Moeite met over jezelf praten bij psychische klachten

30-03-2017 10:04 19 berichten
Het gaat op meerdere vlakken in mijn leven niet goed met me momenteel. Ik heb op dit moment geen werk (doe sowieso weinig), en ik ben van plan om professionele hulp te zoeken, omdat ik er in m'n eentje allemaal niet meer uitkom.



Waar ik nu erg tegenaan loop is sociaal contact met vooral (schoon)familie, en hoe over mezelf te praten. Ik vind het erg lastig als mensen vragen aan me stellen over of ik al aan het solliciteren ben (bijvoorbeeld) en hoe het met me gaat, omdat ik hier niet op weet te antwoorden zonder een ongemakkelijke situatie te creeëren. Hierdoor ontloop ik dit soort contact, en wordt het tegenwoordig zelfs een soort sociale fobie, omdat ik gewoon zo bang ben vragen te krijgen. Dit kan ik natuurlijk niet blijven doen, merk ook dat het hierdoor alleen maar slechter met me gaat.



Maar hoe doen mensen dit die in een zelfde soort situatie zitten? Helemaal open kaart spelen voelt te kwetsbaar ofzo. Ik heb met mijn schoonfamilie geen heel open band, en om onder een gezellig etentje ofzo te moeten uitwijden over mijn problemen lijkt me echt vreselijk. En zeggen dat ik ergens niet over wil praten zorgt natuurlijk ook voor een ongemakkelijke situatie voor beide partijen.



Hoe doen anderen dit die hier ervaring mee hebben?
Wat voor problemen hebben we het over? En waarom ben je bang ongemakkelijke situaties te creeeren?
Schoonfamilie: Solliciteren staat op een laag pitje. Alles gaat z'n gangetje.

Eigen familie: sommige weten van de situatie en dan ben ik eerlijk. Sommige weten het niet. Dan hetzelfde als bij schoonfamilie.



Ik heb een eigen groepje met mensen die weten waar ik mee kamp, wat er door me heen gaat en waar ik naar toe kan, als het niet heel goed gaat. Niet dat ik dat regelmatig doe, maar dat vangnet is er eventueel. Voor de rest blijf ik wat vaag. Of ik moet oprechte interesse merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kamp momenteel met een soortgelijke situatie. Ik denk dat het zeker verstandig is om professionele hulp te zoeken, ik heb dit ook gedaan. De eerste stap is het moeilijkst, dus gewoon doen!



Met betrekking tot open kaart spelen, hierin moet je vooral doen wat je zelf het prettigst vind! Ik heb bijvoorbeeld voor gekozen om alleen een aantal van mijn eigen directe familie en beste vrienden op de hoogte te stellen (en ook die hoeven niet alles te weten, daar is de professionele hulpverlener voor). Het is fijn als er mensen zijn die weten dat het niet zo goed gaat, en hier ook rekening mee kunnen houden. Je hoeft echter niet alles aan iedereen te vertellen als je dit niet wilt. Als jij je niet op je gemak voelt open kaart te spelen bij je schoonfamilie, doe dit dan gewoon niet! Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je op dit moment in een lastige periode zit, en dat je er liever niet over praat..
My life, my way
Je mag ook zeggen dat je even moe van het onderwerp 'solliciteren' bent en je die avond/middag lekker wil ontspannen en aan andere dingen wil denken.



Met andere woorden:



Een vraag krijgen betekent niet dat je deze ook moet beantwoorden.



Dat is heel menselijk om te doen, maar zeker geen verplichting.
quote:Perzina schreef op 30 maart 2017 @ 10:34:





Een vraag krijgen betekent niet dat je deze ook moet beantwoorden.



Dat is heel menselijk om te doen, maar zeker geen verplichting.Ja, maar dat is juist wat ik liever niet heb, en wat ook makkelijker gezegd dan gedaan is. Mijn schoonouders zijn ook benieuwd hoe het met me gaat (en ik ben al een beetje 'de rare', en die rol wil ik liever niet). Als ik dan vervolgens ook nog geheimzinnig ga zitten doen en niet wil antwoorden als ze me iets vragen.... ik vind dat gewoon heel ongemakkelijk en vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat nou eens gewoon uitspreekt, dat je het ongemakkelijk en vervelend vindt.... Dan weten zij ook gelijk dat ze het je volgende keer niet meer moeten vragen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zeg je tegen (schoon)ouders gewoon ja en verder rol je een beetje met je ogen. Tenminste dat doe ik sinds de puberteit.



This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 30 maart 2017 @ 11:11:

Volgens mij zeg je tegen (schoon)ouders gewoon ja en verder rol je een beetje met je ogen. Tenminste dat doe ik sinds de puberteit.



[img]https://media.giphy.com/media/12h9n7w5hNSZ2g/giphy.gif[/img]Dat kan natuurlijk altijd! Echter als TO het inderdaad echt erg lastig vind deze vragen te krijgen dan lijkt het mij handiger dit aan te geven.. Vooral omdat ze aangeeft de contacten te ontwijken omdat ze bang is vragen te krijgen. Het is niet de bedoeling om in een isolement te raken! Echter de schoonouders bedoelen het waarschijnlijk gewoon goed en willen interesse tonen, dus zolang ze niet weten dat deze vragen erg moeilijk voor je zien, zullen ze hier ook niet mee stoppen..
My life, my way
"Wat lief dat je er naar vraagt. Ik heb toevallig gister nog een sollicitatie de deur uit gedaan/mijn LinkedIn bijgewerkt/me ingeschreven op degreed/een leuke cursus uitgezocht bij Coursera/gesprek gehad met een coach. Maar zeg, hoe is het met jou? En met de kinderen/hond/kat/konijn/kip?"
Of: "ik moet eerlijk bekennen dat ik de afwijzingen erg lastig vind. Daarom wil ik het er nu liever niet over hebben, als je het niet erg vindt. Hoe is het met konijn/kat/kip/kuiken? Hebben jullie al vakantieplannen?"
Wat Blue zegt
Bedenk een paar standaardzinnen, zoals hierboven gegeven. En dan inderdaad direct een wedervraag erachteraan, want mensen praten het liefst over zichzelf.
quote:angela_s schreef op 30 maart 2017 @ 10:54:

[...]



Ja, maar dat is juist wat ik liever niet heb, en wat ook makkelijker gezegd dan gedaan is. Mijn schoonouders zijn ook benieuwd hoe het met me gaat (en ik ben al een beetje 'de rare', en die rol wil ik liever niet). Als ik dan vervolgens ook nog geheimzinnig ga zitten doen en niet wil antwoorden als ze me iets vragen.... ik vind dat gewoon heel ongemakkelijk en vervelend.

Het gaat niet om geheimzinnig doen. Dat maak jij ervan. Het gaat erom dat als iemand je een vraag stelt, je heel goed kan zeggen dat je op de verjaardag van broer Cees, je je liever bezighoudt met de gezelligheid en even niet met al die werkdingen.



En hoe is het met jou?... inderdaad en gelijk achteraan!
Alle reacties Link kopieren
quote:hoe het met me gaat

Naar omstandigheden goed, dank u.



quote:of ik al aan het solliciteren benJa, druk bezig. En hoe gaat het met u?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen willen graag zelf praten. Dus je hoeft nooit veel te zeggen als je niet wil. Je geeft even mee, beaamt wat iemand zegt (er is altijd wel iets waars aan wat hij zegt) en daarna stel jij een vraag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja goed zeggen en dan zeggen..gaan jullie nog op vakantie? Iets leuks doen ? Etc
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat kruisverhoorook mega irritant
In verleden hier veel mee te maken gehad. Belangrijk om niet om deze reden contacten te gaan ontwijken. Wellicht een smoesje inderdaad zoals dat je druk bezig bent en snel de aandacht naar de ander. Mensen praten vaak graag over zichzelf. Wellicht heeft je partner ook ideeën? Je mag ook gewoon zeggen dat je nu even geen zin hebt om erover te praten. Dat wordt vaak ook wel geaccepteerd! Veel sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven