Tips voor beginnende vegetariers gevraagd

05-05-2016 10:18 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gisteren, na een post in een ander topic, realiseerde ik me dat ik toch al wat jaren met een schuldgevoel rondloop over het feit dat ik vlees eet. Ik wil er nu ook echt mee stoppen. In het verleden heb ik wel eens een poging gewaagd, maar het mislukte elke keer. Ik merk ook dat mijn normale eetpatroon toch veel eiwitrijker is dan bij de meeste mensen. Nu wil ik het liefst niet aan vleesvervangers beginnen (te bewerkt of zo?). Maar wie weet er wel goede vegetarische recepten/websites,boeken die eiwitrijk(er) zijn.



En waar moet ik nog meer op letten? Extra vitamines sliken of zo? Alle info is welkom.



Ik ga wel niet reageren vandaag. Didi gaat een dagtripje doen.

Maar hopelijk hebben jullie wel wat tips.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 19:24:

[...]





Ik weet niet of je wel eens op een melkveehouderij bent geweest, maar dingen als uierontsteking en klauwproblemen zijn heel normaal om te zien. Weet niet of dat onder jouw definitie van gelukkige koe hoort, maar in mijn wereld is dat niet een gelukkige koe (ik eet ook wel af en toe zuivel, daar niet van, maar ben me er wel van bewust wat de kosten daarvan zijn voor het dier).Probleem met biologische zuivel is dat zulke problemen daar ook voorkomen, maar de boer en de veearts een stuk minder middelen tot hun beschikking hebben om de koe snel pijnvrij te krijgen...
Ik vind het ook lastig om lekker vegetarisch te eten zonder er (heel veel!) kaas en andere zuivel aan toe te voegen. Ik eet voornamelijk minder vlees vanwege het milieu, en houd mezelf dan vooral voor dat het produceren van kaas ongetwijfeld minder milieubelastend is dan vlees...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Allereerst: super dat je vegetarisch wil gaan eten! ik sport ook veel en begrijp daarom je behoefte aan eiwitten. Zelf eet ik wel vis, maar hooguit drie keer per maand, dus meestal eet ik gewoon eiwitrijk vegetarisch.



Je kunt erop letten om eiwitten op brood te eten: hummus, zelfgemaakte peulvruchtenspreads, een eitje, of (magere) kaas als huttenkase. Ontbijten met yoghurt of kwark, of havermout met (soja)melk, dan heb je daar ook al eiwitten binnen. Daarnaast eet ik heel vaak peulvruchten, tofu en tempeh, en persoonlijk heb ik niets tegen vleesvervangers, vooral van de vegetarische slager zijn ze lekker. En ik neem na het sporten vaak een eiwitshake. Die heb je ook van hele pure whey (=zuivel) of soja-eiwitten, maar dan moet je het zelf nog smaak geven. Met een smaakje is wel lekkerder, vind ik (in de blender met wat ijsblokjes en misschien bevroren fruit of cacao) maar tamelijk kunstmatig. Dus het is jouw keuze.



Wat slim is om te doen is om je eten een tijdje bij te houden in een app als Myfitnesspal, dan zie je meteen of je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Zelf slik ik overigens soms b-vitamines en ijzer bij. B-vitamines omdat mijn haar dun werd, ijzer omdat ik een keer geen bloed meer mocht geven vanwege een te laag ijzergehalte. Beide problemen zijn opgelost door een paar keer per week een vitaminepilletje te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 19:24:

[...]





Ik weet niet of je wel eens op een melkveehouderij bent geweest, maar dingen als uierontsteking en klauwproblemen zijn heel normaal om te zien. Weet niet of dat onder jouw definitie van gelukkige koe hoort, maar in mijn wereld is dat niet een gelukkige koe (ik eet ook wel af en toe zuivel, daar niet van, maar ben me er wel van bewust wat de kosten daarvan zijn voor het dier).Uierontsteking daar hebben alle koeien wel eens last van. Dat geldt ook voor geiten, schapen en andere dieren. Mensen hebben het ook regelmatig. Het is vervelend maar je gaat er niet dood aan. Hoefproblemen komen ook veel voor. Ziek zijn hoort bij het leven. Als je je zorgen maakt om dierenwelzijn dan kan je beter kiezen voor biologische zuivel.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 19:21:

[...]





Niet bijgevoederd en ook niet gefokt (natuurlijke voortplanting). Ze worden niet geslacht in het vroege voorjaar, pas in de zomer. Zwangere dieren worden ook niet geslacht (ook niet geschoten in het wild trouwens).Dat kan je alleen weten als je zelf schiet. Anders zou ik dit soort informatie maar met een flinke korrel zout nemen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik had gisteravond een reactie getypt, maar het verzenden van de reactie lukte niet.



Allemaal bedankt voor de websites, boekentips en de recepten. Ik ga alvast een noodmenu voor het begin samenstellen voor de eerste weken, oa met het receipt van kastanjez. Het zijn namelijk de momenten dat ik het even niet weet, dat ik in oude gewoontes verval.



Nomad, hoe kom jij aan dat vlees eigenlijk. Ik heb wel besloten dat ik helemaal stop met het eten van vlees, ik heb al een tijd lang moeite om dit voor mezelf goed te praten.



Kaas eet ik nauwelijks, wel boter, melk, kwark. Ook eieren. Nu ik die discussie over stremsel lees, ga ik dit ook eens heroverwegen.



Een aantal mensen vroegen waarom ik zo eiwitrijk eet. Het is niet iets wat ik bewust doe, dat is de manier waarop ik van nature mijn maaltijden samenstel. Het viel me ook pas op toen ik op kamers ging en later ging samenwonen dat ik gewoon een stukje vetter en eiwitrijker eet. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook het beste bij voel, veel energie en ik voel me sterk. Op dagen dagen dat ik veel koolhydraten eet heb ik veel last van schommelingen, vaak honger en best wel weinig energie ook. Dus ik wil proberen een vegetarische equivalent van mijn huidig eetpatroon te vinden.



Missviss een vriendin had me ook over wheypoeder verteld. Klonk goed, alleen schijnt daar ook stremsel voor gebruikt te worden. En ik ga even nadenken of ik dat wel nog wil.



Bedankt vior je verhaal over tekorten, ijzergehalte is bij mij ook met grote regelmaalt een probleem. Dat moet ik gewoon even goed in de gaten houden.



Bedankt iedereen, hiermee kan ik zeker wel de eerste week door genoeg recepten vinden, en dan vanavond even een boek bestellen. Dan is het gewoon een kwestie van nieuwe gewoontes erin slijten.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 21:56:

[...]



Uierontsteking daar hebben alle koeien wel eens last van. Dat geldt ook voor geiten, schapen en andere dieren. Mensen hebben het ook regelmatig. Het is vervelend maar je gaat er niet dood aan. Hoefproblemen komen ook veel voor. Ziek zijn hoort bij het leven. Als je je zorgen maakt om dierenwelzijn dan kan je beter kiezen voor biologische zuivel.



Nou dit is zeker gerelateerd aan de manier waarop dieren worden behandeld. Althans de mate waarin het voorkomt. En zodra er sprake is van 'industrie' zullen dit sport problemen idd normaal zijn.



Een van mijn ouders komt uit een armer buitenland, daar houdt men dieren voor eigen gebruik, bijv 2 koeien. Die hebben echt niet dit soort problemen, die worden nog met de hand gemolken, grazen buiten..alles gaat heel rustig. Een uierontsteking of een hoefontsteking wordt echt als een ramp beschouwd.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 05 mei 2016 @ 20:09:

Ik vind het ook lastig om lekker vegetarisch te eten zonder er (heel veel!) kaas en andere zuivel aan toe te voegen. .Ja het is moeilijk om datzelfde verzadigde gevoel te vinden in planten:-) of the moet heel veel noten eten idd.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook beginnend vegetariër en wat ik doe is een lijstje bijhouden in mijn telefoon met dingen die ik 's avonds heb gegeten, om zo een beetje een repertoire op te bouwen. Als ik dan niet weet wat ik zal eten scroll ik even m'n lijstje door en heb ik weer inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee! Ik werk nu met een schroftje, maar is een beetje lastig moet ik zeggen want ik ben het altijd kwijt.



Lukt het goed bij jou? Ik heb steeds het gevoel dat ik nog niet genoeg heb gegeten terwijl mijn maag bomvol zit, echt raar. En ik mis echt de bite. Maar gelukkig lukt het wel, het zal wel allemaal wennen gaandeweg.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ja hier gaat het eigenlijk prima. Ik eet ook wel 1 à 2 keer per week vleesvervanger, vooral ook voor die bite. Het enige echt moeilijke moment was vorige week op de markt toen het zo lekker naar lekkerbekkies rook haha.



Waar ik bang voor was, waren de reacties uit mijn omgeving. Maar eigenlijk reageert iedereen super positief en leuk. Nou is ongeveer een kwart van mijn vrienden ook vegetariër dus ik ben zeker geen uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
ooh de geurtest heb ik nog niet gehad! Moet aan tom & jerrry denken als ze slapend achter zo een geurwolkje aan vliegen. Mss moet ik ook maar ad vleesvervangers, worteltjes zijn ook niet alles:-)
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ja wat ik veel hoor is dat vleesvervangers zeker voor beginners wel handig zijn en dat meer ervaren vegetariërs ze minder gebruiken. Ik vind het ook leuk om die vleesvervangers allemaal te proberen haha. En ik houd ook gewoon van de smaak van vlees dus als ik nepvlees kan krijgen van de Vegetarische slager, helemaal prima
quote:DidiRidi schreef op 06 mei 2016 @ 08:30:

[...]



Ja het is moeilijk om datzelfde verzadigde gevoel te vinden in planten:-) of the moet heel veel noten eten idd.



Van mijn recept met walnoten heeft mijn vader eens heeeeel lang volgehouden dat er toch echt gehakt in zat



Ik ben geloof ik van nature niet zo'n vleeseter, misschien dat dat het makkelijker maakt? Als ik 'bite' mis, los ik het op met noten, of meer afwisseling in ingredienten.
quote:DidiRidi schreef op 06 mei 2016 @ 08:14:

Nomad, hoe kom jij aan dat vlees eigenlijk. Ik heb wel besloten dat ik helemaal stop met het eten van vlees, ik heb al een tijd lang moeite om dit voor mezelf goed te praten. Ik koop het online. Ben trouwens ook tijden vegetarier geweest en een tijdje veganist, maar probeer nu zoveel mogelijk lokaal, duurzaam, diervriendelijk én gezond te eten. Het lastige met vegetarisme is de kaas en andere zuivelproducten. Die vind ik qua dierenwelzijn niet zo verantwoord. Probleem met een veganistisch dieet vind ik dat je al snel afhankelijk wordt van geimporteerde producten (in NL tenminste). Er worden maar weinig soorten bonen in NL verbouwd. Met noten geldt hetzelfde. Ik vond de markt voor die producten niet transparant. Het was mij niet duidelijk wat de gevolgen voor lokale ecologie, mensen, economie was van al die geimporteerde producten. Daarnaast is het zo dat er ook dieren doodgaan door het eten van groenten/planten. Deels doordat er hele gebieden veranderd zijn van natuur in landbouwgrond (verlies van hele ecosystemen) en deels doordat er machines en gif worden gebruikt (óók in de biologische landbouw) waardoor dieren bijvoorbeeld doodgereden worden omdat ze in een veld wonen/broeden of omdat dieren gif binnenkrijgen, zoals muizen, ratten, slakken, kikkers enzovoorts. Daarom eet ik nu grotendeels dingen waarvan ik precies weet waar ze vandaan komen, dus producten direct van de producent (eieren, groente direct van de boer of groente uit eigen tuin, vlees en vet direct van de natuurbeheerder, fruit direct van de teler, walnoten van NL boomgaarden).
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch eten is niet zo lastig. Je kunt "simpel" beginnen door bijvoorbeeld nasi of pasta zonder vlees te maken. Je zult zien dat je dat eigenlijk helemaal niet merkt of proeft (de beste pasta in Italie is vaak ook niet meer dan pasta+tomatensaus, of pasta+pesto/parmezaanse kaas).



De typische vleesvervangers zoals vegaburgers zijn m.i. alleen maar bedoeld omdat veel mensen het bord er kaal vinden uitzien zonder de heilige drieeenheid... Inhoudelijk hoeft het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ikzelf nog wel eens doe voor inspiratie is menukaarten van restaurants doorkijken en dan een (goedkopere) versie maken.

https://www.google.nl/search?q=vegatari ... enukaarten



Deze is lekker! http://www.desmoezer.nl/menukaart/vegetarische-kaart/]http://www.desmoezer.nl/menukaart/vegetarische-kaart/
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Alle reacties Link kopieren
De dikke vegetarier is heel goed en erg uitgebreid. Alles staat erin. Vaak ook veganistische varianten.

Denk trouwens ook eens aan peulvruchten. Heel veel soorten en je kan er heel veel mee. Zeer goedkoop en eiwitrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 10 mei 2016 @ 12:51:

[...]





Ik koop het online. Ben trouwens ook tijden vegetarier geweest en een tijdje veganist, maar probeer nu zoveel mogelijk lokaal, duurzaam, diervriendelijk én gezond te eten. Het lastige met vegetarisme is de kaas en andere zuivelproducten. Die vind ik qua dierenwelzijn niet zo verantwoord. Probleem met een veganistisch dieet vind ik dat je al snel afhankelijk wordt van geimporteerde producten (in NL tenminste). Er worden maar weinig soorten bonen in NL verbouwd. Met noten geldt hetzelfde. Ik vond de markt voor die producten niet transparant. Het was mij niet duidelijk wat de gevolgen voor lokale ecologie, mensen, economie was van al die geimporteerde producten. Daarnaast is het zo dat er ook dieren doodgaan door het eten van groenten/planten. Deels doordat er hele gebieden veranderd zijn van natuur in landbouwgrond (verlies van hele ecosystemen) en deels doordat er machines en gif worden gebruikt (óók in de biologische landbouw) waardoor dieren bijvoorbeeld doodgereden worden omdat ze in een veld wonen/broeden of omdat dieren gif binnenkrijgen, zoals muizen, ratten, slakken, kikkers enzovoorts. Daarom eet ik nu grotendeels dingen waarvan ik precies weet waar ze vandaan komen, dus producten direct van de producent (eieren, groente direct van de boer of groente uit eigen tuin, vlees en vet direct van de natuurbeheerder, fruit direct van de teler, walnoten van NL boomgaarden).

Wat goed!

Als er nou eens wat meer mensen opletten wat ze eten wbt herkomst zou het er al heel anders uit zien.
quote:viva1966 schreef op 10 mei 2016 @ 13:22:

Vegetarisch eten is niet zo lastig. Je kunt "simpel" beginnen door bijvoorbeeld nasi of pasta zonder vlees te maken. Je zult zien dat je dat eigenlijk helemaal niet merkt of proeft (de beste pasta in Italie is vaak ook niet meer dan pasta+tomatensaus, of pasta+pesto/parmezaanse kaas).

En dit vind ik dan weer niet zo'n goed advies. Juist voor verstokte vleeseters is het mijns inziens effectiever en makkelijker om gewoon een goed vegetarisch recept te maken waar helemaal geen vlees in 'hoort' dan het vlees weg te laten. Dan loop je juist het risico dat je vlees gaat missen en snel weer afhaakt. Dat zou zonde zijn!
quote:Kastanjez schreef op 11 mei 2016 @ 13:08:

[...]





En dit vind ik dan weer niet zo'n goed advies. Juist voor verstokte vleeseters is het mijns inziens effectiever en makkelijker om gewoon een goed vegetarisch recept te maken waar helemaal geen vlees in 'hoort' dan het vlees weg te laten. Dan loop je juist het risico dat je vlees gaat missen en snel weer afhaakt. Dat zou zonde zijn!Mee eens. En bovendien mis je dan ook voedingsstoffen/calorieën (er van uitgaande dat je een gebalanceerd niet-vegetarisch dieet at). In geval van pasta zou ik iets als quorn toevoegen of paddenstoelen. In geval van rijst kun je tofoe achtige dingen gebruiken. Of probeer eens iets heel anders door te kijken in plantaardige kookboeken (vegetarisch of veganistisch).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven