Geld & Recht alle pijlers

WWB en erfenis

16-10-2010 22:11 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de WWB en nu erf ik waarschijnlijk mijn moeders huisje. Ik zit even op internet te zoeken, maar kom er niet helemaal uit. Vervalt mijn uitkering als ik de woning betrek? Ik erf geen geld, wel wat schulden, maar dat kan ik hopelijk oplossen met mijn spaargeld.
Gecondoleerd met je moeder.



Als je googeld op WWB en eigen vermogen, dan kun je zien dat je iets meer dan 10.000 euro spaargeld mag hebben. Van een eigen woning wordt ca. 45.000 euro vrijgesteld, zit er meer vermogen in de woning dan zul je dat eerst moeten gebruiken voordat je weer voor een uitkering in aanmerking komt. Als het geld vast zit in de woning, zul je die dus moeten verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Volgende aanvulling: Het vrijgesteld vermogen (spaargeld) voor een alleenstaande is de helft van ¤ 10960, dus ¤ 5480.

Het zal helaas niet anders zijn als wat nummerzoveel hierboven schrijft. De ¤ 46200 vrijgesteld vermogen geldt alleen als je zelf in de woning woont en de huur van een soortgelijke woning even hoog is of hoger uitkomt. Als de woning verkocht wordt tellen wewer de vrijgestelde bedragen van ¤ 10960 cq ¤ 5480 http://www.rechtopbijstand.nl/?pid=544
Alle reacties Link kopieren
Die 10.000 euro spaargeld geldt alleen als je alleenstaande ouder bent. Heb je geen kind(eren) dan is het maar de helft wat je aan spaargeld mag hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd.....



*zet de frituurpan aan voor de bitterballen*
Alle reacties Link kopieren
Je zal de erfenis moeten opeten en in die periode heb je geen recht op bijstand. Je mag wel iets ruimer leven als je moet interen op vermogen. Ik geloof dat je maandelijks 1.5 maal de bijstandsnorm mag uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaande ouder, dus ik mag wel iets meer dan 10.000 euro spaargeld hebben gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ schreef op 16 oktober 2010 @ 22:40:

Je zal de erfenis moeten opeten en in die periode heb je geen recht op bijstand. Je mag wel iets ruimer leven als je moet interen op vermogen. Ik geloof dat je maandelijks 1.5 maal de bijstandsnorm mag uitgeven.Weet je waar ik dat kan terug vinden?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je het idd zoals Miek zegt gewoon moeten opeten, helaas...
Alle reacties Link kopieren
Heb dit meegemaakt met iemand die ik ken die in de WWB zit. Die heeft gewoon een berekening gekregen van zo en zo lang moet je doen met het geld en succes ermee. Het enige voordeel is dat je niet vastzit aan solliciteren(als dat van toepassing is op je) en dat je meer dan 3 weken per jaar naar het buitenland kunt.



Best zonde eigenlijk van de erfenis.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadja174 schreef op 16 oktober 2010 @ 22:42:

[...]



Weet je waar ik dat kan terug vinden?www.weethoehetzit.nl en je consulent kan jou er ook over informeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 16 oktober 2010 @ 22:42:

Dan moet je het idd zoals Miek zegt gewoon moeten opeten, helaas...

Misschien red ik het wel als ik er ga wonen met mijn parttime inkomen, de huur valt weg natuurlijk.



Wie weet welke extra kosten kan ik verwachten qua verzekeringen/belastingen?
Bedankt voor de correctie, ik had het kennelijk niet goed genoeg gelezen.



@Ruza

Misschien wel zonde van de erfenis, maar van de andere kant is het ook niet fair om van de samenleving te verwachten dat deze in jouw onderhoud voorziet wanneer je zelf vermogen hebt.
Extra kosten hangen samen met de omvang, waarde en locatie van de woning. Daar kunnen wij dus niets zinnigs over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je wel dat je een hele smak belasting moet betalen over een erfenis en dat je met een eigen huis altijd spaargeld nodig hebt voor onderhoud en onverwachte reparaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadja174 schreef op 16 oktober 2010 @ 22:49:

[...]



Misschien red ik het wel als ik er ga wonen met mijn parttime inkomen, de huur valt weg natuurlijk.



Wie weet welke extra kosten kan ik verwachten qua verzekeringen/belastingen?

Zowiezo een aantal verzekeringen voor je huis(weet niet welke want heb geen koophuis), vermogensbelasting misschien? En je zult een potje moeten hebben voor reparaties ed.



En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het niet eerlijk zou zijn tegenover de maatschappij, maar het is wel zonde van de erfenis!



Maar als je een paar dagen parttime kunt werken(weet niet wat de reden is dat je in de WWB zit) en daar denkt mee rond te kunnen komen dan zou ik dat doen!
Alle reacties Link kopieren
En de belasting over je erfenis natuurlijk! Wat miek zegt.
quote:Ruza schreef op 16 oktober 2010 @ 22:54:

En de belasting over je erfenis natuurlijk! Wat miek zegt.



Die valt best mee, als het een ouder betreft.



Dat opeten geldt trouwens niet voor elke soort uitkering, wajong bv niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor de WWB (en WIJ) wel
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 16 oktober 2010 @ 22:57:

[...]





Die valt best mee, als het een ouder betreft.



Dat opeten geldt trouwens niet voor elke soort uitkering, wajong bv niet.

Maar moet TO dat niet uit eigen zak gaan betalen als ze in dat huis wil gaan wonen? Nu weet ik niet hoeveel belasting erover betaald zal moeten worden en hoeveel spaargeld TO heeft maar TO moet zowiezo al schulden afbetalen van haar spaargeld en dus ook nog die belasting dan. Ik vraag me af of dat gaat lukken.



Ps. TO ik vergeet je helemaal te condeleren met het verlies van je moeder
Alle reacties Link kopieren
Moet er ook niet ieder jaar vermogensbelasting betaald gaan worden als je hypotheekvrij woont?
Alle reacties Link kopieren
Verzekeringen huurhuis / koopwoning: geen wezenlijke verschilllen.

Als het huis verkocht wordt en er is bijvoorbeeld ¤ 100000 overwaarde is de te betalen vermogensbelasting (box3): (100000 minus vrijstelling alleenstaande + 2 minderjarige kinderen circa 25000) x 1,2% is ¤ 900 per jaar.

Tot ¤ 118000 is de te betalen erfbelasting ouder - kind: 10%. Daarboven: 20% ¤ 19000 is vrijgesteld.



Interen: zoals Miek al zegt: maximaal 1,5 keer de bijstandsnorm mag ingeteerd worden. Zie info en voorbeeld:

http://www.judex.nl/recht ... et/artikelen/841/opmaken-(interen)-van-uw-vermogen-voor-de-bijstand.htm



Als het huis van moeder niet wordt verkocht en er wordt verhuisd naar de woning van moeder komt de woning in Box1. Als er geen hypotheek meer rust op de woning is er geen bijtelling Eigenwoningforfait maw. het wonen is "vrij" van rentebetaling / huur. Er hoeft ook geen box3-belasting betaald te worden, omdat het geld in het huis zit. Er zou een rekensom gemaakt kunnen worden of met de inkomsten uit de parttime-baan er voldoende inkomen is om rond te kunnen komen. WWB-uitkering is dan uiteraard niet meer aan de orde. Probleem is wel dat de fiscus gelijk zal willen afrekenen. Maw: Als de overwaarde op het huis ¤ 119000 is, zal er ¤ 10000 erfbelasting moeten worden betaald. Lening / hypotheek afsluiten?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gecondoleerd.



Is de hypotheek op het huis van je moeder volledig afgelost?

Omdat je zegt dat de huur wegvalt en geen maandelijkse hypotheek-aflossing noemt.

Zo ja, dan is het successierecht (belasting) wel een smak geld.

Heb je verder geen broers en zussen die je uit zou moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yeti80 schreef op 16 oktober 2010 @ 23:44:

Zo ja, dan is het successierecht (belasting) wel een smak geld.Ter indicatie: reken op circa 30.000 euro als de totale erfenis 2 ton waard is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven