezelf quoten) Wel geloof ik dat er echt wel verschil is tussen de echte en de neppe, want anders zou ik toch niet zo'n verschil merken tussen deze twee. Dus misschien helpt het bij jou wel TO. Ik merk vooralsnog geen verschil in libido trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Toch voor condooms gaan.



Het is dat ik een gruwelijke menstruatie heb zonder pil, anders was ik op condooms over gegaan.



Ik slik nu de Yazz24 en daar ben ik redelijk tevreden over.



Die nep-microgynon was bij mij ook een drama: 0.0 libido en maandelijks ontzettende hoofdpijn als ik ongesteld was.
Ik heb ook een keer de nep microgynon gekregen, omdat de echte op was. Nou mijn menstruatie was van slag (doorbraakbloedingen en in de stopweek verliep t anders dan normaal) en ik had veel last van PMS.

Normaal slik ik de microgynon 20 en die bevalt me goed (is wel duur).
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 07 mei 2012 @ 17:35:

Toch voor condooms gaan.



Het is dat ik een gruwelijke menstruatie heb zonder pil, anders was ik op condooms over gegaan.



Ik slik nu de Yazz24 en daar ben ik redelijk tevreden over.



Die nep-microgynon was bij mij ook een drama: 0.0 libido en maandelijks ontzettende hoofdpijn als ik ongesteld was.Merk je verschil in libido nu je de Yazz slikt?
Alle reacties Link kopieren
Heb de Yaz 24+4 dus een jaartje gebruikt, gaf bij mij totaal geen effect. Was wel heel wisselvallig wat betreft stemmingen. Kon zo van het ene moment vrolijk zijn en zo het andere moment uber boos zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu even wat informatie opgezocht over de yasmin pil. Schijnt zelfs voor sommige vrouwen libido verhogend te werken?



Zijn er hier vrouwen die er ervaring mee hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vast geen vrienden maken hier, maar de reden dat je niet de merk-microgynon krijgt, is omdat het helemaal niks uitmaakt.



Soms zijn bij 'generieke' (zoals in de medische wereld genoemd worden) middelen de kleurstoffen anders, soms is het de samenstelling van de hulpstoffen. Dat kan in zeldzame gevallen betekenen dat iemand een merk-pil (of juist niet) moet hebben, omdat diegene allergisch is voor een hulpstof. En met allergisch bedoel ik niet dat je 'niet zo lekker in je vel zit'. Ik bedoel dan echt: huiduitslag, zwelling van lichaamsdelen, etc...

Soms kunnen de hulpstoffen in een pil ervoor zorgen dat een bepaald middel minder goed opgenomen wordt (maar nog steeds goed genoeg om werkzaam te zijn). Dat zou de doorbraakbloedingen kunnen verklaren, echter, wat de anticonceptiepil betreft is het onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak is, als ik kijk naar de samenstelling van de hulpstoffen en als je beseft dat hormonen best stabiel zijn in die vorm.

De kans is groter dat het te maken heeft met een ander slikpatroon, gebruik van voedingsmiddelen die de pil beinvloeden, diarree, etc... (Wist je bijvoorbeeld dat als je rookt je een grotere kans op doorbraakbloedingen hebt?)



Als je een duur merkmiddel van je dokter wilt, zul je toch echt zelf de kosten moeten betalen, als we de gezondheidszorg betaalbaar willen houden.



Het lijkt me daarnaast zeer en dan ook zeer stug dat iemand die 2 jaar zonder problemen de pil gebruikt, opeens een verminderd libido door de pil krijgt. Ik hoor dat echt zo vaak he: mensen die allerlei persoonlijke problemen aan de pil gaan wijten. En dan driftig op zoek gaan naar een andere vorm van anticonceptie en gewoon negeren dat ze op een moment in hun leven zitten waarin ze het te druk hebben om libido te hebben, of omdat ze uitgekeken zijn op hun partner. En dan switchen ze, of stoppen ze met de anticonceptie en gaat alles opeens veeeeel beter (placebo-effect), maar dat is van korte duur en een definitieve oplossing komt er niet.

Natuurlijk staat er in elke bijsluiter van iedere pil dat het invloed kan hebben op het libido. Dat is gewoon standaard. Netzoals er op iedere vaccinatie staat dat je er mogelijk een ernstige neurologische stoornis van kan krijgen. Gebeurt dat ooit? Nee. Maar ooit is die link eens gelegd, nooit bewezen, en daarom MOET het in de bijsluiter staan. Zo werkt dat met bijsluiters. En mensen die daar gevoelig voor zijn, gaan de bijsluiter lezen en krijgen spontaan de bijwerkingen (nocebo-effect).



Ik snap dat de 'leek' dit niet kan weten en ik vind het altijd een beetje jammer dat zo'n huisarts niet uitlegt hoe dat precies werkt met bijsluiters en hoe hormonen invloed op je lichaam hebben, maar omstandigheden nog meer invloed hebben op je 'hormonen'. Maar aan de andere kant heb ik ook vaak genoeg gezien dat patienten helemaal niet willen luisteren naar hun huisarts: ze hebben zelf bedacht dat het door die rotpil komt en dus willen ze een andere en iedere andere oplossing die je aandraagt wordt weggewuifd.



Nu weten jullie het. Doe er je voordeel mee :p
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 07 mei 2012 @ 17:35:

Toch voor condooms gaan.

Condooms zijn niet zo betrouwbaar als het op anticonceptie aankomt. Tenzij een 'ongelukje' welkom is, zou ik daar niet mijn geld op inzetten...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Dan toch wel heel apart dat nu ik dan gestopt ben met de pil, er wel meer zin is in seks?
Alle reacties Link kopieren
quote:sterretje2012 schreef op 07 mei 2012 @ 18:29:

Dan toch wel heel apart dat nu ik dan gestopt ben met de pil, er wel meer zin is in seks?Placebo-effect, zoals ik zei...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Hmm geloof daar niet zo in. Als ik alle reactie's zo lees op internet. Als mensen gewoon stoppen met "de" pil, dat ze soms compleet andere personen worden. Geen stemmingswisselingen meer, geen puistjes meer en de zin in seks vermeerdert.



Dat lijkt mij dan geen Placebo-effect, als het gewoon de waarheid is die mensen gewoon zelf ondervinden, na jaren aan de anticonceptie te zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sterretje2012 schreef op 07 mei 2012 @ 18:37:

Hmm geloof daar niet zo in. Als ik alle reactie's zo lees op internet. Als mensen gewoon stoppen met "de" pil, dat ze soms compleet andere personen worden. Geen stemmingswisselingen meer, geen puistjes meer en de zin in seks vermeerdert.



Dat lijkt mij dan geen Placebo-effect, als het gewoon de waarheid is die mensen gewoon zelf ondervinden, na jaren aan de anticonceptie te zitten.



Als je op het internet zoekt vind je ook hele volksstammen die geloven dat je door het drinken van grassap van je kanker kunt afkomen, dat je helemaal geen voedsel nodigt hebt om te overleven, maar gewoon van de lucht kunt leven (breatharians) en dat John Lennon, Tupac en Elvis helemaal niet dood zijn, maar met zn allen op Hawai lopen te chillen. En die mensen zijn echt niet allemaal gek...



Kortom; placebo-effect wordt alleen maar versterkt door je zoektocht op internet. Je huisarts wil graag een goede band met je houden, dus die schrijft braaf de ene na de andere pil voor, want een andere oorzaak voor jouw problemen, die is er niet. Het is de pil. Het is de pil. Zoals ik al concludeerde in mn vorige post...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt het voor mij libido verhogend, vooral de ring.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook meerdere malen besproken bij de huisarts want heb er zelf ook behoorlijk last van, alleen die gaf aan dat als je er gevoelig voor bent je dit met alle soorten pillen hebt... *blijven hormonen* zoals ze altijd zeggen.

succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook gehoord, de 1 is gevoeliger voor bepaalde hormonen dan de ander. Voor de 1 kan idd de nuvaring top werken Madille, maar voor mij vond ik het niets. vond het ook zo'n raar iets, je voelde hem altijd wel zitten ...
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde met die pil, gek werd ik ervan.

Heb een paar jaar de mirena gehad en die had geen invloed op mijn libido. Ik kreeg er wel allerlei andere vage klachten van, dus nu heb ik een koperspiraaltje (gynefix) en dat bevalt prima!

( 1 nadeel is dat ik m'n menstruatie niet meer kan opschuiven zoals met de pil, maar dat vind ik niet onoverkomelijk).
Alle reacties Link kopieren
Hier staat het ook mooi verwoord:



http://www.sciencedirect. ... cle/pii/S001078241000363X



http://www.sciencedirect. ... icle/pii/0010782495002227



Ergo: Als je vrouwen een echte anticonceptiepil geeft en die vergelijkt met vrouwen die een placebo krijgen (terwijl ze niet weten wie welke heeft gehad), zie je geen verschil in optreden van hoofdpijn, libidoverlies, etc...



De auteurs omschrijven het heel mooi: "Women around the world share a common mythology about alleged ill effects of oral contraceptives. (...) This mythology, which dates back decades, is perpetuated by gossip, rumors and illogic. The misinformation transcends continents, and is shared by highly educated women as well as by women with little education." (Voor literatuurverwijzingen zie de tekst)



Natuurlijk willen jullie mij niet geloven, ondanks de feiten die ik aandraag. Je gelooft veel liever dat je ongewenste gedrag (moodswings, woedeuitbarstingen) veroorzaakt wordt door een pilletje dat je slikt, dan dat je zelf verantwoordelijkheid neemt en je gaat gedragen als een volwassene...
Occam's razor
Deborah, met gemak kan ik hier talloze links plaatsen die het tegenovergestelde beweren.



" Minder zin hebben dan je partner. Een droge vagina. Niet voluit genieten als je vrijt. Dit kunnen bijwerkingen zijn van de anticonceptiepil.



Je hoeft natuurlijk niet altijd zin te hebben in seks. Maar heb je het gevoel dat je seksleven in een dal terecht kwam sinds je de pil bent gaan slikken? Dan zou het wel eens met elkaar te maken kunnen hebben. Het lijkt erop dat de pil de seksdrive van vrouwen doet afnemen. Dit komt door de mix van hormonen die je dagelijks inslikt.



Hoe?

De pil remt de productie van androgeen, zoals testosteron. Deze hormonen hebben invloed op je stemming en op je seksueel verlangen. Ook de frequentie van seksuele gedachten en fantasieën wordt beïnvloed, evenals de gevoeligheid voor seksuele stimulatie. Dit betekent overigens niet dat je van meer testosteron meer zin in seks krijgt.



SHBG

Daarnaast verhoogt de pil je productie van SHBG (seks hormoon bindend globuline). Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen met een hoog gehalte aan SHBG vaak minder zin in seks hebben.



Rechtstreeks

Een belangrijk onderzoek is dat van de Amerikaanse Claudia Panzer. Zij ontdekte in 2006 een rechtstreeks verband tussen pilgebruik en het afnemen van het libido. Pilgebruiksters bleken een 4 maal zo hoog gehalte aan SHBG te hebben dan vrouwen die nooit de pil geslikt hadden.



Blijvend effect

Ze ontdekte ook dat deze bijwerking niet direct verdween wanneer de pilgebruiksters stopten met de pil. Zo’n 4 maanden later was het SHBG-gehalte nog steeds 2 maal zo hoog. Dit kan zelfs betekenen dat de pil blijvend effect heeft op de seksdrive van vrouwen. Maar hier is meer onderzoek voor nodig.



Iets extra’s

Een van de weinige onderzoekers die het verband tussen libido en de pil onderzoekt, is de Nederlandse Hanneke Termeer. Zij erkent dat de pil de lustgevoelens van de vrouw kan onderdrukken. Daarom onderzoekt ze nu of ze aan de pil iets kan toevoegen. Het gaat niet om testosteron, maar een ander, voorlopig geheim, stofje. Eind 2009 hoopt ze de resultaten bekend te maken.



Overleg

Denk je dat de pil je seksdrive beïnvloedt? Overleg dan met je arts over een ander merk pil of een andere vorm van anticonceptie. Eventueel kan hij je doorverwijzen naar een seksuoloog.



Auteur: Corine de Goede, in samenwerking met in samenwerking met dr. R.J.C.M. Beerthuizen, gynaecoloog

Bron: AMC, Journal of Sexual Medicine "
En dat is nog maar één voorbeeld. Sowieso kun je heel vaak maar moeilijk van wetenschappelijke feiten spreken. Iets wordt aangenomen als feit, totdat een ander onderzoek weer iets nieuws ontdekt en met die feiten wordt er dan weer nieuw onderzoek gedaan, etc, etc.



Prima dat jij erin gelooft dat de pil geen nadelige effecten heeft, maar schilder hen die dat wel geloven dan alsjeblieft niet gelijk af als domme vrouwtjes of achterlijke leken.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het voor een deel eens met de post van Debora, als het gaat over die generieke medicijnen. Je laatste posts vind ik erg aanmatigend. En ik durf het ook te betwijfelen, want een gynaecoloog legde mij uit dat orale anticonceptie leidt tot lagere testosteronspiegels en daardoor tot een lager libido.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn huisarts is het risico op verminderd libido bij alle hormonale anticonceptie aanwezig. Uiteraard kan een andere pil schelen, maar als je dit echt wilt vermijden zul je toch aan condooms of koperspiraal moeten.



M.a.w. vragen om een pil waar libidovermindering niet als bijwerking bekend is is zinloos. Die zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg eerlijk dat ik die links van debora nog niet gelezen heb, maar bedenk wel dat veel onderzoeken worden gefinancierd door bedrijven die hier belang bij hebben, zoals de farmaceutische industrie. Die wil ons graag laten geloven dat het tussen de oren zit.



Ik ben zelfs van mening dat de toename van het aantal echtscheidingen in de laatste 40 jaar samenhangt met het gebruik van de anticonceptiepil. Pil onderdrukt de eisprong, en geen eisprong is voor het lichaam een teken dat gemeenschap 'niet nodig' is. Anticonceptiepil is op de markt gekomen in 1960, en vanaf dat decennium is het echtscheidingscijfer drastisch gaan stijgen....

Ik heb laatst ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er een onderzoek is geweest die zelfs zeg dat als vrouwen geen anticonceptiepil zouden slikken, zij een heel andere partner uit zouden kiezen dan degene waar ze nu mee samen zijn.

Ik wijt zelfs het ontstaan van mijn depressies aan de pil, ik merk dat ik nu een stuk stabieler in het leven sta sinds ik die pil niet meer slik, maar goed, dat kan ook liggen aan het feit dat ik wat ouder en wijzer ben, en gezonder ben gaan leven. Ik ben dus duidelijk geen fan van de pil!



En mijn ervaring wat betreft libido en of het wel/niet tussen de oren zit: in m'n eerste relatie aan de pil gegaan, na 2 jaar werd m'n libido steeds minder. Uiteindelijk is onze relatie gestrand (wat overigens niet alleen met ons sexleven te maken had maar ook met andere dingen). Ik stopte met de pil want ik dacht: vrijen doe ik voorlopig toch niet! En meteen de maanden erna steeg m'n libido als een raket: ménnn wat had ik zin in seks! Toen ik weer een vaste relatie kreeg ging ik weer aan de pil, en gaandeweg werd m'n libido weer lager. Pas bij de mirenspiraal had ik daar geen last meer van. Ik geloof dus absoluut niet dat het bij mij alleen maar tussen de oren zat. Ik had namelijk niks tegen de pil, vond het wel superhandig, vooral dat je je menstruatie kan verschuiven. Maar ik reageer er gewoon te vervelend op.



Maar; wat voor mij geldt, hoeft niet voor iemand anders te gelden, iedereen is verschillend en iedereen reageert weer anders op bepaalde anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 mei 2012 @ 17:00:



De 3 fasenpil is niet geschikt om door te slikken. De eerste fase is te licht en dan krijg je 'n doorbraakbloeding. Dus als je niet vaak ongesteld wilt worden gewoon 'n normale pil kiezen.Deze info is verouderd. De moderne 3-fasenpillen kun je gewoon doorslikken.(ik gebruik er zelf een dus weet t zeker)
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven