Opname met ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

18-09-2014 13:22 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Wat goed TO.

Dit is absoluut een grote kans om met je problematiek aan de slag te gaan. Grijp deze kans met beide handen aan!

En bij de intake van a.s. donderdag zou ik het gewoon vertellen dat je wordt uitgenodigd bij De Viersprong. (Zoals blije kip ook al zegt) dan kun je met hen bespreken wat het beste is.



Heel veel succes en sterkte. Je bent goed bezig zo.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo dat je een intake geregeld hebt! Hopelijk duurt dit niet al te lang.



Je hebt ook last van sociale fobie klachten of niet? Ik had ook beiden. Toen de sociale fobie weg was bleven de vermijdende problemen aanwezig. Vermijdend in de vorm van mensen niet dichtbij laten, contacten uit de weg gaan, etc. Veel tijd nodig hebben om mezelf te kunnen zijn bij iemand. De meeste mensen geven je die tijd niet.



quote:Denise20 schreef op 22 september 2014 @ 13:15:

@stekelbaars

Waar loop je nu nog tegenaan dan.. omdat je aangeeft dat je problemen blijven bestaand

De motivatie en het geloof ontbreken omdat ik al zo vaak teleurgesteld ben geraakt. Ook in de huidige deeltijd therapie loop ik richting het einde van de behandeling en blijft onderstaande probleem bestaan. Wat dat betreft is de hulpverlening niet goed genoeg, het komt niet tot de kern.



In therapie durf ik niet al het verdriet toe te laten. Want als ik verdriet toelaat dan sta ik er weer alleen voor met mijn verdriet, niemand die mij steunt, arm om me heen slaat, etc. Ook al zeggen ze in therapie dat ik dat nog helemaal niet kan weten. Tja, ben al zo vaak teleurgesteld. Dus ik kom niet verder in deze vicieuze circel zolang er niemand dichtbij me staat. Maar gezien de gedachten zal er ook niemand zomaar dichtbij komen.



Ik heb nogal last van het schema emotioneel tekort.
Denise, ik vroeg me al af of je het over de viersprong had toen je over een opname sprak. Ik kan je zeggen dat ik zelf in de viersprong ben geweest, 15 jaar geleden al weer. Met het soort klachten wat jij ook beschrijft. Bij mij waren die het gevolg van een aantal nare gebeurtenissen in mijn jeugd en daardoor verkeerd aangeleerd overlevingsgedrag ( isoleren, alle emoties binnen houden, vervreemd van mezelf en anderen,depressief etc). Ik ben een half jaar in de viersprong geweest. Dat was een ontzettend moeilijke maar ook mooie periode. De groep en de therapie is zo intensief dat je je niet langer kunt ( en wilt) verstoppen. Ik heb er ontzettend veel van geleerd en het was voor mij de stap naar een beter leven. Ik zal niet zeggen dat het allemaal makkelijk is, voor sommige mensen blijft het leven een grote uitdaging en moet je veel in jezelf overwinnen. Dat geldt voor mij ook. Maar het was het waard. Ik heb een baan, vrijwilligerswerk (wat mijn passie is), vrienden en een goed contact met mijn familie. Een relatie is nog steeds een struikelblok maar ik heb er vertrouwen in dat dat nog komt. ga er voor want het leven kan zoveel beter zijn dan het nu voor je is!
Alle reacties Link kopieren
Je moet die andere intake zeker laten staan. De viersprong heeft over het algemeen enorme wachtlijsten. Voor sommige behandelingen en opnames wel een jaar of anderhalf jaar. Dus het is zeker fijn en raadzaam als je in de tussentijd al aan de slag kunt bij een psycholoog.

Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel allemaal.



Ik heb vrijdag intake van 1,5 uur en gelijk een onderzoek. Vind dit wel erg veel ineens achter elkaar. Aangezien ze aangeven dat de intake geestelijk heel zwaar gaat worden, omdat ze juist heel diep op je problemen in gaan spelen, en erachteraan gelijk een onderzoek van 2 uur lang. Maaar het is een ieder geval de eerste stap, en ga alles eerlijk invullen/bespreken.



Ik ben erg bang niet serieus te worden genomen, het gevoel dat ik me aanstel ofzo.... Pff wordt gek van mezelf die gedachtes maar steeds!!!



Herkent iemand de klachten van extreme leegheid, chaotisch zijn, veel vergeten? Ik maak er de laatste tijd een ongelofelijke puinhoop van.

Ben erg dromerig en voel me een leeghoofd, terwijl mijn hoofd continu vol zit.

Mijn auto is ranzig, me kamer, ik ben continu van alles kwijt, met auto rijden kijk ik wel, maar komen bepaalde dingen ook niet binnen. Ook kan ik op het moment slecht na een ander luisteren, en anderen luisteren ook slecht naar mij, dus heb geen zin in NIEMAND niet.... :/
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop niet dat ik 1,5 jaar moet wachten bij de Viersprong, wat een wachtlijsten zeg...!

Djuuls04: Dat geeft me wel hoop.. ik wil zo graag een beter leven.



@ stekelbaars:

Erg lastig hé, om je emoties te laten zien....

Ik ben altijd een clown geweest(gek doen kan ik wel), en luister altijd naar anderen, maar over mezelf praat ik eigenlijk nooit. Ik denk dat collega's enz. mij daarom ook op afstand houden, omdat ik zelf ook afstandelijk doe. Pff lastig uit te leggen ook....

Ik hoop wel het meeste van me problemen op te kunnen lossen, maar ik ga er niet vanuit dat alles opgelost gaat worden.

Ik heb inderdaad ook sociale fobie klachten en ik leef op het moment als kluizenaar. Ik kom niet verder dan een sprint in de supermarkt (Please geen bekende tegenkomen), de sportschool met oordopjes in (NIET TEGEN ME PRATEN) en verder nergens meer.... Erg stressvol zo...

Werk jij wel gewoon en veel contacten?
De klachten die je noemt zijn normaal. Je hoofd zit al zo vol met allerlei gedachten, daar kan niets meer bij. Ik kan me nog herinneren dat je om die reden in mijn tijd geen auto mocht rijden tijdens de opname. Ik heb toen maar 3 maanden hoeven te wachten maar ik weet niet hoe het nu is. In de Viersprong zijn de therapeuten gewend aan mensen met dit soort problemen en je bent daar echt de enige niet.
Alle reacties Link kopieren
Oké..... raar dat ik soms denk dat ik gek aan het worden ben.

Maar blijkbaar hoort dit erbij....

3 maanden wachten vind ik nog wel te doen.....

Het lijkt me enorme uitdaging om over mijn gevoel te moeten praten in een groep.....

Soms denk ik weleens hoe heb ik het zover kunnen laten komen....

Wat een puinhoop....

Net de vragenlijst en voorbereiding ingevuld voor aankomende vrijdag... here we go.....
Alle reacties Link kopieren
Wel spannend dat je zo snel al een intake hebt. Maar dat is ook fijn. Dan weet je al vrij snel meer over het behandelplan.



Concentratie problemen, vergeetachtigheid e.d. dat kan komen omdat er teveel in je hoofd omgaat. Heb ik ook weleens last van gehad.



quote:Denise20 schreef op 01 oktober 2014 @ 15:19:

@ stekelbaars:

Erg lastig hé, om je emoties te laten zien....

Ik ben altijd een clown geweest(gek doen kan ik wel), en luister altijd naar anderen, maar over mezelf praat ik eigenlijk nooit.



Dat gek doen zou een vorm van overcompenseren kunnen zijn. Een overlevings strategie zoals dat heet. Ik ben meer van het vermijden, dus ook contacten vermijden.



quote:Ik denk dat collega's enz. mij daarom ook op afstand houden, omdat ik zelf ook afstandelijk doe. Pff lastig uit te leggen ook....Ja dat klopt, zo werkt het. Als je niks van jezelf laat zien dan komt nooit iemand écht dichtbij.quote:

Ik hoop wel het meeste van me problemen op te kunnen lossen, maar ik ga er niet vanuit dat alles opgelost gaat worden.

Ik heb inderdaad ook sociale fobie klachten en ik leef op het moment als kluizenaar. Ik kom niet verder dan een sprint in de supermarkt (Please geen bekende tegenkomen), de sportschool met oordopjes in (NIET TEGEN ME PRATEN) en verder nergens meer.... Erg stressvol zo...



Niemand is hetzelfde dus je kan nu nog niet zeggen dat niet alles opgelost gaat worden. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent en geloof hebt dat het allemaal opgelost kan worden. Het is lastig, moeilijk en je zal enge dingen gaan doen. Maar als je je hiervoor inzet dan komt het helemaal goed!



Heb jij mensen die je kunnen steunen e.d.? Ik heb dat niet en dat is niet zo fijn.



quote:Werk jij wel gewoon en veel contacten?Met werk heb ik geen problemen en ben ik zelfverzekerd, ben er ook ingegroeid en ken iedereen goed. Werk is het enige waar ik goed in ben eigenlijk. Ik krijg alleen een probleem als ik bij een ander bedrijf met nieuwe mensen zou gaan werken denk ik.



Vrienden heb ik niet. Wel een klein groepje waarmee ik sport. Een vriendin of relatie nog nooit gehad. Mijn ouders zie ik elke week, maar kan daar verder weinig van mijn problemen mee bespreken (daar ligt dus ook een deel van de oorzaak).



Hoe is dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 01 oktober 2014 @ 16:28:

Wel spannend dat je zo snel al een intake hebt. Maar dat is ook fijn. Dan weet je al vrij snel meer over het behandelplan.



Concentratie problemen, vergeetachtigheid e.d. dat kan komen omdat er teveel in je hoofd omgaat. Heb ik ook weleens last van gehad.





[...]



Dat gek doen zou een vorm van overcompenseren kunnen zijn. Een overlevings strategie zoals dat heet. Ik ben meer van het vermijden, dus ook contacten vermijden.



Wat bedoel je hier precies mee? Ik vermijd contacten ook voor 90 %. Dat gek doen deed ik altijd veel op school in de klas, op stap of feestjes. Als ik iemand dan op straat tegen kom, weet ik niet hoe ik me moet gedragen.



[...]

Ja dat klopt, zo werkt het. Als je niks van jezelf laat zien dan komt nooit iemand écht dichtbij.





Niemand is hetzelfde dus je kan nu nog niet zeggen dat niet alles opgelost gaat worden. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent en geloof hebt dat het allemaal opgelost kan worden. Het is lastig, moeilijk en je zal enge dingen gaan doen. Maar als je je hiervoor inzet dan komt het helemaal goed!



Heb jij mensen die je kunnen steunen e.d.? Ik heb dat niet en dat is niet zo fijn.



Ik heb eigenlijk 1 iemand die me zoveel mogelijk probeert te begrijpen.....( een jeugdvriendin). Verder eigenlijk niemand echt. Ja er zijn mensen die er voor me willen zijn.... maar die luisteren niet echt/ praten alleen maar over zichzelf, terwijl ik nu in de shit zit.... Dus vandaar dat ik die de laatste tijd ook afstoot.



[...]

Met werk heb ik geen problemen en ben ik zelfverzekerd, ben er ook ingegroeid en ken iedereen goed. Werk is het enige waar ik goed in ben eigenlijk. Ik krijg alleen een probleem als ik bij een ander bedrijf met nieuwe mensen zou gaan werken denk ik.





Werk is bij mij juist een groot probleem!! Daar ben ik stil, ongemakkelijk, weet niet wie ik ben/ hoe ik me moet gedragen, ik kan niet gek doen en pff VERSCHRIKKELIJKE gewoon.



Vrienden heb ik niet. Wel een klein groepje waarmee ik sport. Een vriendin of relatie nog nooit gehad. Mijn ouders zie ik elke week, maar kan daar verder weinig van mijn problemen mee bespreken (daar ligt dus ook een deel van de oorzaak).



Hoe is dat bij jou?



Ik voel me erg vaak eenzaam. Mijn ouders begrijpen me niet en praat met hun ook noooooit over mijn gevoel/problemen, daarom komt dit ook erg onverwachts voor hun. Familie is teveel met zichzelf bezig... .

Ik heb altijd wel mensen achter de hand, maar ik voel me gewoon bij niemand fijn, mezelf, op me gemak. Dus laat mij maar lekker alleen, eenzaam zijn.... niet goed I know ...

Heb jij toevallig ook telefoonfobie, 1 op 1 fobie ( alleen zijn met een ander persoon )
Alle reacties Link kopieren
quote:Wat bedoel je hier precies mee? Ik vermijd contacten ook voor 90 %. Dat gek doen deed ik altijd veel op school in de klas, op stap of feestjes. Als ik iemand dan op straat tegen kom, weet ik niet hoe ik me moet gedragen.

Ben je jezelf als je gek doet op school? Of is het een manier om aandacht te vragen of iets te verhullen? Maar waarschijnlijk weet je het antwoord zodra je met therapie aan de slag gaat.



quote:Werk is bij mij juist een groot probleem!! Daar ben ik stil, ongemakkelijk, weet niet wie ik ben/ hoe ik me moet gedragen, ik kan niet gek doen en pff VERSCHRIKKELIJKE gewoon.Ja dat is klote. Ik had dat in het begin ook. Maar na een half jaar ofzo, of langer, ging het steeds beter.quote:Ik voel me erg vaak eenzaam. Mijn ouders begrijpen me niet en praat met hun ook noooooit over mijn gevoel/problemen, daarom komt dit ook erg onverwachts voor hun. Familie is teveel met zichzelf bezig... .

Ja eenzaamheid is klote, heb daar ook last van. Vroeger werd er bij mij thuis ook niet over gevoelens enzo gepraat, daar is eigenlijk de bodem mee gelegd voor de problemen die ik nu heb. Maargoed, dat hoeft bij jou niet zo te zijn.



quote:Heb jij toevallig ook telefoonfobie, 1 op 1 fobie ( alleen zijn met een ander persoon )Toen ik nog een sociale fobie had was ik wel onzeker aan de telefoon, maar niet echt een fobie. 1 op 1 vind ik juist fijner dan in een groep, dan ziet niemand als ik iets "fout" doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 18 september 2014 @ 15:42:

[...]



en weet je, daar zit ik niet mee. Ik heb een leuk leven, jij niet.



Doe even normaal man! Ik denk dat jij beter geen psychologisch advies meer kan geven.. Duidelijk geen verstand van psychologie en menselijk gedrag/stoornissen.



@TO: ik denk dat voor jou psychotherapie het beste zal gaan werken! En dat je schematherapie gaat krijgen. Dan moet je de hele week aan je angsten gaan werken en die schrijf je allemaal op en je psychotherapeut gaat je hier bij ondersteunen. Heel veel succes!
quote:Denise20 schreef op 01 oktober 2014 @ 15:13:





Ik heb vrijdag intake van 1,5 uur en gelijk een onderzoek. Vind dit wel erg veel ineens achter elkaar. Aangezien ze aangeven dat de intake geestelijk heel zwaar gaat worden, omdat ze juist heel diep op je problemen in gaan spelen, en erachteraan gelijk een onderzoek van 2 uur lang. Maaar het is een ieder geval de eerste stap, en ga alles eerlijk invullen/bespreken.



Ik ben erg bang niet serieus te worden genomen, het gevoel dat ik me aanstel ofzo.... Pff wordt gek van mezelf die gedachtes maar steeds!!!





Op punt 1 kan ik zeggen: dat doen ze wel vaker, bij andere instellingen ook. Dat doen ze omdat je anders op en neer blijft reizen (meeste mensen wonen niet naast de instelling) en zodat zij in 1 keer alle gegevens hebben, zodat ze daarna in 1 keer een behandelplan kunnen voorstellen. Voor beide partijen dus efficiënter, minder lang wachten enzo. Neemt niet weg dat het idd veel is. Je zou kunnen vragen of je tussendoor even naar het toilet mag en iets mag eten en/of drinken (mag vast wel). Misschien kun je dan ook even naar buiten voor een frisse neus. Zorg dat je vrijdagavond het eten al klaar hebt staan, en dat het iets is wat je graag lust. Of zorg voor voldoende (contant) geld om een patatje oid te halen. Verder zou ik je adviseren om iets te doen waar je rustig van wordt, en waar je niet al te veel bij hoeft na te denken (ik ga dan vaak kleuren met een luisterboek aan, of series kijken die ik al 100 keer gezien heb).



Wat betreft het aanstellen: ze weten daar echt wel hoe ze door je heen moeten kijken/prikken. Wat je nog kan doen, is op voorhand opschrijven wat jij als jouw problemen ziet, waar je bang voor bent en wat je zou willen bereiken in de therapie.



Succes! Het komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
wel voor de opname gaan, je maakt jezelf zo helemaal kapot...
Alle reacties Link kopieren
Lilalinda, ik vind dat je nogal hard en gevoelloos reageert naar Denise toe. Ik heb een dochter, bij haar herken ik veel van Denise.

Denise, ga ervoor! Je bent evenveel waard als ieder ander! Dat je hulp nodig hebt om dat te ontdekken, maakt dat jou niet minder!! STerkte hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 01 oktober 2014 @ 18:33:

[...]



Ben je jezelf als je gek doet op school? Of is het een manier om aandacht te vragen of iets te verhullen? Maar waarschijnlijk weet je het antwoord zodra je met therapie aan de slag gaat.



Inderdaad, ik hoop hier in therapie antwoordt op te krijgen.... Ik weet niet wanneer ik mezelf ben, ik weet gewoon helemaal niet wie ik ben? Heel raar is dat....



[...]

Ja dat is klote. Ik had dat in het begin ook. Maar na een half jaar ofzo, of langer, ging het steeds beter.





[...]



Ja eenzaamheid is klote, heb daar ook last van. Vroeger werd er bij mij thuis ook niet over gevoelens enzo gepraat, daar is eigenlijk de bodem mee gelegd voor de problemen die ik nu heb. Maargoed, dat hoeft bij jou niet zo te zijn.



Ik weet niet wat mij zo heeft gevormd... me ouders waren wel altijd hard en koel en heb de laatste jaren in moeilijke periodes veel alleen moet doen.... maar dat komt omdat ik het niet duidelijk durf te vragen, ik had zoiets van als ik een diagnose HMS ziekte krijg, dan zal mijn moeder daar wel bij willen zijn, en hoef ik daar niet zelf om te vragen.... Ik wil mijn ouders ook niet de schuld geven, ze zijn meestal goed voor me geweest



[...]



Toen ik nog een sociale fobie had was ik wel onzeker aan de telefoon, maar niet echt een fobie. 1 op 1 vind ik juist fijner dan in een groep, dan ziet niemand als ik iets "fout" doe.



Dat is apart, ik heb juist 1 op 1 meer moeite... omdat dan alle aandacht op mij gericht is, en ik dan extra me best moet doen om leuk gevonden te worden ofzo.... In een groep val je minder op ....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de lieve reacties en tips, dat doet me goed!

De zenuwen beginnen te komen voor morgen...

Hoe moet ik me gedragen? Dadelijk toon ik geen emotie?

Of dadelijk krijg ik in zon gesprek een paniekaanval... en nog velen gedachtes meer..... Helaas moet ik ook alleen naar de Viersprong...

Dus moet alleen terug rijden... Als het niet gaat, stop ik wel even om tot rust te komen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik wil mijn ouders ook niet de schuld geven, ze zijn meestal goed voor me geweest



Hoi Denise, weet je, het gaat er helemaal niet om dat we een schuldige gaan aanwijzen voor onze problematiek. Maar het is wel nodig te bekijken waar de problematiek vandaan komt. Ik verwijt mijn ouders niks, die zijn ook goed voor me, maar dat wil niet zeggen dat alles wat ze wel/niet gedaan hebben echt goed voor mij is geweest vroeger. Ze hebben hun best gedaan en hebben het weer van hun ouders geleerd.



Een intake is spannend. Iedereen heeft zenuwen. Je hoeft je daar geen zorgen over te maken. Je probeert je verhaal zo goed mogelijk te doen en dat is het. Eventueel kan je wat dingen opschrijven waarvan je denkt dat je die morgen moet noemen. In feite is het een globaal praatje, je gaat niet in op allerlei details enzo, daarvoor ga je juist therapie volgen.



Als je daar weg gaat ben je opgelucht! En je kan daar vast iets gaan drinken na afloop om even een rustmoment te nemen.



Niet teveel zorgen maken. Heel veel succes morgen. Laat je hier ook nog weten hoe het gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dat is apart, ik heb juist 1 op 1 meer moeite... omdat dan alle aandacht op mij gericht is, en ik dan extra me best moet doen om leuk gevonden te worden ofzo.... In een groep val je minder op ....Ja dat is het leuke aan foute denkpatronen. Dezelfde argumenten in verschillende situaties plakken. Jij vindt je niet opvallen in groepen. Maar andere mensen vinden juist van wel. Kan ook komen door andere diepere oorzaken waardoor de gedachten/argumenten verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een avond en nacht.... gisteren de een na de andere paniekaanval gehad nadat een vriendin me over had gehaald ergens wat te gaan eten... Ik heb het uiteindelijk als verschrikkelijk ervaren.. helaas..

Vervolgens echt heel de nacht wakker gelegen.. net uurtje geslapen met een hoop nachtmerries. Kom daar lekker fris en fruitig aan dus ...



ik laat wat weten als ik ben geweest



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Zo ik ben in staat een berichtje te plaatsen....

ben vanaf vanmorgen half 10 tot smiddags half 4 onderweg geweest.

Het was echt enorm zwaar en confronterend.....

ben er nu nog van over de zeik. Werkelijk alles is naar boven gehaald.... en heb blijkbaar meer shit dan ik dacht.... heb altijd alles verdrongen en voor me gehouden... heb onbewust toch erg veel meegemaakt en een ding is zeker. Mijn zelfbeeld is enorm laag en heb een depressie. ik heb vandaag een intake gehad van 2 uur lang en een interview erachteraan van een uur. Ik was na gesprek een zo overstuur dat ze het 2e gesprek wilde annuleren. En ik mocht in deze staat niet naar huis rijden. Uiteindelijk 2e gesprek toch aangegaan... die was minder emotioneel en wat neutraler. Volgende week heb ik een volgend interview en onderzoeken. Ik ga nu even rustig muziek luisteren op bed.... heb me nog nooit zo verward en vervreemd van mezelf gevoeld... wat wel ff lekker is dat ik me nu echt een zombie voel.... ben helemaal leeg dus mijn koppie ook een x
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het in gang gezet hebt. Wel klote dat het zo zwaar was. Maar dat betekent alleen maar dat het goed van je is dat je ermee bezig gaat!



Rust maar lekker uit en ga morgen iets lekkers voor jezelf halen!
Potjandrie! Ben jij, met al je ontwijkende moves, en alle pijnlojke aspecten in je leven en het verleden, toch gewoon al die gesprekken aangegaan!! BAM!! Heel.erg.fucking.fantastisch!!!!

Echt waar. En nu doorzetten, want je ziet dat je het kunt, hoe diep je ook moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve reacties thanks!!



Ik had vandaag eigenlijk met mezelf afgesproken om te gaan sporten. Maar is me niet gelukt ... lig nog in bed... lijkt net of gisteren een grote droom was, heel apart. En ik voel me schuldig tegenover me ouders. De dingen die ik daar heb verteld.... mja ik moest nu gewoon een x eerlijk zijn over echt alles!! En dat wil ik nu ook blijven doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven