alleen op reis & angst: oppepper nodig

19-08-2014 20:49 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Een korte schets: mijn relatie is kort geleden uitgegaan en ik woon sinds die tijd ook weer alleen. Ik heb in die relatie een angststoornis ontwikkeld waarin ik diverse periodes met angstaanvallen kampte. Die aanvallen heb ik niet meer maar ik heb nog wel angstklachten. Het is zeker niet zo dat die mijn dagelijkse leven beinvloeden, maar ik ondervind er nog wel last van.



Nu zou ik maandag met mijn vriend een week op vakantie gaan. Aangezien deze relatie voorbij is, wil ik alleen gaan. Alleen: ik vind het eng! Acht uur vliegen en wat als ik paniekerig word? Een week alleen in een grote stad en wat als ik weg wil? Moet ik wel gaan, vraag ik me af. Vroeger ging ik altijd alleen op reis, wekenlang. En nu word ik bloednerveus v 1 week weg :/ ik slik geen medicijnen.



Ik wil me niet laten weerhouden door mijn angsten en het feit dat ik baal dat mijn relatie uit is, maar hmmmm ik twijfel of ik moet gaan. Eigenlijk zoek ik wat positieve woorden die mijlaten inzien dat ik gewoon moet gaan
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan, komt goed.



Wat rot voor je dat je bang bent dat je weer last krijgt van die angst!

Ik vind het erg herkenbaar, begin dit jaar had ik er ook nog last van, maar ben toen alleen naar NY geweest. Ik was ook bang dat de angsten terug zouden komen, maar heb uiteindelijk nergens last van gehad. Had wel voor de zekerheid Oxazepam mee. Die kun jij eventueel ook halen bij de huisarts (geven ze ook gewoon als je vliegangst hebt). Dit gaf bij mij al wat meer rust, zo van: 'je kunt een pilletje nemen als je het op voelt komen, dan hoef je het nog maar eventjes uit te zitten'.



Maar mijn ervaring is dat je zo bezig bent en zoveel indrukken krijgt dat je energie daar naartoe gaat in plaats van naar die angst.



Ik hoop dat je besluit toch gewoon te gaan, moet je eens zien hoe trots je op jezelf bent na je vakantie. En weet je, als het niet gaat, ga je gewoon naar huis! Je bent niet verplicht om daar een week te blijven.



Sterkte ermee!
gaan natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Vroeger deed je het ook dus waarom zou je het nu niet meer kunnen? In eerste instantie zeg ik ga. Het is ook een mooie manier om je zelfvertrouwen weer op te bouwen.



Aan de andere kant worden er jaarlijks mensen via de ANWB gerepatrieerd die tijdens een vakantie helemaal doordraaien.

Als je angststoornis heftig is kan het verstandig zijn o dit jaar een keertje over te slaan tot je an je zngststoornis gewerkt hebt en de dingen weer onder controle hebt.



Wij kunnen niet beoordelen hoe serieus je stoornis is.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties tot nu toe!
quote:pijntjes12345 schreef op 19 augustus 2014 @ 20:49:

Acht uur vliegen en wat als ik paniekerig word?

Wat doe je thuis als je paniekerig wordt? Is dat iets wat je in een vliegtuig ook kunt doen?quote:Een week alleen in een grote stad en wat als ik weg wil?Dan is het op zijn hoogst nog 6 nachtjes slapen en heb je een stomme vakantie gehad. Maar vast niet zo stom als je thuis lopen opvreten dat je niet durfde.quote:Moet ik wel gaan, vraag ik me af.

Ik wil aan de ene kant schrijven "Tuurlijk moet je gaan!" Maar ik heb ook wel eens een vakantie in m'n eentje gehad waar ik alleen maar liep te tobben en te piekeren. Of waar ik schrok van elk geluidje. Zelf zou ik dan in elk geval een mooi boek meenemen en mezelf beloven dat ik me op mag sluiten op m'n hotelkamer als het niet gaat. Maar wie weet werkt dat voor jou wel heel anders. Ik zou zeggen: gaan, en het jezelf voor de rest zo makkelijk mogelijk maken.



Veel plezier in elk geval!
Vraag oxazepam en gewoon gaan natuurlijk! Zeker als je 'n verleden hebt van alleen op reis gaan, weet je hoe leuk het kan zijn. Eenmaal op de plaats van bestemming heb je zoveel afleiding en zoveel te beleven dat je geen tijd hebt om te piekeren. En anders is er altijd nog 'n pammetje om de scherpe randjes van je gepieker af te halen.
Neem je laptop/tablet en wat films/series mee, zodat je 's avonds op bed nog lekker wat kunt kijken. Die Amerikaanse tv-zenders zijn niet om aan te zien (tenzij ze in je hotel HBO hebben) want om de 5 minuten heb je reclame.
Alle reacties Link kopieren
Thanks!!! Ja ik wil ook graag gaan en heb al veel ervaring met alleen reizen...alleen dat is al jaren terug en had ik geen last van angsten. Nu heb ik allerlei angstklachten en ik ben bang dat ze op een reis naar boven komen...
Ik kreeg ooit 'n keer voor 'n reis naar Afrika lariam (anti malaria) voorgeschreven. Toen ik zo'n pil thuis van te voren uitprobeerde werd ik zwaar depressief en had die hele reis niet meer voor mij gehoeven. Toen ben ik naar de dokter gegaan en kreeg pammentjes en ben gestopt met die malaria-troep. De bijwerkingen waren precies op tijd over en ik was helemaal relaxt toen ik vertrok.
Alle reacties Link kopieren
hi, heb wel eens drie dagen binnen gezeten in HANOI op alleen flessen water.... daarna de beste vakantie gehad ooit.

ik zeg GO
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
Alle reacties Link kopieren
Naar een grote stad is perfect, dat zal je goed doen. Genoeg te doen, te zien en te beleven. In je eentje op een romantisch palmenstrand gaan zitten zou minder zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vriend al geannuleerd? (om te voorkomen dat je hem daar tegen het lijf loopt). En verder : thuis kniezen kan ook, maar dat doe ik dan toch liever in de zon ergens, en die valt hier niet te verwachten. Hopelijk wel daar waar je heen gaat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
kun je niet zorgen dat er meerdere mensen telefonisch standby zijn? dat je zodra je je rot gaat voelen ff kunt bellen met iemand?



en als je ergens verblijft kun je nu alvast contact zoeken met mensen via couch surfing / like a local etc zodat je daar gelijk iets leuks met iemand te doen hebt ipv in je eentje zijn. alleen zijn geeft meer ruimte voor angstig zijn denk ik? er zijn genoeg netwerken internationaal om dat op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden nog niks geboekt! Alleen bestemming, data en hotel bekeken
Alle reacties Link kopieren
kun je niet iets kleins doen dan? dus niet 8u vliegen - wat sowieso wel veel is voor een weekje weg..



bestemming dichtbij huis, en leuke dingen inplannen met anderen via sociale netwerken e.d.



trein naar parijs? of naar la palma - warm en 3 u vliegen.



iets makkelijks om je vertrouwen een boost te geven?
Alle reacties Link kopieren
Deze stad ken ik goed en ben ik al vaak geweest dus dat geeft me wat rust
Alle reacties Link kopieren
Leuk, wel gaan. Je mag bang zijn.



Ik herken het wel. Vind het engste zelf altijd avondeten in m`n eentje in een restaurant.. ik durf vaak niet een restaurant binnen te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Schrijven. Schrijf voor jezelf elke dag op dat je nu alleen bang bent om weer angst te krijgen omdat je logischerwijs wat minder in je vel zit. Maar dat je er lekker uitgaat, de stad bekend is, en dat je nooit last hebt gehad van paniek bij het vliegen enzo. Als je dit toch voelt opkomen, even rustig zitten en wachten tot het weer weggaat. Daarna ga je een gezellig praatje maken met degene naast je, loop je even naar het toilet en zeg je iets aardigs tegen de stewardess. Zo geef je je gedachten (die de bodem van de je angst zijn) niet de kans zich verder te ontwikkelen totdat je inderdaad ook weer angst voelt, maar buig je ze om. En kom je straks een stuk sterker en een mooie ervaring rijker terug!



Doen dus! Waar ga je heen, acht uur vliegen, ben wel benieuwd?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
En als het tegenvalt heb je hier een heel forum om tegenaan te piepen.
Alle reacties Link kopieren
8 uur vliegen: ny :D
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je precies bang voor? Waardoor/waarvan raakte je in paniek? Kun je dat benoemen, is het specifiek, of is het gewoon een 'unheimisch' gevoel/ontheemd gevoel?
Alle reacties Link kopieren
Qian, 58 minuten geleden

Leuk, wel gaan. Je mag bang zijn.

Ik herken het wel. Vind het engste zelf altijd avondeten in m`n eentje in een restaurant.. ik durf vaak niet een restaurant binnen te stappen.



--



Ik durf het wel, maar s avonds is de sfeer in een restaurant vaak wat minder geschikt voor alleen-eters. Ik ga dan of vroeg eten, of ik ga s middags uitgebreid lunchen en neem s avonds iets op mijn kamer.

maar in ny moet het helemaal geen punt zijn, daar eten zoveel mensen alleen.
.
Alle reacties Link kopieren
Zeker gewoon gaan! Welke stad ga je heen?



Je bent er al vaker geweest, ken je er niemand? Of misschien kun je met iemand van couchsurfing een dagje afspreken? Gewoon om even wat gezelschap te hebben.



Zoek wat plekken uit waar je kunt relaxen, begin de eerste dagen daarmee.



Heerlijk alleen op vakantie, kun je lekker egoïstisch zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven