Spiegel refelxcamera

11-09-2014 07:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Net terug van een vakantie in Amerika echt een geweldige vakantie gehad en heel veel mooie dingen gezien en gedaan.

Had een compact cameratje bij me en veel foto's geschoten. Thuis alles op de pc gezet en nu ik ze terug kijk en een fotoboek wil gaan maken vind ik echt elke foto tegen vallen. Niet scherp enzo.



Een aantal maanden geleden een rondreis in Tanzania gemaakt, en vrijwilligers werk gedaan. Een meisje die ik daar ontmoet heb had een mooie spiegelrefelex camera bij zich en we hebben eigenlijk alle foto met de camera van haar gemaakt, en echt elke foto is mooi!



Over een half jaar ga ik reizen in Australie en ik ga dus echt nooooit meer op reis zonder goede camera want ik baal echt zo erg van de foto's van deze reis.



Ik heb een beetje gegoogeld en kwam op een Nikon D5300, lijkt mij prima zo op het eerste gezicht maar ik heb er verder vrij weinig verstand van.



Wie heeft er ervaringen met spiegelrefelx camera's. Welke zijn goed, leuk om te beginnen.Waar moet ik op letten bij het kopen en kijken naar camera's En welke lens zou ik er eventueel bij kunnen kopen?



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.



Alvast bedankt,



Desi
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Canon 550D en vind 'm geweldig, kan er alles mee. Qua lens heb ik er een Tamron 18-200 bij gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Nikon heeft ook goede bridge cameraas. Die zitten tussen een spiegelreflex en een compact in en zijn ideaal op reis. Geen gedoe met losse lenzen en nog redelijk handzaam. Ik heb zelf goede ervaringen met de L330. Veel mogelijkheden, een behoorlijke zoom, mooie kleuren en een goede stabillisatie. Wat op reis erg fijn is want je zal veel uit de losse hand schieten. Daarnaast vind ik het op reis een groot voordeel dat deze camera op gewone penlightbatterijen gaat die je overal ter wereld wel kan kopen en makkelijk reserve meeneemt (weinig ruimte en gewicht) waardoor je ook in gebieden zonder electriciteit gewoon foto's kan blijven maken.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
De camera die je gevonden hebt Nikon D5300 is een prima camera als je gewoon leuk foto's wilt maken. Leuk instapmodel, net zoals bijvoorbeeld de Canon Eos 1100D.



Er zijn tegenwoordig ook veel compactcamera's die op een goede kwaliteit foto's maken(en die de bovenstaande camera's zelfs evenaren).



Kijk wat je budget is,en ga naar de winkel om gewoon wat te testen.

Hoe het in de hand ligt,hoe zwaar de camera is,en natuurlijk even foto's maken om de kwaliteit te bekijken :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Nikon. Ik heb ook een fotografie cursus gedaan want alleen foto's maken op de auto stand is zonde van de camera. Heb er mooie lenzen bij etc. Heel gewicht om mee te slepen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kijken voor de D3100 dat is een ouder maar betaalbaar model, die nog steeds erg gied staat aangeschreven. Alleen als je naar Australie gaat dan wil je wel wat meer dan alleen een standaard 18-55 lens. Tamron maakt relatieve goedkope lenzen die op een Nikon passen. Ik heb er onlangs een 70-300 lens bijgekocht voor 129,-



Maar stop die lens, de stadaard lens en een body maar eens in een tas, dan heb je alsnog een grite tas om steeds mee te shouwen. Ik zou me afvragen of je dat wilt. Als je een tas doet, doe dan een rugzak, dan kan je er ook nog andere dingen in kwijt en is dat gewoon je daypack.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar een systeemcamera. Deze kan vrijwel hetzelfde als een spiegelreflex, maar is compacter en neem je dus sneller mee
Hier een NIKON D3100, had liever achteraf de D5100 gehad. En ik wil heeeeeeeeeel graag de 18-200mm/300mm lens. Ipv de standaard 18-55 die er bij zit.



(ik zie net de reactie van Boarn over de Tamron lens.. ik ga eens checken voor die lens, prijs is oke en Tamron doet leuk mee volgens mij om die te nemen ipv een Nikkor lens)



SRL camera is wel een hele sjouw, wanneer je zoals ik een kind heb dan neem je die niet zo snel mee naar de speeltuin. Daar knip ik de fotos met mijn samsung S5 die overigens ook erg mooie fotos maakt .
Broer heeft de Nikon1 Die nieuwe, die maakt ook erg mooie fotos.. stuk kleiner en compacter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Nikon D5100, ben er erg blij mee. Ik heb er drie lenzen bij, alledrie van Nikon, de lens die ik op dit moment het vaakst gebruik is de 50mm f/1.4. Het is wel een lens met een vast brandpunt, daar moet je aan wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent werkt het fijn.



Zelf ben ik er na een paar jaar wel aan toe om een stapje verder te gaan en ik ben aan het sparen om hopelijk ergens volgend jaar een fullframe camera te kunnen kopen, maar de Nikon D5100 - of nu dan de D5300 - is zeker een prima camera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 11 september 2014 @ 10:38:

(ik zie net de reactie van Boarn over de Tamron lens.. ik ga eens checken voor die lens, prijs is oke en Tamron doet leuk mee volgens mij om die te nemen ipv een Nikkor lens)

Ik heb deze ook, je moet wel specifiek zoeken op de Nikon lens, want ze hebben dezelfde ook voor de Canon. Volgens mij heb ik hem op bol.com besteld. Motor in de lens is ietsje trager, waardoor soms op het juiste moment scherpstellen en knippen te laat komt, dan is de actie al weer voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ook die goedkope Tamron-lens gehad, maar dat vond ik zelf niet echt een aanrader. Ik zou dan liever even doorsparen voor een vergelijkbaar model van Nikon (Nikkor heten de lenzen van Nikon eigenlijk), volgens mij is die ongeveer honderd euro duurder. De kwaliteit van de lens maakt veel uit voor de foto, Desnoods zou ik op Marktplaats kijken. Mijn favoriete lens komt ook van Marktplaats en is zo goed als nieuw.



Ik heb wel de 55-200 van Nikkor, die is relatief goedkoop en beter dan die Tamron die ik had, alleen niet heel lichtsterk. Maar overdag buiten, met redelijk helder weer, prima te gebruiken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De 5300 is ZEKER geen instapmodel, zoals cinquecinque zegt.

De 5100-5300 reeks is echt een heel mooie reeks. Daarbij is de 5100 een soort instap-model (met 16 megapixel, meer dan zat), de 5200 een medium (24 mexapixel) en de 5300 de 'iets luxere' (ook 24 megapixel, maar met meer toeters en bellen).



De 3100-3300 reeks is een reeks daar net iets onder. De 3300 zou ook prima kunnen voldoen. Zo op het eerste gezicht lijkt de 5100-5300 serie beter te presteren als je ook wilt filmen met je camera. De exacte verschillen ken ik niet.

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe jij je ontwikkeld als fotograaf.



Standaard komt elk fototoestel met een 18-55 mm lens. Doe dit niet. Probeer dit bij aankoop DIRECT om te zetten naar een 18-105mm lens. Echt, het is die 100-200 euro meer dan waard. Anders bijlf je lenzen wisselen of blijf je beperkt in je foto's.

Dus liever een lager modelletje camera met een betere lens, dan omgekeerd.



Is je budget dan nog niet op? Koop dan een telelens die net onder die 105 mm begint: bijv 70-300mm als je van natuurlandschappen houdt. Of koop een echte dikke SB700 flitser voor je parties en kroegentochten...



Een systeemcamera kan ook, maar ikzelf ben daar geen fan van. NB: ikzelf heb de Nikon D80, gekocht in 2006, met 10 megapixel en deze voldoet nog UITSTEKEND... dus 'laat je niet gekmaken'.



Hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikon_D80 staat een mooie tijdlijn en vergelijking van Nikon camera's
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een Canon 700D met 18 -270 tamron lens gekocht. Echt superblij mee.

Heeft een touch-screen, waardoor je snel je instellingen kunt veranderen.

Maar inderdaad: een fotocursus is wel heel handig want een goed toestel alleen op de automaat gebruiken is toch zonde. Dan krijg je straks nog niet het resultaat dat je wil bereiken.

Ik heb ook getwijfeld over een systeemcamera. Heb m uitgeprobeerd maar werd er niet blij van. Er zat bv een klein los flitsje bij, heel wankel...

Een spiegelreflex is wel zwaarder, zeker met een lens met meer bereik of evt losse lenzen, flits, statief etc...
Alle reacties Link kopieren
En ik heb trouwens een canon gekocht omdat ie mooiere kleuren zou geven... maar ja, ook daar verschillen de meningen over.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet echt verstand hebt van camera's en fotograferen, zou ik ook zeker eens kijken naar bridge camera's (of superzoom). Die komen qua kwaliteit zeker in de buurt van SLR's en zijn makkelijker in gebruik. Lichter, handzamer en geen gedoe met meerdere objectieven, maar een groot bereik met een vaste lens. Eventueel zijn ze nog aan te vullen met opzetlenzen, zoals voor macro's en ook die zijn makkelijk in gebruik.
Als je geen zin hebt in gesleep met zware lenzen (en verwisselen) zou ik een goede bridge camera aanraden. Google maar op Sony RX10 en de nieuwe Panasonic FZ1000. Schieten beide ook bijzonder mooie video opnamen. Een hele fijne fotografie website is dpreview.com, staat alles op wat je wilt weten. Succes en fijne reis straks weer!
Alle reacties Link kopieren
Die FZ1000 kost wel ruim 800 euro geloof ik Dat vind ik dan weer veel geld voor een bridge. Kan Panasonic verder wel aanraden, heb jaren met een foto's gemaakt en je zag het verschil met een SLR echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf de Canon 1100D en ben daar erg blij mee, maar ik weet niet hoe handig het is om met een spiegelreflexcamera te gaan reizen. Er zijn ook systeemcamera's tegenwoordig. Die hebben veel meer functies dan een digitale camera, maar zijn wel compact en denk ik dus ook minder gevoelig voor schade.
Alle reacties Link kopieren
Ah echt super bedankt voor alle reacties!

Ik ga deze week alles even naast elkaar zetten en googelen op jullie aanraders!

Alle reacties Link kopieren
Hoi to,

Ik reis ook veel en heb om dezelfde reden als jij nu noEmt, qnderhalf jaar geleden een andere camera gekocht.



Juist omdat ik m wilde gebruiken voor op reis, heb ik gekozen voor een bridge camera. Met een groot bereik, goede zoom mogelijkheden en goede kwaliteit! EN geen gedoe met lenzen wisselen of meeslepen, wat m.i. Ook minder jatgevoelig is, want minder zichtbaar (en dat vond ik wel belangrijk) mijn camera past gewoon in mn daypack, met genoeg extra ruImte wat ik verder nog nodig had.

Een difitale spiegelreflex lijkt me ook wel wat, maar op reis totaal niet praktisch.. Weet van mezelf dat ik dan teveel gedoe vindt.



Overigens doen mijn fotos totaal niet onder voor die van mijn reisgenoten(was met groepsreis) die wel een mega zoom of digitale spiegelreflex hadden. Dus ik ben zo dik tevreden.
Laat even weten welke camera het is geworden Desi! Veel plezier met uitzoeken alvast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Panasonic DMC-FZ200. Op zich een fijne camera met een erg lichtsterke lens, maar ik ben niet altijd even tevreden over de kleuren en de scherpte, ik vind de foto's die ik met mijn Nikon maak beduidend beter, ook als ik een minder lichtsterke lens gebruik. Nu is de FZ1000 natuurlijk wel een stuk duurder, maar dan zou ik dat liever investeren in een spiegelreflexcamera en gewoon een goede cameratas voor op vakantie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hoi TO, ben je er al uit voor welke camera je gaat?



Om maar even van de gelegenheid gebruik te maken heb ik de volgende vraag. Binnenkort start ik met een uitgebreide cursus fotografie. Op dit moment twijfel ik om zelf een spiegelreflexcamera te kopen of om eerst een toestel te lenen van familie. Zodat ik later een goede keuze kan maken omdat ik dan meer ervaring heb. Doel is uiteindelijk mooie (vakantie) foto's te maken. Wat zouden jullie adviseren?
Alle reacties Link kopieren
Qua lenzen ligt het eraan wat je wilt gaan doen.



Een spiegelreflex kan je hele mooie foto's maken. De kwaliteit ligt voor een groot deel ook aan de lens die op het toestel zit. Standaard zit er iets van een 18-55mm op. Die is leuk om mee te beginnen, maar is geen wonder wat beeldkwaliteit betreft.



Ik heb een Canon eos 60D. De kitlens (18-55) nooit gebruikt, maar er een 15-85mm op gezet. Die geeft veel mooiere foto's, plus je hebt een groter bereik (maar de prijs is er wel naar). Voor de verdere zoom heb ik een 70-200mm L, een 100-400mm L en een extender (2x)).



De kwaliteit wordt bij betere lenzen veel beter, maar de prijs is er ook naar.



Buiten dat zit er onder mijn toestel nog een batterijgrip. Hiermee heb je beter houvast als je je toestel verticaal vasthoudt. Er zitten ook knoppen op om je toestel te bedienen, plus je kan dan twee accu's erin gebruiken. Hierdoor kan je veel langer doorgaan, zonder de accu te vervangen.



Een spiegelreflex heeft vele voordelen t.o.v. een compactje, maar wel twee nadelen: je sleept meet spul mee, en het kost je een stuk meer geld.



De lenzen die ik noem zijn kwalitatief beter van een 18-200/18-300mm lens. Het is of veel zoom, of 'beperkt' zoom met hogere kwaliteit van het glaswerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven