Basisschool geen vrij voor bijzondere dag

29-08-2013 20:25 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Boze en verdrietige ex net hier



Zijn schoonvader ( vader van zijn vrouw) gaat in oktober met pensioen èn promoveren ( ja ja, op zijn oude dag). Daarnaast krijgt hij een lintje ( nog geheim natuurlijk en afgelopen week bevestigd).



Voor de zomervakantie was de datum al bekend, ex had voor onze kinderen vrij gevraagd ( 2x VO, 1x BO)

De 2 VO scholen gaven direct toestemming, ex heeft het aan het begin vh nwe schooljaar nog een keer gemeld maar was prima.



Maar de basisschool wil geen vrij geven. Vandaag nogmaals een nee.



Ex wil zoon toch meenemen en het er op aan laten komen desnoods (LPA) en vroeg mij om advies /hulp.

Ik sta achter zijn beslissing.



We gaan samen nogmaals een motivatiebrjef opstellen met waarom dit een belangrijke dag is en wij vinden dat zoon best een dag van school kan blijven. Zoon kan bijv op school iets vertellen over de promotie-ceremonie, hoe of wat met een lintje krijgen etc.



Wat zouden jullie doen en heeft iemand misschien nog een goed advies?
Je bent zelf een theepot
quote:sandt schreef op 29 augustus 2013 @ 20:55:

[...]





Daarom zou ik vinden dat alle kinderen 'recht' zouden moeten hebben op één snipperdag per jaar. Ik zeg zelfs vijf snipperdagen, precies die dagen die de dirk zonder tussenkomst van de lpa mag toekennen. Scheelt een heleboel papieren rompslomp en laten we wel wezen: wie is zo'n dirk wel helemaal dat hij even gaat zitten bepalen wat wel belangrijk is en wat niet? Tsss. Alsof je carriere stante pede naar de klote is als je een dagje basisschool hebt gemist. Laat me niet lachen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 21:03:

[...]





Schooldirecteuren mogen gewoon tot 5 dagen per jaar vrij geven, helemaal zelfstandig zonder leerplichtambtenaar. We hebben hier dus te maken met een zeikerige schooldirecteur.



Ik zou er verder over ophouden bij school en het kind op de dag supreme gewoon ziek melden. Stelletje pennenlikkers.Bij ons is het gespecificeerd: Verhuizen, huwelijk, overlijden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mars.74 schreef op 29 augustus 2013 @ 21:06:

Daar gaat de school niet over, maar de leerplichtambtenaar.



Kletskoek.



Ik ga het bijbehorende artikel er even bij zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voor een snipperkaart. 5 dagen lijkt mij prima.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hebbes.



VRIJ AANVRAGEN

Extra verlof kunt u aanvragen bij de schooldirecteur of de leerplichtambtenaar. Hij beoordeelt elke aanvraag individueel. Om tijd te creëren voor open overleg of een eventuele bezwaarprocedure, moet de verlofaanvraag minimaal acht weken van tevoren bij de directeur van de school binnen zijn. Is de vakantie al besproken en zijn de koffers bij wijze van spreken al gepakt, dan is er geen sprake meer van open overleg. Deze hoofdregel geldt niet voor verlof voor een religieuze feestdag of als de termijn van acht weken niet redelijk en/of realistisch is door een bijzondere omstandigheid.



De schooldirecteur is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag voor maximaal tien dagen in een schooljaar (aaneensluitend of bij elkaar opgeteld). De leerplichtambtenaar is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag voor meer dan tien dagen. Hij doet dit altijd in overleg met de schooldirecteur.



Dit citaat heb ik van deze site.
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden.
Het zijn trouwens zelfs tien dagen. Kan je nagaan.
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 21:08:

[...]





Ik zeg zelfs vijf snipperdagen, precies die dagen die de dirk zonder tussenkomst van de lpa mag toekennen. Scheelt een heleboel papieren rompslomp en laten we wel wezen: wie is zo'n dirk wel helemaal dat hij even gaat zitten bepalen wat wel belangrijk is en wat niet? Tsss. Alsof je carriere stante pede naar de klote is als je een dagje basisschool hebt gemist. Laat me niet lachen.



Eèn dagje missen is niet heel erg, helaas zullen er bij vijf snipperdagen ook ouders zijn die niet met die vrijheid kunnen omgaan. Ik werk in het onderwijs en zie soms ouders die vrij willen voor hun kind om opa uit te zwaaien op Schiphol. Ik dacht dat die opa dus een hele bijzondere verre, of lange reis zou gaan maken. Later bleek opa slechts tien dagen naar Kreta te gaan. En vervolgens moest iemand met dit kind weer een cito toets inhalen. Cito reken (redactiesommen) groep drie, dus alle vragen worden klasikaal voorgelezen.



Dat vind ik dus weer niet kunnen dus. Ouders willen goed onderwijs, moeten ze wel zorgen dat hun kind er is!
Alle reacties Link kopieren
quote:soetkees schreef op 29 augustus 2013 @ 20:28:

Ik heb niet zo een-twee-drie advies, maar ik vind het echt ontstellend flauw van deze school! Gewoon kinderachtig. Het is echt bijzonder, op die leeftijd promoveren, en ook een lintje.

Valt het allebei op 1 dag?



Yep. De man zou eigenlijk in juni promoveren, hij is een bijzondere man waardoor zijn vertrek ( pensioen) ook al zou groots zou worden gevierd. Dit is dus nu samengetrokken

Dat lintje is extra. De aanvraag kost veel tijd weet ik en deze toezegging is recent
Je bent zelf een theepot
Sommige scholen zijn echt zo flauw.. om gek van te worden.



Wij hadden ook een keer zoiets. Met een 40 jarig huwelijk van opa en oma dat ze ver van huis vierden met hele familie, vliegtickets etc.. dus niet te veranderen qua data.



Uiteindelijk dochter ziekgemeld. Heel flauw, maar ik had geen zin in strafrechtelijke boete. Waarschuwing gehad van leerplichtambtenaar en een uitnodiging om op gesprek te komen. Het door haar geplande gesprek was onder mijn werktijd. Ik heb gebeld en gezegd dat ik na werktijd graag langskom, maar dat ik onder werktijd geen tijd heb. Toen hoefde het al niet meer :-)



Mijn advies:

(1) Vraag de school of ze het ook echt gaan melden.

(2) Zo ja, bel de leerplichtambtenaar om alsnog toestemming te krijgen.

(3) Werkt dat niet, dan zou ik toch ziek melden.



Succes en wat gaaf zeg: pensioen, promotie en ook nog een lintje. SUPER! Inderdaad een leuk onderwerp om een spreekbeurt over te doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 29 augustus 2013 @ 20:44:

Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?Ik ben het wel eens met Banba. Het is zuur, maar het gaat om de vader van zijn nieuwe vriendin en die is geen familoe van de kinderen. Er zijn tegenwoordig zoveel gebroken gezinnen waar leg je dan de grens?
En wat Lady-Voldemort zegt klopt inderdaad.

Over de eerste 10 verlofdagen neemt de schooldirecteur een besluit.



Helaas wordt hun motivatie wel door de leerplichtambtenaren gecontroleerd. Keuren dezen de motivatie af, dan zal de school een waarschuwing krijgen. En bijvoorbeeld vaker gecontroleerd worden. Niet fijn voor een schooldirecteur. Vandaar vaak de terughoudendheid om van deze bevoegdheid gebruik te maken helaas.
Waarom niet gewoon ziek gemeld? Het gaat niet om 'n week vakantie, maar om 1 simpel dagje. Ja, nu valt het natuurlijk op als je kind ziek thuisblijft, omdat de blaffende honden al wakker zijn gemaakt. Zou de boete dan maar voor lief nemen (althans die ex dus, want haar kind en haar uitje).
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 29 augustus 2013 @ 20:37:

Heeft school hun besluit ook gemotiveerd?





Ja. Het was niet officieel familie en deze situatie werden niet genoemd in de bijzondere omstandheden

( dúh, daar zijn het speciale omstandigheden voor toch))



Ex smste nog dat de kans bestaat dat school niet heeft begrepen wat promoveren inhoudt.

Die uitleg komt dus nog in de brief
Je bent zelf een theepot
quote:sandt schreef op 29 augustus 2013 @ 21:20:

[...]





Eèn dagje missen is niet heel erg, helaas zullen er bij vijf snipperdagen ook ouders zijn die niet met die vrijheid kunnen omgaan. Ik werk in het onderwijs en zie soms ouders die vrij willen voor hun kind om opa uit te zwaaien op Schiphol. Ik dacht dat die opa dus een hele bijzondere verre, of lange reis zou gaan maken. Later bleek opa slechts tien dagen naar Kreta te gaan. En vervolgens moest iemand met dit kind weer een cito toets inhalen. Cito reken (redactiesommen) groep drie, dus alle vragen worden klasikaal voorgelezen.



Dat vind ik dus weer niet kunnen dus. Ouders willen goed onderwijs, moeten ze wel zorgen dat hun kind er is!Pwah. Als datzelfde kind precies op de CITO-dag ziek is moeten jullie de vragen ook nog een keer voorlezen. Jammerdebammer. Wat je met dit soort pennenlikkerij alleen maar bereikt is dat ouders hun kinderen dus ten onrechte ziek gaan melden, en dan kan het hek helemaal van de dam zijn. Veel erger nog dan die vijf luizige dagen. Bovendien zou je als school ook nog een paar dagen van die snipperkaart uit kunnen sluiten. En is het nou echt zo erg als een kind een keer verzuimt om gezellig naar de Efteling te gaan? Kom op zeg.
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 21:18:

Hebbes.



VRIJ AANVRAGEN

Extra verlof kunt u aanvragen bij de schooldirecteur of de leerplichtambtenaar. Hij beoordeelt elke aanvraag individueel. Om tijd te creëren voor open overleg of een eventuele bezwaarprocedure, moet de verlofaanvraag minimaal acht weken van tevoren bij de directeur van de school binnen zijn. Is de vakantie al besproken en zijn de koffers bij wijze van spreken al gepakt, dan is er geen sprake meer van open overleg. Deze hoofdregel geldt niet voor verlof voor een religieuze feestdag of als de termijn van acht weken niet redelijk en/of realistisch is door een bijzondere omstandigheid.



De schooldirecteur is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag voor maximaal tien dagen in een schooljaar (aaneensluitend of bij elkaar opgeteld). De leerplichtambtenaar is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag voor meer dan tien dagen. Hij doet dit altijd in overleg met de schooldirecteur.



Dit citaat heb ik van deze site.Ik zou hem ziek melden die dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind thuishouden.



Heb je dit bij de medezeggenschapsraad van de school ingebracht? Is er voor en door ouders, zou ik even doen. Zij kunnen namens jullie ook nog even bij het bevoegd gezag om uitleg vragen. Dat legt er wellicht wat extra druk op?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 29 augustus 2013 @ 20:39:

Opa is dus eigenlijk geen directe familie ? Is dat de reden ?



Oa dus



Maar nogmaals wat ik net schreef, ex denkt dat school niet beseft wat promoveren inhoudt ( en de hele ceremonie) dus dat wordt nog uitgelegd



Het lintje speelde nog niet bij de 1ste aanvraag, maar ex heeft na de vakantie het nogmaals aangevraagd waarbij hij vertelde dat er hoogst waarschijnlijk een lintje werd uitgereikt



Het gaat om een dag op een lagere school he? Beide VO-scholen gaven direct toestemming en reageerden zelfs echt leuk via de mail
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
En, de mr heeft een adviserende functie richting bevoegd gezag en kan derhalve helpen met het eventuele contact met leerplicht. Als er een goede mr is, bemiddelen ze voor je. Sta je niet alleen, zij horen (als het een up-to-date-mr is tenminste) te weten van de regels en kunnen je helpen met opstellen en motiveren van een bezwaar.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 29 augustus 2013 @ 20:44:

Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?





Ja op zich snap ik dat wel.



Maar de man gaat promoveren èn krijgt een lintje

Dat lijkt mij heel bijzonder om mee te namen en niet op te wegen tegen de stof die een basisschoolkind krijgt ( en dus mist) op die dag



Als je ziek bent mis je het ook en nu staat er een bijzondere ervaring tegenover
Je bent zelf een theepot
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 21:27:

[...]





Pwah. Als datzelfde kind precies op de CITO-dag ziek is moeten jullie de vragen ook nog een keer voorlezen. Jammerdebammer. Wat je met dit soort pennenlikkerij alleen maar bereikt is dat ouders hun kinderen dus ten onrechte ziek gaan melden, en dan kan het hek helemaal van de dam zijn. Veel erger nog dan die vijf luizige dagen. Bovendien zou je als school ook nog een paar dagen van die snipperkaart uit kunnen sluiten. En is het nou echt zo erg als een kind een keer verzuimt om gezellig naar de Efteling te gaan? Kom op zeg.Klopt Ladyvoldemort. Als kind ziek is moet dat ook, maar het moet natuurlijk wel werkbaar zijn en blijven. Wat het ene kind mag, mag het andere ook, en dan komt er voor zo'n leerkracht wel heel veel werk bij. En zo'n ouder vind het dan ook weer niet goed dat dat na schooltijd gebeurt, dus het een moet ruimte maken voor het ander. Ik werk als vrijwilliger en wordt wel eens ingezet hiervoor. Mijn eigenlijke werk, lezen met de zwakste lezers, schuift dan een weekje door. Maar juist dat lezen is zooooo belangrijk, en de kinderen die het dan missen hebben er geen schuld aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 29 augustus 2013 @ 21:21:

[...]





Yep. De man zou eigenlijk in juni promoveren, hij is een bijzondere man waardoor zijn vertrek ( pensioen) ook al zou groots zou worden gevierd. Dit is dus nu samengetrokken

Dat lintje is extra. De aanvraag kost veel tijd weet ik en deze toezegging is recent



Nou zeg, dan vind ik het nog eens flauwer dan flauw.

Ik vind het echt wel tof voor de opa.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk.



Stel anders voor dat het kind de dag erna op school uitlegt wat een lintje is en het laat zien? Is er ook nog wat te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven