1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
Het-groepje schreef:
04-02-2019 19:10
Wij noemen dat gedrag van die mevrouw 'provincialen' gedrag onaardig gezegd.
Het lijkt wel alsof een bepaald type vooral vrouw een dagje stad komt doen om eens even lekker aso te doen, mensen komen al helemaal opgefokt aan omdat ze 'in de stad' het 'niet gaan pikken'.
Soms hoor je ze al tekeer gaan in de metro, compleet alledaagse voorbeelden zoals jij noemt en dan opscheppen hoe assertief ze wel niet zijn geweest.
Als het wel bewoners zijn is het 80% van de gevallen import. Mensen die hier te duur hebben gekocht of gehuurd en daarom vinden dat ze allerlei rechten hebben.
Maar dat is mijn privé mening, niet gestaafd door enig onderzoek.
Maar in dit geval was ik zelf dus de provinciaal. ;-) Die mevrouw misschien ook wel hoor, dat weet ik natuurlijk niet, maar zelf heb ik dus totaal niet de behoefte om mij in de stad assertiever of anders te gedragen dan ergens anders. Of om zo heel luid te laten merken: kijk mij/ons eens goed voor onszelf opkomen!
Blankepit schreef:
04-02-2019 17:25
Ik stel voor geen enkel huis meer bij te bouwen in Nederland, het is hier al veel te dichtbevolkt. Geen nieuwe woningen, geen bevolkingsgroei.
Geen enkel huis meer erbij bouwen lijkt me onmogelijk. Maar zolang er ook nog bijna 100.000 woningen te koop staan denk ik wel dat er kritisch gekeken zal moeten worden of er inderdaad groen/natuur ingeleverd moet gaan worden voor alweer een nieuwe woonwijk. Of oude huizen zullen moeten gaan wijken voor nieuw groengebied.
Het-groepje schreef:
04-02-2019 19:10
Wij noemen dat gedrag van die mevrouw 'provincialen' gedrag onaardig gezegd.
Het lijkt wel alsof een bepaald type vooral vrouw een dagje stad komt doen om eens even lekker aso te doen, mensen komen al helemaal opgefokt aan omdat ze 'in de stad' het 'niet gaan pikken'.
Soms hoor je ze al tekeer gaan in de metro, compleet alledaagse voorbeelden zoals jij noemt en dan opscheppen hoe assertief ze wel niet zijn geweest.
Als het wel bewoners zijn is het 80% van de gevallen import. Mensen die hier te duur hebben gekocht of gehuurd en daarom vinden dat ze allerlei rechten hebben.
Maar dat is mijn privé mening, niet gestaafd door enig onderzoek.


Ik kom in wijken waar geen dure woningen staan of mensen met hoge inkomens komen. Wel veel mensen met een veel te grote waffel met een migratie achtergrond. Ik noem het niet provinciaal maar asociaal.
Het ombouwen van oude bejaardenhuizen voor de ouderen vind ik wel een goed plan. Nooit begrepen, met de vergrijzing voor de deur, dat die allemaal opgeheven zijn.
NYC schreef:
04-02-2019 19:31
Maar in dit geval was ik zelf dus de provinciaal. ;-) Die mevrouw misschien ook wel hoor, dat weet ik natuurlijk niet, maar zelf heb ik dus totaal niet de behoefte om mij in de stad assertiever of anders te gedragen dan ergens anders. Of om zo heel luid te laten merken: kijk mij/ons eens goed voor onszelf opkomen!

Juist mensen van buiten af gedragen zich nog rustig en netjes en bescheiden. Dat is mijn ervaring.
Renee_XX schreef:
04-02-2019 19:44
Ik kom in wijken waar geen dure woningen staan of mensen met hoge inkomens komen. Wel veel mensen met een veel te grote waffel met een migratie achtergrond. Ik noem het niet provinciaal maar asociaal.
Als je een naam van zo'n wijk in Amsterdam weet NU investeren :-D !
Cateautje schreef:
04-02-2019 19:44
Het ombouwen van oude bejaardenhuizen voor de ouderen vind ik wel een goed plan. Nooit begrepen, met de vergrijzing voor de deur, dat die allemaal opgeheven zijn.

Heel raar. Ik was voor mijn moeder aan het informeren en er is zelfs leegstand, omdat je pas in aanmerking komt voor een verzorgingshuis als je half dood bent en die mensen vaak naar een hospice gaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
04-02-2019 19:44
Het ombouwen van oude bejaardenhuizen voor de ouderen vind ik wel een goed plan. Nooit begrepen, met de vergrijzing voor de deur, dat die allemaal opgeheven zijn.
ze zijn er nog wel, mijn oma zit er.
maar dan betaal je ontzettend veel huur, 1600 pm ofzo.
wij slapen nooit.
Cateautje schreef:
04-02-2019 19:44
Het ombouwen van oude bejaardenhuizen voor de ouderen vind ik wel een goed plan. Nooit begrepen, met de vergrijzing voor de deur, dat die allemaal opgeheven zijn.

Is ook het domste geweest dat ze hebben gedaan. Als zorg centraal geregeld is, dan is dat veel goedkoper. Wij ervaren nu dat de zorg van cliënt A naar B veel reistijd kwijt is, soms ruim een half uur. Zonde van de tijd en het geld. De Wijkbussen die nu veel meer km maken en daardoor ook meer tijd kwijt zijn en te laat komen bij afspraken in het ziekenhuis.
Ik denk dat veel bejaarden van nu (of de nabije toekomst) niet heel veel vrijheid willen opgeven als het niet hoeft. Grotendeels een leven gehad met veel vrijheden/eigen keuzes, denk dat die liever aanpassingen doen in hun eigen huis dan naar een appartement/bejaardenhuis gaan.

Maar mogelijk wel als die aantrekkelijker gemaakt worden en er wat aan de uitstraling gedaan wordt. Dan gaan mensen er misschien voordelen van inzien en zullen in de toekomst weer woningen vrijkomen.
Renee_XX schreef:
04-02-2019 19:46
Juist mensen van buiten af gedragen zich nog rustig en netjes en bescheiden. Dat is mijn ervaring.
Ach, en overal zijn natuurlijk rotte appels, of het nou een rasechte stadse was, een provinciaal uit den verre of een kakmadam uit het Gooi die een dagje kwam shoppen. Maar zou dat zelf dus liever niet dagelijks meemaken. Dus in die zin wel het gevoel van dit ontgroeid zijn ofzo.
NYC schreef:
04-02-2019 19:55
Ik denk dat veel bejaarden van nu (of de nabije toekomst) niet heel veel vrijheid willen opgeven als het niet hoeft. Grotendeels een leven gehad met veel vrijheden/eigen keuzes, denk dat die liever aanpassingen doen in hun eigen huis dan naar een appartement/bejaardenhuis gaan.

Maar mogelijk wel als die aantrekkelijker gemaakt worden en er wat aan de uitstraling gedaan wordt. Dan gaan mensen er misschien voordelen van inzien en zullen in de toekomst weer woningen vrijkomen.

Hangt ook van de zorg af en aanpassingen zijn soms niet voldoende. Het kan in korte tijd snel achteruit gaan en dan is zorg nodig. En dat is niet voor iedereen particulier te betalen. Soms is het beter om naar een bejaardenhuis te gaan en een zakcentje over te houden.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
04-02-2019 20:03
Hangt ook van de zorg af en aanpassingen zijn soms niet voldoende. Het kan in korte tijd snel achteruit gaan en dan is zorg nodig. En dat is niet voor iedereen particulier te betalen. Soms is het beter om naar een bejaardenhuis te gaan en een zakcentje over te houden.
nou, met 1600 pm aan huur hou je geen zakcentje over.
zittten ook geen maaltijden bij in, alleen huur en energie.
wij slapen nooit.
NYC schreef:
04-02-2019 20:00
Ach, en overal zijn natuurlijk rotte appels, of het nou een rasechte stadse was, een provinciaal uit den verre of een kakmadam uit het Gooi die een dagje kwam shoppen. Maar zou dat zelf dus liever niet dagelijks meemaken. Dus in die zin wel het gevoel van dit ontgroeid zijn ofzo.

Rotte appels heb je inderdaad overal maar 80% zo neer te zetten, die ervaring heb ik niet. Integendeel zelfs, zijn veel minder opgefokt.
Renee_XX schreef:
04-02-2019 20:03
Hangt ook van de zorg af en aanpassingen zijn soms niet voldoende. Het kan in korte tijd snel achteruit gaan en dan is zorg nodig. En dat is niet voor iedereen particulier te betalen. Soms is het beter om naar een bejaardenhuis te gaan en een zakcentje over te houden.
Dat begrijp ik. Maar ik denk dat als de bejaardentehuizen iets aangepast zouden worden (al is het om te beginnen maar met de kleur verf, het meubilair en mogelijkheden in maaltijden) dat het voor sommige mensen dan al een minder afgrijselijke stap is. De komende groep bejaarden zijn babyboomers terwijl bejaardenhuizen er soms uitzien of ze gericht zijn op mensen die in de 19e eeuw leefden.
Renee_XX schreef:
04-02-2019 19:46
Juist mensen van buiten af gedragen zich nog rustig en netjes en bescheiden. Dat is mijn ervaring.

Ach, het zal wel in het midden liggen. Ik had een tijd geleden de gok genomen om als eerste te kopen in een bekende 'aso wijk'.
De oude bewoners, dus geboren en getogen, verklaarden ons voor gek want er woonden teveel buitenlanders
De ' buitenlandse' mensen verklaarden ons voor gek want de aso oude bewoners waren niet te doen.
Buurt is erg in opkomst en er kwamen meer kopers.
Bij alles wat er mis is geven we nu gebroederlijk de 'yuppen' de schuld.
Je kunt je fiets niet kwijt bij het station want die yuppen hebben overdreven fietsen met rekjes en rare vormen.
Fiets stuk, ook de schuld van die yuppen want 'die zijn alleen met zichzelf bezig' en slopen 'normale' fietsen, anekdote over iemand met een baardje, zelf gezien, die de bakfiets er gewoon tussen ramde.
Lekker de ander de schuld geven.
valentinamaria schreef:
04-02-2019 20:04
nou, met 1600 pm aan huur hou je geen zakcentje over.
zittten ook geen maaltijden bij in, alleen huur en energie.

Dat zal dan toch wel particuliere zorg zijn. Een vriend van mij zit in de zorg en daar betalen de bewoners idd dit bedrag.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-02-2019 20:09
Dat begrijp ik. Maar ik denk dat als de bejaardentehuizen iets aangepast zouden worden (al is het om te beginnen maar met de kleur verf, het meubilair en mogelijkheden in maaltijden) dat het voor sommige mensen dan al een minder afgrijselijke stap is. De komende groep bejaarden zijn babyboomers terwijl bejaardenhuizen er soms uitzien of ze gericht zijn op mensen die in de 19e eeuw leefden.
het worden geen bejaardentehuizen meer genoemd, maar zorgcentra.
mensen zoals mijn oma, die geen zorg gebruiken zitten dan in een gedeelte wat beschermd wonen wordt genoemd.
en dat is allemaal hartstikke hip hoor.

bij mij in de stad is het zorgcentrum zo mooi en gezellig dat verschillende clubjes er een zaal gebruiken.

je kunt er ook gewoon koffie drinken.
wij slapen nooit.
NYC schreef:
04-02-2019 19:55
Ik denk dat veel bejaarden van nu (of de nabije toekomst) niet heel veel vrijheid willen opgeven als het niet hoeft. Grotendeels een leven gehad met veel vrijheden/eigen keuzes, denk dat die liever aanpassingen doen in hun eigen huis dan naar een appartement/bejaardenhuis gaan.

Maar mogelijk wel als die aantrekkelijker gemaakt worden en er wat aan de uitstraling gedaan wordt. Dan gaan mensen er misschien voordelen van inzien en zullen in de toekomst weer woningen vrijkomen.
Eruit stappen zou daarom beter veel toegankelijker gemaakt moeten worden. Hoef je tenminste niet meer naar zo'n massa-tehuis als je het thuis niet meer aan kan. Maar idd vreemd dat ze bejaardenhuizen in 'n tijd van vergrijzing sluiten.

In mijn gemeente zijn ook bejaardenappartementen maar die zitten op de meest ongunstige plek: aan het plein van de supermarkt. Dus continu auto's die voor je huis op en neer rijden en geen tuin. In de tijd van mijn grootouders zijn er geschakelde gelijkvloerse mini huisjes met mini tuintjes aan de rand van 't centrum gebouwd. Dit ziet er een stuk aantrekkelijker uit en is uiteindelijk ook maar een paar 100 meter van de supermarkt. Die huisjes zijn ook altijd bewoond, dus je moet 't maar net treffen dat zo'n woning beschikbaar komt op het moment dat je ouder niet meer in eigen grote huis kan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Het maar binnen halen van nieuwe immigranten en tegelijkertijd de armen in de lucht gooien van wanhoop om het huizentekort is net als dweilen met de kraan open.
NYC schreef:
04-02-2019 20:09
Dat begrijp ik. Maar ik denk dat als de bejaardentehuizen iets aangepast zouden worden (al is het om te beginnen maar met de kleur verf, het meubilair en mogelijkheden in maaltijden) dat het voor sommige mensen dan al een minder afgrijselijke stap is. De komende groep bejaarden zijn babyboomers terwijl bejaardenhuizen er soms uitzien of ze gericht zijn op mensen die in de 19e eeuw leefden.




Wij hebben hier een woonzorgcentrum en als je daar in de gezamenlijke woonkamer komt, zie je meubels van donker eiken. Alles aan de wand tot aan de prullaria aan toe doet je terug gaan naar de jaren 70. De bewoners vinden het volgens mij wel fijn, zitten er graag.
Hebben allemaal een eigen kamertje met eigen spullen maar de gezamenlijke woonkamer zit soms behoorlijk vol.
De kamers zijn heel klein, 30 M2 en daar staat dus ook een bed in en kledingkast en is incl keuken. En ik denk dat dit mensen tegenhoudt om daar te gaan wonen. Mijn oma heeft zo een kleine woning. Heeft heel wat spullen weg moeten doen. Was best moeilijk.

Mijn moeder heeft iets van 45 M2 met een aparte slaapkamer dus en dat is beter.
valentinamaria schreef:
04-02-2019 20:04
nou, met 1600 pm aan huur hou je geen zakcentje over.
zittten ook geen maaltijden bij in, alleen huur en energie.


Ik heb mijn bericht wat onduidelijk geschreven want ik bedoelde met het laatste de bejaardenhuizen die betaald worden vanuit bijvoorbeeld de WMO.
Hier in mijn omgeving geen hippe zorgcentra en dus wel een uitstraling waar je spontaan van in een depressie raakt maar de mogelijkheden liggen erg uiteen. In België is een leuke geopend speciaal voor homoseksuele bejaarden. Met een Japanse tuin erbij. Die klinkt wel leuk! Als ie er nog is. Over veertig jaar.
Even de omschrijving gevonden van het rustoord. Tien jaar geleden alweer:

Een muf bloemetjestapijt zal je niet aantreffen. Brede ramen, grote terrassen en design zorgen voor een comfortabele oase, bovendien gelegen middenin een groene omgeving met Japanse tuin. Alle kamers hebben computers met internet en beschikken ook allemaal over een eigen badkamer.' 

Luxe troef dus. Residentie Johanna krijgt geen kantine, maar een heuse brasserie, waar de bewoners en hun eventuele gasten ook à la carte kunnen eten. Aan ontspanningsmogelijkheden geen gebrek. Er komt een zwembad, sauna en fitness. 'Een permanent beschikbare shuttle brengt onze bewoners in geen tijd tot in de stad, waar ze van een musical of theatervoorstelling kunnen genieten', vult Sanders aan.

Maar zo zouden er best meer naartoe willen denk ik. :-D
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
04-02-2019 20:31
Ik heb mijn bericht wat onduidelijk geschreven want ik bedoelde met het laatste de bejaardenhuizen die betaald worden vanuit bijvoorbeeld de WMO.
dat is voor mensen met een indicatie.

maar het gewone bejaardentehuis zoals wij dat kennen, is peperduur.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven