Geld & Recht
alle pijlers
Hoe weet ik of ik ben opgelicht ? (Marktplaats)
zaterdag 12 juli 2014 17:25
Hoi allemaal,
ik zit even in de stress en wil graag jullie advies.
Ik heb een iPad te koop gezien op Marktplaats. Verkoper is daar 1 dag actief maar stond een mobiel nr bij de advertentie. Aangezien ik alleen met openbaar vervoer kon gaan ophalen en hij niet in omgeving van trein en bus woont afgesproken de iPad aangetekend te laten verzenden. Hij wilde een screenshot van de betaling, deze heb ik verstuurd via Whatsapp (alle contact ging via Whatsapp). In plaats van de advertentie te reserveren werd de advertentie meteen verwijderd.
Verkoper zou voor 5 uur het product op de post doen en me de Track en Trace code sturen. Een minuut of 10 geleden heb ik gevraagd om de code. Hierna verdween de profielfoto van whatsapp en kwamen mijn apps niet meer aan.
Ben ik opgelicht en wat kan ik doen? Ik ga nu sowieso mijn betaling proberen terug te boeken en heb een kopie van de advertentie.
ik zit even in de stress en wil graag jullie advies.
Ik heb een iPad te koop gezien op Marktplaats. Verkoper is daar 1 dag actief maar stond een mobiel nr bij de advertentie. Aangezien ik alleen met openbaar vervoer kon gaan ophalen en hij niet in omgeving van trein en bus woont afgesproken de iPad aangetekend te laten verzenden. Hij wilde een screenshot van de betaling, deze heb ik verstuurd via Whatsapp (alle contact ging via Whatsapp). In plaats van de advertentie te reserveren werd de advertentie meteen verwijderd.
Verkoper zou voor 5 uur het product op de post doen en me de Track en Trace code sturen. Een minuut of 10 geleden heb ik gevraagd om de code. Hierna verdween de profielfoto van whatsapp en kwamen mijn apps niet meer aan.
Ben ik opgelicht en wat kan ik doen? Ik ga nu sowieso mijn betaling proberen terug te boeken en heb een kopie van de advertentie.
maandag 14 juli 2014 17:24
Uhm..samenvatting van dit topic:
Gegeven tips:
Gegeven tips:
- Vervoer regelen (te laat)
- Nooit bij mensen kopen die 1 dag lid zijn (te laat)
- Naam googelen (de verkoper gebruikt minstens 4 namen, allemaal valse)
- Melding doen bij MP en aangifte doen (gedaan)
- Het nummer bellen (gedaan)
- Rekeningnummer checken bij Mijnpolitie (te laat)
Alleen Tros Opgelicht inschakelen heb ik niet gedaan en Alberto Stegeman...dus nee joh, ik deed niets met jullie hulp :s.
De overige 12 pagina's waren welles nietes discussies en wijzende vingertjes....
Gegeven tips:
Gegeven tips:
- Vervoer regelen (te laat)
- Nooit bij mensen kopen die 1 dag lid zijn (te laat)
- Naam googelen (de verkoper gebruikt minstens 4 namen, allemaal valse)
- Melding doen bij MP en aangifte doen (gedaan)
- Het nummer bellen (gedaan)
- Rekeningnummer checken bij Mijnpolitie (te laat)
Alleen Tros Opgelicht inschakelen heb ik niet gedaan en Alberto Stegeman...dus nee joh, ik deed niets met jullie hulp :s.
De overige 12 pagina's waren welles nietes discussies en wijzende vingertjes....
maandag 14 juli 2014 23:50
quote:Snoopy80 schreef op 14 juli 2014 @ 16:07:
Heb ik net niet heel duidelijk geschreven dat ING het betreffende IBAN nummer blokkeert ?!
Echt leuk hoor, advies vragen hier op dit forum !
ja dat heb je, maar mij ging het erom dat je op die manier minder kans krijgt zijn echte gegevens in handen te krijgen.
heb je jouw bank ook gemeld dat het om oplichting gaat?
ik hoop voor jou van niet, want:
Wat doen wij met uw informatie ?
Wij gebruiken uw informatie om misbruik van bankrekeningen zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar ABN AMRO is geen deelnemende partij bij transacties op verkoopsites. We kunnen er niet voor zorgen dat u uw geld terug krijgt.
Wat kunt u verder verwachten ?
Wij verstrekken, met het oog op de privacy, geen informatie over onze klanten. Wij geven u daarom ook geen inhoudelijke informatie over de zaak of de maatregelen die ABN AMRO treft.
misschien dat ing er anders over denkt, al ben ik bang van niet.
zodoende...
Heb ik net niet heel duidelijk geschreven dat ING het betreffende IBAN nummer blokkeert ?!
Echt leuk hoor, advies vragen hier op dit forum !
ja dat heb je, maar mij ging het erom dat je op die manier minder kans krijgt zijn echte gegevens in handen te krijgen.
heb je jouw bank ook gemeld dat het om oplichting gaat?
ik hoop voor jou van niet, want:
Wat doen wij met uw informatie ?
Wij gebruiken uw informatie om misbruik van bankrekeningen zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar ABN AMRO is geen deelnemende partij bij transacties op verkoopsites. We kunnen er niet voor zorgen dat u uw geld terug krijgt.
Wat kunt u verder verwachten ?
Wij verstrekken, met het oog op de privacy, geen informatie over onze klanten. Wij geven u daarom ook geen inhoudelijke informatie over de zaak of de maatregelen die ABN AMRO treft.
misschien dat ing er anders over denkt, al ben ik bang van niet.
zodoende...
dinsdag 15 juli 2014 08:59
quote:rochel schreef op 14 juli 2014 @ 23:50:
[...]
ja dat heb je, maar mij ging het erom dat je op die manier minder kans krijgt zijn echte gegevens in handen te krijgen.
heb je jouw bank ook gemeld dat het om oplichting gaat?
ik hoop voor jou van niet, want:
Wat doen wij met uw informatie ?
Wij gebruiken uw informatie om misbruik van bankrekeningen zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar ABN AMRO is geen deelnemende partij bij transacties op verkoopsites. We kunnen er niet voor zorgen dat u uw geld terug krijgt.
Wat kunt u verder verwachten ?
Wij verstrekken, met het oog op de privacy, geen informatie over onze klanten. Wij geven u daarom ook geen inhoudelijke informatie over de zaak of de maatregelen die ABN AMRO treft.
misschien dat ing er anders over denkt, al ben ik bang van niet.
zodoende...
ING denkt daar ook niet anders over hoor.. die gaat ook zeker niet morgen het nummer blokkeren. Dit mag wettelijk gezien namelijk gewoon NIET.
Dus TO dream on.
[...]
ja dat heb je, maar mij ging het erom dat je op die manier minder kans krijgt zijn echte gegevens in handen te krijgen.
heb je jouw bank ook gemeld dat het om oplichting gaat?
ik hoop voor jou van niet, want:
Wat doen wij met uw informatie ?
Wij gebruiken uw informatie om misbruik van bankrekeningen zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar ABN AMRO is geen deelnemende partij bij transacties op verkoopsites. We kunnen er niet voor zorgen dat u uw geld terug krijgt.
Wat kunt u verder verwachten ?
Wij verstrekken, met het oog op de privacy, geen informatie over onze klanten. Wij geven u daarom ook geen inhoudelijke informatie over de zaak of de maatregelen die ABN AMRO treft.
misschien dat ing er anders over denkt, al ben ik bang van niet.
zodoende...
ING denkt daar ook niet anders over hoor.. die gaat ook zeker niet morgen het nummer blokkeren. Dit mag wettelijk gezien namelijk gewoon NIET.
Dus TO dream on.
Er wordt hier meer gezogen dan in de gemiddelde pornofilm.
dinsdag 15 juli 2014 09:46
TO is eigenwijs en denkt dat ze het beter weet dan dat de bank zelf.. Ik heb zelf laatst iets naar verkeerd ING rekening nummer overgemaakt.. netjes gemeld bij de bank.. die heeft briefje gestuurd naar ontvanger en VERZOCHT om terug te storten.. (is overigens ook gebeurd, heel vlot) .. Als de ontvanger daar niets mee doet..tja.. dan is het jammer.. dan mag ik als storter er mee aan te gang om het terug te krijgen via procedure. Maar ik heb toch echt zelf het verkeerde nummer ingetoetst .. het mag dan wel een onverschuldige betaling zijn, maar de bank haalt dat niet zomaar terug..
Dus ik kan me niet voorstellen dat ABN en ING meldt dat ze het IBAN nummer gaan blokkeren.. Als ze dat al doen, gaan ze dat niet aan de neus van TO hangen..
Verder .. tja.. succes met je iPad.. Volgende keer toch maar ophalen..
Dus ik kan me niet voorstellen dat ABN en ING meldt dat ze het IBAN nummer gaan blokkeren.. Als ze dat al doen, gaan ze dat niet aan de neus van TO hangen..
Verder .. tja.. succes met je iPad.. Volgende keer toch maar ophalen..
dinsdag 15 juli 2014 11:28
Ik zal vandaag nog eens naar ABN Amro stappen...lijkt me erg sterk dat ik daar dezelfde medewerker te spreken krijg als gister telefonisch.
Uit de reactie van internetoplichting@ing.nl :
Wat gebeurt er nu met uw melding?
U mag ervan uitgaan dat wij als ING de criminele activiteiten proberen tegen te gaan en ook toekomstige slachtoffers willen voorkomen. Na één melding van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten wij een onderzoek. Als uit ons onderzoek blijkt dat er sprake is van oplichting, dan zullen wij de rekening blokkeren.
Uit de reactie van internetoplichting@ing.nl :
Wat gebeurt er nu met uw melding?
U mag ervan uitgaan dat wij als ING de criminele activiteiten proberen tegen te gaan en ook toekomstige slachtoffers willen voorkomen. Na één melding van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten wij een onderzoek. Als uit ons onderzoek blijkt dat er sprake is van oplichting, dan zullen wij de rekening blokkeren.
dinsdag 15 juli 2014 12:19
quote:Snoopy80 schreef op 15 juli 2014 @ 11:28:
Ik zal vandaag nog eens naar ABN Amro stappen...lijkt me erg sterk dat ik daar dezelfde medewerker te spreken krijg als gister telefonisch.
Uit de reactie van internetoplichting@ing.nl :
Wat gebeurt er nu met uw melding?
U mag ervan uitgaan dat wij als ING de criminele activiteiten proberen tegen te gaan en ook toekomstige slachtoffers willen voorkomen. Na één melding van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten wij een onderzoek. Als uit ons onderzoek blijkt dat er sprake is van oplichting, dan zullen wij de rekening blokkeren.
Dat onderzoek kan weken duren, dus niet morgen al.
Die melding via het landelijk meldpunt komt vanuit het meld punt en niet als jij op kantoor komt. Het moet eerst maar BLIJKEN dat dit oplichting is.
Ik vind jou echt heel naief.
Sorry hoor maar je kan wel je gelijk willen halen maar ik denk dat je beter kunt gaan accepteren dat je geld weg is en dat niet alles te vertrouwen is.
Ik zal vandaag nog eens naar ABN Amro stappen...lijkt me erg sterk dat ik daar dezelfde medewerker te spreken krijg als gister telefonisch.
Uit de reactie van internetoplichting@ing.nl :
Wat gebeurt er nu met uw melding?
U mag ervan uitgaan dat wij als ING de criminele activiteiten proberen tegen te gaan en ook toekomstige slachtoffers willen voorkomen. Na één melding van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten wij een onderzoek. Als uit ons onderzoek blijkt dat er sprake is van oplichting, dan zullen wij de rekening blokkeren.
Dat onderzoek kan weken duren, dus niet morgen al.
Die melding via het landelijk meldpunt komt vanuit het meld punt en niet als jij op kantoor komt. Het moet eerst maar BLIJKEN dat dit oplichting is.
Ik vind jou echt heel naief.
Sorry hoor maar je kan wel je gelijk willen halen maar ik denk dat je beter kunt gaan accepteren dat je geld weg is en dat niet alles te vertrouwen is.
Er wordt hier meer gezogen dan in de gemiddelde pornofilm.
dinsdag 15 juli 2014 12:32
1 van de andere gedupeerden zei mij dat ING met hem gebeld had en gezegd had dat de rekening geblokkeerd was. En dat is alles dat ik weet.
Uhm...blijken dat dit oplichting is? Er zijn minstens 3 aangiftes tegen deze persoon gedaan, die zich onder minstens 4 namen uitgeeft en minstens 4 mobiele telefoons bezit. Nee joh, zal vast een zeer betrouwbaar iemand zijn....
Uhm...blijken dat dit oplichting is? Er zijn minstens 3 aangiftes tegen deze persoon gedaan, die zich onder minstens 4 namen uitgeeft en minstens 4 mobiele telefoons bezit. Nee joh, zal vast een zeer betrouwbaar iemand zijn....
dinsdag 15 juli 2014 13:17
dinsdag 15 juli 2014 17:43