Verjaardag en bezoek familieleden

23-10-2014 20:29 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal weken is het weer zo ver en ben ik jarig.

Ik zie eigenlijk altijd op tegen mijn verjaardag. Als er eenmaal visite is vind ik het wel gezellig maar de dagen voorafgaand ben ik aan het stressen....

Ik heb een peetoom van vaderskant en een peettante van moederskant. Met peetoom heb ik geen contact meer. Mijn peettante zie ik alleen bij familiegelegenheden en verjaardagen. De keren dat ik haar jaarlijks zie zijn denk ik op twee handen te tellen.

Nu ben ik volwassen (ik word 26) en al een paar jaar het huis uit. Mijn tante zit tot op heden in de 'ik ben je peettante dus ik kom op je verjaardag' fase. Maar hoe lang ga je daarmee door?



Persoonlijk heb ik in zijn algemeenheid niets met het peetoom en peettante verhaal maar bij ons in de familie ging dat nou eenmaal zo. Als kind was het vooral handig want dan wist je van hen krijg ik een cadeau, van de rest niet. Wat me tegenstaat is dat 'verplichte karakter' eromheen. Ze komt omdat ze mijn peettante is en ik word op haar verjaardag verwacht. Uit een soort 'plichtsbesef'. Ik ga niet naar de verjaardagen van mijn andere ooms en tantes. Ik had het hier laatst met een vriendin over. Zij gaf aan dat ze er nu ook wel een beetje klaar mee is.

Hoe ging dat bij jullie? Bleven (peet)ooms en tantes tot in lengte van jaren op visite komen?
quote:Suze02 schreef op 23 oktober 2014 @ 23:47:

26, je bent bijna 26. Wordt het niet eens tijd je eigen leven te gaan leiden of te stoppen met zeuren als je niks doet aan de dingen die je niet aanstaan?



Allemachtig zeg, wat een geneuzel om niks.



Er zijn twee opties: je vertelt petemoei dat je geen zin meer hebt in haar bezoek of je doet dat niet. En als niet dan stel ik voor dat je er gewoon op een volwassen manier mee dealt.Beetje kort door de bocht. Peettante is gewend om te komen en voor haar telt dat waarschijnlijk heel zwaar. Ik ken ze wel, dat soort tantes. Je kunt niet ineens zeggen dat ze niet meer welkom is zonder haar te kwetsen en met een goeie reden. Hoe zou jij dat aanpakken dan, zeggen dat je geen zin meer in haar bezoek hebt? Dat TO 26 is heeft hier niks mee te maken. Of misschien wel, dat ze daarom niet onbezonnen tante buitensluit omdat ze er zelf geen zin in heeft, maar zich afvraagt of ze dit wel kan maken.
quote:-teuntje- schreef op 24 oktober 2014 @ 07:17:

Doe gewoon als mijn schoonzus, die viert nu voor de tweede keer de verjaardag van neefje niet (2 jaar!)Ook niet met het gezin, zonder bezoek? Geen slingers, taart en kadootjes?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn, denk ik, maar twee mogelijkheden. Of je viert je verjaardag helemaal niét (althans, niet door mensen bij je thuis te ontvangen voor de traditionele koffie en taart), of je viert je verjaardag wél.



In het eerste geval (niet vieren), moet je dit van tevoren bekend maken aan iedereen die normaliter op je verjaardag komen. Als een bepaalde tante of nicht daar een probleem mee heeft, jammer dan, dat is dan haar probleem.



Vier je het echter wél, dan kan je geen mensen (familieleden) die je willen komen feliciteren, uitsluiten. Maar dan zie ik het probleem ook niet zo. Ik bedoel, als je toch al een aantal mensen op de koffie hebt, kan die tante er ook nog wel bij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Joni: ik zou gewoon zonder zeuren die tante laten komen en daar op visite gaan. Sommige dingen doe ik gewoon voor een ander.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 09:11:

Er zijn, denk ik, maar twee mogelijkheden. Of je viert je verjaardag helemaal niét (althans, niet door mensen bij je thuis te ontvangen voor de traditionele koffie en taart), of je viert je verjaardag wél.



In het eerste geval (niet vieren), moet je dit van tevoren bekend maken aan iedereen die normaliter op je verjaardag komen. Als een bepaalde tante of nicht daar een probleem mee heeft, jammer dan, dat is dan haar probleem.



Vier je het echter wél, dan kan je geen mensen (familieleden) die je willen komen feliciteren, uitsluiten. Maar dan zie ik het probleem ook niet zo. Ik bedoel, als je toch al een aantal mensen op de koffie hebt, kan die tante er ook nog wel bij.



Waarom kan dat niet dan? Ik heb dat hier al meer gelezen maar het is toch niet zo dat omdat iemand de voorgaande jaren ook kwam, dat het vanzelfsprekend is dat ze ieder jaar komen?



Zou wat zijn. Belt Jantje bij Pietje op het feestje aan, terwijl het kinderfeestje al gaande is. "Ja, ik had geen uitnodiging gehad maar vorig jaar was ik er ook, dus tadaaaa hier ben ik!" Zo werkt het toch niet? Of bij volwassenen wel?
@nyc, alleen met gezin.

Maar Dan nog, ik Ben ook niet van held volksstammen uitnodigen, maar ook tante en nichtje niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 24 oktober 2014 @ 09:16:

[...]





Waarom kan dat niet dan? Ik heb dat hier al meer gelezen maar het is toch niet zo dat omdat iemand de voorgaande jaren ook kwam, dat het vanzelfsprekend is dat ze ieder jaar komen?



Zou wat zijn. Belt Jantje bij Pietje op het feestje aan, terwijl het kinderfeestje al gaande is. "Ja, ik had geen uitnodiging gehad maar vorig jaar was ik er ook, dus tadaaaa hier ben ik!" Zo werkt het toch niet? Of bij volwassenen wel?Nee, maar je kunt een tante, die altijd trouw op je verjaardag komt en waar je geen onenigheid mee hebt, natuurlijk niet weigeren als ándere familieleden wel gewoon welkom zijn. Dat is gewoonweg een recept voor ruzie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Vind je dat echt, pejeka? Ik zal wel een beetje sociaal gestoord zijn maar ik vind dat dat wel kan hoor. Het kan toch zijn dat je met de andere familieleden (bv je ouders of een nichtje van dezelfde leeftijd of dezelfde interesses) een betere band hebt dan met een tante die je misschien twee keer per jaar ziet?



Ik vond het als puber op een gegeven moment ook niet zo leuk meer, zo'n koffieleutochtend of -middag. En moest er al helemaal niet aan denken dat tantes tussen mijn vriendinnen zaten op het feest.



TO, is het geen idee om met je ouders uit eten te gaan op je verjaardag? En evt. als (vrienden)feest gewoon iets op een avond een keer te doen? Neem aan dat niet je hele familie op de hoogte is van wat je op vrijdag- of zaterdagavond doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 24 oktober 2014 @ 09:41:

Vind je dat echt, pejeka? Ik zal wel een beetje sociaal gestoord zijn maar ik vind dat dat wel kan hoor. Het kan toch zijn dat je met de andere familieleden (bv je ouders of een nichtje van dezelfde leeftijd of dezelfde interesses) een betere band hebt dan met een tante die je misschien twee keer per jaar ziet?



Ik vond het als puber op een gegeven moment ook niet zo leuk meer, zo'n koffieleutochtend of -middag. En moest er al helemaal niet aan denken dat tantes tussen mijn vriendinnen zaten op het feest.



TO, is het geen idee om met je ouders uit eten te gaan op je verjaardag? En evt. als (vrienden)feest gewoon iets op een avond een keer te doen? Neem aan dat niet je hele familie op de hoogte is van wat je op vrijdag- of zaterdagavond doet?Ja, dat vind ik echt. Als je kamer toch al vol zit met familieleden die aan de koffie met taart zitten, kan die ene tante er die ene keer per jaar ook nog wel bij. Kost je geen extra moeite, tante blij, jij blij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 09:44:

[...]





Ja, dat vind ik echt. Als je kamer toch al vol zit met familieleden die aan de koffie met taart zitten, kan die ene tante er die ene keer per jaar ook nog wel bij. Kost je geen extra moeite, tante blij, jij blij.Neem aan dat het niet alleen om een tante gaat, maar dat het hele verplichte nummertje op de schop moet en ze het alleen nog wil vieren met naasten zoals bijv. ouders, partner, beste vriendin.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2014 @ 09:51:

[...]



Neem aan dat het niet alleen om een tante gaat, maar dat het hele verplichte nummertje op de schop moet en ze het alleen nog wil vieren met naasten zoals bijv. ouders, partner, beste vriendin.



Dat kan natuurlijk. Dan vertel je heel de bubs dat je je verjaardag niet meer viert thuis en ga je lekker uit eten of naar de kroeg met je vrienden en je partner, bijvoorbeeld.



Maar wat ik bedoelde, als je ervoor kiest het wél "traditioneel" te vieren thuis, dan is het een beetje vreemd om deze bepaalde tante opeens niet meer op je verjaardag te willen hebben en de rest van de familie wel gewoon uit te nodigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 09:44:

[...]





Ja, dat vind ik echt. Als je kamer toch al vol zit met familieleden die aan de koffie met taart zitten, kan die ene tante er die ene keer per jaar ook nog wel bij. Kost je geen extra moeite, tante blij, jij blij.Als het echt om een hele woonkamer vol familieleden zou gaan met uitzondering van één tante, ja, dan kan ik mij voorstellen dat die zich wellicht gepasseerd voelt. Maar dan nog hoor! Toen wij trouwden heb ik als familie bijv. alléén de familieleden uitgenodigd met wie ik persoonlijk contact hield (eens langs ging, telefonisch bijkletste)
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 09:54:

[...]





Dat kan natuurlijk. Dan vertel je heel de bubs dat je je verjaardag niet meer viert thuis en ga je lekker uit eten of naar de kroeg met je vrienden en je partner, bijvoorbeeld.



Maar wat ik bedoelde, als je ervoor kiest het wél "traditioneel" te vieren thuis, dan is het een beetje vreemd om deze bepaalde tante opeens niet meer op je verjaardag te willen hebben en de rest van de familie wel gewoon uit te nodigen.



Maar volgens mij was het bij TO toch niet aan de orde dat het om één tante ging terwijl de rest wel mocht komen? Het was alleen deze ene tante die er als enige alleen nog om bleef zeuren toch?



Afgelopen jaar heeft mijn vrouw voor 't eerst niet de tantes uitgenodigd op haar verjaardag. Zal vast achter onze rug om gezegd zijn dat ik daarachter zit... Heb hier toch al de bijnaam kluizenaar...
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 24 oktober 2014 @ 09:56:

[...]





Als het echt om een hele woonkamer vol familieleden zou gaan met uitzondering van één tante, ja, dan kan ik mij voorstellen dat die zich wellicht gepasseerd voelt. Maar dan nog hoor! Toen wij trouwden heb ik als familie bijv. alléén de familieleden uitgenodigd met wie ik persoonlijk contact hield (eens langs ging, telefonisch bijkletste)



Mijn ervaring is dat de familieleden die op je verjaardag komen, hooguit die mensen zijn waar je nog persoonlijk contact mee hebt. Ik heb ook ooms en tantes die ik zelden zie, die ik wel een kerstkaart stuur, maar daar houdt het mee op. Ik zou hoogst verbaasd zijn als die opeens op de stoep zouden staan (of ik nou jarig ben of niet).



Maar zeg dat er 2 tantes zijn waar ik wél contact mee heb en die dus wel op mijn verjaardag komen. Dan zou het toch idioot zijn tegen één tante te zeggen dat zij niet meer welkom is op mijn verjaardag, terwijl de andere tante dat wél is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
maak het jezelf niet zo moeilijk en als ze zo graag wil laat haar gewoon komen.



het feit dat ze elk jaar komt en jij weg bent en niks laat weten is inderdaad niet zo vriendelijk. maar dat is mijn mening
En doooooor!
Maar weet jullie familie dan allemaal precies op welke dag en welke tijd je je verjaardag viert?



Als ik op een woensdag jarig ben zou het zomaar kunnen zijn dat ik het het ene jaar vier op vrijdag vanaf 20.00, of op zaterdag van 17.00-21.00 of op zondag van 15.00 tot 19.00.



Als je niks hebt gehoord dan ga je toch niet zomaar bij iemand aanbellen, "is het nu toevallig je feessie?"



En dat ze kwamen toen je 6 of 16 was, wil dat dan echt zeggen dat het zó gebruikelijk is dat ze ook nog moeten komen als je 26, 36 of 46 wordt?
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 10:03:

[...]





Mijn ervaring is dat de familieleden die op je verjaardag komen, hooguit die mensen zijn waar je nog persoonlijk contact mee hebt. Ik heb ook ooms en tantes die ik zelden zie, die ik wel een kerstkaart stuur, maar daar houdt het mee op. Ik zou hoogst verbaasd zijn als die opeens op de stoep zouden staan (of ik nou jarig ben of niet).



Maar zeg dat er 2 tantes zijn waar ik wél contact mee heb en die dus wel op mijn verjaardag komen. Dan zou het toch idioot zijn tegen één tante te zeggen dat zij niet meer welkom is op mijn verjaardag, terwijl de andere tante dat wél is?Ook al heb je wél sporadisch contact met enkele familieleden, dat is nog geen vrijbrief om op je verjaardag te mogen komen. Ik doe niet aan verjaardagen. Ik ga uit eten met mijn ouders en borrel 'n avondje met beste vriendin (en eventueel haar vriend) en that's it. Ik hoef geen mensen over de vloer die ik de rest van het jaar ook niet vaak zie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2014 @ 15:05:

[...]



Ook al heb je wél sporadisch contact met enkele familieleden, dat is nog geen vrijbrief om op je verjaardag te mogen komen. Ik doe niet aan verjaardagen. Ik ga uit eten met mijn ouders en borrel 'n avondje met beste vriendin (en eventueel haar vriend) en that's it. Ik hoef geen mensen over de vloer die ik de rest van het jaar ook niet vaak zie.



Ik vier mijn verjaardag al járen niet meer. Ben heel ongelukkig jarig, vlak voor kerst, dus ik laat het lekker aan me voorbijgaan.



Maar gesteld dát ik het zou vieren thuis op de traditionele manier, dan mag iedereen binnenkomen die de moeite neemt naar me af te reizen. Die ene kop koffie meer of minder maakt dan ook niet uit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het altijd een beetje egoïstisch om tantes of wie dan ook niet meer welkom te heten op je verjaardag, vooropgesteld dat je geen ruzie hebt, natuurlijk.



Maar gewoon mensen afschrijven omdat je niks meer met ze hebt vind ik erg onaardig. Voor die oude mensen is een verjaardag van een jong nichtje een highlight van de week waar ze over praten in hun volksdansklasje en bij de kapper. En dat wil je dan afpakken omdat je het niet meer zo nodig vind. Wat maakt die ene bak koffie nu uit? Ik vind het wel gezellig, zo'n feestje met verschillende generaties.



Soms bloedt een contact vanzelf een beetje dood, en soms blijft het levend. En dat heeft een reden. Voor die peettante ben jíj belangrijk genoeg om naar af te reizen. Als het enige wat jij op kunt brengen een verplicht bezoekje op haar verjaardag is, vind ik jou arm van geest! Dat lieve mens heeft voor de kerk en je ouders uitgesproken dat ze voor je zou zorgen als je ouders iets zou overkomen. Ze heeft jarenlang grote cadeaus meegebracht op je verjaardag en nu vind jíj haar komst niet meer nodig.



Ik heb een tante die een eind weg woont en ik ga af en toe bij haar langs. Ik weet dat mijn bezoek haar blij maakt en ik vind het fijn om haar blij te maken. Ik ben niet alleen op de wereld en een beetje wederkerigheid en plichtsbesef is goed voor een mens. In een samenleving die steeds individueler wordt vind ik het belangrijk om dit soort dingen in stand te houden.



Zo, dominee Katherina heeft gesproken. Ik draaf door, ik weet het. Maar je moet goed beseffen dat jij belangrijk bent voor je tante en het is heel onaardig om haar dat pleziertje te ontnemen.
Eens met de dominee
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het níet eens met de "dominee" :P.



Ik vind een verjaardag namelijk echt niet zo'n "ding". Soms heb ik zin om het te vieren en soms niet. De ene keer nodig ik dus, naast mijn ouders, broer en zussen en beste vriendin, niemand uit en de andere keer nodig ik óók de buren, peetoom en peettante en nog drie andere ooms en tantes uit. Dat heeft niets te maken met of ik die mensen wel of niet leuk vind, maar vooral met mijn eigen "zin" om m'n verjaardag te vieren.



Als mensen aangeven graag te willen komen, dan zal ik dat beslist niet tegenhouden; ik ben twee maanden geleden getrouwd en toen had ik ook familie bij de ceremonie die ik niet in eerste instantie daarvoor had uitgenodigd. Ik vond de belangstelling leuk, maar heb me geen moment "schuldig" gevoeld omdat ik ze in eerste instantie niet had uitgenodigd.



Ik vind mezelf (en daarbij vele anderen) dus ook niet "arm van geest". Ik vind die term impliceren dat men "dus" wat terug van je mag verwachten, omdat bijv. mijn ouders dertig jaar geleden aan ze gevraagd hebben of ze peetoom, peettante, voogd etc. wilden zijn. Dat zegt toch helemaal niks over je leven en het contact nú??
Er is een verschil in de situatie die jij schetst en de situatie die TO schetst.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2014 @ 15:08:

[...]





Ik vier mijn verjaardag al járen niet meer. Ben heel ongelukkig jarig, vlak voor kerst, dus ik laat het lekker aan me voorbijgaan.



Maar gesteld dát ik het zou vieren thuis op de traditionele manier, dan mag iedereen binnenkomen die de moeite neemt naar me af te reizen. Die ene kop koffie meer of minder maakt dan ook niet uit.Jij verstaat onder de traditionele manier dus dat iedereen die jou kent dan binnen mag vallen? Zelf vind ik mensen uitnodigen voor een bepaalde dag dan weer gangbaarder. Bedoel, ook mijn ouders vieren hun verjaardag op een dag met wat familieleden en op 'n andere dag met wat vrienden. En nooit op de verjaardagsdatum zelf want of ze zijn dan met vakantie of we gaan met z'n 3-en uit eten. Ik ben dus ook opgevoed met dit principe dat mensen niet te pas en te onpas bij je voor de deur komen staan omdat je toevallig die dag jarig bent. En daar kan ik me prima in vinden. Ik hou er ook niet van dat mensen onuitgenodigd voor je deur staan en zelf ga ik ook niet zomaar bij iemand langs zonder dat eerst afgesproken te hebben of het uberhaupt uit komt.
Ook niet eens met "de dominee". Juist om de reden die jij daar ook al schrijft: het is hun hoogtepunt van de week waar ze het bij de kapper over gaan hebben.

Mij niet gezien, écht niet.

Het komt op mij ook zooo nieuwsgierig over. Ooit eens op een verjaardag van een vriendin geweest en daar zaten ook de bejaarde ouders en tantes en eentje heeft toen ook toegefluisterd dat ze vooral zo nieuwsgierig was naar met wat voor mensen haar 30-jarige nicht nu omging...
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige post heb ik het misschien niet goed verwoord;

het is niet dat ik absoluut niet meer wil dat peettante komt. Waar het om ging is de heisa die er werd gemaakt toen ik mijn verjaardag een keer niet heb gevierd. Ik heb de keuze gemaakt het toen niet te vieren, van niemand negatieve reacties gehad alleen zij stond op haar achterste poten want een verjaardag vieren 'dat hoort toch'. Dat alles zo volgens het boekje moet in haar ogen is hetgeen wat me stoort. Als ik een keer mijn verjaardag oversla dan mag dat toch. Leven en laten leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven