baan opzeggen om te reizen?

04-04-2014 19:17 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak lees ik mee op het forum en soms post ik ergens iets, maar nu wil ik zelf een keer een topic openen. Ik zou graag jullie advies willen vragen over het volgende. Daarnaast vind ik het ook leuk om ervaringsverhalen, zowel positief als negatief, te horen.



Momenteel heb ik een vaste baan met een goed salaris. Het bedrijf zelf en de collega's vind ik erg leuk. Qua inhoud van de werkzaamheden is de ene dag erg leuk en vliegt hij voorbij terwijl ik andere dagen de klok het liefst vooruit wil kijken.

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een reis van 1 jaar gemaakt. Dit was echt een geweldige tijd waarin ik echt heb genoten. Ik mis het reizen steeds meer en ik zou graag meer van de wereld zien. Het liefst zou ik mijn baan opzeggen om een jaar te gaan reizen. Dat is echt mijn droom!

Maar ik twijfel: wat als ik geen baan meer krijg als ik terugkom van de reis? Zoveel mensen zijn werkeloos, eigenlijk zou ik erg blij moeten zijn met de baan die ik heb. Twijfels, twijfels, twijfels, wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou korter weggaan en/of vragen of je vakantiedagen mag combineren met onbetaald verlof zodat je terug kan komen na je reis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is een sabbatical of vakantie opsparen niet mogelijk bij mijn werkgever. Ik mag maximaal 10 dagen achter elkaar weg.
Alle reacties Link kopieren
Ontslag nemen is geen recht op ww he, als je geld genoeg hebt (gespaard) om het jaar reizen te kunnen bekostigen en daarna ook nog kan leven, zou ik zeggen doen!!

Maar de optie van viva amber is beter
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mooi, maar ik denk persoonlijk dat dit niet echt een geschikte tijd is om een goede baan met zekerheid op te zeggen. De werkloosheidcijfers liegen er niet om. Nu weet ik niet in welke sector je werkt?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb inderdaad genoeg gespaard om een jaar te reizen en als ik daarna niet meteen werk vind dan hoef ik ook niet op een houtje te bijten.

Ik vind het denk ik voornamelijk lastig qua onzekerheid. Wat als ik 3 jaar ofzo werkeloos blijf?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu in de zakelijke dienstverlening. Volgens mij een sector waar het nu ok gaat, niet super goed en niet super slecht.
Wat als je nou gewoon gaat doen waar je van droomt en wat je je zo te horen prima kan veroorloven en daarna binnen een paar maanden gewoon weer een baan vind?
Ik zou in deze tijd echt nooit mijn baan opzeggen. Je weet niet hoe het over een jaar is, misschien beter, misschien zelfs slechter of gelijk als nu en dan kom je echt niet zomaar weer aan een goede baan.



Tenzij je geld genoeg hebt om na je vakantie ook nog van te leven en je verder niet echt verplichtingen hebt, zoals bijv. een eigen koophuis etc. Dan kan je het overwegen, maar dan nog... Als je daarna maar niet meer aan werk kan komen, de eerste paar jaren. Heb je echt een probleem. Want dat zijn verhalen die nu echt aan de orde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja eva-30 daar ben ik inderdaad bang voor dat ik niet meer aan de slag kom als ik terug ben. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik spijt krijg als ik het niet doe. Ik heb hier verder geen verplichtingen zoals een koophuis, partner of kinderen. Nu zou ik dit nog kunnen doen, in de toekomst kan dat wellicht niet meer.
Lastig.. Ik denk dat de overweging is,of je met die onzekerheid kan dealen van wat er na de reis gebeurd.

Als je dat kan, gewoon gaan en wie dan leeft, wie dan zorgt.



Je hebt geld genoeg zeg je, geen verplichtingen verder, misschien wel ouders of andere mensen waar je bij terecht kan na de reis wat kosten besparend kan zijn.

Maar een gat in je CV is ook niet altijd aantrekkelijk, dus weer een stukje minder kans op een baan bij terugkomst.



Misschien een idee om de voors en tegens eens op een rijtje te zetten en kijken wat zwaarder voor je weegt?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet ik inderdaad ouderwets een lijstje maken met voors en tegens en van daaruit verder kijken.

Ik heb dit nog niet besproken met mijn ouders, maar hoop dat ik na de reis even bij hen kan bivakkeren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen als ik jou was. Als je het financieel kan redden en je hebt bij terugkomst ook nog een buffer, waarom dan niet?



Als je het niet doet heb je er later zeker spijt van. Als je oud bent en misschien wel kleinkinderen hebt wil je ze toch niet vertellen dat je je droom niet hebt nagejaagd omdat je twijfelde?



Je leeft maar 1 keer, geniet daarvan en doe wat je graag wil doen!
Alle reacties Link kopieren
Haha janine1988 daar zit ook wel weer iets in!
Alle reacties Link kopieren
Geen verplichtingen? Genoeg om een jaar te reizen en ingeval van nood een luchtbed bij je ouders?

Ik zou zeggen doen. Nu kan het nog later kun je spijt krijgen. Misschien kun je in het buitenland werken? Cursus doen dan heb je geen gat in je CV.
Alle reacties Link kopieren
In het buitenland werken lijkt mij ook leuk. Maar wellicht eerder na het reizen dan ipv het reizen. Stel dat ik in het buitenland kam blijven hangen na de reis als ik daar werk vind, dan sta ik daar ook voor open. Al is dat vaak lastig ivm een visum natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Ik heb anderhalf jaar geleden hetzelfde gedaan. Ik had een vaste baan, goed salaris, was ook best leuk werk, maar ik wilde gewoon zo graag reizen! Dus, baan opgezegd en een ticket gekocht! Veel mensen vonden het eng, in deze tijd je baan op zeggen, maar ik kreeg 2 weken nadat ik ontslag had genomen alweer een nieuwe baan aangeboden voor na mijn reis (half jaar). Voor mij heeft het dus geweldig uitgepakt: ik heb een prachtige reis gemaakt en had meteen weer een leuke nieuwe baan!



Zelf had ik het niet gedaan als ik niet voldoende spaargeld had, het was voor mij wel een voorwaarde dat ik na mijn reis nog een tijdje werkloos kon zijn zonder in de problemen te komen. Maar achteraf was dat dus niet eens nodig! Als je de kans hebt, grijp hem, voor je het weet is het te laat!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Doe wat je gevoel je ingeeft.

Toekomst voorspellen heeft geen zin; ja, misschien krijg je geen baan meer in die sector, misschien juist ook wel doordat de economie weer aantrekt. Wie zal het zeggen?

Maar als je dan toch aan het toekomst voorspellen bent: wie weet tref je binnenkort als je in NL blijft wel een vent (of vrouw) waar je een gezin mee gaat stichten. Dan komt er misschien ook niet veel meer van die lange reis.

Ik zou me in ieder geval niet blind staren op het feit dat je misschien geen werk meer zou krijgen later. Dat weet je nu niet; accepteer die onzekerheid en doe wat je graag wilt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te horen dat het bij jou zo goed heeft uitgepakt gioia82! Ook relax dat je alweer een nieuwe baan had voordat je op reus ging. Mag ik vragen waar je naartoe bent geweest?
Alle reacties Link kopieren
@dolly81, je weet inderdaad nooit wat het leven en de toekomst gaat brengen. klinkt alsof je uit ervaring spreekt of heb ik dat mis?
Alle reacties Link kopieren
nee joh, ik lees gewoon veel zelfhulpboeken

ik blijf zelf liever lekker in m'n comfort zone op 't viva forum, andere mensen vertellen hoe ze moeten leven



nou serieus: ik sta zelf ook voor een bepaalde belangrijke beslissing in m'n leven, maar dat heeft niks met reizen te maken.
Ik sta ongeveer voor hetzelfde besluit. Hart verpand aan Afrika, ik kan daar op vrijwillige basis maar met inwoning zo aan de slag maar ja, de zekerheid van je baan. Nu helemaal aan het plannen om rond december weg te gaan. Voor een half jaar of een jaar. Dus ontslag zou moeten nemen.

Kreeg ik twee weken terug te horen dat mijn baan verdwijnt en dat ik dus ontslagen word per 1 oktober. Na drie dagen paniek besefte ik dat dit juist goed uitkwam. En een bonusje mee en recht op ww.



Waar ben je het eerste jaar naar toe geweest?
Alle reacties Link kopieren
@dolly81 haha fijn dat je de wijsheid uit zelfhulpboeken dan kunt gebruiken om anderen te helpen . Mag ik vragen wat jouw keuze betreft of is dat te privé? In elk geval succes ermee!



@feder voor jou werd de keuze dus eigenlijk gemaakt door je werkgever, dat maakt het misschien al wat makkelijker. Jouw plannen klinken erg leuk. Ik hou ook erg van Afrika, mijn reis zou daar ook naartoe gaan. Maar dan geen vrijwilligerswerk maar echt rondreizen. Waar in Afrika zou je naartoe gaan? En waar ben je al geweest, misschien heb je nog tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Ow vergeten jouw vraag te beantwoorden. Het eerste jaar ben ik naar Australië, NZ en Azië geweest. Nu dus in voor wat meer avontuur (als ik ga)
Denk je dat je spijt krijgt als je het nu niet doet? Dan moet je zeker gaan. Je zegt zelf dat dit het beste moment is omdat je niet gebonden bent. En die baan, tja, voor hetzelfde geld sta je over een half jaar op straat. Je weet het tegenwoordig nooit, een vast contract zegt ook niet zo veel meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven