Doe-het-zelf makelaar of zelf verkopen eigen woning

24-11-2014 12:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten ons huis verkopen. Aangezien we waarschijnlijk al met een behoorlijk verlies zullen verkopen en de makelaarscourtage er bij een verkoopprijs tussen de 300.000 en 350.000 behoorlijk fors is (bij de meeste makelaars al snel 6000 euro), willen we proberen om de woning zonder, of met een beperkte inzet van een makelaar te verkopen.



Natuurlijk besef ik me dat er aan het verkopen van de woning zonder makelaar een aantal nadelen zitten. Het grootste nadeel vind ik dat je je woning niet op Funda kunt plaatsen.

Nu schijnt het zo te zijn dat er ook zogenaamde doe-het-zelf-makelaars zijn, die een deel van de verkoop voor hun rekening nemen (bijvoorbeeld advertentie, plaatsing op Funda en contract), maar waarbij je ook zelf een deel voor eigen rekening neemt, zoals bijvoorbeeld de bezichtingen. De kosten hiervan zouden beduidend lager zijn.



Heeft iemand van jullie ervaringen met het zelf verkopen of met een doe-het-zelf-makelaar? Of weet iemand een goede doe-het-zef-makelaar in omgeving Limburg?
Ik zou voor de goedkopere optie gaan, maar heb geen ervaring. Dus aan mij heb je niet veel. :-)
Alle reacties Link kopieren
Heb je al op de site van de vereniging eigen huis gekeken? Veh.nl
Heb laatst, alleen weet echt niet meer waar, een optie gevonden om wel zelf je huis op funda te kunnen zetten. Kost dan iets van 800 euro.

Kan je dus aan de ene kant helemaal niet helpen, maar toch een tip in de goede richting. Waardeloos bericht van me dus eigenlijk

Zal even zoeken of ik nog iets kan vinden.
Oh, zo moeilijk was dat niet dus: http://www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/zelf-huis-verkopen



En het is "maar" 440 euro!



Maar... Geen ervaring mee dus, weet niet of het betrouwbaar is.
Alle reacties Link kopieren
En toch zou ik het laten verkopen, zelf rondleidingen geven werkt niet in je voordeel....
Mijn mening: je kan het huis beter laten verkopen door een reguliere makelaar.



Kijk maar eens op funda: de woningen van iBlue, Makelaarsland en Digimakelaars staan veel langer te koop dan andere woningen.

- De zelfverkopers prijzen hun huis meestal te hoog en gaan pas na 4 maanden zakken.

- De brochure is niet in orde.

- De internetmakelaars geven geen adviezen voor eenvoudige woningverbeteringen.

- Zelfverkopers kunnen allerlei relevante vragen niet beantwoorden.



Bij een makelaar stond huis A te koop. Daar kwamen veel mensen op af. Het huis was snel verkocht. Toen er een maand later een soortgelijk huis, B, in de verkoop kwam, heeft de makelaar alle kijkers van huis A opgebeld. Bij huis B kwamen toen ook veel kijkers (en het was snel verkocht). Dat voordeel heb je dus bij een makelaar. Met een internetmakelaar loop je zelf te prutsen en sta je er eigenlijk alleen voor.



Makelaars organiseren ook open dagen, waar veel kijkers komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 24 november 2014 @ 16:48:

En toch zou ik het laten verkopen, zelf rondleidingen geven werkt niet in je voordeel....



Eens. Mijn ouders en schoonouders hebben allebei de afgelopen maanden een nieuw huis gekocht en hun oude verkocht. En ze hadden echt geen goed woord over voor de huizen waarbij ge-doe-het-zelft werd. Als het huis al mooi was hadden ze geen vertrouwen in het verdere proces van bieden en overdracht. Ze zochten beide trouwens in dezelfde prijsklasse als jullie huis, ietsje daarboven.



In zo'n prijsklasse verwachten ook kopers een zekere service. En een makelaar lijkt nu veel geld. Maar die verdient zich snel terug door de marketing, funda en tijdens het onderhandelingsproces. We hebben het ws niet over een appartement in hartje amsterdam dat zichzelf verkoopt.



Je kan met een makelaar ook een vaste prijs afspreken. Doe eens een voorstel van 3.500 of 4.000, en zie of ze daar voor voelen.
Alle reacties Link kopieren
Even bericht van de andere kant. Wij hebben als (potentiele) kopers een aantal huizen bezocht, zowel met makelaar als van mensen die hun huis zelf verkochten. (En de rondleiding dus zelf gaven.) Er is echt een groot verschil in makelaars. De meeste waren een beetje enthousiast, met uitschieter naar beneden. Die man stond al in de gang te wachten terwijl wij nog de zolder aan het bekijken waren. Hij wist ook niet hoe snel hij ons weer uit het huis moest krijgen. (Deze makelaar 2 x gehad bij verschillende huizen.) Andere makelaar nam echt de tijd, liet ons op de bank zitten, etc. We hebben een huis gekocht van mensen die het zelf verkochten. Heeft voor- en nadelen. Je praat wat minder vrijuit tijdens de bezichtiging. (Tweede keer is de bewoner benenden gebleven terwijl wij boven rondkeken.) We hadden alle tijd en de bewoner kon ook het e.a. over de buurt vertellen. Ja, hij probeerde het huis te verkopen maar dat probeert een makelaar ook. Terugbellen door makelaar heb ik ook maar 1x meegemaakt. Dus zoveel service bieden die ook weer niet. En relevante vragen beantwoorden, viel mij ook ontzettend tegen.
Eens met AnneX: er is een groot verschil in makelaars.

Doe eens navraag bij collega's die een woning hebben gekocht of verkocht, dan hoor je echte ervaringen.
Wij hebben ons huis zonder makelaar verkocht.

Ik vond de meerwaarde van een makelaar niet opwegen tegen de behoorlijke extra kosten.



(Maar wij hadden een huis dat redelijk gevraagd is en hebben het vrij scherp in de markt kunnen zetten).



Hoe snel moet je het huis kwijt zijn? Als je tijd hebt is er niets op tegen om het eerst zelf te proberen, meer geld uitgeven kann altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onsjanneke schreef op 24 november 2014 @ 17:34:

[...]





Eens. Mijn ouders en schoonouders hebben allebei de afgelopen maanden een nieuw huis gekocht en hun oude verkocht. En ze hadden echt geen goed woord over voor de huizen waarbij ge-doe-het-zelft werd. Als het huis al mooi was hadden ze geen vertrouwen in het verdere proces van bieden en overdracht. Ze zochten beide trouwens in dezelfde prijsklasse als jullie huis, ietsje daarboven.



In zo'n prijsklasse verwachten ook kopers een zekere service.Die service moet je niet verwachten van een verkopende makelaar als je wilt gaan kopen. Ook moet je niet uitgaan van "vertrouwen in het proces van bieden en overdracht" bij een makelaar van de tegenpartij. Daar heb je je eigen makelaar voor nodig als je dat niet zelf kunt. Verkopende makelaar is er voor de verkopers, niet voor de kopers.
Alle reacties Link kopieren
quote:contessa70 schreef op 24 november 2014 @ 20:12:

[...]





Die service moet je niet verwachten van een verkopende makelaar als je wilt gaan kopen. Ook moet je niet uitgaan van "vertrouwen in het proces van bieden en overdracht" bij een makelaar van de tegenpartij. Daar heb je je eigen makelaar voor nodig als je dat niet zelf kunt. Verkopende makelaar is er voor de verkopers, niet voor de kopers.



Mwah. Als je een rondleiding krijgt verwacht je een praatje over de ruime kamers, ligging etc. En de kans om vragen te stellen over gedane verbouwingen, bodemvervuiling etc.

Mijn schoonouders kregen hele verhalen over kinderen die er geboren waren en andere persoonlijke details, maar op zakelijke vragen van hun kant bleef het vaak stil.



Er was ook geen folder om mee naar huis te nemen en rustig door te kijken, maar een zelf in elkaar geknipt en geprint papiertje.



En met vertrouwen in het proces doelde ik meer op bovenstaande dingen. Je zult toch willen weten ofeen verbouwing professioneel is uitgvoerd. Het is voor verkopers vaak moeilijk om zakelijk naar het huis te kijken waar ze zo lang hebben gewoond. En zelfs als je als koper een makelaar in de hand neemt krijg je op sommige vragen geen goed antwoord als er aan de andere kant geen profeesional een antwoord kan geven.



Het zijn allemaal kleine dingen waar je tegenaan loopt voor, tijdens en na een bezichtiging waardoor het dus niet fijn aanvoelt.



En ja, kan best dat dit uitzonderingen zijn. Maar het zijn wel ervaringen, vanaf de andere kant gezien weliswaar, en daar werd om gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het huis van mijn vriend vorige week verkocht (voorlopig koopcontract wordt deze week getekend) met behulp van www.zelfverkopen.nl

Voor iets van ¤ 675,- doet de makelaar alles voor je behalve de foto's en de tekst voor Funda en de bezichtigingen. Die eerste twee kun je ook nog met een meerprijs laten doen. De bezichtigingen doe je wel echt zelf.

We kregen binnen 6 dagen een bod en hadden toen twee kijkers gehad. Makelaar regelt eerste een taxatie en helpt je met de onderhandelingen, ze zijn makkelijk telefonisch en per mail bereikbaar al moet je er soms wat achteraan zitten. Je krijgt een vast contactpersoon dus dat communiceert prettig. Hij stelt het koopcontract op en doet eigenlijk alles wat een reguliere makelaar doet, alleen dan voor 1/10 van de prijs ;)



Een aanrader dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral aan jouw huis ligt. Heb je een huis waarvan je denkt dat het goed in de markt ligt en makkelijk verkoopt? Dan zou je het zelf kunnen doen. Je schrijft dat je het huis moet verkopen, verkoop je het dan niet vrijwillig? Het lijkt me in dat geval heel moeilijk om enthousiast mensen door je huis rond te leiden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mywickedlife: 675 is 1/10 van de prijs? Zo duur was mijn makelaar nou ook weer niet hoor! Alleen bij heel grote duren huizen misschien, maar dan valt er meestal ook wel over te praten.
Internetmakelaar verkocht, 900 euro in totaal.

Verkopen zou ik niet snel doen zonder hulp en juiste papieren, ook voor eventuele verborgen gebreken en ontbindende voorwaarden enz...



Zonder makelaar huis gekocht, dat was wel oke te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 25 november 2014 @ 14:21:

Mywickedlife: 675 is 1/10 van de prijs? Zo duur was mijn makelaar nou ook weer niet hoor! Alleen bij heel grote duren huizen misschien, maar dan valt er meestal ook wel over te praten.Wij kwamen anders rond de 5000 euro uit voor een huis van rond de 2 ton. Makelaars in de omgeving leken prijsafspraken te hebben met hoge courtage waar niet over te onderhandelen was en hoge opstartkosten. Dus 1/10 was wat overdreven inderdaad ;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaringen met verkoopmakelaars zijn ook wisselend, maar nauwelijks voldoende over de linie. Ik heb de rondleidingen van bewoners, bijv. bij de open huizen dag als veel prettiger ervaren. Ik snap dat die verkoop makelaar er voor de verkoper is en niet voor mij, maar ik heb inmiddels al zulke rare dingen met makelaars meegemaakt, ik zou minimaal heel veel referenties vragen voordat ik er zelf eentje in de arm zou nemen.
quote:amby schreef op 28 november 2014 @ 21:34:

Mijn ervaringen met verkoopmakelaars zijn ook wisselend, maar nauwelijks voldoende over de linie. Ik heb de rondleidingen van bewoners, bijv. bij de open huizen dag als veel prettiger ervaren. Ik snap dat die verkoop makelaar er voor de verkoper is en niet voor mij, maar ik heb inmiddels al zulke rare dingen met makelaars meegemaakt, ik zou minimaal heel veel referenties vragen voordat ik er zelf eentje in de arm zou nemen.

Eens, man o man wat een oelewappers ben ik tegen gekomen.

Afspraken niet nakomen etc.

Dan beter een verkoper die zijn huis kwijt wil en je tegemoet komt qua afspraken.
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 30 november 2014 @ 08:28:

[...]



Eens, man o man wat een oelewappers ben ik tegen gekomen.

Afspraken niet nakomen etc.

Dan beter een verkoper die zijn huis kwijt wil en je tegemoet komt qua afspraken.



Mee eens! Makelaars die te laat komen of niet op komen dagen, niet terug bellen. Geen aanvullende informatie hebben ( slaapkamer open doen met de magische woorden 'de slaapkamer' en er verder niks van kunnen vertellen).

Uiteindelijk gekocht bij mensen die het via makelaarsland verkochten. We wisten direct alle ins and outs van het huis na de rondleiding door de bewoners. Het bieden via hun makelaar was met anderhalve dag klaar. Juist omdat deze makelaar niet de hele dag rondleidingen hoefde te doen, was hij altijd bereikbaar en werd een bod direct doorgegeven.
Hier in België schijnt het veel normaler te zijn om je huis zelf te verkopen.

Toen wij aan 't zoeken waren, was ongeveer de helft van de huizen die we gezien hebben door de mensen zelf.

De makelaars die we gehad hebben, wisten overigens nauwelijks iets over het huis.

Het enige voordeel dat je bij zo'n makelaar hebt, is dat zij veel meer de procedures weten voor als je huis effectief verkocht is. En dat ze - als ze een kantoor hebben - je advertentie ook aan hun raam kunnen hangen.

Foldertjes worden hier ook nooit meegegeven.



Als je echt weet hoeveel je huis waard is, zou ik het dus wel proberen.

Lukt het niet zelf, dan kan je later nog altijd een makelaar inschakelen.



Bij het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben, hadden we een rondleiding met makelaar.

Maar de vrouw was zelf ook thuis en leidde het volgende koppel rond.

De makelaar wist overigens weinig tot niets van het huis. Dingen als "en hier zou het licht moeten staan als het mij juist verteld is" of "tiens, het licht werkt niet", zeiden genoeg.



Of we gingen naar een huis kijken met 3 slaapkamers. Het was uiteindelijk ons ding niet.

Maar de makelaar bleef drammen over een ander huis dat ze in de stad te koop had staan ... met 5 slaapkamers.

Dat werkt misschien als je een koppel treft met 3 of 4 kinderen. Maar wij waren alleen. Ik heb dus echt geen huis nodig met 5 slaapkamers en al helemaal geen drammerige makelaar!

Bovendien had ik echt wel iets van "je bent toch dit huis aan 't proberen te verkopen???".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven