Geld & Recht alle pijlers

Groot gezin - zuiniger leven, geld besparen

27-07-2013 16:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie schrijft er mee?



We gaan er in inkomen op achteruit en tegelijk zijn er een aantal zaken waar ik graag voor wil gaan sparen. Ik heb een groot gezin en voorheen heb ik nooit echt op moeten letten met bijvoorbeeld boodschappen doen en cadeautjes of kleding kopen. Maar na een paar grote uitgaven is de buffer die we hadden haast op en gezien onze nieuwe situatie wil ik het goed aanpakken vanaf nu.



Ik weet dat we aardig moeten kunnen gaan besparen op boodschappen, kleding, cadeautjes, buiten de deur eten en dagjes uit. Verder wil ik zelf gewoon heel graag zuiniger gaan leven omdat ik een hekel heb gekregen aan verspilling en eten weggooien. Wil een beter voorbeeld zijn voor onze kroost. Het mag allemaal wel wat bewuster en creatiever!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op het Vrekkentopic in deze pijler, daar staan een heleboel tips op om te besparen.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt leen over bezuinigen met een groot gezin dan is het blog van Eenvoudig Leven een aanrader.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Begin met een kasboek, dat geeft veel inzage in je uitgavepatroon.



Het vrekkentopic kan ik je zeer aanbevelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips.



Ik ben nu aan het kijken op het blog, Himalaya.

Kasboek, check!
Alle reacties Link kopieren
cadeautjes:

hou een lijstje bij wat je voor wie wilt kopen, en kijk dan naar aanbiedingen.

En dat lijstje is dan vooral bedoeld dat je zelf nog weet dat je iets gekocht hebt.

Is je vriendin pas over een half jaar jarig, en je ziet nu een leuke badhanddoek in de kleur waar zij gek op is, in de prijs die jou aanstaat, nu kopen, en op je lijstje aantekenen, anders ben je die handdoek over een half jaar vergeten, en ga je iets anders kopen.

Voor jonge kinderen, en voor de verjaardagsfeestjes waar zij heen moeten is het ook handig om een voorraadje in de kast te hebben.

( wel even bedenken of er genoeg kinderen zijn voor de voorraad die je hebt, veel aanschaffen voor kinderen van 5 jaar als de jongste al 6 wordt is niet handig)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een box in de kast zetten. Zie je een leuk cadeautje voor iemand die nog niet jarig is ( en het is in de aanbieding), kun je het kopen en in de box doen. Plak er een briefje op met wat er in zit (en voor wie). Heb je een verjaardag, kijk dan eerst even in de box wat je al hebt.
Alle reacties Link kopieren
De vrekkentopics hier gaan over het algemeen over zo veel mogelijk consumeren voor zo weinig mogelijk geld. Vind ik dus niet echt een aanrader.

Inzicht krijgen in je uitgaven is heel belangrijk. Houd je vaste lasten goed tegen het licht, kun je daarop besparen? Zijn alle verzekeringen nodig, of kunnen ze goedkoper? Etc, etc.

De Consumentenbond heeft nu een gratis boekje met bespaartips, misschien staat daar nog wat in?

Hier staan ook veel tips van ze: bespaartips CB
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik kom er vanavond op terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een overzicht gemaakt van wat we per week of per 2 weken ongeveer uitgeven aan boodschappen, verzorgingsproducten en benzine.



Dat komt nu neer op zo'n 110 euro per 2 weken bij de Aldi en 130 euro per 2 weken bij de AH. Dan nog 30 euro tanken per week, 20 euro markt en 7 euro bakker per week erbij optellen.



Vandaag dus sinds lange tijd weer eens bij de Aldi geweest en ik heb de kassabon bewaard om te vergelijken. Ik was ook gewend om veel biologisch te kopen (bij een grote winkel hier in de buurt en bij de AH) en dure notenpastaatjes enzo maar daar kom ik nu een beetje op terug. Mijn plan is om minder vlees te eten en vooral seizoensgroente en fruit te kopen. Als het bio kan voor een goede prijs, dan is het mooi meegenomen.



Cadeautjes: vandaag voor 8 euro wat leuks gekocht voor de verjaardag van dochter van vrienden. Mega-stoepkrijt en een tasje met tekenspul o.a. bij de Action. Daar ga ik dus maar vaker naartoe. Ik vind 8 euro zeker genoeg als je ziet wat ik er vandaag voor heb kunnen halen. Vroeger gaf ik zo 15 euro of soms wel meer uit voor een jarig kind. Het idee van alvast cadeautjes verzamelen vind ik wel goed. Ik hoop dat ik ooit zo georganiseerd ga zijn, haha! Voel me nu erg op de goede weg
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rive,



Ik heb vier kinderen, dat vond ik zelf al een groot gezin maar weet niet hoe groot jouw gezin is. Vaste lasten zijn vaak wel eens probleem bij grote gezinnen. Je hebt toch vaak, als de kinderwens groter worden, een groter huis nodigen ook een grotere auto. Wij hebben nu overigens gewoon een station wagon met 7 zitplaatsen, gaat prima.



Daarnaast is het een kwestie van heel duidelijk prioriteiten stellen volgens mij. Wij betalen bijvoorbeeld graag alles wat met school te maken heeft, collegegeld voor de oudste en onze tweede zit op een middelbare school met eigen bijdrage van 600 per jaar. Ze krijgen echter niet zoals sommige vrienden Iphones en dergelijke. Ze mogen allemaal twee clubjes maar dat lijkt me niet iets typisch groot gezin.



Vakantie bestaat uit kamperen en is daarmee redelijk goedkoop. Wij hebben jarenlang in Zuid Frankrijk nooit ijsjes los gekocht maar altijd een pak bij de supermarkt, ging toch in een keer op en scheelt elk 'rondje' zo 10 euro.



Per maand geven wij ongeveer 1600 euro 'vrij' uit waarvan zo'n 700 a 800 aan boodschappen. De vaste lasten zijn redelijk laag, zo'n 1700. We houden dan nog ongeveer 1000 euro over om te sparen.

Heb je zelf al in beeld wat je nu uit geeft en wat je uit zou willen geven?
Alle reacties Link kopieren
Overigens het blog van eenvoudig leven is leuk maar wel heel erg christelijk en ook wel een heel groot gezin. Voor iemand die buitenshuis werkt, lijken die ideeën me niet erg haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:shisensa schreef op 27 juli 2013 @ 19:16:

Hoi Rive,



Ik heb vier kinderen, dat vond ik zelf al een groot gezin maar weet niet hoe groot jouw gezin is. Vaste lasten zijn vaak wel eens probleem bij grote gezinnen. Je hebt toch vaak, als de kinderwens groter worden, een groter huis nodigen ook een grotere auto. Wij hebben nu overigens gewoon een station wagon met 7 zitplaatsen, gaat prima.



Daarnaast is het een kwestie van heel duidelijk prioriteiten stellen volgens mij. Wij betalen bijvoorbeeld graag alles wat met school te maken heeft, collegegeld voor de oudste en onze tweede zit op een middelbare school met eigen bijdrage van 600 per jaar. Ze krijgen echter niet zoals sommige vrienden Iphones en dergelijke. Ze mogen allemaal twee clubjes maar dat lijkt me niet iets typisch groot gezin.



Vakantie bestaat uit kamperen en is daarmee redelijk goedkoop. Wij hebben jarenlang in Zuid Frankrijk nooit ijsjes los gekocht maar altijd een pak bij de supermarkt, ging toch in een keer op en scheelt elk 'rondje' zo 10 euro.



Per maand geven wij ongeveer 1600 euro 'vrij' uit waarvan zo'n 700 a 800 aan boodschappen. De vaste lasten zijn redelijk laag, zo'n 1700. We houden dan nog ongeveer 1000 euro over om te sparen.

Heb je zelf al in beeld wat je nu uit geeft en wat je uit zou willen geven?



Zo ik vindt nogal klap geld wij redden het ook met 4 kids het voor die 1700 euro All-in ook de boodschappen.



Oh en zo,n dure station hoeft kan ook 2 kleine auto,s
Alle reacties Link kopieren
8¤ voor de verjaardag van een dochter van vrienden vind ik ook echt meer dan genoeg. De 15¤ die je eerst uitgaf vind ik echt veel. Zeker bij Action heb je voor een paar euro al heel veel. Wij geven zelfs aan neefjes en nichtjes maar ¤5.

(Dat geven we aan de ouders en zij hebben daarvoor zelf cadeaus gekocht, dus kunnen dan ook 1 ding van 15¤ kopen van 3 tantes)

Als je al 15¤ geeft aan kinderen van vrienden, hoeveel geef je dan wel niet aan je naaste familie. Wij altijd maar een tientje. (Ouders wel meer)
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan het goedkoper Slobberbone maar het kan ook veel duurder. Toen ze klein waren, aten de kinderen niet zoveel maar tegenwoordig koop ik vask dubbele porties. Waar we vroeger twee dagen konden eten van een grote pan spaghetti, gaat dat nu echt niet meer. Maar als ik echt heel erg op zou moeten letten, zou het heus wel van minder kunnen. Komt bij dat ons huis regelmatig een zoete inval is, vriendjes spelen vaker bij onze kinderen dan andersom.

Hoeveel gaat er bij jou dan op aan boodschappen en welke leeftijd hebben de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staan er de site www.grootgezin.nl ook budgettips.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn nog onder de tien, waarvan twee in de luiers. We hebben nog niet te maken met telefoons en abonnementen. Zwemles krijgen ze cadeau van de opa's en oma's.



Ik heb zelf wel een iPhone met -vind ik nu- duur abonnement. Dat loopt bijna af en ik ga eens uitzoeken wat ik hiermee wil.



We wonen niet groot maar ook niet duur. Dat zit wel goed. Ik vind wel dat we moeten gaan kijken naar energie(verbruik).



Cadeautjes. Ja belachelijk eigenlijk, 15 euro voor een cadeautje. Komt ook omdat ik vaak last-minute dat soort dingen regel en dan moet ik hier op het dorp iets vinden in een winkel met beperkt assortiment en dan geef ik zo dat bedrag uit. Met vooruit denken valt duidelijk flink te besparen.

Voor klasgenootjes/kinderfeestjes zat ik de laatste tijd meestal ook al aan 8 euro. Voor een Mini-Lalaloopsy oid
Alle reacties Link kopieren
Shisensa, we hebben een oldtimer bus. Waar iedereen inpast Maar het meeste doen we op de fiets. Het hebben van een oldtimer wordt straks duurder dus daar moeten we ook iets mee.



Op vakantie gaan we minimaal twee keer per jaar naar familie in het buitenland. Vliegen met een budgetmaatschappij en dan logeren we daar thuis. Nu gaven we altijd geld uit aan uit eten gaan en dagjes weg en overal idd ijsjes en broodjes tussendoor. Dat kan echt anders.
Hé Zoyla/Mariamena, ben je er weer!?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet Zoyla, Deepspace. Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
quote:shisensa schreef op 27 juli 2013 @ 20:38:

Tuurlijk kan het goedkoper Slobberbone maar het kan ook veel duurder. Toen ze klein waren, aten de kinderen niet zoveel maar tegenwoordig koop ik vask dubbele porties. Waar we vroeger twee dagen konden eten van een grote pan spaghetti, gaat dat nu echt niet meer. Maar als ik echt heel erg op zou moeten letten, zou het heus wel van minder kunnen. Komt bij dat ons huis regelmatig een zoete inval is, vriendjes spelen vaker bij onze kinderen dan andersom.

Hoeveel gaat er bij jou dan op aan boodschappen en welke leeftijd hebben de kinderen?



Maar heb hier ook 2 kids in de luiers en dat kost ook een hoop geld en trouwens die kleine Slobber 2 jaar eet ook zo 10 pannenkoeken op eet als een bouwvakker



Boodschappen redden wij het wel voor 75 euro per week.
Alle reacties Link kopieren
quote:rive schreef op 27 juli 2013 @ 21:44:

Shisensa, we hebben een oldtimer bus. Waar iedereen inpast Maar het meeste doen we op de fiets. Het hebben van een oldtimer wordt straks duurder dus daar moeten we ook iets mee.



Op vakantie gaan we minimaal twee keer per jaar naar familie in het buitenland. Vliegen met een budgetmaatschappij en dan logeren we daar thuis. Nu gaven we altijd geld uit aan uit eten gaan en dagjes weg en overal idd ijsjes en broodjes tussendoor. Dat kan echt anders.Energieverbruik al jaren geleden geoptimaliseerd en altijd oldtimer bussen gereden maar nu na huidige belastingregels daar tijdig vanaf gestapt net als toen de overstap van het grijze kenteken.
Alle reacties Link kopieren
TO doet me denken aan een gezin uit Babyboom, die kregen toen hun vijfde kind en ze hadden een oldtimer bus...
Alle reacties Link kopieren
Pardon, ze kregen een zesde kindje.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2013 @ 08:39:

[...]





Maar heb hier ook 2 kids in de luiers en dat kost ook een hoop geld en trouwens die kleine Slobber 2 jaar eet ook zo 10 pannenkoeken op eet als een bouwvakker



Boodschappen redden wij het wel voor 75 euro per week.



Kijk, daar begint het al. Pannekoekenhuis, frites en dergelijke eten we bijna nooit. Elke dag een echt gezonde maaltijd. Dan heb ik het niet over zalm en peultjes maar wel over bijvoorbeeld tilapiafilet en sperziebonen. Dat red ik echt niet voor 75 euro. De luierfase hebben wij ook gehad maar geloof me, een a twee pakken Kruidvat luiers brengt toch echt andere kosten met zich mee als middelbare school, kleedgeld, sportclubs en dergelijke. Onze dochters zitten bijvoorbeeld op een sport waarvoor we vaak ver moeten rijden. Ik had natuurlijk kunnen zeggen dat dat niet mag maar zolang we het kunnen betalen, vind ik het geen probleem.

Als je het geld niet hebt, kun je het ook niet uitgeven maar ik vind persoonlijk dat mijn kinderen er zo min mogelijk nadeel van moeten ondervinden dat ze uit een groter gezin komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven