Geld & Recht alle pijlers

Samen of ieder voor zich?

06-02-2016 18:59 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een flinke discussie met mijn vriend, ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:



Als je een relatie hebt en graag samen een toekomst op wilt bouwen, is het dan redelijk om te verwachten van je partner dat hij je financieel steunt als dit op de langere termijn een goede investering blijkt (ook voor hem)?



Mijn vriend heeft een hele goede baan en ik studeer nog. Wij wonen samen (dragen nu beide bij aan de kosten), maar mijn master zal ik zelf moeten betalen omdat ik tegen die tijd geen recht meer heb op studiefinanciering. Dit heeft niet te maken met studievertraging of laksheid, maar ik heb een volledige HBO gedaan en vervolgens een WO bachelor in een andere studierichting. Ik ben van plan om in de zomervakantie te werken zodat ik het collegegeld + geld voor de boeken kan betalen, maar ik zal dan niet genoeg hebben voor de huur, vaste lasten, etc. Ik had gedacht dat mijn vriend mij financieel wel zou helpen om dit jaartje door te komen door meer bij te dragen aan de vaste lasten, etc. Hij heeft een royaal salaris en kan prima in zijn eentje de vaste lasten betalen (dit deed hij ook voordat ik bij hem kwam wonen), en dan is er nog meer dan genoeg over voor leuke dingen. Nu blijkt tot mijn verbazing dat hij dit niet wil, en ik krijg het gevoel dat hij 'voor zichzelf gaat'. Ik zie mijn opleiding als een goede investering en ik zal later een goede baan krijgen met een goed salaris. Hier zal hij uiteindelijk ook van profiteren.



Ik ben zelf een onafhankelijke vrouw en heb altijd voor mijzelf gezorgd zonder problemen. Ik vind het gewoon onnodig en niet logisch om mijzelf in de schulden te steken terwijl hij meer dan genoeg geld heeft, hij is alleen niet bereid om dat met mij te delen (althans, zo voelt het nu..). Zie ik het verkeerd of..?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou hij mee moeten betalen aan jouw opleiding? Zo onafhankelijk ben je dus niet
Ik vind je verwachting nogal raar.

Hij werkt voor zichzelf, niet voor jou.

Jij maakt een keuze, daar moet je zelf voor zorgen.
Ik ben zelf een onafhankelijke vrouw en heb altijd voor mijzelf gezorgd zonder problemen



ehhhhh... je komt rond van een studiefinanciering en wilt straks een jaar gaan studeren zonder je eigen (deel van de) vaste lasten te betalen?



nee, ergens snap ik hem wel hoor
Onafhankelijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 06 februari 2016 @ 19:03:

Ik ben zelf een onafhankelijke vrouw en heb altijd voor mijzelf gezorgd zonder problemen



ehhhhh... je komt rond van een studiefinanciering en wilt straks een jaar gaan studeren zonder je eigen (deel van de) vaste lasten te betalen?



nee, ergens snap ik hem wel hoorDit ja.. En wie zegt dat jullie dan nog samen zijn? Kan je niet gewoon lenen?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben nu gescheiden financiën? Lastige situatie want kan beide kanten wel begrijpen. Maar ja als je je vriend niet had gehad moest je toch ook gewoon leven.



Toch nog eens aankaarten? Hoe heb je het gesprek met je vriend aangegaan hierover?

Hoe lang zijn jullie eigenlijk al samen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie al samen?

Hebben jullie een samenlevingscontract? Hoe " echt " is het?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik snap je vriend helemaal niet. Je bouwt toch samen een toekomst op, als dat betekent dat hij nu wat meer zal moeten bijdragen is dat zo. Het is toch vreemd dat jij je nu in de schulden moet steken, terwijl hij met gemak de lasten kan betalen? Het is maar een jaartje, kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
En het zou voor 1 jaar zijn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat ook nooit van mn partner vragen en zelf zorgen dat het geld er kwam. Heb je nooit gespaard?
Waarom moet je vriend mee betalen omdat je een andere studierichting gaat kiezen?
Ik vind het gewoon onnodig en niet logisch om mijzelf in de schulden te steken terwijl hij meer dan genoeg geld heeft, hij is alleen niet bereid om dat met mij te delen (althans, zo voelt het nu..). Zie ik het verkeerd of..?



O dus hij moet het gewoon voor je betalen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 februari 2016 @ 19:08:

Hoe lang zijn jullie al samen?

Hebben jullie een samenlevingscontract? Hoe " echt " is het?

Wil ik ook weten.

Plus hoe lang wonen jullie al samen?

Hadden jullie tot nu toe de financiën gescheiden?

Heeft hij al eerder samengewoond met iemand?
misschien ziet je vriend jullie relatie als iets tijdelijks
Alle reacties Link kopieren
En wat ik me afvraag: stel je wil niet lenen en je kan het dus niet betalen, zou hij dan zo ver gaan dat je bijv weer bij je ouders moet gaan wonen?
Heb je hier met hem van tevoren over gepraat? Zo van: ik overweeg de master te gaan doen, wat vind jij daarvan? Of meer van: ik ga de master doen, dús nu kan ik niet meer bijdragen aan ons gezamenlijke huishouden. In dat laatste geval snap ik je partner wel.



Toen mijn man bij mij introk studeerde hij nog, ik werkte al een betaalde bijna alles. Later wilde ik weer studeren en betaalde hij bijna alles. Nu werken we beide weer, maar verdien ik minder omdat ik deeltijds studeer voor mijn werk. In overleg kan dat allemaal, maar we hebben ons nooit verplicht gevoeld om elkaar te onderhouden. Communicatie is het toverwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom niet rond van een studiefinanciering. Ik heb altijd 24 uur gewerkt naast mijn opleiding en dat doe ik nu nog. Tijdens mijn HBO heb ik zelfs meer gewerkt waardoor ik de eerste paar jaar helemaal geen studiefinanciering heb aangevraagd. Daarnaast heb ik hem ook financieel geholpen toen hij was afgestudeerd en nog geen werk had. Ik zeg ook niet dat ik niks bijdraag, ik kan alleen even minder bijdragen aan de vaste lasten omdat ik tijdens de master minder kan werken en ik daarnaast geen recht meer heb op studiefinanciering.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang nog studiefinanciering?



Voor een studie aan hbo of universiteit krijg je standaard 7 jaar studiefinanciering. Ga je een master doen, dan wordt die periode soms verlengd. Je krijgt dan langer studiefinanciering





https://duo.nl/particulie ... /een-master-gaan-doen.jsp
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Betaal je hem terug als het uit gaat?
Meer lenen of meer bijwerken. En ik vind het heel terecht dat jou vriend hier in principe niet aan mee wil betalen.
quote:vivoviva schreef op 06 februari 2016 @ 19:13:

Ik kom niet rond van een studiefinanciering. Ik heb altijd 24 uur gewerkt naast mijn opleiding en dat doe ik nu nog. Tijdens mijn HBO heb ik zelfs meer gewerkt waardoor ik de eerste paar jaar helemaal geen studiefinanciering heb aangevraagd. Daarnaast heb ik hem ook financieel geholpen toen hij was afgestudeerd en nog geen werk had. Ik zeg ook niet dat ik niks bijdraag, ik kan alleen even minder bijdragen aan de vaste lasten omdat ik tijdens de master minder kan werken en ik daarnaast geen recht meer heb op studiefinanciering.Als je dit nu meteen er bij had gezet, was het een ander openingspost geworden.
Alle reacties Link kopieren
En je vriend nu een jaar voor jou betalen en wellicht zijn jullie aan 't eind van je studie wel uit elkaar en staat hij met lege handen. Je gaat hem waarschijnlijk dan niet terugbetalen? Waarom ben je al bij hem ingetrokken? Ga gewoon weer terug bij je ouders wonen totdat je je opleiding af hebt en zoek dan 'n huis voor jezelf zodat je niet afhankelijk bent van 'n vent.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal vast in de minderheid zijn, maar ik snap je vriend niet.



Ik weet 100% zeker dat als ik een studie wil doen, maar ik heb geen recht op stufi oid, dat mijn man (ook toen hij nog niet mijn man was) mij financieel zou helpen als hij dat kon. Andersom zou ik dat ook doen voor hem als ik het kon overigens.



Maar goed, daar heb jij weinig aan. Heeft hij je verteld waarom hij het niet wil?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb jij dan je vriend ondersteund toen hij geen werk had?

Je bent best onduidelijk ik kan er zo maar moeilijk een mening over vormen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven