Politiek in je vriendenkring

18-02-2017 10:48 169 berichten
Gister weer een discussie met een goede vriend wiens politieke standpunten ik absoluut niet deel. Ik vind dat toch best ingewikkeld, dat je uitgangspunten zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan.



Vroeg me ineens af: hebben jullie veel vrienden met een andere politieke mening? En dan bedoel ik niet een PvdA'er en een Groenlinkser, maar een SP'er en een VVD'er, bijvoorbeeld.

Of ken je vooral mensen met wie je elkaars mening kunt bevestigen? Of heb je het gewoon niet over politiek?



Zou je mensen van elke politieke gezindte onder je vrienden kunnen hebben? Of houdt het op bij - laten we zeggen - de PVV of de SGP?
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen gelijkgestemde vrienden.

BETER!!!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Praat ook wel zo makkelijk
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Als iemand uit mijn vriendenkring PVV zou stemmen dan zou ik daar wel moeite mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb contact met iemand van Vluchtelingenwerk, die helpt ook in de AZC's

Onze opvattingen botsen ontzettend maar we respecteren elkaars mening al worden we het nooit eens.

Ze noemt me altijd knuffel-nazi etc.



Grappig is wel dat de verhalen over informatie bubbels wel kloppen, ze is in de 40 en had nog nooit iemand gesproken die PVV of zelfs VVD stemt.



In mijn familie en vriendenkring wat PVV een paar D66 en wat Groen Links en dat gaat niet altijd goed, een familielid heeft aangegeven niet meer over politiek te willen praten omdat ze niet kan begrijpen dat er mensen zijn die TEGEN open grenzen zijn of sites als GeenStijl lezen waaronder haar eigen man.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Eindeloos schreef op 18 februari 2017 @ 11:50:

Praat ook wel zo makkelijk Ja dat is wel fijn
Hier in mijn vrienden groep wel verschillen qua politieke voorkeur maar niet te extreem
quote:Eindeloos schreef op 18 februari 2017 @ 11:50:

Praat ook wel zo makkelijk Maar dan hoor je dus nooit iets nieuws. En hoef je ook niet na te denken of je eigen idee wel klopt.
Ik* heb vrienden die werken bij bijv, vluchtelingenwerk en (dus) vrij links zijn, maar ook (extreme) liberalen en nationalisten ken ik. En op het werk zijn er ook genoeg groene hipsters aanwezig die op de lokale Jesse Klaver zouden stemmen. Een vriend van me werkt zelfs voor een zeer rechtse partij, een vriendin is dan weer lokaal bestuurslid van de christendemocraten. Vriend werkt ook voor een lokale partij van centrumrechtse strekking. Weer een andere vriend voert momenteel hartstochtelijk campagne voor de VVD. Met allemaal praat ik regelmatig over politiek. Heb er geen moeite mee, vind de discussies juist leuk, hoewel we zeer vaak uitkomen op een agree to disagree



* Nederlander in het buitenland
quote:Zinerva schreef op 18 februari 2017 @ 11:50:

Als iemand uit mijn vriendenkring PVV zou stemmen dan zou ik daar wel moeite mee hebben.Ik niet. Ik zou eerder willen weten waarom iemand daarop stemt en hoe hij/zij tegen bepaalde onderwerpen aankijkt. En ik heb ook geen illusie mensen te kunnen overtuigen op iets anders te stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 18 februari 2017 @ 11:52:

[...]



Maar dan hoor je dus nooit iets nieuws. En hoef je ook niet na te denken of je eigen idee wel klopt.Mijn nieuws haal ik uit de media.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zitten de meeste van mijn vrienden en kennissen in dezelfde bandbreedte. Toch van tijd tot tijd (leuke/nuttige) discussies. De uitschieters bevinden zich in mijn (schoon)familie. Broertje is een VVD-er in hart en nieren, schoonbroer en aanhang PVV. Kan alleen mijn schoonbroer niet goed om mij heen verdragen maar dat heeft niet zoveel te maken met zijn politieke voorkeur maar wel met zijn (gebrek aan) karakter. Met die laatste is ook geen discussie te voeren omdat hij nog niet het verschil kent tussen progressief en conservatief.



Het lijkt mij niet onmogelijk/onoverkomelijk in ieder geval om bevriend te zijn met iemand die nogal verschilt met mijn politieke voorkeur.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 11:54:

[...]





Ik niet. Ik zou eerder willen weten waarom iemand daarop stemt en hoe hij/zij tegen bepaalde onderwerpen aankijkt. En ik heb ook geen illusie mensen te kunnen overtuigen op iets anders te stemmen.Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij stemt maar als ik met iemand van mijn werk praat die op PVV stemt dan gaan mijn nekharen overeind staan (ik heb namelijk een collega die PVV stemt en zijn mening vind ik verschrikkelijk. Nu heb ik afgesproken dat wij niet meer over politiek praten, geeft een hoop rust)
Ik heb alleen vrienden die net als ik links zijn. Wel zo fijn. Rechtse mensen hoef ik niet in mijn vriendenkring. Eerder wel mee omgegaan maar ik vind het schijt-irritant. Mijn ervaring is het dat zij racistische grappen maakte en als ik daar dan wat van zei was ik de irritante of als ik een grap maakte in nadeel van rechts was dat echt belachelijk. Dus nee, geen rechts meer in mijn vriendenkring.
quote:Eindeloos schreef op 18 februari 2017 @ 11:55:

[...]





Mijn nieuws haal ik uit de media.Gemiste kans.
quote:hollebollegijs schreef op 18 februari 2017 @ 11:50:

Ik heb contact met iemand van Vluchtelingenwerk, die helpt ook in de AZC's

Onze opvattingen botsen ontzettend maar we respecteren elkaars mening al worden we het nooit eens.

Ze noemt me altijd knuffel-nazi etc.



Grappig is wel dat de verhalen over informatie bubbels wel kloppen, ze is in de 40 en had nog nooit iemand gesproken die PVV of zelfs VVD stemt.



In mijn familie en vriendenkring wat PVV een paar D66 en wat Groen Links en dat gaat niet altijd goed, een familielid heeft aangegeven niet meer over politiek te willen praten omdat ze niet kan begrijpen dat er mensen zijn die TEGEN open grenzen zijn of sites als GeenStijl lezen waaronder haar eigen man.Toen ik (links-liberaal) iets met (rechts-conservatieve) vriend kreeg waren er ook enkele linkse 'vrienden' die niets meer met me te maken wilden hebben omdat vriend rechts was/is. Was echt geen leuke periode, als mensen waarvan je denkt je vrienden te zijn je als een baksteen laten vallen omdat de gedachten van je vriendje hen niet aanstaan. In de rechtse vriendengroep (van pakweg VVD-light tot PVV'ers van het eerste uur) van mijn vriend ben ik echter warm ontvangen en doen mijn ideeën er niet toe of ze me leuk vinden of niet. We lachen vooral om de verschillende meningen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrienden delen mijn politieke voorkeur. Niet dat ze exact hetzelfde zullen stemmen maar wel in hetzelfde segment. Familie is een ander verhaal. Maar die kun je niet kiezen zoals vrienden. Daar sta ik er met sommigen echt tegenovergesteld in. Met hen ga ik die discussies dan ook niet aan. Ik heb zo geen zin in domme xenofobe discussies. Want er moet dan geluisterd worden maar andersom geldt dat uiteraard niet...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 18 februari 2017 @ 11:48:

[...]



Dat vinden zij dan waarschijnlijk weer van Groenlinks of PvdD.Ik heb juist de indruk dat GL en PvdD stemmers meer in de maatschappij staan.
Ik heb niet zo'n behoefte aan politieke discussies met vrienden. Racisten, seksisten, xenofoben etc hoef ik niet in mijn leven, ongeacht wat ze stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 18 februari 2017 @ 11:59:

[...]





Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij stemt maar als ik met iemand van mijn werk praat die op PVV stemt dan gaan mijn nekharen overeind staan (ik heb namelijk een collega die PVV stemt en zijn mening vind ik verschrikkelijk. Nu heb ik afgesproken dat wij niet meer over politiek praten, geeft een hoop rust)Mijn ervaring - persoonlijk - is dat "linkse mensen" meer moeite hebben met een rechtse mening dan vise versa ik ben afgelopen december bijna door GL stemmende tante de auto uitgezet.

Ze vroeg waarom ik - dit keer- ipv VVD PVV ga stemmen en kon met de antwoorden niet goed omgaan





quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 12:02:

[...]





Toen ik (links-liberaal) iets met (rechts-conservatieve) vriend kreeg waren er ook enkele linkse 'vrienden' die niets meer met me te maken wilden hebben omdat vriend rechts was/is. Was echt geen leuke periode, als mensen waarvan je denkt je vrienden te zijn je als een baksteen laten vallen omdat de gedachten van je vriendje hen niet aanstaan. In de rechtse vriendengroep (van pakweg VVD-light tot PVV'ers van het eerste uur) van mijn vriend ben ik echter warm ontvangen en doen mijn ideeën er niet toe of ze me leuk vinden of niet. We lachen vooral om de verschillende meningen.Herkenbaar mijn eerste vriendin kwam uit een GL gezin en werd in mijn vriendenkring gewoon opgenomen terwijl haar familie mij wel kon schieten omdat ik te rechts was en zelfs een keer een gesprek daarover wilde, dat heb ik geweigerd overigens.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 12:02:

[...]





Toen ik (links-liberaal) iets met (rechts-conservatieve) vriend kreeg waren er ook enkele linkse 'vrienden' die niets meer met me te maken wilden hebben omdat vriend rechts was/is. Was echt geen leuke periode, als mensen waarvan je denkt je vrienden te zijn je als een baksteen laten vallen omdat de gedachten van je vriendje hen niet aanstaan. In de rechtse vriendengroep (van pakweg VVD-light tot PVV'ers van het eerste uur) van mijn vriend ben ik echter warm ontvangen en doen mijn ideeën er niet toe of ze me leuk vinden of niet. We lachen vooral om de verschillende meningen.



Ik denk dat het voor recht makkelijker is iemand van links te accepteren dan andersom.



Iemand die echt rechts is kan ik niet waarderen en zal dan ook nooit een vriend van mij worden
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 18 februari 2017 @ 11:26:

Van de mensen in mijn omgeving die VVD stemmen snap ik het nooit zo goed. Verdienen meestal best aardig, maar imo niet genoeg om te profiteren van hun VVD stem. Ze overschatten zichzelf een beetje denk ik.

Degene die het meest verdient stemt d66 en de anderen die hoog opgeleid zijn en een bovenmodaal inkomen hebben stemmen d66, PvdA of GL.Dit dus!
quote:hollebollegijs schreef op 18 februari 2017 @ 12:05:

[...]





Mijn ervaring - persoonlijk - is dat "linkse mensen" meer moeite hebben met een rechtse mening dan vise versa ik ben afgelopen december bijna door GL stemmende tante de auto uitgezet.

Ze vroeg waarom ik - dit keer- ipv VVD PVV ga stemmen en kon met de antwoorden niet goed omgaan



Ja dat denk ik ook, zie mijn bericht van net



Ik geef eerlijk toe dat ik iemand met uitgesproken rechtse mening niet zo kan waarderen en dat bemoeilijkt de omgang.
Alle reacties Link kopieren
quote:IBIopviva schreef op 18 februari 2017 @ 11:08:

In mijn vriendenkring niet heel veel verschillen maar op mijn werk wel en dan vooral de deelnemers/cliënten vind dat altijd wel lastig. Probeer mijn voorkeur in het midden te houden en geef aan dat ieder zijn of haar eigen mening over heeft maar soms moet ik ze ook echt wel begrenzen. Soms echt racistische uitlatingen.Herkenbaar, ik ga zeker niet in discussie over politiek. Ik probeer het onderwerp te wijzigen of spreek patiënten aan als het echt vervelend wordt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:SRCNN14 schreef op 18 februari 2017 @ 12:02:

[...]





Toen ik (links-liberaal) iets met (rechts-conservatieve) vriend kreeg waren er ook enkele linkse 'vrienden' die niets meer met me te maken wilden hebben omdat vriend rechts was/is. Was echt geen leuke periode, als mensen waarvan je denkt je vrienden te zijn je als een baksteen laten vallen omdat de gedachten van je vriendje hen niet aanstaan. In de rechtse vriendengroep (van pakweg VVD-light tot PVV'ers van het eerste uur) van mijn vriend ben ik echter warm ontvangen en doen mijn ideeën er niet toe of ze me leuk vinden of niet. We lachen vooral om de verschillende meningen.

O dat is een interessant verschil! En ik bedenk dat je dit ook twee op twee manieren kunt interpreteren, afhankelijk van je bubbel.

De ene is: "natuurlijk, de linkse elite is volkomen overtuigd van eigen gelijk, als in: kerk en ketterij."

De andere: "natuurlijk, de rechtse ballen kunnen je minzaam verwelkomen, omdat ze zich niet in hun bestaan bedreigd voelen en toch altijd wel aan het langste end trekken."
quote:real_tweety schreef op 18 februari 2017 @ 12:05:

[...]



Ik heb juist de indruk dat GL en PvdD stemmers meer in de maatschappij staan.Oh nee, die zijn behoorlijk wereldvreemd in mijn ogen. Ze weten bijv niet veel van landbouw maar hebben er wel een zeer sterke mening over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven