Gezondheid alle pijlers

Tips bij verwijderen amandelen

18-10-2014 22:02 35 berichten
Binnenkort worden mijn amandelen verwijderd (ben 30 jaar). Ik heb er al van alles over gelezen. Heb echt angst .



Hebben jullie nog tips wat wel/niet te doen en wat handig is om te kopen? Heb zelf al op het lijstje staan; waterijsjes, zetpillen paracetamol, waterfles met rietje voor op mn nachtkastje (slaap altijd met mn mond open, kan nu al huilen) en vla. Wat is nog meer handig?
ijsklontjes, tuinruidenbouillon of opkikker, zo min mogelijk melkproducten want daarvan krijg je slijmvorming, heb je al bedacht wat je verder wil gaan eten?
Alle reacties Link kopieren
Geeeeen vla. Echt niet doen.

Sterkte. Ik vond het echt vreselijk, was iets ouder.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je laten informeren over de verschillende mogelijkheden/manieren van verwijdering? Het schijnt dat verwijdering met laser voor een volwassene een stuk minder belastend en pijnlijk is, en dat je daarna weer stukken sneller op de been bent.
Alle reacties Link kopieren
ik was van te voren ook erg bang voor de pijn nadien. Maar het is mij 1000% meegevallen. Diezelfde avond at ik in het ziekenhuis al weer brood.

Op de uitslaapkamer al gelijk beginnen met heel veel ijs eten, de 1 na de ander. En de pijnstilling nemen die je krijgt voorgeschreven.

Succes. ik hoop dat het je net zo meevalt als bij mij (ik was 34 toen ik ze liet verwijderen).
Alle reacties Link kopieren
Olvarit baby voeding, zelf eventueel een beetje zout op doen, stukjes eten doen zeer.

Gellatine pudding vond ik erg lekker. IJskoud en de textuur is ook erg prettig.

vraag goede pijnstilling, kan me voorstellen dat je alleen paracetamol te weinig vind.



Sterkte, het is een pittige ingreep, maar je zult zo blij zijn als het achter de rug is! Ze zullen het vast en zeker niet voor niks doen
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
En drink genoeg!! Ook als het zeer doet. Bij een droge keel is drinken nog vervelender.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte!!



Ik was 30 toen ik ze liet weghalen!! Het is me reuze meegevallen.

Ik had diclofenac zetpillen gekregen. Wel echt een aanrader want alleen paracetamol werkte niet voldoende.

En had ze ook opnieuw aangevraagd bij de huisarts. Wat ik mee kreeg uit het ziekenhuis was niet voldoende!



Neem ook genoeg rust. 14 dgn had de arts geadviseerd en dat heb je ook nodig ook omdat je weinig eet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog er van weet (was 21) was dat het toch pijnlijk was.

Ik zie dat Jusa tuinkruidenbouillon en opkikker opnoemt. Ik kreeg dus ook zoiets in het ziejenhuis en het voelde alsof ik de heetste Mexicaanse pepersoep ooit in m'n keel had!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze 2 jaar geleden laten verwijderen, als je het mij vraagt absoluut geen Vla, dat wekt heel veel slijm op en dat is echt niet prettig als je amandelen er net uit zijn, dan kun je beter voor wat dikkere pap kiezen, ook vond ik opkikker/ cup a soup drama, dat is erg zout en doet zeeeeer. Je hebt toch geen smaak en het prikt ontzettend.





Ik vond vooral waterijsjes lekker omdat het echt verkoelt, pap kon ik goed verdragen en ook gewoon eten maar dan flink door de blender.



Veeel sterkte!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik mag donderdag
Hete of warme dranken lijkt me de eerste tijd niet echt handig ivm de kans op nabloedingen
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het nog maar een keer, géén bananen, dan kun je net zo goed meteen een hap sambal nemen, zelfde gevoel. Zelfgemaakte soep, staafmixer erin, niet te heet en het mag een beetje flauw zijn.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
In plaats van een fles water met een rietje kan ik een platypus (of camelbag, of ander merk) aanraden. Dan hoef je niet overeind te komen, maar kan je de hele nacht/ 2 liter lang gewoon aan dat slangetje lurken als het nodig is.



Ideaal voor bij ziekte (en bevallingen trouwens).
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij,enorm hielp was een icepack om je nek knopen. Voelt erg fijn, helpt echt. Dus zorg dat je er twee of drie in huis hebt, dan kun je afwisselen. Vooral in snachts is,t fijn. Verder veel ijs. Ik at de volgende ochtend in het ziekenhuis ook alweer een,broodje. En appelmoes dacht ik



Sterkte in ieder geval.ik vond het achteraf meevallen. Vond de maanden keelontsteking die ik er voor had erger....
quote: k zie dat Jusa tuinkruidenbouillon en opkikker opnoemt. Ik kreeg dus ook zoiets in het ziejenhuis en het voelde alsof ik de heetste Mexicaanse pepersoep ooit in m'n keel had!



Haha, ik had er even bij moeten zetten dat ik dat sterk verdund dronk, dus niet zoals je hem normaal maakt.



TO, die amandelen eruit was het meer dan waard, maar ik ben er volgens mij relatief makkelijk doorheb gefietst.
Alle reacties Link kopieren
Ik was iets jonger (jaar of 23) toen ze eruit moesten. Het viel mij erg mee. Ik at in het begin ijs en ijskoude appelmoes. Maar de arts zei tegen mij fobie nou dag 3 of dag 7 gaat eten zeer doet het toch wel en tegen dag 7 ben je dan zo beroerd dat het langer duurt om op te knappen. Dus zat ik op dag 3 keurig brood (wit zonder korstjes) weg te werken. Het viel mij alles mee alleen duurde de keelpijn lang. Maar ik had al zo vaak zo vreselijke keelpijn gehad dat dit als net zoiets voelde alleen duurde het herstel echt 2 weken. Ik ben zo blij dat ik het laten doen. Als ik nu verkouden ben ben ik verkouden maar niet meer ziek met meteen hoge koorts en een keelontsteking. Leuk is anders maar het was het mij wel waard!
Plan hersteltijd in. Ik ben 2 weken goed ziek geweest.
Alle reacties Link kopieren
Vla echt schrappen van je lijstje dat is echt het stomste wat je kan nemen! Ik zou ijsblokjes toevoegen, appelmoes en bouillon.

Bouillon kan je goed laten afkoelen en dan nemen, je mag namelijk ook geen hete dranken de eerste dagen. Ik vond limonade siroop met water en ijsklontjes het beste. Ijs vind je op gegeven moment ook niet meer lekker. Wat voor ijs heb je?



Tip laat iemand je 's nachts 2x keer wakker maken of zet de wekker zodat je ijswater kan drinken. De ochtend is echt het ergst omdat je dan de hele nacht niks heb genomen. Hoop voor je dat je gewoon na een dag wat kan eten aardappelpurree (zonder zout) of broodje zonder korst met jam ofzo. Ik kon week lang niks eten zelf appelmoes was te scherp. Maar scheelt echt per persoon.



Sterkte
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor goede pijnstillers en voldoende. Ik ben afgelopen december aan de beurt geweest en het is mij tegengevallen. Ze hebben door het vast houden van mijn tong aften in mijn mond veroorzaakt en is er ook 1 kant van de keel gaan ontsteken waardoor ik zo veel pijn heb gehad. Dus daarom zorg voor goede pijnstillend producten in huis. Diclofinac was te licht voor mij. Kreeg er nog een zwaardere bij van de ha. Weet niet meer welke maar die was super. Ik werd namelijk 2 uur voor dat ik een nieuwe dosis pijnstillers mocht wakker van de pijn in de nachten. Na die nieuwe pillen kon ik eindelijk weer slapen.

Wat de rest ook zegt zorg voor veel heel veel koud drinken dat was zoooo fijn. Ik heb 3 weken amper kunnen eten. Mijn kerst was qua eten bud maar mijn man had het beste kado dat ik hem kon geven! Heb bijna 3 weken niet gepraat of gezeurd 😂
Bedankt voor alle tips. Heel fijn!!



Vla gaat weer van het lijstje



Laseren doen ze hier niet, ga naar een klein streekziekenhuisje. Ik ga zeker meer pijnstilling vragen! Verder werk ik (tijdelijk) niet, maar heb wel een baby van dan 6 maanden. Dus vriend neemt de eerste week vrij en daarna maar rustig aan doen.



@thirtysomething

Sterkte! Hoop dat je een snel herstel hebt.
Ik heb het twee jaar geleden laten doen, ben even oud.



En ik was zó bang. Maar het is me alles meegevallen. Ik was vooral bang voor misselijk worden en overgeven na de operatie. Dat heb ik heel goed aangegeven zodat ik vooraf al wat extra medicatie kreeg en ik ben geen seconde misselijk geweest.



Allerbelangrijkste tip: drink! Kleine slokjes, vanaf het wakker worden na de operatie en dan de hele dag door en s nachts liefst ook nog een paar keer. Dat scheelt echt. Als je niet meteen gaat drinken, vertelde de verpleegster mij, dan krijg je echt meer last. Dus ik had mijn ogen nog geen 10 minuten open of ik kreeg ijswater op de verkoeverkamer, en dat heb ik braaf gedronken. Direct een ijsje na terugkomst op zaal. En ik zat echt een uur of drie na de operatie een gesprek te voeren, vroeg me af of het normaal was dat ik me zo goed voelde. Had morfine gehad en diclofenac zetpillen en echt heel veel pijn heb ik niet gehad.

De volgende dag zat ik aan de lauwe erwtensoep, de dag erna aan de zachtgekookte pasta. Ik heb nog wel een week of twee echt in bed gelegen, want je bent compleet kapot, de derde week ben ik wat in beweging gekomen, en na drie weken ging ik weer aan het werk.



Met pijnstillers was het goed te doen, maar die moest ik wel trouw nemen. Reken op een week of drie uit de running, maak je niet te druk. Het was het mij echt meer dan waard, ik slaap beter, ben nooit meer ziek!
Na 1 week zelf voor de baby zorgen is wat mij betreft echt te hoog gegrepen. Dat was mij niet gelukt, al had ik echt niet bizar veel pijn, maar ik lag gewoon nog in bed toen, het grootste deel van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mei geopereerd en was toen 32. Mijn operatie was oke verlopen. Pijn was oke te onderdrukken, maar pak echt 1000mg paracetamol zetpillen! Schroom niet om ze om de zes uur te zetten, je merkt van zelf wanneer het minder kan. Erg fijn en voor de rest is het uitzitten en heel veel ijswater drinken.

Qua ijsjes: raketjes zijn de beste ijsjes... Van anderen ijsjes kreeg ik alleen veel slijm.

Ik heb veel gerookte zalm voor op brood op, de binnenkant van witte broodjes, natrium arme bouillon en daarna gewone bouillon (kan je broodjes in soppen) en afgekoelde gekookte eieren ( op de pluksels van de binnenkant van het broodje). Sta gewoon tot 11 dagen twee keer in de nacht op voor een ijsje en drinken. Werkt goed!

Wees er op voorbereid dat je na dag 5 a 8 onwijs pijnlijke oorpijn kan krijgen. Daar was de rest peanuts bij. Paracetamol zetpillen zijn top! (Maar dat had ik al gezegd)

Bij koorts en bloed braken je arts bellen.
Alle reacties Link kopieren
Waterijsjes en koude dunne vloeistof.

De rest doet hartstikke zeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven