Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.



Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.



De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 30 april 2016 @ 13:22:

[...]



Klopt maar als het echt druk is vind ik het vervelend om daarmee tussendoor te komen. Daarnaast vind ik het gewoon niet heel erg gastvrij.Mijn schoonmoeder probeert het tegenwoordig op feestjes los te laten en mensen zelf hun drinken te laten pakken, maar voor haar voelt dat juist superongastvrij. Zij loopt liever een paar uur rond te rennen om onafgebroken mensen van koffie, thee, fris, whatever te voorzien. Zelf halen? geen haar op haar hoofd! (maar haar kinderen hebben haar er inmiddels van overtuigd dat het echt echt echt wel mag/kan tegenwoordig).
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger een vriendin die mij uitnodigde te lunchen om te vieren dat ze geslaagd was. Zij zou betalen zei ze. In de lunchroom bepaalde zij wat wij gingen eten en drinken, ik was niet zo assertief om daar wat van te zeggen, maar goed, zij trakteerde dus vooruit dan maar. Bij het afrekenen zegt zij "oh trouwens ik heb geen geld bij me, betaal jij?"



Uiteindelijk heb ik haar dus getrakteerd.



Nou had ik dit niet erg gevonden als zij niet tot 3 keer toe gezegd had dat ze mij zou trakteren om het te vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leighton schreef op 03 mei 2016 @ 11:11:

Ik had vroeger een vriendin die mij uitnodigde te lunchen om te vieren dat ze geslaagd was. Zij zou betalen zei ze. In de lunchroom bepaalde zij wat wij gingen eten en drinken, ik was niet zo assertief om daar wat van te zeggen, maar goed, zij trakteerde dus vooruit dan maar. Bij het afrekenen zegt zij "oh trouwens ik heb geen geld bij me, betaal jij?"



Uiteindelijk heb ik haar dus getrakteerd.



Nou had ik dit niet erg gevonden als zij niet tot 3 keer toe gezegd had dat ze mij zou trakteren om het te vieren.





Waarom zei je niet: En, nee? Jij trakteert.'

Ze had toch wel een pinpas?
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 03 mei 2016 @ 11:23:

[...]





Waarom zei je niet: En, nee? Jij trakteert.'

Ze had toch wel een pinpas?



Tja ik was nog jong, en niet zo assertief. Zij was daarentegen heel goed in haar zin doordrijven en als je het niet met haar eens was, had je knallende ruzie. Vriendschap met haar was altijd op m'n tenen lopen dat ik niks "verkeerds" zei (mijn eigen mening geven) of iets deed wat niet in haar straatje paste.



We zijn ook geen vriendinnen meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 03 mei 2016 @ 11:23:

[...]





Waarom zei je niet: En, nee? Jij trakteert.'

Ze had toch wel een pinpas?Of zeggen dat jij ook niks bij hebt? Of alleen voor jezelf betalen?
quote:wyandotje schreef op 03 mei 2016 @ 11:35:

[...]



Of zeggen dat jij ook niks bij hebt? Of alleen voor jezelf betalen?



Inderdaad verbaast reageren: maar jij zou toch trakteren? Ik heb geen geld bij me hoor!

Wedden dat die portemonnee dan toch gewoon tevoorschijn was gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger een vriendin die rustig zonder geld of pasjes de stad in ging.

Iets drinken zat er dan niet in of ik dronk alleen.

Ook was haar band wel eens lek en liep ze dan gewoon een aantal kilometer heen en terug, laten maken was te duur en tja geen geld mee he. (Ze had op dat moment best veel geld te besteden maar vond het zonde om uit te geven). We woonden beide nog thuis.



Al jaren geen vriendin meer, niet om deze reden maar omdat ze echt rare nukken had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 02 mei 2016 @ 07:17:

[...]





Wat een rare reactie. Mensen reageren op wat jij schrijft en blijkbaar ben je niet duidelijk en wij kunnen niet ruiken dat ze ook geen passende fiets kopen enz.

En je geeft zelf aan dat de kids voor de rest niet zielig zijn.



En nee je kinderen niet elke dag in het gloednieuw laten lopen heeft meestal weinig met gierig te maken. Ik denk dat jij nogal wat aannames doet.Ik vind dit wel gierig. Je kan je kinderen perfect leuk gekleed laten gaan zonder dat het veel kost. Niets mis met C&A, Zeeman, Primark... Maar dan wel in de juiste maat en zonder vlekken of gaten. Ik ben altijd zo fier op hoe mijn zoon er bij loopt en dat is zelden in dure kledij. Maar wel netjes en modern. Alleen zijn schoenen zijn altijd wat duurder (steunzolen). Ik kan niet begrijpen dat je als ouder je kind slechtpassende schoenen laat dragen. Dat is echt slecht voor de voetjes. Soms is het uit noodzaak. Erg, maar dan wel begrijpelijk. Maar als de ouders wel genoeg geld hebben, vind ik het gewoon egoïstisch.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2 loopt alleen maar in goedkope kleding. En nu zijn zijn spijkerbroeken net een maatje te groot. Maar de andere broekjes een maat kleiner zijn wel heel krap en al behoorlijk versleten. Dan is het jammer hoor. Volgende maand is het weer korte broeken weer. Knip ik 2 oude broeken af voor het buitenspeler. Maar of dat nu gierig is. Daardoor heb ik wel extra geld voor een dagje dierentuin. En hij heeft er niks van.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig was ik gister bij de groenteboer en daar kwam ik een gierige knieperd tegen. Er was een aanbieding van andijvie 500 gram de 0,59 cent. Ik moest een behoorlijk grote hebben dus stond met vriend een grote andijvie in een zakje te doen wat niet helemaal lukte maar okay. Toen kwam er dus een man aan (terwijl wij dus die andijvie in dat zakje aan het doen waren) die dus ook de aanbieding zag en ook graag een andijvie wilde. We hadden nog wat meer nodig qua groente en hoorde dat deze man dus ging vragen wat een tomaat zou wegen. Het meisje gaf aan dat een tomaat ongeveer 60 of 70 gram zou wegen (weet niet meer precies welke van de 2). Hij wilde er wel 2. Okay bij de kassa stond deze man dus voor ons. En toen begon het. Blijkbaar woog de andijvie meer dan 500 gram en kwam het totaal voor de andijvie op 0,72 cent, nou dat kon niet want het bordje van de aanbieding gaf toch echt aan 0,59 cent. Hij stond ook met een portemonnee vol met kleingeld klaar om het precies neer te leggen. Dus het meisje gaf aan dat de andijvie 520 gram was dus meer zou kosten dan de aangeven hoeveelheid. Toen werden de 2 tomaten gewogen en die kwamen duurder uit want ze wogen meer. Nou dat kon helemaal niet! Dat meisje kon haar werk niet goed, want ze had toch echt gezegd dat een tomaat x woog. De baas werd er bij geroepen. Ik moet zeggen vond het zielige vertoning van die man.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet zit die man financieel aan de grond? Ik vind het niet gierig ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft niets meer gierig of weinig geld te maken. De aangeboden prijs is voor het erbij genoemde gewicht. Ga je over dat gewicht, dan betaal je meer. Dat is toch logisch??
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 03 mei 2016 @ 14:45:

Wie weet zit die man financieel aan de grond? Ik vind het niet gierig ofzo.



Ja dat kan, maar dan neem je die tomaten niet. Er staat duidelijk wat de prijs is voor 500 gram. Als je dan 520 gram wilt, dan betaal je dus meer, of je nou rijk bent of niet.

Ontzettend zielig om dan de manager erbij te laten roepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:neliba schreef op 30 april 2016 @ 11:45:

Situatieschets:

Kampeersafari door een aantal Afrikaanse landen.Ik heb weleens een trektocht van een paar dagen gemaakt door de woestijn. De chauffeur en gids hebben ook alles gedaan om het ons naar de zin te maken en de chauffeur had bovendien enorme afstanden gereden. Het was allemaal niet zo extreem als in jouw voorbeeld, maar ik trok toch wel mijn wenkbrauwen op toen twee van onze reisgenoten hem een gezamenlijke fooi gaven van omgerekend een euro.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 03 mei 2016 @ 14:58:

[...]





Ja dat kan, maar dan neem je die tomaten niet. Er staat duidelijk wat de prijs is voor 500 gram. Als je dan 520 gram wilt, dan betaal je dus meer, of je nou rijk bent of niet.

Ontzettend zielig om dan de manager erbij te laten roepen.Ook waar. Zag vandaag nog iemand bij de jumbo grapefruits afwegen en na het sticker plakken gooide ze er nog een bij. Eigenlijk gewoon ordinair jatten dus.
Alle reacties Link kopieren
Nee meneer zat duidelijk in de centen. Het was ook de hele sfeer erom heen waardoor je merkte dat hij gierig was.
quote:DG2015 schreef op 03 mei 2016 @ 15:00:

[...]



Ik heb weleens een trektocht van een paar dagen gemaakt door de woestijn. De chauffeur en gids hebben ook alles gedaan om het ons naar de zin te maken en de chauffeur had bovendien enorme afstanden gereden. Het was allemaal niet zo extreem als in jouw voorbeeld, maar ik trok toch wel mijn wenkbrauwen op toen twee van onze reisgenoten hem een gezamenlijke fooi gaven van omgerekend een euro.Ontzettend gênant. Je leest toch wel een reisgids oid bij zo'n reis? Hoe kan je nou geïnteresseerd naar Kenia of Zuid-Afrika gaan, je dagenlang vergapen aan de mooie natuur maar je op geen enkele manier een heel klein beetje inleven hoe dat cultureel werkt. En dat die mensen leven van hun fooi, dat dat er gewoon bij hoort. En die paar tientjes is natuurlijk geen reet vergeleken met de hele reissom. Ik zou me kapot schamen.
Die groenten

Je kan trouwens gewoon zelf wegen en de prijs dan aflezen. Hoef je geen scene te schoppen aan de kassa.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinnerde er mij vandaag nog 1 van mijn mijn zusje vroeger.

Ik was 18 en zij 17,ik werd die dag 19 en wilde dus die avond een lekkere taart maken voor de visite, helaas terwijl ik al bezig was kwam ik er achter dat iemand de aardbeien op gegeten had,naja helaas had ik moeten melden.

Ik vroeg dus aan mijn zusje of ze voor mij even naar de groenteboer wilde 2 kleine straten verderop,kreeg eerst te horen wat ze ervoor kreeg,afgesproken dat ze voor 2 euro wel wat lekkers bij de supermarkt daar mocht uitzoeken.

Ik gaf haar 10 euro mee,vervolgens komt ze terug met het zieligste bakje aardbeien dat ik ooit heb gezien,want die was maar 2 euro dus van de rest had ze voor zich zelf snoep gekocht.

Haar reactie,had je maar zelf moeten gaan,ze was nog trots ook op hoeveel ze had kunnen kopen.

Die kreeg dus mooi geen taart.
Alle reacties Link kopieren
En die was toen 17?
Alle reacties Link kopieren
Ha een mooie van vorig jaar, uitgebreide:

Vrijgezellenfeest van mn zus, mn zus lijst aangeleverd met vriendinnen die ze graag wilde, kleine club. Ik heb een bloedhekel aan dure kibbelende vrijgezellenfeesten organiseren, maar dit sloeg echt alles. Mn zus staat altijd klaar voor haar met vriendinnen met cadeautjes, luisterend oor etc.

De aanloop ging al lastig want iedereen wilde wat anders en ik wilde mensen niet op kosten jagen, was ook een wens van mn zus, want je kunt uiteraard niet in iemand zn portemonnee kijken. Uiteindelijk afgesproken dat diegenen (ik noemde even Marleen en Fietje) die alles te duur vonden met een andere goedkoper dagprogramma zouden komen en dat we dat gingen doen. Marleen & Fietje alles uitgezocht, bleek 30 euro duurder te zijn dan de optie die de rest had bedacht(die was nl 30 euro) maar goed de rest van de groep akkoord voor de lieve vrede. Ik zou dan de bank zijn en alles voorschieten. Krijg ik 1 dag voor het uitje een apje dat Marleen toch niet meegaat want ze heeft geen geld (ik zag op dr Facebook dat ze net voor 100 euro make-up in de bijenkorf had uitgegeven haha). . Ik heb terugge-appt dat het uitje haar idee was, en zelf duurder, dus haar probleem, de activiteit kon niet meer worden afgezegd. Boos dat ze was, uiteindelijk is ze toch komen opdagen hoewel Marleen en Fietje de hele activiteit hebben geklaagd, gezellig dan. Ook een andere ' vriendin' een uur voor de activiteit dat ze eigenlijk helemaal geen vriendin van mn zus was en haar nooit zag, en toch maar niet mee ging. Toen heb ik gezegd prima, dan kun je het volgende bedrag overmaken nog voor de activiteit, en bel je zel dan mijn zus dat je niet naar de bruiloft komt aangezien je geen vriendin bent.(zijn al 15 jaar vrienden) Ze is toch komen opdagen.

Vervolgens was er nog gezamenlijk uit eten. (Want Marleen en Fietje wilde niet bij 1 van de meiden gezellig koken, ook al was dat het goedkoopst), Eten uit de gezamenlijk pot voorgeschoten, drankjes waren voor mensen zelf wat ik later zou verrekenen. Nou ik heb 3 keer een mail gestuurd etc, maar ik zit nog steeds te wachten op Marleen en Fietje, nou ze stikken er maar in. Ik heb tegen mn zus gezegd dat ze haar vriendinnen wat zorgvuldiger moet uitzoeken en het hele verhaal gedaan. Gelukkig wel gezellig gehad met de echt goede vriendinnen. Aanvullend kreeg Fietje ook nog ruzie met mijn zus een maand na de bruiloft want mijn zus was niet op haar babykraamfeest geweest. En nee, mijn zus had al een heel duur cadeau gegeven op de babyshower (zoals gevraagd) en ze had afzonderlijk al een prachtig zelfgemaakt boxkleed gegeven zoals Fietje had gevraagd. Marleen en Fietje zijn geen vriendinnen meer met mn zus
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 03 mei 2016 @ 17:50:

En die was toen 17?

Helaas wel ja,ze heeft meer van die acties over de jaren gehad,gelukkig is ze nu aardig bijgedraaid maar komt nog wel is voor.

Zo heeft ze mij voor mijn 20ste verjaardag een sinterklaas chocolaatje gegeven waar nog mooi het prijsstickertje van 10 cent op stond.
quote:MrsNiceGuy schreef op 03 mei 2016 @ 13:29:

[...]





Ik vind dit wel gierig. Je kan je kinderen perfect leuk gekleed laten gaan zonder dat het veel kost. Niets mis met C&A, Zeeman, Primark... Maar dan wel in de juiste maat en zonder vlekken of gaten. Ik ben altijd zo fier op hoe mijn zoon er bij loopt en dat is zelden in dure kledij. Maar wel netjes en modern. Alleen zijn schoenen zijn altijd wat duurder (steunzolen). Ik kan niet begrijpen dat je als ouder je kind slechtpassende schoenen laat dragen. Dat is echt slecht voor de voetjes. Soms is het uit noodzaak. Erg, maar dan wel begrijpelijk. Maar als de ouders wel genoeg geld hebben, vind ik het gewoon egoïstisch.



Dat kan inderdaad maar dat betekend niet per se nieuwe dure kleding.

Daar viel ze over.

Je kan je kind trouwens ook vreselijk kleden met nieuwe dure kleding. Iets met smaak.

Dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:starfeathers schreef op 03 mei 2016 @ 17:56:

[...]



Helaas wel ja,ze heeft meer van die acties over de jaren gehad,gelukkig is ze nu aardig bijgedraaid maar komt nog wel is voor.

Zo heeft ze mij voor mijn 20ste verjaardag een sinterklaas chocolaatje gegeven waar nog mooi het prijsstickertje van 10 cent op stond.Wauw!
quote:minnimouse schreef op 03 mei 2016 @ 14:58:

[...]





Ja dat kan, maar dan neem je die tomaten niet. Er staat duidelijk wat de prijs is voor 500 gram. Als je dan 520 gram wilt, dan betaal je dus meer, of je nou rijk bent of niet.

Ontzettend zielig om dan de manager erbij te laten roepen.Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven