Digi
alle pijlers
Welke app voor Parijs
zondag 13 juli 2014 13:15
Hoi!
Binnenkort naar Parijs, zin in!
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van een iPhone app voor Parijs en dan met name voor de metro? Het lijkt me nml een stuk handiger dan een boekje/kaart. Op het net zijn nauwelijks recensies te vinden...of ik ben een belabberde googeler, dan kan ook.
Ik zie in de itunes store door de bomen ook het bos niet, laat staan de Eiffeltoren
Mijn dank is bij voorbaat al groot!
Binnenkort naar Parijs, zin in!
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van een iPhone app voor Parijs en dan met name voor de metro? Het lijkt me nml een stuk handiger dan een boekje/kaart. Op het net zijn nauwelijks recensies te vinden...of ik ben een belabberde googeler, dan kan ook.
Ik zie in de itunes store door de bomen ook het bos niet, laat staan de Eiffeltoren
Mijn dank is bij voorbaat al groot!
"Well behaved women rarely make history"
zondag 13 juli 2014 13:19
Ratp heeft een app, maar ik vind de website handiger en betere info geven (als je vertrek en aankomstadres opgeeft, zoals bij 9292.)
http://www.ratp.fr/
Ik gebruik ook de grote papieren plattegrond met gedetailleerde buslijnen heel veel. Metro staat daar ook op. Heet plan 2 en is gratis af te halen bij infobalies van grotere metrostations.
http://www.ratp.fr/
Ik gebruik ook de grote papieren plattegrond met gedetailleerde buslijnen heel veel. Metro staat daar ook op. Heet plan 2 en is gratis af te halen bij infobalies van grotere metrostations.
.
zondag 13 juli 2014 13:27
zondag 13 juli 2014 13:31
zondag 13 juli 2014 13:33
Op ratp kun je een straatnaam invullen. Handig als je geen idee hebt waar die ligt.
Bovendien reis ik zelf liever door Parijs met de bus of tram dan de metro en daar kun je ook voor kiezen. Of wel/geen rer.
het is uitgebreider.
Je kan ook kiezen voor de snelste verbinding of die waarbij je het minst moet lopen.
Bovendien reis ik zelf liever door Parijs met de bus of tram dan de metro en daar kun je ook voor kiezen. Of wel/geen rer.
het is uitgebreider.
Je kan ook kiezen voor de snelste verbinding of die waarbij je het minst moet lopen.
.
zondag 13 juli 2014 13:44
@Volcom, ik voel me veeeeeeeeeel zekerder met iets in mijn handen om na te kijken of ik echt wel de goede metro/.bus/tram instap.
Ik ken mezelf, ben een kluns in dit soort dingen en als ik niet oppas dan vliegt de paniek me naar de strot.
Vind het al een hele uitdaging om vanaf Charles de Gaulle de juiste trein (RER toch?) te vinden naar Gare du Lyon. Daar ligt om de hoek ons hotel,
Ik ben dus erg blij met jullie bijdragen!
@Impala, welke kaartjes kan ik dan het best aanschaffen voor de bus? We zijn er 4 dagen. Voor de metro las ik zijn er kaartjes voor 1, 2 en 3 dagen. Koop ik dezelfde voor de bus/tram?
Ik ken mezelf, ben een kluns in dit soort dingen en als ik niet oppas dan vliegt de paniek me naar de strot.
Vind het al een hele uitdaging om vanaf Charles de Gaulle de juiste trein (RER toch?) te vinden naar Gare du Lyon. Daar ligt om de hoek ons hotel,
Ik ben dus erg blij met jullie bijdragen!
@Impala, welke kaartjes kan ik dan het best aanschaffen voor de bus? We zijn er 4 dagen. Voor de metro las ik zijn er kaartjes voor 1, 2 en 3 dagen. Koop ik dezelfde voor de bus/tram?
"Well behaved women rarely make history"
zondag 13 juli 2014 13:52
http://www.changesinlongi ... map-avec-rues-700x561.jpg
De kaart ziet er zo uit, zie link boven, het linkerdeel is de voorkant, en heet helemaal voluit:
Ratp plan 2. Grand plan lignes et rues. Hij is blauw.
Sinds ik die ken gebruik ik niks anders meer en haal ik elke keer een nieuwe.
De kaart ziet er zo uit, zie link boven, het linkerdeel is de voorkant, en heet helemaal voluit:
Ratp plan 2. Grand plan lignes et rues. Hij is blauw.
Sinds ik die ken gebruik ik niks anders meer en haal ik elke keer een nieuwe.
.
zondag 13 juli 2014 13:54
Ik zou een carnet kopen, dat zijn 10 losse kaartjes die je in 1x koopt voor 13 euro nog wat. Kun je gebruiken in bus, metro en tram.
Als ze op zijn koop je weer nieuwe. Voor de rer moet je een los kaartje kopen, als je die gaat gebruiken.
Een dagkaart kan ook, maar die haal ik er nooit uit want dan moet je minstens 5x een traject afleggen. Onhandig is ook dat je dan te maken krijgt met zones. Daar heb je met de gewone kaartjes geen last van, daar mag je meerdere zones mee door.
Als je alleen in het centrum blijft en wel heel veel wil reizen kun je dat overwegen.
Als ze op zijn koop je weer nieuwe. Voor de rer moet je een los kaartje kopen, als je die gaat gebruiken.
Een dagkaart kan ook, maar die haal ik er nooit uit want dan moet je minstens 5x een traject afleggen. Onhandig is ook dat je dan te maken krijgt met zones. Daar heb je met de gewone kaartjes geen last van, daar mag je meerdere zones mee door.
Als je alleen in het centrum blijft en wel heel veel wil reizen kun je dat overwegen.
.
zondag 13 juli 2014 13:56
quote:Sjoez schreef op 13 juli 2014 @ 13:44:
Ik ken mezelf, ben een kluns in dit soort dingen en als ik niet oppas dan vliegt de paniek me naar de strot.
Het kan aan mij liggen hoor, maar het is dan toch juist fijn dat je op elk station gewoon kan kijken hoe het zit en wat de beste verbinding is? Als je paniekerig raakt als je geen app kan downloaden lijkt me dat niet zo handig, straks is je batterij leeg of je heb je geen verbinding oid en heb je niet hetgeen waar je zo op gerekend had.
Mijn advies: vertrouw op jezelf. En anders op de info op station, medewerkers op stations, en Parijzenaars.
Ik ken mezelf, ben een kluns in dit soort dingen en als ik niet oppas dan vliegt de paniek me naar de strot.
Het kan aan mij liggen hoor, maar het is dan toch juist fijn dat je op elk station gewoon kan kijken hoe het zit en wat de beste verbinding is? Als je paniekerig raakt als je geen app kan downloaden lijkt me dat niet zo handig, straks is je batterij leeg of je heb je geen verbinding oid en heb je niet hetgeen waar je zo op gerekend had.
Mijn advies: vertrouw op jezelf. En anders op de info op station, medewerkers op stations, en Parijzenaars.
•
zondag 13 juli 2014 13:58
Ik ben juist van plan om te gaan fietsen. Ik heb gehoord over een soort witte-fietsen plan. Je betaalt een vast bedrag per dag dat je er gebruik van maakt en het eerste half uur betaal je niks voor de huur. Je zet de fiets dan weg, doet je ding, pakt een (evt. andere?) fiets en gaat weer verder. Lijkt me prachtig, maar iemand er ook ervaring mee??
zondag 13 juli 2014 14:01
zondag 13 juli 2014 14:10
quote:Frizz schreef op 13 juli 2014 @ 13:56:
[...] Mijn advies: vertrouw op jezelf. En anders op de info op station, medewerkers op stations, en Parijzenaars.Je hebt gelijk Frizz. Als ik daar ben zal het ook wel helemaal goedkomen en kan ik achteraf zeggen dat het me alles is meegevallen
[...] Mijn advies: vertrouw op jezelf. En anders op de info op station, medewerkers op stations, en Parijzenaars.Je hebt gelijk Frizz. Als ik daar ben zal het ook wel helemaal goedkomen en kan ik achteraf zeggen dat het me alles is meegevallen
"Well behaved women rarely make history"
zondag 13 juli 2014 14:12
quote:Sjoez schreef op 13 juli 2014 @ 14:10:
[...]
Je hebt gelijk Frizz. Als ik daar ben zal het ook wel helemaal goedkomen en kan ik achteraf zeggen dat het me alles is meegevallen Haha mooi zo! En goed voorbereiden is ook gewoon onderdeel van de voorpret hoor, dat snap ik. Veel plezier in Parijs!
[...]
Je hebt gelijk Frizz. Als ik daar ben zal het ook wel helemaal goedkomen en kan ik achteraf zeggen dat het me alles is meegevallen Haha mooi zo! En goed voorbereiden is ook gewoon onderdeel van de voorpret hoor, dat snap ik. Veel plezier in Parijs!
•
zondag 13 juli 2014 14:15
quote:Tessaa schreef op 13 juli 2014 @ 14:05:
Pas wel op dat je smartphone niet gestolen wordt als je op een druk station uitgebreid op je app staat te kijken!
Daar ben ik altijd wel alert op, wáár ik hem gebruik.
Net zoiets als die zgn behulpzame lui die je op veel drukke plekken ziet waar het stikt van de toeristen, die wimpel ik altijd resoluut af!
Pas wel op dat je smartphone niet gestolen wordt als je op een druk station uitgebreid op je app staat te kijken!
Daar ben ik altijd wel alert op, wáár ik hem gebruik.
Net zoiets als die zgn behulpzame lui die je op veel drukke plekken ziet waar het stikt van de toeristen, die wimpel ik altijd resoluut af!
"Well behaved women rarely make history"
zondag 13 juli 2014 15:01
zondag 13 juli 2014 20:34
Ik kan je echt aanraden om met de bus te gaan ipv de metro. Dan zie je nog wat onderweg en je hoeft niet al die lange ondergrondse gangen te lopen en al die trappen op en af. Als het warm is, is het ook niet te harden in de metrostations.
Als je een kaartje in de bus afstempelt mag je er anderhalf uur mee reizen en overstappen op andere bus of tram (je mag alleen niet met dezelfde bus terug, of uitstappen en dan weer met dezelfde bus verder). Als je overstapt moet je het kaartje wel opnieuw afstempelen.
De rapt geeft goede busadviezen en op die kaart die ik noemde staan alle haltes heel precies aangegeven. In de bus zelf hebben ze tegenwoordig gps, er wordt steeds gezegd wat de volgende halte zal zijn en dat verschijnt ook op een display, dus reizen met de bus is net zo'n makkie als met de metro. Bij de haltes staat aangegeven hoe lang het duurt voor de volgende bus komt, meestal niet meer dan 5 hooguit 10 minuten.
Ik ga bijna nooit meer met de metro
Als je moe bent van het lopen is het ook heerlijk om in een bus te stappen en een rondje sight-seeing te doen. Buiten de spits is er meestal wel een zitplaats vrij.
Als je een kaartje in de bus afstempelt mag je er anderhalf uur mee reizen en overstappen op andere bus of tram (je mag alleen niet met dezelfde bus terug, of uitstappen en dan weer met dezelfde bus verder). Als je overstapt moet je het kaartje wel opnieuw afstempelen.
De rapt geeft goede busadviezen en op die kaart die ik noemde staan alle haltes heel precies aangegeven. In de bus zelf hebben ze tegenwoordig gps, er wordt steeds gezegd wat de volgende halte zal zijn en dat verschijnt ook op een display, dus reizen met de bus is net zo'n makkie als met de metro. Bij de haltes staat aangegeven hoe lang het duurt voor de volgende bus komt, meestal niet meer dan 5 hooguit 10 minuten.
Ik ga bijna nooit meer met de metro
Als je moe bent van het lopen is het ook heerlijk om in een bus te stappen en een rondje sight-seeing te doen. Buiten de spits is er meestal wel een zitplaats vrij.
.
maandag 14 juli 2014 12:01