Hoe speelgoed aanbieden?

02-05-2016 08:59 48 berichten
Tijdens Koningsdag heb ik wat leuk speelgoed gekocht, en zoon (bijna 1) had al een grote curver-bak vol speelgoed. Die bak zet ik op het speelkleed zodat hij er wat uit kan vissen om mee te spelen. Maar de laatste tijd trekt ie het liefste de bak om, om er dan in gaan zitten graven (en uiteindelijk met mijn bril of de afstandsbediening te gaan spelen).



Mijn vraag: hoe kan je speelgoed het beste aanbieden aan een kind?



Ik had de speelgoed-stapel nu in 2-en gedeeld (in 2 bakken), zodat ik elke maandag de bakken kan wisselen. Maar is het misschien beter / leuker om het speelgoed over 4 bakken te verdelen, of zelfs 7 (elke dag een nieuwe)?

In elke bak komt dan een ‘groot’ ding, zoals vormenstoof, speelhuisje etc en dan nog wat kleine speeltjes (rammelaar, poppetjes etc).



Wie heeft er tips of ideeën?
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:18:

[...]

Ik ontwikkel me ook als moeder, jawel hoor.Net een gewoon mens dus Volgens mij komt dat wel goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 02 mei 2016 @ 09:09:

Als je zoveel bakken nodig hebt voor babyspeelgoed, dan heb je mijns inziens teveel speelgoed.



Kijk of je ook wat weg kan doen. Verkoop het, doneer het, geef het weg, of breng het naar een kringloopwinkel.Volgens mij lees jij de vraag niet helemaal goed. TO heeft namelijk maar twee bakken, maar wil dit gaan verdelen over vier of zeven bakken zodat ze het gespreid aan kan bieden aan kind ipv alles tegelijk. Als je van twee naar zeven bakken gaat heb je niet meer speelgoed, maar meer bakken met in iedere bak een klein beetje speelgoed.
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:15:

[...]





Hij moet niks?



Niet zo negatief op deze zonnige maandagochtend!Volgens mij ben ik niet de enige waarbij dit topic wel een beetje zo overkomt.
Wij hebben al het speelgoed in een grote kast staan, sommig speelgoed in bakken, de grotere dingen gewoon los op planken. Zoon (1,5) kan pakken waar hij zin in heeft. Maar hij speelt zelden met speelgoed, zijn favoriete speelding is op een kruk bij de gootsteen met water en bakjes. En aangezien mijn dochter ( 6) ook niet met speelgoed speelt, ligt het er vooral voor de sier. Maar wegdoen mag uiteraard niet, want ze zijn erg gehecht aan het uitzicht op de hoop
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:17:

[...]









Wel leuk om te zien dat ze zo verschillend spelen! Speelt je dochter niet met de Duplo?



Oh jawel, ze maakt huisjes voor haar kleine poppetjes met allemaal bedjes.

Ik maak er veel foto's van want het is echt leuk wat ze maakt.

Laatst had ze een opstelling van wat haar ideale feestje zou zijn:

Heel veel poppetjes en al die poppetjes hadden allemaal als kadootje een hondje gekregen. Stuk of 20 mini poppetjes met allemaal een mini hondje ernaast.

Daarachter een huis van duplo net allemaal schommels en glijbanen en dierentuindieren

Daarom zoek ik het ook wel uit. Gewoon leuk om te zien wat ze ermee doet.
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:13:

[...]





Ja, die kast is inderdaad handig! Die had ik ook al op het oog. En gebruikt ie dan de bovenkant om op te spelen?We hebben hem nu verticaal staan en een klein tafeltje met stoeltjes voor hem om aan te spelen. Als de box voor de jongste weg is dan gaan we kijken of we het anders kunnen indelen. Op zijn kamer heeft hij ook zo'n kast van Ikea en die staat wel horizontaal waarbij hij aan de kast zelf kan spelen. Of op de kast kan gaan staan om te loeren of de hond van de buren in de tuin is.
Alle reacties Link kopieren
quote:stripverhaal schreef op 02 mei 2016 @ 09:21:

[...]





Volgens mij lees jij de vraag niet helemaal goed. TO heeft namelijk maar twee bakken, maar wil dit gaan verdelen over vier of zeven bakken zodat ze het gespreid aan kan bieden aan kind ipv alles tegelijk. Als je van twee naar zeven bakken gaat heb je niet meer speelgoed, maar meer bakken met in iedere bak een klein beetje speelgoed.Tja, ik ben zo iemand die zo min mogelijk onnodige spullen en kleding in huis wil, voor mij is 2 grote bakken babyspeelgoed al teveel
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben geen speelgoed nodig, zeker niet op deze leeftijd. Kinderen vermaken zich namelijk toch wel, ook met jouw bril, je belastingpapieren, de autosleutels of de complete inhoud van de handtas van oudtante Gea, inclusief haar fuchsiaroze lippenstift, die zo leuk afsteekt tegen de witte muur. Echt, overal kunnen kinderen iets aan ontdekken.

Helaas zijn niet alle bovengenoemde dingen heel erg geschikt. Ze zijn gevaarlijk voor het kind, of (meestal) het kind voor het ding, of de combinatie kind en ding voor jouw witte muur.

Speelgoed is er dus niet voor kinderen. Het is er opdat volwassenen hun eigen spullen veilig kunnen stellen, en het kind een alternatief aan kunnen bieden waarmee het kind niet al te veel schade aanricht aan spullen van anderen en aan zichzelf.



Dus: laat je kind lekker spelen met wat hij wil. Zorg ervoor dat hij niet bij jouw bril kan, en dat gevaarlijke spullen buiten bereik liggen. Geef hem af en toe ook eens iets wat geen speelgoed is: met pannen en pollepels kun je veel leukere dingen doen dan koken, kan ik je vertellen. Een plantenspuit is beter dan een waterpistool. Op een rol behang vingerverft het zoveel fijner dan op een A4-tje. Om maar wat te noemen.



Verschillende bakken kunnen handig zijn om verschillende soorten speelgoed op te bergen: een duplo-bak, een knuffelbeesten-bak, een bak met autootjes. Zo kan je kind van jongs af aan leren hoe je handig kunt opruimen. Ingewikkelder dan dat zou ik het niet maken.
Ik moet helemaal niks!
quote:stripverhaal schreef op 02 mei 2016 @ 09:21:

[...]





Volgens mij lees jij de vraag niet helemaal goed. TO heeft namelijk maar twee bakken, maar wil dit gaan verdelen over vier of zeven bakken zodat ze het gespreid aan kan bieden aan kind ipv alles tegelijk. Als je van twee naar zeven bakken gaat heb je niet meer speelgoed, maar meer bakken met in iedere bak een klein beetje speelgoed.



Juist!



Ondertussen ook even google aangeslingerd:



“Alle kinderen hebben te veel speelgoed”, zegt spel-en speelgoeddeskundige Marianne de Valck. “Zoveel, dat ze niet meer de kans krijgen om er geconcentreerd mee bezig te zijn of om de mogelijkheden van hun spel uit te diepen.”



Die overdaad aan speelgoed dient zich volgens De Valck al in de babytijd aan, een periode waarin kinderen nauwelijks speelgoed nodig hebben. Met een rekensommetje, gebaseerd op het concentratievermogen van jonge kinderen, laat ze zien hoeveel speelgoed jonge kinderen nodig hebben. De formule die tot 24 maanden geldt: een derde van zijn leeftijd in speelgoed binnen zijn bereik is genoeg. “Een baby van zes maanden heeft dus voldoende aan twee speeltjes. Een dreumes van twaalf maanden aan vier. In werkelijkheid hebben ze dan al véél meer. Dat hoef je niet weg te gooien. Zet het buiten zijn zicht. Na een week ruil je het met iets waarvoor hij geen aandacht meer heeft.”



Dus zo stom is mijn 'systeem' niet



Overigens heb ik van die hele hoop misschien 20% gekocht, de rest komt hier via familie / vrienden / buren binnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft veel speelgoed maar daar kan ze niet bij. Ze heeft momenteel op haar speelkleed liggen een bal, een ton met blokken, mijn vergiet, een klein groen bakje en een knuffel. Ze is uren zoet met haar blokken in het vergiet. Ze maakt van het vergiet een trommel, een opbergdoos etc. In de tv kast staan haar boekjes die ze altijd kan pakken.



Kinderen van deze leeftijd willen meedraaien in het gezin. Ze zien jou alles doen en willen dat ook. Mijn dochter heeft dus ook helemaal niets met plastic rommel (want dat vind ik het persoonlijk). Maar vind het heerlijk om, als ik in de keuken ben, haar kastdeur te openen (of die met lege flessen) om alles eruit t3 halen om er weer in te stoppen. In 1 keukenkast staan haar bordjes, bekertjes enz in een bak.



Als ze het spelen zelfstandig zat is komt ze kroelen en aandacht vragen, dat krijgt ze dan en meestal wil ze erna achter haar poppenwagen lopen.



Ik zou dus ten eerste die bak weg halen en een paar speelgoedjes neerleggen waarbij de fantasie zijn rol kan spelen. Een geluidsdingetje heeft al een doel, een leef dvd hoesje kan dienen als bakje, portemonnee, hoed, voor je uit schuif schoen..... wat ze er maar van maken. En zo zijn ze snel zoet. Met veel speelgoed dat maar 1 doel heeft prikkel je ze niet om zelf te fantaseren en spellen te verzinnen. Wat je kind nu doet is alsnog alle troepjes eruit halen en alleen het leukste speelgoed gebruiken..namelijk een lege curver bak en iets wat de ouders vaak gebruiken;afstandsbediening.
De lekkerste melk komt van Mampina
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:18:

[...]





Dat is toch leuk, dan weet ik dat toch. Dus dan kan ik het beter bij 1 grote bak houden met alles erin?



Ik ontwikkel me ook als moeder, jawel hoor.

Oké, ik neem het toch serieuzer dan ik dacht op deze maandagchtend. Komt ie:



Je zegt zelf al dat het jou leuk lijkt dat hij iedere dag iets nieuws ontdekt. En dat is precies wat het is, het lijkt jou leuk. De basis van opvoeden is (vind ik) het aansluiten bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van je kind. Dat betekent op deze leeftijd dat jij niet bedenkt wat hij leuk vindt maar goed kijkt naar wat hij doet.

Het is niet nodig dat hij speelt zoals het bedoeld is of dat het leuk is.Hij bedenkt zelf wel wat hij er mee wil, en maakt daarbij ook nog eens allerlei nuttige emoties en ervaringen mee zoals plezier, frustratie, ergens niet bij kunnen, onverwachte geluiden etc.

Je kind zal zelf manieren vinden om jou duidelijk te maken dat het tijd wordt voor iets nieuws.

Dan is het wel weer aan jou om met iets goeds te komen
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mampina, wat een leuke post, dank je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 02 mei 2016 @ 09:03:

Ik denk dat zoon volkomen normaal speelt voor zijn leeftijd en ik zal maar niet zeggen wat ik verder van je vraag vind. Hier sluit ik me bij aan. Nee toch niet, écht? Een topic openen hoe speelgoed aan te bieden???? Pleur het in een paar bakken en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:lolapaloeza schreef op 02 mei 2016 @ 09:38:

[...]





Je zegt zelf al dat het jou leuk lijkt dat hij iedere dag iets nieuws ontdekt. En dat is precies wat het is, het lijkt jou leuk. De basis van opvoeden is (vind ik) het aansluiten bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van je kind. -D



Daar heb ik dan blijkbaar niet zoveel kaas van gegeten, na het kind floepte de placenta eruit in plaats van de handleiding.



Fijn toch om hier bij te leren.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is wel jonger, maar ik heb alles in de kast staan en haal daar dan wat (2 tot 4) speeltje uit. Als hij ergens niet mee speelt wissel ik het om voor iets anders uit de kast.



Probeer eens uit hoe hij reageert als je gewoon een paar dingen op het kleed legt ipv een bak geeft.
Je kan ook eerst samen spelen met het speelgoed en dan kijken of hij er zelf mee verder gaat. En rond 1 jaar waren ze bij mij wel klaar met het echte babyspeelgoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 02 mei 2016 @ 09:47:

[...]





Daar heb ik dan blijkbaar niet zoveel kaas van gegeten, na het kind floepte de placenta eruit in plaats van de handleiding.



Fijn toch om hier bij te leren.Ik neem aan dat je daarom een vraag stelde. Maar vat het op zoals je wil.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 02 mei 2016 @ 09:54:

[...]



Ik neem aan dat je daarom een vraag stelde. Maar vat het op zoals je wil.Zoals ik het zeg: ik vind het fijn om hierover bij te leren. Dit is iig nog niet ter sprake gekomen op het CB.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 mei 2016 @ 09:45:

[...]





Hier sluit ik me bij aan. Nee toch niet, écht? Een topic openen hoe speelgoed aan te bieden???? Pleur het in een paar bakken en klaar.Hahahahaha
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 02 mei 2016 @ 10:14:

[...]





Hahahahaha







Inderdaad ga ik al het speelgoed in een paar bakken pleuren en die afwisselen!
Ik vond het niet zo:n rare vraag hoor. Binnen de kinderopvang allerlei theorieën over dus waarom dat thuis niet toepassen?
Thanks



Emmi Pikler, voor degenen die interesse hebben.
Up!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven