Haarlem: hot or not?

09-09-2015 15:55 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er al een tijdje aan te denken om in Haarlem naar een woonhuis te gaan zoeken. Eigenlijk ken ik de stad niet zo goed, behalve van wat winkelen, dus hoop dat jullie mij de do's en don't kunnen uitleggen. Is het leuk wonen? Welke wijken zijn erg leuk en welke wijken helemaal niet? Soms hoor ik weleens dat Haarlem zo'n slapende stad is, is dat echt zo? Is er wel iets te doen?



Heeft Haarlem veel goed onderhouden huizen, of zijn het vooral opknappertjes? Wij houden niet van klussen haha. We hebben aardig wat budget, dus dat is het probleem niet. Oh en nog veel belangrijker: is Haarlem kindvriendelijk?



Momenteel werk ik in Amsterdam en vind dat een hele fijne stad, maar te druk om te wonen. Wij wonen nu in Utrecht en zouden graag iets dichterbij werk willen wonen. Is Haarlem leuker wonen dan Utrecht, of kunnen we beter hier in de stad voor een koophuis gaan kijken?



Zoals je ziet een hoop vragen over Haarlem. Brand maar los!
Alle reacties Link kopieren
Haarlem is superkindvriendelijk, mar als je inderdaad het echte stadsleven wil kun je beter in Utrecht blijven. Wat Haarlem wat dat betreft mist is een universiteit en dus de studenten. Er is hier heus van alles te doen, maar die studenten maken wel altijd reuring in een stad. Haarlem vind ik wat 'volwassener' en dus inderdaad wat rustiger wat dat betreft.



De populaire wijken als je wat geld hebt zijn het centrum en de koninginnebuurt en dan de bomenbuurt en de rest rond het kleverpark. Qua woningen vind je zowel goed onderhouden huizen als opknappertjes.
Haarlem is ontzettend leuk en er is ook veel te doen. Vooral qua winkels en restaurants kun je er je lol op.

De goede buurten zijn bijvoorbeeld: Planetenwijk, Kleverparkbuurt, Koninginnebuurt of huizen in de binnenstad.

Ik zou alles in Schalkwijk overslaan alhoewel de huizen daar het best betaalbaar zijn. Ook zou ik liever niet wonen in Parkwijk, de Van Zeggelenbuurt of Slachthuisbuurt maar smaken verschillen natuurlijk.

Geen idee wat jullie budget is maar onder de 3 ton, vind je hier weinig fatsoenlijks.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn kort geleden naar Haarlem verhuisd. Het is enorm kindvriendelijk en de hele zomer waren er her en der in de stad allerlei (gratis) festivals en evenementen.



Er is genoeg horeca, en winkelen is ook prima te doen.



De wijken verschillen nogal, veel jaren 30 woningen. Noord gaan veel mensen wonen omdat het nog enigszins betaalbaar is. Schalkwijk moet je vergeten. HaarlemZuid, Koninginnebuurt en Bos&Vaart zijn de wat duurdere wijken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik zou de Slachthuisbuurt, Parkwijk, maar ook het Rozenprieel en de Transvaalbuurt overslaan. Kleverparkbuurt, Planetenwijk, Bomenbuurt, Haarlemmer hout, prima geschikt voor kinderen. Basisscholen in de buurt.



Veel (basis)scholen, alleen geen universiteit. Maar Amsterdam is met het OV prima te doen. Met de auto ook.

In de nabije omgeving natuurlijk het strand, de duinen, parken, en een stadsbos.



Het centrum is divers, veel kroegjes, winkels en Grand café's. En musea.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, zo snel twee positieve reacties! Dat er geen studenten in Haarlem zijn, vind ik persoonlijk geen probleem. Bedankt voor deze buurten, ga ze meteen googlen. Koninginnebuurt is erg mooi, maar iets te duur voor ons. We hebben een budget van maximaal 4 ton (exclusief alle bijkomende kosten).



We zijn dit weekend ook door Haarlem gereden en zagen op de leidsevaart een groot bord van een nieuwbouw project. Weet iemand meer over dit project? Is dat een leuke wijk?



Het is vooral belangrijk dat onze dochter van 1 zich hier thuis gaat voelen, maar dat is geen probleem als ik jullie reacties lees.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker een leuke wijk, of in ieder geval een leuke wijk in wording. In de wijken eromheen wonen hordes kinderen, prima basisschool (De Zuidwester) en in de buurt twee leuke speeltuinen, een kinderboerderij en een buitenwembad waar heel Zuidwester zwemt als het warm is.



Ik sluit me aan bij mijn voorgangers qua wijken.



Ik vind Haarlem helemaal niet saai. Veel fijne restaurants en genoeg festivals en andere evenementen. En binnen een half uur met de fiets op het strand, in de duinen of het bos in, is ook echt wel heel erg fijn vind ik. De omliggende dorpen zijn overigens ook helemaal prima. Noordkant Heemstede is nog steeds dicht bij het centrum van Haarlem, dus daar zou je ook nog aan kunnen denken. En ook vanuit Overveen en Bloemendaal ben je zo in het centrum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flessenpost schreef op 09 september 2015 @ 16:22:

We zijn dit weekend ook door Haarlem gereden en zagen op de leidsevaart een groot bord van een nieuwbouw project. Weet iemand meer over dit project? Is dat een leuke wijk?Bedoel je De Remise?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de oude Ripperda kazerne ook fantastisch om te wonen. Deo Neo is volgens mij ook best OK geworden qua nieuwbouwwijk.
Alle reacties Link kopieren
Om je uit de droom te helpen, maximaal 4 ton is in Haarlem niet echt overdreven veel.... zeker op dit moment niet. Dus de wat betere wijken kun je volgens mij wel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 09 september 2015 @ 16:32:

Om je uit de droom te helpen, maximaal 4 ton is in Haarlem niet echt overdreven veel.... zeker op dit moment niet. Dus de wat betere wijken kun je volgens mij wel vergeten.Ik zeg toch ook dat ik niet in de duurste wijk kan wonen? Ik vraag alleen wat leuke wijken zijn Met 4 ton hoef je in Haarlem ook niet in een krot te wonen (als ik funda kan geloven).
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 09 september 2015 @ 16:28:

[...]





Bedoel je De Remise?



Jaaaaa dat is dat project ja! Super, ga er meteen even neuzen.



@dannas: ripperda ziet er ook mooi uit zeg. Volgens mij is daar alleen niets te koop :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Flessenpost schreef op 09 september 2015 @ 16:37:

[...]





Ik zeg toch ook dat ik niet in de duurste wijk kan wonen? Ik vraag alleen wat leuke wijken zijn Met 4 ton hoef je in Haarlem ook niet in een krot te wonen (als ik funda kan geloven).

Nee maar tussen de 3 en 4ton staat er niet heel veel te koop binnen de acceptabele wijken... En wat er nu te koop staat is vrij klein, bovenwoning of staat al zo lang te koop dat er wat mee moet zijn.



Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar met dat budget wordt het lastig shoppen in de "leukere" wijken.
Ik ben zelf zo'n twaalf jaar geleden naar Haarlem gekomen., Het leuk is dat Haarlem van zichzelf leuk is, een echte stad (wel heel klein hoor) èn dat het tussen Amsterdam en het strand in ligt. Goede buurten zijn Planetenbuurt, Bomenbuurt, Kleverpark (maar da's stuk duurder), stukken van de Frans Halsbuurt, Garenkokerskwartier. In de Planenbuurt en Bomenbuurt kun je voor 4 ton echt wel iets leuks vinden! Wil je nieuw of oud? Neo Deo is een nieuwbouwproject. Je moet er van houden, maar goed, dat geldt natuurlijk voor alles!
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed overigens dat "remise" al helemaal verkocht is.... En Ripperda staat wel wat te koop, rond de 5 ton staan er 4 te koop.
Je hebt ook nog de Transvaalbuurt. Hele delen daarvan vind ik niet leuk, maar er zit een aantal heel leuke straten tussen (de Gedempte Dinges, delen van de Atjehstraat). En die zijn dan echt leuk! En sommige vrienden van me wonen wel in wat ik de griebusbuurt noem, maar die vinden het super. 't Is net wat je wil...
En achter de Bison Bowling (jawel) is een buurtje met split level-woningen. Is niet mijn ding, maar misschien wel het jouwe?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 september 2015 @ 16:45:

Je hebt ook nog de Transvaalbuurt. Hele delen daarvan vind ik niet leuk, maar er zit een aantal heel leuke straten tussen (de Gedempte Dinges, delen van de Atjehstraat). En die zijn dan echt leuk! En sommige vrienden van me wonen wel in wat ik de griebusbuurt noem, maar die vinden het super. 't Is net wat je wil...Op de Kloppersingel komen regelmatig huurwoningen te koop, tegen de transvaalbuurt aan.... maar die zijn ook erg gewild op het moment.
O ja, dat gedeelte heb je ook nog. Ik bedoel iets meer naar achteren. Gedempte Schalkburgergracht is echt (onverwacht) leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 september 2015 @ 16:51:

O ja, dat gedeelte heb je ook nog. Ik bedoel iets meer naar achteren. Gedempte Schalkburgergracht is echt (onverwacht) leuk!Persoonlijk vonden wij het in die buurt niet zo.... maargoed wij zouden ook voor geen goud in het Kleverpark willen wonen bijvoorbeeld. Gelukkig is er voor elk wat wils :-)
Omgeving Westergracht, Leidsebuurt is trouwens ook leuk. Verschilt beetje per straat, maar zitten ook echt leuke stukken tussen.
quote:spectral schreef op 09 september 2015 @ 16:52:

[...]



Persoonlijk vonden wij het in die buurt niet zo.... maargoed wij zouden ook voor geen goud in het Kleverpark willen wonen bijvoorbeeld. Maar gelukkig is er voor elk wat wils :-)



Woopsie... Ach, je heb stijvere en wat lossere delen, zeg maar

Ik ben ook niet zo van de Transvaal, maar die Gedempte Dinges vind ik wel echt een leuk deel! O ja, je hebt ook nog de buurt rond de Rustenburghstraat, maar dat is ms te prijzig. Naast de Hout, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 september 2015 @ 16:54:

[...]





Woopsie... Ach, je heb stijvere en wat lossere delen, zeg maar

Ik ben ook niet zo van de Transvaal, maar die Gedempte Dinges vind ik wel echt een leuk deel! O ja, je hebt ook nog de buurt rond de Rustenburghstraat, maar dat is ms te prijzig. Naast de Hout, zeg maar.Rond de Rustenburghstraat is wel min of meer opkomend, dicht tegen het centrum en er zit een hele aardige basisschool die hard aan de weg timmert. Het is van oorsprong een vrij volkse wijk, wat langzaam veranderd.
Nou TO, maken we het makkelijker of moeilijker? :P Wij roepen altijd 'als de kinderen uit huis zijn, gaan we of terug naar Amsterdam, of in de Vijfhoek wonen'. Maar dat roepen alle buren en vrienden ook. Zitten we weer met z'n allen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 september 2015 @ 16:59:

Nou TO, maken we het makkelijker of moeilijker? :P Wij roepen altijd 'als de kinderen uit huis zijn, gaan we of terug naar Amsterdam, of in de Vijfhoek wonen'. Maar dat roepen alle buren en vrienden ook. Zitten we weer met z'n allen....Haha ik zie dat er in ieder geval genoeg tips gegeven zijn! Ik raak er helemaal enthousiast van! Het duurt voor mij nog wel even voor de kinderen uit huis zijn, onze dochter is pas 1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven