Kinderen
alle pijlers
VVE programma peuterspeelzaal.
zondag 29 mei 2016 17:49
Het zijn beide prima methodes, zou de keuze niet (alleen) daarvan af laten hangen, maar eventueel op beide petputerspeelzalen kijken. Dan kan je voelen hoe de sfeer is en vragen stellen die je belangrijk vindt. Of kijken naar praktische voordelen (zoals afstand), als beide peuterspeelzalen goed zijn.
zondag 29 mei 2016 18:45
zondag 29 mei 2016 18:46
Vve maakt niks uit, kies de peuterspeelzaal met de leidsters die het meest kindgericht zijn, dat wil zeggen: meespelen op de grond, zich inleven in de beweegredenen van kinderen en als je dat niet goed kunt zien: de leidsters die het warmst over kinderen praten. De leidster maakt het verschil, niet de methode.
zondag 29 mei 2016 18:47
quote:Pantax schreef op 29 mei 2016 @ 18:46:
Vve maakt niks uit, kies de peuterspeelzaal met de leidsters die het meest kindgericht zijn, dat wil zeggen: meespelen op de grond, zich inleven in de beweegredenen van kinderen en als je dat niet goed kunt zien: de leidsters die het warmst over kinderen praten. De leidster maakt het verschil, niet de methode.Mee eens, maar de leidsters zijn op allebei de plaatsen even leuk en de verhalen over de locaties zijn allemaal positief. Het enige verschil is de vvemethode.
Vve maakt niks uit, kies de peuterspeelzaal met de leidsters die het meest kindgericht zijn, dat wil zeggen: meespelen op de grond, zich inleven in de beweegredenen van kinderen en als je dat niet goed kunt zien: de leidsters die het warmst over kinderen praten. De leidster maakt het verschil, niet de methode.Mee eens, maar de leidsters zijn op allebei de plaatsen even leuk en de verhalen over de locaties zijn allemaal positief. Het enige verschil is de vvemethode.
zondag 29 mei 2016 18:54
Eens met Pantax. Mijn jongste gaat ook naar een psz met vve. Welke methode ze gebruiken weet ik niet
Wij hebben voor deze pzs gekozen omdat deze bij het kdv hoort waar ze toch al naar toe gaat. De ochtend wordt dan deels vervangen door de peuterspeelzaal-groep. Ideaal. De leidster zijn het belangrijkste samen met het pedagogisch klimaat (plan en uitvoering).
Wat ik zelf prettig vind is dat de leidsters niet star de planning volgen, maar soms de groep lekker laten gaan. Dan spelen ze zo fijn in de speeltuin dat ze wat langer blijven en een ander onderdeel overslaan.
Ze doen niet aan toetsen, maar hebben wel een volgsysteem obv observatie.
Ik zou kijken wat voor jou het prettigst voelt qua leidsters en daar je keuze vanaf laten hangen.
Wij hebben voor deze pzs gekozen omdat deze bij het kdv hoort waar ze toch al naar toe gaat. De ochtend wordt dan deels vervangen door de peuterspeelzaal-groep. Ideaal. De leidster zijn het belangrijkste samen met het pedagogisch klimaat (plan en uitvoering).
Wat ik zelf prettig vind is dat de leidsters niet star de planning volgen, maar soms de groep lekker laten gaan. Dan spelen ze zo fijn in de speeltuin dat ze wat langer blijven en een ander onderdeel overslaan.
Ze doen niet aan toetsen, maar hebben wel een volgsysteem obv observatie.
Ik zou kijken wat voor jou het prettigst voelt qua leidsters en daar je keuze vanaf laten hangen.
zondag 29 mei 2016 19:41
zondag 29 mei 2016 20:00
Bij mijn zoontje op het KDV doen ze ook aan PUK, maar van wat ik ervan merk stelt het sowieso allemaal weinig voor? Ze doen dan een tijdje een thema, zoals "eet smakelijk" en dan knutselen ze een keer wat in dat thema, doen er een keer een spelletje mee of zingen/lezen erover.
Je kunt ook spelletjes meenemen of de liedteksten als je wil en je krijgt dan een paar boekentips over het thema in de nieuwsbrief. Ik vind dat persoonlijk helemaal geen probleem dat ze dat thema zo volgen. Wat is het probleem daar dan mee?
Je kunt ook spelletjes meenemen of de liedteksten als je wil en je krijgt dan een paar boekentips over het thema in de nieuwsbrief. Ik vind dat persoonlijk helemaal geen probleem dat ze dat thema zo volgen. Wat is het probleem daar dan mee?
zondag 29 mei 2016 20:13
De methodes zijn vooral op woordenschatontwikkeling gericht. Als je dat belangrijk vind, moet je dat echter niet van een school- of vve-methode laten afhangen, maar vooral thuis veel voorlezen en liedjes zingen en je kind veel aanbod bieden om te leren. Mijn kinderen hebben denk ik meer van Dora, Diego en de Donald Duck geleerd dan op school.
zondag 29 mei 2016 20:17
Toen wij een kdv zochten begonnen ze bij de eerste over de VVE dit, en de VVE dat... En vriend en ik dachten : wtf ons kind is 1!
Bij de tweede zeiden de leidsters: We gaan vanmiddag herfstbladeren zoeken en dit is het paddestoelenboek en (op mijn grappoge knuffels opmerking) oh ja dat zijn uk en puk en vriend en ik dachten: oh gelukkig, hier doen ze niet aan dat soort VVE gedoe en hadden onze keuze gemaakt
Bij de tweede zeiden de leidsters: We gaan vanmiddag herfstbladeren zoeken en dit is het paddestoelenboek en (op mijn grappoge knuffels opmerking) oh ja dat zijn uk en puk en vriend en ik dachten: oh gelukkig, hier doen ze niet aan dat soort VVE gedoe en hadden onze keuze gemaakt
zondag 29 mei 2016 20:21
quote:Sorende schreef op 29 mei 2016 @ 20:04:
[...]
Verlicht mij! Wat is het probleem?Vve programma's doen niets, dat wil zeggen dat ze geen effect hebben op de taal- en rekenontwikkeling van kinderen, en ook niet op de sociale ontwikkeling van kinderen. Ze doen in dat opzicht niets. Niet negatief, niet positief. De oorzaak kan liggen in de programma's zelf, maar ligt, denk ik, in een combinatie van de programma's en de kwaliteiten van de leidsters. Als die niet begrijpen wat ze doen in het uitvoeren van het programma is het niets anders dan het afdraaien van een lijstje. En dàt heeft wel gevolgen, voor de visie van het kind op geïnstitutionaliseerd samen zijn. Op getoetst worden. Beoordeeld worden. Hoe later een kind nietszeggend beoordeeld wordt, hoe beter. Vind ik.
[...]
Verlicht mij! Wat is het probleem?Vve programma's doen niets, dat wil zeggen dat ze geen effect hebben op de taal- en rekenontwikkeling van kinderen, en ook niet op de sociale ontwikkeling van kinderen. Ze doen in dat opzicht niets. Niet negatief, niet positief. De oorzaak kan liggen in de programma's zelf, maar ligt, denk ik, in een combinatie van de programma's en de kwaliteiten van de leidsters. Als die niet begrijpen wat ze doen in het uitvoeren van het programma is het niets anders dan het afdraaien van een lijstje. En dàt heeft wel gevolgen, voor de visie van het kind op geïnstitutionaliseerd samen zijn. Op getoetst worden. Beoordeeld worden. Hoe later een kind nietszeggend beoordeeld wordt, hoe beter. Vind ik.
zondag 29 mei 2016 20:55
@Pantax, bedankt voor je antwoord. Ik had het meer geïnterpreteerd alsof er een probleem was met een thema zoals "eet smakelijk" een paar weken achter elkaar wel eens wat mee doen en ik vroeg me af waarom dat niet goed zou zijn.
Maar ik herken dan ook meer in wat elein schrijft, hoe het ging en wat ons een fijn gevoel gaf. De methode was (en is) maar bijzaak. Had wel zelf een beetje het e.e.a. erover gezocht en ik vond het dus allemaal wel prima. Verder weet ik inderdaad niet hoe zo'n VVE-methode zich verder uit zal werken als het heel overheersend is.
Maar ik herken dan ook meer in wat elein schrijft, hoe het ging en wat ons een fijn gevoel gaf. De methode was (en is) maar bijzaak. Had wel zelf een beetje het e.e.a. erover gezocht en ik vond het dus allemaal wel prima. Verder weet ik inderdaad niet hoe zo'n VVE-methode zich verder uit zal werken als het heel overheersend is.
zondag 29 mei 2016 21:03
quote:djubbles schreef op 29 mei 2016 @ 18:32:
Ik ben kleuterjuf en mijn ervaring is dat puk beter aansluit op de methodes die scholen vaak hebben voor de kleuters.
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf welke methode de school gebruikt.
Zelf heb ik met Piramide gewerkt, als kleuterjuf, en ik zag wel duidelijk verschil in kinderen die op de psz daar ook mee gewerkt hadden of wie niet.
VVE is voornamelijk zinvol voor kinderen die een taalachterstand hebben. Zij kunnen er echt veel van leren, mits op de juiste manier aangeboden.
Piramide is wel heel talig. Puk ken ik niet.
Ik ben kleuterjuf en mijn ervaring is dat puk beter aansluit op de methodes die scholen vaak hebben voor de kleuters.
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf welke methode de school gebruikt.
Zelf heb ik met Piramide gewerkt, als kleuterjuf, en ik zag wel duidelijk verschil in kinderen die op de psz daar ook mee gewerkt hadden of wie niet.
VVE is voornamelijk zinvol voor kinderen die een taalachterstand hebben. Zij kunnen er echt veel van leren, mits op de juiste manier aangeboden.
Piramide is wel heel talig. Puk ken ik niet.
maandag 30 mei 2016 09:41
Ik lees een aantal generaliserende uitspraken, jammer. Het nut van vve voorverschillende groepen kinderen zal vast genuanceerder liggen neem ik aan?
Hier dus iid Puk en thema's. Wel elke week iets thema-gerelateerds. Ze hebben ook een themahoek, dit keer een kledingwinkel, waar kinderen ook lekker kunnen spelen. Leidsters plannen echter gewoon ook leuke dingen in buiten het thema, die de kinderen bezighouden. Zo zijn ze rond pasen kuikentjes gaan kijken bij een kindje thuis, hebben ze kikkervisjes laten groeien tot dikkipjes en vorige week naar de sloot gebracht, en gaan ze af en toe opbezoek bij het lokale verzorgingstehuis, waar ze samen met de ouderen een activiteit doen.
Hier dus iid Puk en thema's. Wel elke week iets thema-gerelateerds. Ze hebben ook een themahoek, dit keer een kledingwinkel, waar kinderen ook lekker kunnen spelen. Leidsters plannen echter gewoon ook leuke dingen in buiten het thema, die de kinderen bezighouden. Zo zijn ze rond pasen kuikentjes gaan kijken bij een kindje thuis, hebben ze kikkervisjes laten groeien tot dikkipjes en vorige week naar de sloot gebracht, en gaan ze af en toe opbezoek bij het lokale verzorgingstehuis, waar ze samen met de ouderen een activiteit doen.