Werk & Studie alle pijlers

WW zelf stopzetten zonder nieuwe baan

26-03-2024 21:16 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva Forum,

Ik heb de afgelopen tijd tegelijkertijd twee verschillende werkgevers gehad.

Bij 1 werkgever ben ik al 10+ jaar vast in dienst en kon ik niet meer uur krijgen toen we het financieel moeilijker hadden, daarom heb ik er lange tijd een tweede baan naast gehad.

Mijn meest recente tweede baan kon geen vast contract bieden. Nu heb ik voor die uren een WW-uitkering.

We merken thuis dat het veel makkelijker te organiseren is met kinderen, mantelzorg en huishouden nu ik minder uren werk. Ook is het financieel minder noodzakelijk geworden dat ik fulltime werk. Daarom hebben we besproken dat ik mijn vaste baan houd en er geen tweede baan bij zoek.

Ik kom er nu niet uit hoe ik van de ww afkom. Kan ik deze stopzetten? Moet ik alles terugbetalen? Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee voordat ik contact opneem.

(En voordat dit uitmondt in een ‘vrouwen zijn niet financieel onafhankelijk en parttime werken moet je niet doen’: ik ben met mijn parttime baan volledig financieel onafhankelijk, mijn man verdiende gewoon heel weinig tot een carrièreswitch vorig jaar.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat je er gewoon vanaf mocht zien, dat hebben diverse mensen in mijn omgeving gedaan. Niemand heeft iets terug betaald dacht ik, maar ze hadden geen zin meer in sollicitatieplicht. Ik lees even mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt er gewoon recht op gehad dus je hoeft niet terug te betalen. Je hebt neem ik aan gewoon sollicitaties gedaan.
Je kunt nu stopzetten omdat je niet meer beschikbaar bent.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Google al geraadpleegd?

Eerste optie: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzetten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
26-03-2024 21:41
Google al geraadpleegd?

Eerste optie: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzetten
Ik denk waar TO mee zit, gezien haar gedachtengang, dat ze denkt dat je een baan gevonden moet hebben om het stop te mogen zetten. En dat je de periode ervoor alleen recht op geld had als dat uiteindelijk tot een baan leidde. Alsof dat dan voor niets is geweest.

Op de site van het uwv staat niets over gewoon stoppen omdat je niet meer verder zoekt naar werk. De drie bullets vallen niet onder TO’s reden.

Maar daaronder staat het wel: “Wilt u de uitkering stoppen? Kies dan voor ‘Ik krijg nog WW naast mijn baan, maar ik wil deze uitkering niet meer’ onder ‘Verandering van uw werksituatie’. Wij stoppen dan uw uitkering vanaf de eerste dag van de maand waarin u uw verzoek heeft ingediend.”
Alle reacties Link kopieren Quote
We weten ook niet of to eventueel wel voldoet aan het percentage hè uit mijn link.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
26-03-2024 21:41
Google al geraadpleegd?

Eerste optie: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzetten
Dit geldt allemaal niet, want ik heb een vast inkomen en de ww (en die voorwaarden) gelden alleen voor het inkomen dat ik ben verloren.

U werkt of gaat werken in loondienst.
Nee
U verdient minder dan 87,5% van het WW-maandloon.
Ja, helemaal niks dus
U werkt nu minder uren en het verschil met het aantal uren waarop uw WW-uitkering is gebaseerd, is minder dan 5 uur. Of u werkt nu meer of hetzelfde aantal uren.
Nee
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
26-03-2024 21:43
Ik denk waar TO mee zit, gezien haar gedachtengang, dat ze denkt dat je een baan gevonden moet hebben om het stop te mogen zetten. En dat je de periode ervoor alleen recht op geld had als dat uiteindelijk tot een baan leidde. Alsof dat dan voor niets is geweest.

Op de site van het uwv staat niets over gewoon stoppen omdat je niet meer verder zoekt naar werk. De drie bullets vallen niet onder TO’s reden.

Maar daaronder staat het wel: “Wilt u de uitkering stoppen? Kies dan voor ‘Ik krijg nog WW naast mijn baan, maar ik wil deze uitkering niet meer’ onder ‘Verandering van uw werksituatie’. Wij stoppen dan uw uitkering vanaf de eerste dag van de maand waarin u uw verzoek heeft ingediend.”

Ja, vooral omdat ik er nu dus voor kies om
‘werkloos’ te blijven. Part time werkloos.

Ik lees ook dat je dan overige opgebouwde WW ook kwijt bent. Je zet dus de uitbetaling (en daarmee sollicitatieplicht) stop maar de WW niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
26-03-2024 21:20
Ik dacht dat je er gewoon vanaf mocht zien, dat hebben diverse mensen in mijn omgeving gedaan. Niemand heeft iets terug betaald dacht ik, maar ze hadden geen zin meer in sollicitatieplicht. Ik lees even mee.

Same, ik ken ook mensen die het gebruikt hebben en stopgezet op moment dat ze lange tijd gingen reizen. Hoefden ook niks terug te betalen. Ze raakten wel de maanden recht op ww kwijt, dat ze op reis waren. Ze konden de uitbetaling en daarmee sollicitatieplicht stoppen, maar voor de maanden dat ze weg waren verloren ze wel de opgebouwde maanden ww.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang je hebt voldaan de sollicitatieplicht hoef je je ww niet terug te betalen, dus minimaal 1 sollicitatie-activiteit per week dan wel 4 per 4 weken.

Je zou contact op kunnen nemen met het UWV om uit te leggen dat je je niet meer beschikbaar stelt en vragen om de WW stop te zetten. Bellen: 088 - 898 9294
Alle reacties Link kopieren Quote
Paaytje schreef:
26-03-2024 22:36
Dit geldt allemaal niet, want ik heb een vast inkomen en de ww (en die voorwaarden) gelden alleen voor het inkomen dat ik ben verloren.

U werkt of gaat werken in loondienst.
Nee
U verdient minder dan 87,5% van het WW-maandloon.
Ja, helemaal niks dus
U werkt nu minder uren en het verschil met het aantal uren waarop uw WW-uitkering is gebaseerd, is minder dan 5 uur. Of u werkt nu meer of hetzelfde aantal uren.
Nee
Maar heb je dan sowieso geen jobcoach bij het uwv? Dan zou ik het die vragen. Tenminste die had ik vorig jaar wel in zo'n soort situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
tripsie schreef:
27-03-2024 00:50
Same, ik ken ook mensen die het gebruikt hebben en stopgezet op moment dat ze lange tijd gingen reizen. Hoefden ook niks terug te betalen. Ze raakten wel de maanden recht op ww kwijt, dat ze op reis waren. Ze konden de uitbetaling en daarmee sollicitatieplicht stoppen, maar voor de maanden dat ze weg waren verloren ze wel de opgebouwde maanden ww.
Duidelijk, dan heb ik dat inderdaad goed begrepen. Je kunt het stopzetten, maar dan ben je wel de rest van de opgebouwde ww-jaren kwijt.

Met een vast contract ernaast durf ik dat wel aan. Bedankt voor het delen!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven