Help! Gasmeter klopt niet - wat te doen?

10-02-2016 18:55 24 berichten
Hoi!



Ik woon nu drie jaar in deze woning, het is een rijtjeshuis waarbij de boven- en benedenverdieping gesplitst zijn. Ik woon beneden. De hoofdaansluiting voor gas en elektriciteit zit bij mij, en voor de bovenburen is er een tussenmeter. Nu kreeg ik ineens een behoorlijke rekening voor mijn blijkbaar hoge gasverbruik, dat ca. 4 keer zo hoog is als dat van de bovenburen.



Nu ben ik terug gaan kijken en was dat de afgelopen jaren ook zo, alleen is het me toen niet opgevallen omdat het om kleinere bedragen ging. De nieuwe bovenbuurvrouw die er dit jaar is komen wonen is significant meer thuis dan de vorige bewoner, dus dat zou de stijging van het totale bedrag kunnen verklaren. Alleen komt de stijging dus voor verreweg het grootste deel op mijn rekening.



Ik heb de volgende mail opgesteld voor mijn huisbaas, daarin staat nog wat meer info over mijn verbruik. Ik heb hem nog niet verstuurd omdat ik hem niet de kans wil geven evt. aanpassingen te doen buiten mijn weten om, waardoor mijn bewijs weg is. De bovenbuurvrouw betaalt all in, terwijl ik losse servicekosten heb, dus deze situatie is gunstig voor de huisbaas. Het lijkt echter al vanaf het begin zo te zijn; ik heb de huurprijs na het tekenen van het contract pas laten splitsen.



De mail:

Ik ben behoorlijk geschrokken van het bedrag en herken dit totaal niet. De bovenbuurvrouw is veel thuis, heeft de verwarming aan, terwijl ik 40 uur per week werk, de afgelopen maanden drie weken op vakantie ben geweest en daarnaast nog zes weekenden niet thuis was. Als ik niet thuis ben staat de thermostaat op 14, in de vakanties zelfs op 12 graden. Desondanks heb ik het afgelopen jaar vier keer zo veel gas gebruikt als de bovenbuurvrouw.



Nu heb ik woensdag nog eens de standen bekeken. Tussen vrijdag 29 december (eerste meting) en woensdag 10 februari (tweede meting), heb ik 40m3 gebruikt terwijl de buurvrouw slechts 20m3 heeft gebruikt. Dit terwijl ik van 30 januari tot 8 februari op vakantie was en de temperatuur op 12 graden had staan. De verwarming heeft alleen de avonden van vrijdag 29 december, maandag 8 februari en dinsdag 9 februari aangestaan, effectief dus een uur of 10. Als hij aanstaat, staat hij op 19/20 graden, ik zag dat de bovenbuurvrouw hem op 19 graden heeft staan.



Nu ben ik terug gaan kijken naar de vorige afrekeningen, en zie ik dat de verschillen ook daar zo groot zijn.



-----------



Het verschil is erg groot: afgelopen jaar 1209m3 voor mij vergeleken met 357m3 voor de bovenburen. Wat kan ik nu het beste doen? Ik kan uiteraard zelf de standen opnemen, maar dan heb ik geen bewijs dat mijn verwarming daadwerkelijk uitstond.
In aanvulling daarop: de meter van de bovenburen (dat geldt voor zowel gas als elektriciteit) staat al van het begin hoger dan die van mij. Die van mij loopt dus alleen sneller op. Ik maak hieruit op dat mijn meter nieuwer is, maar kan even niet bedenken of dat nog iets relevants betekent.
bij twijfel over de werking van je gasmeter, moet je de netwerkbeheerder bellen, niet de huisbaas

meters worden geijkt en zouden dan naar behoren moeten werken

je netwerkbeheerder zal dan iemand langs sturen, maar dat is niet vandaag of morgen geregeld
Hou je info nog even voor je en regel een afspraak met het energiebedrijf èn de huisbaas op hetzelfde moment.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even voor je gekeken.



Wij verbruiken gemiddeld 1250 m³ per jaar. Dat is verwarming en douchen. Voor een best wel groot huis. Keuken en badkamer zijn bovendien voorzien van vloerverwarming die in de wintermaanden gewoon continue draaien. Wel gaat onze hoofdthermostaat standaard uit vanaf half tien ´s avonds en pas weer aan om zes uur ´s ochtends.



Ik zou contact opnemen met het gasbedrijf om de meters te laten controleren. Want dat jij voor een halve tussenwoning evenveel nodig hebt als wij voor een groot, vrijstaand huis lijkt me sterk.

Wij koken overigens wel electrisch. Geen idee hoeveel dat verbruikt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
De verwarming heel ver terug draaien als je er niet bent, betekent ook dat er flink gestookt moet worden om het daarna weer op temperatuur te krijgen. Jouw verhaal over terugdraaien naar 12 graden geeft dus een goede verklaring voor de hogere kosten!
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 10 februari 2016 @ 19:15:

De verwarming heel ver terug draaien als je er niet bent, betekent ook dat er flink gestookt moet worden om het daarna weer op temperatuur te krijgen. Jouw verhaal over terugdraaien naar 12 graden geeft dus een goede verklaring voor de hogere kosten!Maar vier x zoveel als de bovenbuurvrouw?? En evenveel als wij? Trouwens, vorige winter was het niet echt koud en deze winter stelt, als winter, ook nog niet zoveel voor. Ik verwacht in elk geval wel dat ons verbruik dit jaar wat lager zal zijn. Ik vind het verbruik van TO best uitzonderlijk. Of de meter van de buren klopt niet, dat kan natuurlijk ook.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik vermoed dat of de tussenmeter niet klopt, of de buurvrouw is deels aangesloten op mijn meter. Alleen volgens mij is de energieleverancier alleen verantwoordelijk voor de hoofdmeter en niet de tussenmeter, en zal hij dus niks kunnen betekenen.



Het totale verbruik van mij en bovenbuurvrouw lijkt me op zich wel realistisch, dus de hoofdmeter zal wel kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw meter is de hoofdmeter, deze meet al het gas dat binnenkomt voor zowel boven als beneden.

Ik weet bijna zeker dat de meter voor boven achter jouw meter zit.



Wanneer deze meter in een bepaalde periode 40m3 aan geeft en de boven meter 20m3 dan heb jij dus 40-20 is 20m3 verbruikt, evenals de bovenbuurvrouw.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Ceylon schreef op 10 februari 2016 @ 19:19:

[...]





Maar vier x zoveel als de bovenbuurvrouw?? En evenveel als wij? Trouwens, vorige winter was het niet echt koud en deze winter stelt, als winter, ook nog niet zoveel voor. Ik verwacht in elk geval wel dat ons verbruik dit jaar wat lager zal zijn. Ik vind het verbruik van TO best uitzonderlijk. Of de meter van de buren klopt niet, dat kan natuurlijk ook.Waar het mij om ging is dat TO dit dus beter niet in haar brief aan de huisbaas kan gebruiken als argument over waarom haar verbruik lager zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 1400m3 (en ja hier zit in dat veel mensen 40 uur werken, weg zijn en op vakantie gaan). Jouw verbruik is voor een halve woning inderdaad aan de hoge kant, maar vind ik ook weer niet heel gek. Tenslotte stoken veel mensen boven niet. Hoe is je huis bijv geïsoleerd? En weet je zeker dat je verwarming niet aanspringt? Verbruik van de bovenbuurvrouw is laag, maar ze wordt ook door jou verwarmd (warmte stijgt op) en misschien stookt ze wel helemaal niet veel ondanks dat ze veel thuis is. Dit hoort overigens idd niet bij je huisbaas thuis maar bij de netbeheerder (naam bedrijf staat denk ik op de factuur) moet je meter nakijken. Ik zou niet zomaar uitsluiten dat het gewoon klopt.
quote:Bitje93 schreef op 10 februari 2016 @ 19:22:

Jouw meter is de hoofdmeter, deze meet al het gas dat binnenkomt voor zowel boven als beneden.

Ik weet bijna zeker dat de meter voor boven achter jouw meter zit.



Wanneer deze meter in een bepaalde periode 40m3 aan geeft en de boven meter 20m3 dan heb jij dus 40-20 is 20m3 verbruikt, evenals de bovenbuurvrouw.Nee, het totale verbruik in deze 12 dagen is 59m3 waarvan 19m3 voor de bovenbuurvrouw en 40m3 voor mij. Dat dus terwijl ik van deze 12 dagen er 9 op vakantie was en slechts 3 avonden thuis ben geweest.
Alle reacties Link kopieren
Op de website van milieucentraal kun je zien wat gemiddeld is voor jouw type huis https://www.milieucentraa ... emiddeld-energieverbruik/
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet zijn dat zij een nieuwere HR ketel heeft? Of goede dakisolatie terwijl er geen vloerisolatie is?



Je gebruikt gas ook voor douchen/warm water en eten koken. Bij de meeste mensen is dit wel maar een fractie van het gasverbruik overigens, maar misschien doe jij daarin iets bijzonders?
Alle reacties Link kopieren
Controleer eens of jouw meter loopt terwijl je alles uit hebt staan.

Als dat zo is, weet je dat er iets niet klopt.
"Je gebruikt per jaar 1209 m3 gas. Normaal in jouw situatie is een gebruik van 950 m3 gas."



Die 950 is dus een gemiddelde; ik zou daar onder moeten zitten omdat ik vrijwel nooit thuis ben. Bij de berekening is meegenomen dat het om een oud huis gaat, overigens heb ik wel dubbele beglazing.



Mijn elektriciteitsverbruik is 834, vergeleken met 855 voor de bovenburen. Dit lijkt dus wel te kloppen.
quote:iss schreef op 10 februari 2016 @ 19:34:

Kan het niet zijn dat zij een nieuwere HR ketel heeft? Of goede dakisolatie terwijl er geen vloerisolatie is?



Je gebruikt gas ook voor douchen/warm water en eten koken. Bij de meeste mensen is dit wel maar een fractie van het gasverbruik overigens, maar misschien doe jij daarin iets bijzonders?Ik *ahem* kook vrij weinig. Douchen 1x in de 3 dagen een kwartier/20 minuten, overige dagen nog geen 5 minuten.
quote:Paige2014 schreef op 10 februari 2016 @ 19:35:

Controleer eens of jouw meter loopt terwijl je alles uit hebt staan.

Als dat zo is, weet je dat er iets niet klopt.Dat klopt dus niet, want de hoofdmeter blijft lopen. De week vakantie en het geregistreerde verbruik lijken mij voldoende bewijs dat er iets niet klopt, eventueel kan ik alles hier uitzetten en dan kijken of de hoofdmeter harder loopt dan de tussenmeter, maar dan heb ik eea nog niet sluitend bewezen voor mijn huisbaas. Ik heb immers geen bewijs dat mijn verwarming inderdaad niet aanstond.
Alle reacties Link kopieren
Hm vervelend joh! Ik zou de netbeheerder bellen met dit verhaal, zij kunnen vast doormeten of er storing is (misschien zelfs vanaf afstand als je een slimme meter hebt?). Overigens weet ik niet goed hoe dat werkt met tussenmeters, als de netbeheerder deze niet plaatst dan gaat het idd via je huisbaas denk ik. Ik hoop dat ze bereid zijn mee te werken aan een 'onderzoek'!
Alle reacties Link kopieren
quote:onipaa schreef op 10 februari 2016 @ 19:37:

[...]





Dat klopt dus niet, want de hoofdmeter blijft lopen. De week vakantie en het geregistreerde verbruik lijken mij voldoende bewijs dat er iets niet klopt, eventueel kan ik alles hier uitzetten en dan kijken of de hoofdmeter harder loopt dan de tussenmeter, maar dan heb ik eea nog niet sluitend bewezen voor mijn huisbaas. Ik heb immers geen bewijs dat mijn verwarming inderdaad niet aanstond.



Als je dit eerst zelf controleert en als het niet klopt, dit samen met netwerkbeheerder herhalen.

Lijkt mij voldoende bewijs.
Alle reacties Link kopieren
Is het gelukt Onipaa?
Nog niet, ik heb toch besloten maar direct contact op te nemen met de verhuurder, maar heb vandaag een examen dus even geen zin in gezeik. Heb contact gehad met de netbeheerder en de bovenburen gebruiken echt onwaarschijnlijk weinig, dus ik denk dat dat wel voldoende bewijs is.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik hier in een jaar ongeveer 5 keer zoveel als in de periode januari tot 10 februari, namelijk in die periode 400 m3 en in een heel jaar krap 2000M3.



Als ik dat met jou vergelijk gebruik jij in een jaar 30 keer zoveel over het jaar als in die periode, lijkt me sowieso al vreemd.



Begin in ieder geval met wekelijks op een vast tijdstip je meterstanden op te schrijven
quote:Paige2014 schreef op 10 februari 2016 @ 19:35:

Controleer eens of jouw meter loopt terwijl je alles uit hebt staan.

Als dat zo is, weet je dat er iets niet klopt.Tuurlijk niet, want het verbruik van de bovenbuurvrouw loopt ook via die meter. Alleen als die ook alles uitzet, kan je kijken of er ergens bv een lek zit. Dat is wel nog een optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven