Werk & Studie alle pijlers

Ik weet niet welke baan ik wil doen

26-03-2024 21:44 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies over wat voor baan ik zou kunnen doen.

Ik heb een mbo diploma detailhandel en een hbo diploma bedrijfskunde MER. Ik heb 5 jaar op een kantoor gewerkt op een hbo functie (deels planner deels applicatiebeheerder). Dit vond ik op zich leuk maar ik miste het klantcontact (ik zag alleen mijn directe collega's en heel af en toe derden) en een fysiek gedeelte (dus lopen/staan). Ik was elke dag mentaal moe. Voor mijn kantoorbaan heb ik in een winkel gewerkt, eerst als aanvulhulp maar uiteindelijk aanvulploegleider en mocht ik de winkel sluiten (beetje vage functietitel maar ik had veel verantwoordelijkheden en leerde er veel van).

Eind 2022 heeft de werkgever (van het kantoor) mijn contract beëindigd in goed overleg en ben ik in begin 2023 begonnen bij een hotel in de buurt. Ik wilde graag weer contact met klanten/gasten en fysiek werk. Dit doe ik nu een jaar en vind ik op zich leuk maar de plek waar ik nu zit niet meer. Ik heb ook heel veel salaris ingeleverd (1000 per maand ongeveer) maar dat vond ik oke. Ik heb hele lage lasten.

Maar nu twijfel ik. Ga ik weer terug naar een hbo functie wat ik in feite ook gewoon zou kunnen (want daar heb ik voor geleerd)? Of werken in een ander hotel?

Ik heb geen kinderen maar ik vind kinderen heel leuk en kan ook goed met ze omgaan. Ik kreeg vandaag een spontaan idee om of de pabo te gaan doen (maar heb ik zin in weer 4 jaar hbo studie terwijl ik nog een studieschuld heb lopen (en ik deed 6 jaar over bedrijfskunde)) of gastouder. Dat lijkt me helemaal leuk en ik ben bereid om de juiste diploma's/certificaten te behalen. Kinderopvang lijkt me minder maar misschien romantiseer ik het idee van gastouder/aupair wel heel erg.

Het belangrijkste voor mij is eigenlijk een baan die dichtbij is en weinig stress oplevert. Salaris is voor mij niet heel belangrijk, zolang ik maar mijn vaste lasten kan betalen. Ik kan redelijk goed in een team werken maar ik kan me wel irriteren aan mensen als zij zich wat minder hard inzetten dan de rest. Ik kan ook goed zelfstandig werken.

Thanks voor het lezen en ik hoop dat jullie wat inzicht kunnen geven want ik weet het niet zo goed meer op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nadat ik via mijn werk bij een halvegare coach was geweest,
ben ik op eigen kosten naar een loopbaancoach gegaan.
Elke cent waard.
Heb ik nog steeds plezier van.
Als je in regio 020 woont, kan ik je de website en haar tarief doorgeven.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
26-03-2024 21:51
Nadat ik via mijn werk bij een halvegare coach was geweest,
ben ik op eigen kosten naar een loopbaancoach gegaan.
Elke cent waard.
Heb ik nog steeds plezier van.
Als je in regio 020 woont, kan ik je de website en haar tarief doorgeven.
oooh wil je dat doen? je mag me pben!
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een hbo functie in een ander hotel niet een optie?
Net iets meer richting leidinggevende, maar nog steeds veel contact met gasten bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een gastouderdiploma hoef je niet lang te studeren.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je een redelijk stressvrije baan wilt dan is pabo en dus basisonderwijs geen serieuze optie. Onderwijs is stress, zeker met de huidige tekorten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk een naar zij-instroom basisonderwijs. Als je al een hbo diploma hebt kun je in 2 jaar bevoegd voor de klas komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
glassie schreef:
26-03-2024 21:56
Is een hbo functie in een ander hotel niet een optie?
Net iets meer richting leidinggevende, maar nog steeds veel contact met gasten bijvoorbeeld?
Maybe maar ik wil het liefst zo min mogelijk verantwoordelijkheden en zo min mogelijk stress. En ik vind het moeilijk om mensen aan te spreken op dingen. En ik zou ook bijv niet willen dat ik gestoord zou worden als ik vrij ben en dat gebeurt bij mijn huidige werkgever sowieso. Maar maybe is dit nog wel een optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al overwogen om ambtenaar te worden? Genoeg functies binnen gemeente/uitkeringsinstanties waarbij je klantencontact hebt, je je hersenpan kan gebruiken, maar waar weekend ook gewoon weekend is.
Alle reacties Link kopieren Quote
coolbestfruitontbijt schreef:
26-03-2024 22:39
Maybe maar ik wil het liefst zo min mogelijk verantwoordelijkheden en zo min mogelijk stress. En ik vind het moeilijk om mensen aan te spreken op dingen. En ik zou ook bijv niet willen dat ik gestoord zou worden als ik vrij ben en dat gebeurt bij mijn huidige werkgever sowieso. Maar maybe is dit nog wel een optie.
Als ik dat zo lees, is het onderwijs echt helemaal niets voor jou. Basisschooldocent is een grote verantwoordelijkheid (je staat alleen voor de klas, als jij er niet bent of je werk niet doet, is er niemand anders), hoge werkdruk en stress, zeker nu, en je moet constant kinderen aanspreken op dingen. En veel opdraven op vrije dagen, en spontane telefonische overleggen; als er iets is met een kind uit je klas, of een belangrijke vergadering, of een studiedag, dan betekent het niets dat jij die dag niet werkt.

Het is een mooi beroep, maar voldoet niet aan je eisen.
Alle reacties Link kopieren Quote
stressvrij is voor iedereen anders, want waar ik stress van krijg, draai jij je hand misschien niet voor om. En waar jij stress van krijgt, doet een ander weer zonder nadenken. Kan je stress wat beter definieren? Waarvan krijg je stress? Welke taken of omstandigheden vind je stressvol?

Misschien krijg je stress van eindverantwoordelijke zijn op financieel gebied in een drukke werkomgeving. Maar misschien krijg je weer geen stress als je financiele boekhouding mag napluizen op verbeterpunten. Allebei financieel, allebei HBO, maar toch hele andere lading. Daar kom je achter als je wat meer doordenkt over jouw stress triggers.
En natuurlijk wanneer jij je zen voelt. Kun je dat omschrijven? Wat zijn omstandigheden of taken die goed bij je passen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook nooit geweten wat ik wilde, maar op een gegeven moment ben ik woonondersteuner geworden bij een zorginstelling voor ouderen, en ik geniet er tot en met van. Het is zo fijn om iets te kunnen betekenen voor die mensen, ik heb niet het gevoel dat ik werk, ik ga altijd met plezier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook achtergrond in de horeca en ben via PDG in het mbo-onderwijs gaan werken. Ik heb nog geen jaar over dit PDG-traject gedaan en kreeg direct goed betaald. Wellicht is dat wat voor je.

Mocht je het leuk vinden om met jongere kinderen te werken dan zou je eens kunnen kijken naar een zij-instroomtraject Pabo. Duurt twee jaar.

Als dat je teveel verantwoordelijkheid lijkt zou je nog kunnen denken aan onderwijsasisstent. Met de huidige tekorten kom je ook wel zonder diploma aan het werk. Informeer eens bij een ISK (internationale schakelklas) of iets dergelijks waar veel tekorten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is klassenassistente misschien iets voor jou? In deze regio kun je meteen werken en leren tegelijk. Het is ( dacht ik ) op MBO4 niveau.

Edit: mosterd zie ik.
Je wil zo min mogelijk stress en minimale verantwoordelijkheid. Dan zou ik geen enkele baan kiezen waarbij je verantwoordelijk bent voor andere mensen. Dus zeker geen onderwijs en ook geen gastouder.
Waarom ga je niet in een winkel werken? Dan ben je lekker bezig, je hebt contact met veel mensen terwijl je geen grote verantwoordelijkheid hebt richting hen.
Er zijn zoveel verschillende soorten winkels, daar zit vast iets bij wat je leuk vindt. En vandaar kun je ook op je eigen tempo opklimmen in de organisatie als je dat ambieert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
26-03-2024 22:08
Kijk een naar zij-instroom basisonderwijs. Als je al een hbo diploma hebt kun je in 2 jaar bevoegd voor de klas komen.
Want lekker stressloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
27-03-2024 09:49
Want lekker stressloos.
Het ging me om feit dat ze pabo in 4 jaar wilde doen ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
27-03-2024 00:10
stressvrij is voor iedereen anders, want waar ik stress van krijg, draai jij je hand misschien niet voor om. En waar jij stress van krijgt, doet een ander weer zonder nadenken. Kan je stress wat beter definieren? Waarvan krijg je stress? Welke taken of omstandigheden vind je stressvol?

Misschien krijg je stress van eindverantwoordelijke zijn op financieel gebied in een drukke werkomgeving. Maar misschien krijg je weer geen stress als je financiele boekhouding mag napluizen op verbeterpunten. Allebei financieel, allebei HBO, maar toch hele andere lading. Daar kom je achter als je wat meer doordenkt over jouw stress triggers.
En natuurlijk wanneer jij je zen voelt. Kun je dat omschrijven? Wat zijn omstandigheden of taken die goed bij je passen?
Klopt, ik heb twee vrienden die vanuit een bepaalde tak van het bedrijfsleven het onderwijs in zijn gegaan, en die ervaren het nu juist als heel stressvrij.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
27-03-2024 10:04
Klopt, ik heb twee vrienden die vanuit een bepaalde tak van het bedrijfsleven het onderwijs in zijn gegaan, en die ervaren het nu juist als heel stressvrij.
Ik heb aantal in mijn familie en vriendengroep en niemand vind onderwijs stressvrij, verre van.

Vind onderwijs of anderen zaken mbt kinderen werken echt een rare suggestie als iemand zo min mogelijke verantwoording wil en minder stress.
Het is nogal een verantwoording om kinderen wat te leren of om voor ze te zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
27-03-2024 10:26
Ik heb aantal in mijn familie en vriendengroep en niemand vind onderwijs stressvrij, verre van.

Vind onderwijs of anderen zaken mbt kinderen werken echt een rare suggestie als iemand zo min mogelijke verantwoording wil en minder stress.
Het is nogal een verantwoording om kinderen wat te leren of om voor ze te zorgen.
Nou ja, mijn vader heeft ook zijn hele carrière als docent in het voortgezet onderwijs gewerkt. Hij vond er een hoop van, maar stressvol vond hij het niet. Denk dat hij dat juk niet zo ervoer. De zijinstromers waar ik het over had zitten in het basisonderwijs.

Waar je wel of niet gestresst van raakt is echt persoonlijk. Het hangt ook af waar je vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
27-03-2024 10:26
Vind onderwijs of anderen zaken mbt kinderen werken echt een rare suggestie als iemand zo min mogelijke verantwoording wil en minder stress.
Het is nogal een verantwoording om kinderen wat te leren of om voor ze te zorgen.
Maar niet iedereen ervaart werken met kinderen als 'zwaar verantwoordelijk'. Anders zouden er geen 15 jarigen willen oppassen. Die zien en denken misschien alleen maar "schattige peutertjes". Ik zou er niet aan moeten denken. Mijn nichtje van 16 wil al als kleuter niks liever dan met kleine kindjes werken en ziet dat alles behalve als stressvol. Terwijl je mij kunt opvegen na een halve dag, krijgt zij er energie van.
Stress is persoonlijk.
Ik geloof dat ik dan zal kijken naar BSO of onderwijsassistent.
en anders misschien op een dagbesteding voor ouderen of mensen met verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
Of iets in de richting van consultancy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga rondleidingen geven.

https://www.google.com/search?q=vacatur ... afari#ip=1
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
coolbestfruitontbijt schreef:
26-03-2024 22:39
Maybe maar ik wil het liefst zo min mogelijk verantwoordelijkheden en zo min mogelijk stress. En ik vind het moeilijk om mensen aan te spreken op dingen. En ik zou ook bijv niet willen dat ik gestoord zou worden als ik vrij ben en dat gebeurt bij mijn huidige werkgever sowieso. Maar maybe is dit nog wel een optie.

Even los van je verdere beroepskeuze: waarom word je bij je huidige wg 'sowieso' gestoord in je vrije tijd? Waar ligt dat aan? Is er een bereikbaarheidsclausule? Of handel je gewoon niet naar je eigen grenzen?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
27-03-2024 11:50
Even los van je verdere beroepskeuze: waarom word je bij je huidige wg 'sowieso' gestoord in je vrije tijd? Waar ligt dat aan? Is er een bereikbaarheidsclausule? Of handel je gewoon niet naar je eigen grenzen?
Nee ik bedoel als ik bij mijn huidige werkgever een hogere functie zou gaan doen. Dan zouden mensen mij appen voor ruilverzoeken en ziekmeldingen en daar zit ik niet echt op te wachten.

Ben blij dat ik dit topic heb gemaakt zodat ik goed kan nadenken hoe en wat. Qua verantwoordelijkheid bedoel ik misschien meer: op werk 100% inzet en thuis niet meer met werk bezig zijn. Dus niet dat ik thuis nog ga zitten nadenken over alle dingen die ik nog niet heb kunnen doen of dat het wel goed gaat met persoon X. Maar dat ligt denk ik meer aan mezelf dan aan de baan. Ik had dat bij mijn kantoorbaan meer en bij mijn huidige werk kan ik het werk goed op werk laten en niet meenemen naar huis.

En ja qua stress, dat is idd echt afhankelijk per persoon en situatie. Ik ga even goed nadenken welke dingen mij vooral stress geven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven