Zoon prinses op de erwt?

13-03-2013 08:32 200 berichten
Goedemorgen,



Als ik 's ochtends mijn zoon aankleed, heeft ie op alles iets aan te merken. Het T-shirt is te klein, die trui zit niet lekker, de broek zit te strak of hij zakt af, gezeur over het randje van de sok bij de tenen. En hij is ook nog eens heel aanhoudend (dus niet van: hop, nu zit de sok wel goed, nee: 'dat randje zit nog steeds niet goed, mama!') Ik kan heel erg slecht tegen dit gezeur, vooral in de ochtend. Het kost al moeite een kind iedere dag met schone, passende, enigszins leuke kleren de deur uit te gaan, zonder dat je ook nog eens in moet gaan op al deze kritische noten. Vaak verlies ik halverwege mijn geduld en laat ik mijn man het verder afmaken.



Herkent iemand dit en/of is er een betere manier hiermee om te gaan? Dat ik halverwege geïrriteerd aftaai, is voor ons allebei niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 13 maart 2013 @ 18:22:

[...]



Zolang er ouders zijn die het met mij eens zijn kun je die vervelende "je weet niet waar je het over hebt"-houding wel laten varen hoor.

En zolang er ouders zijn die het met mij eens zijn hoef jij niet te doen alsof jouw overtuiging de enige-zinnige-en-altijd-allerbeste is.

Daarbij zegt het weinig of anderen het wel of niet met je eens zijn, want sociale druk, daar doe jij toch niet aan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter vind het trouwens ook geweldig om mooie kleren aan te hebben. Alleen vind zij andere dingen mooi dan ik. En dat is haar goed recht, ook al is ze 2,5. Ik zorg dat alles past, dat alles schoon en heel is, en heel gekke dingen laat ik wel eens wat langer in de was. Maar als mijn kind zegt dat een broek niet lekker zit, naam ik haar serieus. Want hoe moet ik nou weten of het lekker zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 13 maart 2013 @ 18:21:

[...]



De vrijheden groeien mee met het kind en dus als hij 18 is moet hij nog steeds luisteren, maar heeft hij wel veel credits opgebouwd.



Mijn nichtje van 14 weet ook gewoon dat haar ouders de baas zijn, maar is ook heel zelfstandig. Een goed gelukt voorbeeld van een goede opvoeding.Mijn kinderen weten heel goed dat ik de baas ben, maar dat ik niet erg geïnteresseerd ben in kleding en kledingvoorschriften.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:allis schreef op 13 maart 2013 @ 18:46:

Mijn dochter vind het trouwens ook geweldig om mooie kleren aan te hebben. Alleen vind zij andere dingen mooi dan ik. En dat is haar goed recht, ook al is ze 2,5. Ik zorg dat alles past, dat alles schoon en heel is, en heel gekke dingen laat ik wel eens wat langer in de was. Maar als mijn kind zegt dat een broek niet lekker zit, naam ik haar serieus. Want hoe moet ik nou weten of het lekker zit?Ik begrijp inmiddels dat het helemaal niet belangrijk is of (jouw kind vindt dat) het lekker zit. Het moet er leuk uitzien en wat er leuk uitziet, dat bepaal jij. Dragen zal ze het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik leer mijn kind wel keuzes maken. Omi van 96 vind het prachtig als hij een overhempje aanheeft oid. Als we daar ons dan voor aankleden laat ik dat wel weten. " wil je die trui aan? je weet dat omi het heel fijn vind als je...." etc. Vaak doet hij dat dan , voor omi. Soms is het een compromis, zijn nette spijkerbroek met net shirt. Ook wat school betreft. "weet je het zeker? want het is koud" of warm of wat dan ook. Ook combinaties die eigenlijk niet kunnen gaan op die manier. Zo langzamerhand is hij er zelf ook wel van overtuigd dat zwarte sokken beter staan in zijn schoenen dan de blauwe. Maar als hij persé iets wil, dan mag dat. Het is zijn lijf, zijn ervaring. En hij gaat er niet dood aan in tegenstelling tot de weg over rennen.
Alle reacties Link kopieren
14.........wat is nou 14?

Dan kunnen ze morgen ineens gaan bedenken dat je ook kunt spijbelen, gangbangen, je kop kaal kan scheren, dat je via bia via aan drank kunt komen, dat hoeren en sloeren veel leuker is dan thee drinken bij je oma, dat je ook peuken kunt kopen van je zakgeld, dat je alles en iedereen op You Tube kunt zetten, of dat het leven héééééél zwaar en moeilijk is.

Pffff, 14.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eh, ik hoop dat je mijn quote als voorbeeld voor een ander gebruikt? Want als antwoord op mijn post klopt er niet veel van.
Alle reacties Link kopieren
Als ik eerlijk ben vind ik het ook heel belangrijk dat mijn kinderen er verzorgd uit zien.

Kleding moet heel en schoon zijn en bij elkaar passen.

Mijn kinderen mogen niet in een joggingbroek naar school. Joggingbroek is om te sporten en voor thuis op de bank als je kleren buiten vies zijn geworden.



De lange haren van mijn dochter haal ik altijd strak uit haar gezicht, zodat ze niet slierten.



Ik vind het prima dat mijn dochter en ik een behoorlijk verschillende smaak hebben, maar verzorgd zal ze de deur uit gaan. Mijn zoontje vindt het allemaal nog best wat ik hem aantrek, zolang het maar niet roze is
Follow your heart, but take your brain with you....
Alle reacties Link kopieren
quote:allis schreef op 13 maart 2013 @ 18:56:

Eh, ik hoop dat je mijn quote als voorbeeld voor een ander gebruikt? Want als antwoord op mijn post klopt er niet veel van.

Heb je het tegen mij?

Dan heb je mijn sarcasme gemist denk ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Addison schreef op 13 maart 2013 @ 18:56:

Als ik eerlijk ben vind ik het ook heel belangrijk dat mijn kinderen er verzorgd uit zien.

Kleding moet heel en schoon zijn en bij elkaar passen.

Mijn kinderen mogen niet in een joggingbroek naar school. Joggingbroek is om te sporten en voor thuis op de bank als je kleren buiten vies zijn geworden.



De lange haren van mijn dochter haal ik altijd strak uit haar gezicht, zodat ze niet slierten.



Ik vind het prima dat mijn dochter en ik een behoorlijk verschillende smaak hebben, maar verzorgd zal ze de deur uit gaan. Mijn zoontje vindt het allemaal nog best wat ik hem aantrek, zolang het maar niet roze is Mijn kind draagt keurige joggingbroeken hoor, niet van die enge glanzende.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja compleet gemist ik ga mijn dochter ik pyjama hijsen. Die zal ze morgen wel weer niet uit willen en van haar vader mag dat gewoon. Hij is nog erger dan ik!
quote:iris1969 schreef op 13 maart 2013 @ 17:52:

Nee niet het recht van de sterkste, maar gewoon hun natuurlijke plek in de rangorde. Ze mogen stapje voor stapje dingen zelf beslissen, maar mamma en pappa zijn de baas. In mijn ogen werkt dat het beste voor kinderen en ik geloof dus niet in de huidige pick your battles/discussie-opvoeding van nu.



In theorie heel mooi.



Maar in de praktijk zijn er ook ochtenden dat je kind slecht heeft geslapen, er net een beker melk over de post gaat, er lunchpakketjes moeten worden gemaakt, en de jongste bedenkt dat het wel leuk is om Nutella in zijn haar en in de vacht van de hond te smeren, en dan werkt het 'pick your battle' gewoon heel erg goed, op het moment dat het om de keuze tussen een roze of gele maillot gaat.
Alle reacties Link kopieren
Brr wat een griezelige kledingfundamentalisten hier. waarom sommige mensen denken dat het in de maatschappij draait om wat je aan hebt..? Nou ja; aan de andere kant: zolang je dat denkt, mag je in je handjes wrijven dat je blijkbaar nog nooit iets ergs hebt meegemaakt.



Ik heb een diploma als mode-ontwerper (waar ik niets mee doe) en ik heb wat modeshows gelopen (want gewoon zonder moeite de juiste bouw) en dat heeft me alleen maar laten zien hoe oppervlakkig het wereldje is waar het om kleding en uiterlijk gaat. Wat vind ik trends dom zeg. Ik zal er in de ogen kledingfanaten nu waarschijnlijk verwaarloosd, slordig en afgeprijsd uitzien: er is relatief weinig geld te besteden en ik stel andere prioriteiten. Ik loop buiten mijn werk veel in een ouwe legertrui en kaplaarzen. Als ik merk dat iemand mij op mijn uiterlijk wil beoordelen denk ik maar: "kom maar eens in je blote kon naast me staan in de sauna; dan kijk dan wie er het beste uit ziet ;-)". En dat is nog onzin, want ik heb eigenlijk liever dat iemand me leuk vind omdat ik zinnige dingen zeg.



Mijn zoontje van 3 mag in de dierentuin lekker in zijn rode overall lopen want dan is hij een dierenverzorger. Iedereen vind hem dan een schatje; hij gaat helemaal op in zijn rol. Dus wat hebben we te bewijzen met kleren?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel vermoeiend om over alles de strijd aan te gaan omdat 'papa en mama de baas zijn' en kind 'lager in rangorde' is. Ik kan me niet voorstellen dat het er dan gezelliger op wordt



Ik denk juist dat het goed voor kinderen is als ze een eigen mening hebben en binnen bepaalde grenzen sommige dingen zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sientje.2 schreef op 13 maart 2013 @ 21:34:

Het lijkt me heel vermoeiend om over alles de strijd aan te gaan omdat 'papa en mama de baas zijn' en kind 'lager in rangorde' is. Ik kan me niet voorstellen dat het er dan gezelliger op wordt





Dit ook



Mijn ouders waren ook categorie "willetje breken": het is nooit meer goed gekomen in onze relatie. Nu heb ik zelf een kind, en blijkt dat al die dingen waarvoor ik als kind gemept werd, ook gewoon ophouden als de volgende fase zich aandient...



Dus je kan je kind vreselijk op zijn nek zitten om hem te dwingen om zich ten alle tijden aan te passen aan wat jij in je hoofd hebt. En stel: ze luisteren ook nog! Dan nog je hebt jezelf (en je kind) nooit de kans gegund om te ontdekken dat het ook wel over gaat als je er niet zoveel aan doet...



Mijn moeder had het er een jaar geleden nog over dat ze mij op straat een keer waanzinnig over de knie gelegd heeft omdat ik haar "uitdagend aankeek en zo met mijn schoenen een plas in stapte". Nou, mijn zoon mocht in de zomer kledderen wat hij wilde; ik had gewoon extra kleren bij me in de auto. In de plas lopen hoort bij je motoriek ontwikkelen en de wereld ontdekken. We hadden gewoon minimaal 2 paar regenlaarzen plus crocjes. en weet je; in de winter, toen hij warme, dure gore-tex bergschoentjes kreeg (die tegen water kunnen, maar die toch soms een hele dag moeten drogen als je het bont maakt), toen hoefde hij eigenlijk daarmee de plassen niet meer in. Met zijn regenlaarzen doet hij het soms nog wel, maar dan kan hij zonder spetteren lopen zodat zijn broek droog blijft. Zelf ontdekt!
quote:iris1969 schreef op 13 maart 2013 @ 18:21:

[...]



De vrijheden groeien mee met het kind en dus als hij 18 is moet hij nog steeds luisteren, maar heeft hij wel veel credits opgebouwd.



Mijn nichtje van 14 weet ook gewoon dat haar ouders de baas zijn, maar is ook heel zelfstandig. Een goed gelukt voorbeeld van een goede opvoeding.Ik hoop dat die van mij op hun 18e niet meer hoeven te luisteren. Dat het dan zelfdenkende (bijna) volwassenen zijn. Dat ze dan begrijpen dat de regels die er thuis gelden er niet zijn om hen te pesten maar om gezellig met elkaar en met respect voor elkaar in één huis te wonen. Dat ze zelf beslissingen nemen die goed voor hen zijn en waar wij ons met een beetje geluk ook nog in kunnen vinden. En eigenlijk lukt dat al aardig, ze zijn 15, 13 en bijna 10 en ik geniet van de keuzes die ze maken, heb er respect voor en vertel ze dat ook. En dat hebben ze ook voor ons, als ik dan eens nee zeg, met reden, tegen iets dan weten ze dat ik het meen!
Heb het hele topic nog eens doorgelezen. Vind mezelf geen kledingfundamentalist, moest er wel om lachen! Willetje van zoon wordt nergens gebroken, zou ik een leger voor mee moeten nemen. Sommigen die suggereren dat ik alles bepaal in het gezin: I wish!



Maar ik ga morgenochtend met een grote glimlach aan mijn zoon vragen: wat wil je aan vandaag?



Ben benieuwd...
Alle reacties Link kopieren
quote:eightanglepose schreef op 13 maart 2013 @ 22:12:



Maar ik ga morgenochtend met een grote glimlach aan mijn zoon vragen: wat wil je aan vandaag?



Ben benieuwd...Vertel je hoe het ging morgen? Als je die kant verder op wilt, heb je meer dan genoeg tips gezien: de avond van tevoren samen uitzoeken vergt minder van je ochtendhumeur.
quote:eightanglepose schreef op 13 maart 2013 @ 22:12:

Heb het hele topic nog eens doorgelezen. Vind mezelf geen kledingfundamentalist, moest er wel om lachen! Willetje van zoon wordt nergens gebroken, zou ik een leger voor mee moeten nemen. Sommigen die suggereren dat ik alles bepaal in het gezin: I wish!



Maar ik ga morgenochtend met een grote glimlach aan mijn zoon vragen: wat wil je aan vandaag?



Ben benieuwd...





Je wordt hier natuurlijk alleen beoordeelt op wat je zelf hier neerschrijft. We kennen je niet echt, en weten ook niet hoe je kind erbij loopt. Gestyled was jouw eigen woord en dan heb ik gelijk een beeld van een kind dat ik ken, dat dagelijks eruitziet of het zo uit een folder van een of ander hip kledingmerk is weggelopen. Misschien niet terecht, maar wij zien alleen wat je schrijft.



Succes in ieder geval morgen! En lukt het morgen niet, dan soms overmorgen wel!
Kinderen moeten kleding dragen die passend, heel en schoon is? Hmm, gelden die laatste twee dan toch hopelijk alleen voor de eerste tien minuten draagtijd he? Anders ben ik bij deze een ontaarde moeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:eightanglepose schreef op 13 maart 2013 @ 22:12:

Heb het hele topic nog eens doorgelezen. Vind mezelf geen kledingfundamentalist, moest er wel om lachen! Willetje van zoon wordt nergens gebroken, zou ik een leger voor mee moeten nemen. Sommigen die suggereren dat ik alles bepaal in het gezin: I wish!



Maar ik ga morgenochtend met een grote glimlach aan mijn zoon vragen: wat wil je aan vandaag?



Ben benieuwd...Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:soley79 schreef op 13 maart 2013 @ 22:41:

Kinderen moeten kleding dragen die passend, heel en schoon is? Hmm, gelden die laatste twee dan toch hopelijk alleen voor de eerste tien minuten draagtijd he? Anders ben ik bij deze een ontaarde moeder. en als je pech hebt groeien ze ook nog eens 3 cm opeens, dus wat 's ochtends paste ziet er niet meer uit 's avonds. Nee hoor hoe je ze aflevert bij school is wat telt.
Ben ook benieuwd! De meiden waar ik op paste die dat ook mochten moesten wel een paar dagen wennen. Ze gingen eerst alles wat het aller aller fijnst zat met elkaar aantrekken. Pas een paar dagen later toen het duidelijk was dat t wel even zo door mocht gingen ze outfits bedenken. En goede ook. Maar de eerste paar dagen was t voornamelijk grappig :D
Alle reacties Link kopieren
quote:iemandanders schreef op 13 maart 2013 @ 21:33:

Brr wat een griezelige kledingfundamentalisten hier. waarom sommige mensen denken dat het in de maatschappij draait om wat je aan hebt..? Nou ja; aan de andere kant: zolang je dat denkt, mag je in je handjes wrijven dat je blijkbaar nog nooit iets ergs hebt meegemaakt.



Ik heb een diploma als mode-ontwerper (waar ik niets mee doe) en ik heb wat modeshows gelopen (want gewoon zonder moeite de juiste bouw) en dat heeft me alleen maar laten zien hoe oppervlakkig het wereldje is waar het om kleding en uiterlijk gaat. Wat vind ik trends dom zeg. Ik zal er in de ogen kledingfanaten nu waarschijnlijk verwaarloosd, slordig en afgeprijsd uitzien: er is relatief weinig geld te besteden en ik stel andere prioriteiten. Ik loop buiten mijn werk veel in een ouwe legertrui en kaplaarzen. Als ik merk dat iemand mij op mijn uiterlijk wil beoordelen denk ik maar: "kom maar eens in je blote kon naast me staan in de sauna; dan kijk dan wie er het beste uit ziet ;-)". En dat is nog onzin, want ik heb eigenlijk liever dat iemand me leuk vind omdat ik zinnige dingen zeg.



Mijn zoontje van 3 mag in de dierentuin lekker in zijn rode overall lopen want dan is hij een dierenverzorger. Iedereen vind hem dan een schatje; hij gaat helemaal op in zijn rol. Dus wat hebben we te bewijzen met kleren?Dan nog is het inderdaad onzin, gelukkig zeg je het zelf al. Want waarom mag je in de sauna wel ineens elkaars uiterlijk beoordelen? en waarop?
Alle reacties Link kopieren
Laat je kind alsjeblieft wat meer inbreng hebben in wat hij draagt. Ik mocht nooit bepalen wat ik aan zou trekken en dat zorgde ervoor dat ik jaren voor lul heb gelopen toen ik uiteindelijk wel mocht bepalen wat ik wilde dragen. Een eigen smaak ontwikkelen en zelfstandigheid aanleren zal uiteindelijk alleen maar goed doen.

Mijn moeder mocht van haar moeder nooit een spijkerbroek aan en dat vond ze zo erg dat ik uiteindelijk nooit een jurk aankocht. Toen ik bij oma ging logeren mocht ik wel aan wat ik het liefste wilde en oma vond het prachtig .
Some flies are too awesome for the wall

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven