Geld & Recht alle pijlers

Abonnement niet betaald

28-01-2015 09:03 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt een abonnement op een dienst dat je jaarlijks betaalt. Op een gegeven moment wil je ervan af, je denkt dat je hebt opgezegd en er wordt geen geld geïnd voor het nieuwe jaar.

Maar het jaar daarop wodt ineens wél weer het abonnementsgeld geïnd. De opzegging blijkt namelijk helemaal niet goed te zijn gegaan het jaar ervoor. Maar je hebt van de dienst geen gebruik meer gemaakt en je kreeg geen bericht dat het abonnement doorliep. En de dienst zelf vergat dus het geld te innen.



Kan dat? Bestaat het contract nog als er een jaar niet is betaald?
Alle reacties Link kopieren
Dat opzeggen heb ik inderdaad niet goed gedaan, die fout neem ik dan weer op me. Maar ik had dus niet door dat het doorliep omdat ik daar én geen melding van kreeg én er geen geld was afgeschreven. Pas toen er het jaar daarop geld werd afgeschreven, had ik door dat het niet was opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nu wel of niet opgezegd direct toen dit speelde, dus toen je van het abonnement af wilde?
Alle reacties Link kopieren
quote:nickienaam schreef op 28 januari 2015 @ 10:55:

Dat opzeggen heb ik inderdaad niet goed gedaan, die fout neem ik dan weer op me. Maar ik had dus niet door dat het doorliep omdat ik daar én geen melding van kreeg én er geen geld was afgeschreven. Pas toen er het jaar daarop geld werd afgeschreven, had ik door dat het niet was opgezegd.



Wat bedoel je met 'niet goed gedaan'? Als je het bijv alleen telefonisch hebt gedaan terwijl je het ook schriftelijk had moeten doen, dan vind ik dat je een punt hebt dat je bij het uitblijven van de afschrijving mocht concluderen dat je opzegging goed was aangekomen.



Als je echter helemaal niet hebt opgezegd, hebben zij juist een punt. Niet opgezegd is niet opgezegd.



Overigens kun je geen punt maken van 'geen melding krijgen dat het doorloopt'. Bij stilzwijgende verlenging krijg je geen melding.

Tenzij het een dienst is waarbij je ook jaarlijks een lidmaatschapspasje oid krijgt toegestuurd en je dat afgelopen jaar niet kreeg.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Samenloop van omstandigheden .

Feit is dat je zelf aangeeft niet te hebben opgezegd. Je zit er dus nog aanvast. Dat de incasso vorig jaar niet goed ging is dus toeval. Dit is niet verjaard en mogen ze nog incasseren. Om wat voor een dienst gaat het als je zegt er geen gebruik van hebben gemaakt?
Wat zijn de algemene voorwaarden die je hebt getekend/aangevinkt bij het aanvragen van de dienst? Hier kan nml in staan dat ze wél stilzwijgend mogen verlengen (of zelfs absurd veel geld mogen innen). Dit kan een maas in de wet zijn (werk bij een financiele instelling, krijg deze vragen dagelijks). Heb je het contract nog of staat dit op hun website? Sowieso zou ik het geld eerst betalen, en dan proberen terug te vorderen, want het is natuurlijk heel vervelend als je een negatieve BKR registratie krijgt omdat ze opeens die 'voorwaarden' voor je neus houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nickienaam schreef op 28 januari 2015 @ 10:55:

Dat opzeggen heb ik inderdaad niet goed gedaan, die fout neem ik dan weer op me. Maar ik had dus niet door dat het doorliep omdat ik daar én geen melding van kreeg én er geen geld was afgeschreven. Pas toen er het jaar daarop geld werd afgeschreven, had ik door dat het niet was opgezegd.



Om wat voor dienst gaat het? Meestal staat er wel iets over in de voorwaarden dat het na het eerste jaar verlengd wordt, tenzij je een maand van te voren opzegt of zoiets.

Zeker weten dat er niet zoiets in staat?
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 januari 2015 @ 10:42:

[...]



Een eerste herinnering, een tweede herinnering en alle opvolgende dreigbrieven zijn "verdwenen" in de post? Lijkt me heel bijzonder....



Wat ik bedoel te zeggen is dat er veel mensen zijn die ergens vanaf willen en dan maar zeggen dat ze opgezegd hebben, terwijl dat niet zo is. Ik zeg niet dat dit zo is bij TO en dat TO liegt maar feit is dat TO niets zwart op wit heeft en dat is niet slim.

Maar goed, het verhaal is sowieso een beetje dubieus (niet alleen vanuit de kant van TO)
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 januari 2015 @ 10:42:

[...]



Een eerste herinnering, een tweede herinnering en alle opvolgende dreigbrieven zijn "verdwenen" in de post? Lijkt me heel bijzonder....



Wat ik bedoel te zeggen is dat er veel mensen zijn die ergens vanaf willen en dan maar zeggen dat ze opgezegd hebben, terwijl dat niet zo is. Ik zeg niet dat dit zo is bij TO en dat TO liegt maar feit is dat TO niets zwart op wit heeft en dat is niet slim.

Maar goed, het verhaal is sowieso een beetje dubieus (niet alleen vanuit de kant van TO)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt, daar heb ik verkeerd over gedacht. Ik dacht dat dat stilzwijgend verlengen niet meer mocht, daarom ben ik er destijds niet achteraan gegaan. Ook dus omdat er geen geld afgeschreven werd. Dit jaar kreeg ik ineens wel de melding dat het doorliep en ze geld afschreven. Ik heb dus al betaald. Toen heb ik direct (goed) opgezegd. Nu willen ze dit geld niet terugbetalen omdat het ineens om een betaling achteraf gaat, terwijl ik altijd vooruitbetaald heb.



Zucht.
Alle reacties Link kopieren
Maar had je nou opgezegd of niet?

Je doet er nogal geheimzinnig over, wat doet vermoeden dat 'de opzegging is niet goed gegaan' een eufemisme is voor 'ik heb niet opgezegd'.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook, Broedkippetje. Nickienaam, misschien begrijp ik het verkeerd maar het lijkt er nu op alsof jij eerst een fout hebt gemaakt, daarna zij, en dat je nu hun fout gebruikt om je geld terug te krijgen.



Er zijn maar 2 smaken: of je hebt opgezegd, of je hebt dat niet gedaan. Of dat vervolgens wel of niet goed is doorgekomen is een tweede, maar heb jij naar jouw beste weten de acties uitgevoerd die horen bij het opzeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ging ervan uit dat het opzeggen goed gegaan was, dat bedoel ik. Geen geld betaald en geen bericht zag ik als goed bericht.



Daarom stelde ik de vraag in de OP: is er uberhaupt nog sprake van een contract als er geen geld betaald is.
Alle reacties Link kopieren
Ehh.. het is weer niet echt een antwoord.

Je zegt dat jij het opzeggen niet goed had gedaan. Wat was je fout dan?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat maakt ook helemaal niet uit. Ik probeer ook een beetje een algemeen verhaal te tikken om het niet te herkenbaar te maken... pfff. In hun ogen is het niet opgezegd en ik heb geen bewijs, daar is niets meer aan te doen. Wat scheelt is dat zij vervolgens de fout hebben gemaakt door geen geld te innen. Waar het NU om gaat is dat ze geld ingehouden hebben voor aankomend jaar, dat ik inmiddels WEL correct heb opgezegd, en dat willen ze niet terugbetalen. Het is dus eerder alsof zij hun fout willen herstellen door alsnog geld van me halen. Vandaar mijn vraag: bestaat dat contract uberhaupt nog?



Maar bedankt voor de reacties, ik duik er nog wat verder in .
Alle reacties Link kopieren
Joh, je hebt gewoon helemaal niet opgezegd.

Anders had je dat inmiddels wel duidelijk gezegd en je draait er ontzettend omheen.

Ik ben gen jurist, maar het lijkt mij dat het contract dan gewoon geldt; contracten gelden immers tot wederopzegging.

Er is vast een verjaringstermijn wat betreft het innen van de jaarlijkse contrubutie, maar die zal dan vast nog niet verstreken zijn. Dus ik vermoed dat zij wel in hun recht staan om de contributie van vorig jaar alsnog te innen.

En dan geldt voor het lopende jaar gewoon de opzegtermijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat als je het 'contract' hebt uitgezeten je elke maand kan opzeggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nickienaam schreef op 29 januari 2015 @ 08:08:

Maar dat maakt ook helemaal niet uit. Ik probeer ook een beetje een algemeen verhaal te tikken om het niet te herkenbaar te maken... pfff. In hun ogen is het niet opgezegd en ik heb geen bewijs, daar is niets meer aan te doen. Wat scheelt is dat zij vervolgens de fout hebben gemaakt door geen geld te innen. Waar het NU om gaat is dat ze geld ingehouden hebben voor aankomend jaar, dat ik inmiddels WEL correct heb opgezegd, en dat willen ze niet terugbetalen. Het is dus eerder alsof zij hun fout willen herstellen door alsnog geld van me halen. Vandaar mijn vraag: bestaat dat contract uberhaupt nog?



Maar bedankt voor de reacties, ik duik er nog wat verder in .Wat betreft dat geld voor komend jaar: dat heb je waarschijnlijk te laat opgezegd. Stel dat je dat voor 1 januari moest beeindigen en jij doet dat pas op 10 januari, dan ben je dus te laat. Ik vermoed dat het zo zit. Neem je verlies en zie het als een les.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu correct hebt opgezegd op het juiste moment voor komend jaar, dan denk ik dat je in je recht staat voor dat bedrag. Ze mogen denk ik niet de betaling van komend jaar zien als een compensatie voor afgelopen jaar. Maar als je nu te laat was met opzeggen, dan heb je pech.
Alle reacties Link kopieren
De wet van Dam verteld over de regels van abonnementen en de verlening daarvan.

Misschien kan je daar iets vinden wat je tegen ze kan gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
quote:B00ntj3es schreef op 29 januari 2015 @ 10:27:

De wet van Dam verteld over de regels van abonnementen en de verlening daarvan.

Misschien kan je daar iets vinden wat je tegen ze kan gebruiken!Tenzij het 'lidmaatschap' in dit geval de ANWB is.... Daar zit je gewoon opnieuw vast aan een jaar als je niet op de juiste manier voor 1 november hebt opgezegd. Die hebben niets met de Wet van Dam te maken.... En ik vermoed dat het om de ANWB gaat (gezien de 'dienst' waar ze het over heeft)
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 29 januari 2015 @ 18:43:

[...]Tenzij het 'lidmaatschap' in dit geval de ANWB is.... Daar zit je gewoon opnieuw vast aan een jaar als je niet op de juiste manier voor 1 november hebt opgezegd. )15 november. En ik denk ook dat TO de ANWB bedoelt. En zelf niet juist (eerste keer) en niet op tijd (tweede keer) heeft opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:nickienaam schreef op 28 januari 2015 @ 11:41:

Ik dacht dat dat stilzwijgend verlengen niet meer mocht, daarom ben ik er destijds niet achteraan gegaan.



Je opzegging is niet 'niet helemaal goed gegaan', je hebt zo te lezen helemaal niet opgezegd.



Als het hier over de ANWB gaat, zou ik probeer om tot een overeenkomst te komen. Opzeggen is niet goed gegaan, dus dat zou betekenen dat je er sowieso nog een jaar aan vast zou zitten. Dus 1 jaar extra zou ik betalen. Maar voor zowel vorig, als aankomend jaar, zou ik niet betalen. Althans, ik ben geen jurist, maar ik zou hier over proberen te onderhandelen met de ANWB.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 29 januari 2015 @ 19:26:

[...]





15 november. En ik denk ook dat TO de ANWB bedoelt. En zelf niet juist (eerste keer) en niet op tijd (tweede keer) heeft opgezegd.Ja, maar TO wist niet dat ze nog lid was omdat er geen lidmaatschap was afgeschreven. Dus kon ze ook niet tijdig haar contract opzeggen lijkt me. Tenzij ANWB voor 15 nov al heeft gecommuniceerd dat ze moest betalen over vorig jaar natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nou daar ben ik weer, ingelogd en wel! Het gaat niet om de ANWB, grappig hoe dat ineens een aanname wordt.



Het is gelukkig opgelost. Ze hebben toegegeven dat ze fout zaten met het abonnementsgeld voor komend jaar, en dus krijg ik het terug. Met aftrek van januari, omdat dat de opzegtermijn was. Een abonnement is inderdaad maandelijks opzegbaar.



Ik ben blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven