Autostoel

15-08-2014 08:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij zijn ons aan het verdiepen in een autostoeltje. Nu ben ik van mening ergens gelezen te hebben dat baby's vanaf een bepaalde geboortedatum verplicht een achteruit rij stoel moeten hebben. Nu ben ik druk aan het zoeken maar kan nergens vinden welke datum dit zou moeten zijn. Weet een van jullie dit? En nog handige tips mbt het kopen van een autostoel?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het is veiliger het kind zo lang mogelijk achteruit te vervoeren. Dus ik zou kijken voor een stoeltje met die functie
Alle reacties Link kopieren
Maxicosi plaats je achteruit. Laat je gewoon informeren bij een babyzaak als Babypark/ prenetal
Een autostoel anders dan een maxicosi? Want die zit toch al achteruit. Wil je een autostoel kopen, vanaf groep 2 dus, die achteruit rijd?
Ik denk dat je dit hebt gelezen:



http://autostoeltjes.veil ... tent/i-size-autostoeltjes
Ik heb een stoel die tot 4 jaar achteruit gaat. Veel veiliger. Ze willen inderdaad de regelgeving aanpassen aan Scandinavië waar kinderen tot 4 achteruit zitten, en er een stuk minder nekschade / gebroken nekken en dodelijke afloop etc is na auto-ongelukken.

De regel heet i-size, zoals je in de post hierboven ziet. Er staat bijv ook info op kindveiligvooruit

Mijn zoon vind het prima, achteruitrijden. En ik heb maar 1 stoel hoeven kopen, hij kan vanaf dag 1 dat de baby geboren is tot 4 dus. Wij hebben een klippan kiss 2, in Duitsland besteld via zwergperten. Er was in dl en Scandinavië meer keus want daar is de regelgeving al wat verder, maar er is in nl de laatste tijd veel meer keus bijgekomen.

Ik heb dus geen maxicosi, maar mijn stoel heeft een zitje waar de baby in gaat die je uit de grote stoel kunt halen, dus dat lijkt op een maxicosi-babyzitje maar het is een alles in 1 stoel
Ik heb daarom de nieuwe combinatie van maxi-cosi aangeschaft, de pebble en de pearl voor daarna, op de 2-way-fix base. Daarop kan ook het tweede stoeltje (de pearl dus) achteruit, maar later ook vooruit gericht.



Deze combinatie voldoet dus aan de nieuwe I-size norm. Die is nu nog niet verplicht, maar ze willen wel die kant op omdat het voor kleintjes gewoon veel veiliger is.
Alle reacties Link kopieren
wij wilden het in eerste instantie net zo doen als siska zegt. maar hadden er even niet over nagedacht dat bij een 3deurs auto een stoeltje achteruit het erg lastig maakt je kind erin te proppen. mijn zoon in trouwens een goede 14 maanden en past nog steeds goed in de Maxi-Cosi pebble. dus hij zit nog steeds achterstevoren. ik dacht uit mijn hoofd dat het nu tot 15mnden verplicht was, maar dat staat vast wel ergens in bovengenoemde links (linken?).
Onze kleine was met 7 maanden al uit de pebble gegroeid! (Ja, hij ja echt heel groot, +2 lijn.....) Vandaar dat we de klippan hebben gekocht en de pebble verkocht. Als er een 2e komt kan hij/zij dus vanaf dag 1 in de klippan en kan onze zoon in een stoeltje voor vanaf 4.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Dat is indd het stuk wat ik heb gelezen. Ik ga even op zwergperten kijken. Zit er nog heel veel prijs verschil waar je een stoel koopt? Of is het ongeveer overal hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik net weer een behoorlijke dure op het oog.. Vind 479 wel heel duur voor een autostoel maar vind de veiligheid en comfort ook zo belangrijk. Iemand ervaring met de Britax Römer Dualfix?
Alle autostoeltjes zijn in principe gewoon veilig en comfortabel genoeg. De duurdere zijn meestal gewoon met meer luxe of zijn van een bekend merk.



Voor zoon gebruik ik gewoon de autostoel van de prenatal. Die kan van 9 t/m 18 kilo.



Dat langer achteruit vervoeren was toch tot een leeftijd van 15 maanden of niet? Meestal past een kind dan ook wel nog in de maxicosi volgens mij.
Een tijdje terug had ik ook een topic geopend over autostoeltjes, wellicht heb je daar nog wat aan.



Kijk ook naar de testresultaten bijvoorbeeld bij ADAC of ANWB. Ook merken als MC en Romer hebben stoeltjes die minder veilig zijn. Een merknaam zegt niet alles.



Uiteindelijk zijn wij voor de Romer duoplus plaatje gegaan, een isofix stoeltje.



Het achteruit zitten is dan wel veiliger, maar bij ons ging het niet meer. Smarttje huilde heel veel en probeerde zich om te draaien, hoe strak de gordels ook zaten in de mc. Dus bij 10 maanden overgegaan naar de duoplus en nu nergens meer last van. Geen gehuil meer in de auto en blijft nu ook rustig zitten. Wat een verademing!
Alle reacties Link kopieren
Het is nog steeds niet verplicht, is ons verteld. Wij hebben een autostoel aangeschaft voor onze eerste (twee jaar geleden) en een maand later op het nieuws, dat de verplichting eraan kwam... Lekker dan, denk je een veilige stoel te kopen... Plus dat het ons handig leek om de stoel daarna voor onze eventuele tweede over te laten gaan.

Momenteel zwanger van onze tweede zijn we weer gaan informeren. Het verplicht stellen Bin Nederland bleek lastig, gezien er hier meer kleine auto's rijden dan in Scandinavië. Het past simpelweg niet. Daarom wordt de wet begin 2016 of zelfs 2017 aangepast naar tot 15 maanden achteruit vervoeren.

Maar als het je eerste is dan is het wel handig om voor een stoel te kiezen die achteruit geplaatst wordt. Als ik het goed begrepen heb, is dat nu alleen nog mogelijk met easyfix systeem. Maar weet ik niet zeker.

Daarnaast is er nog discussie over de vergelijking met ongelukken in Scandinavië versus Nederland. Die schijnen niet echt hetzelfde te zijn en als je van achter wordt aangereden was het niet perse veiliger.
Bij de meeste stoelen zit trouwens vaak wel een schema of de stoel in de auto past. Wij hebben een Skoda Fabia (de korte versie) en hij past gewoon op de achterbank.

Mooie aan onze stoel vonden we ook dat ie en met de gordel en met isofix vast kon, omdat we een Camper hebben zonder isofix. De wet verplicht geloof ik isofix, maar tegen die tijd hebben we de camper waarschijnlijk niet meer.

Koop er ook een spiegel bij voor op de hoofdsteun achter je kind, dan kan ie je zien.

Onze zoon heeft nooit geklaagd over achteruitrijden, hij gaat bij opa en oma vooruit, maar hij klimt met veel plezier in zn achteruit-autostoel in onze auto. Hebben er al duizenden kilometers opzitten incl vakantie, gaat reuze goed.

Voor veiligheid is er inderdaad wel verschil tussen stoelen van hetzelfde merk.

De Duitse consentenbond heeft meer stoelen getest, dus ook de moeite waar daar even t kijken in de meest recente tabel.
Alle reacties Link kopieren
Even dit topic omhoog gooien.. Nu twijfel ik toch om een autostoel naar voren te kopen. Achteruit rijden vind hij steeds minder leuk worden. Nu het verschil, kies je voor 9/18 kilo of 9/36 kilo.. Heb geen idee wanneer een kind ongeveer 18 kilo weegt. Tot nu toe is hij steeds boven gemiddeld met lengte en gemiddeld qua gewicht. Iemand nog tips voor voorwaartse stoelen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 7 en weegt 19 kilo.

De andere is 9 en weegt 23 kilo.



Het verschilt dus heel erg. Beiden hebben tot 2 jaar in de maxi cosi Cabrio gezeten.

Daarna in een maxi cosi Tobi tot ze 18 kilo waren.

Nu hebben ze beiden een maxi cosi air protect. Het duurt vast nog wel even voordat ze 1.35 zijn. De oudste van 9 is nu 1.25m



Ik zou zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren.
Ab imo pectore

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven