1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:54
Wat dat betreft kunnen ze in die smerige steden idd nog wel hogere gebouwen wegzetten. De mensen die in 'n flat in de stad willen wonen boeit het waarschijnlijk toch niet of ze op de 14e of 54e etage wonen als de liften maar snel genoeg zijn.
Wil je dan echt Russische of Japanse toestanden?

Met giga kleurloze gigantische woonblokken die meer op vogelkooien lijken?


Ik heb niks tegen een appartement.
Maar wél tegen een vogelkooi op de 27ste verdieping.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 16:57
9.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
27-01-2019 16:56
Je kan iemand zijn woning toch niet uitzetten als je er al 25 jaar woont?
Wat mij betreft wel. Want diegene houdt ruimte bezet die dringend nodig is. En als je van tevoren wéét dat het zo werkt, kun je je daar ook op instellen. Soms moeten dingen veranderen. En ja, daar zitten ook nadelen aan en dat is niet altijd leuk.
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:55
En waarom woont iedereen in Amsterdam en Rotterdam ...
Omwille van werkgelegenheid.


Is het geen optie voor de regering om grote bedrijven te stimuleren om zich ook elders in 't land te vestigen?
(Desnoods met wat financiële hulp)

Of een bedrijf zijn hoofdvestiging nu heeft in Amsterdam, in Groningen, in Arnhem of in Eindhoven ...
Liever niet zeg! Dan wordt de nu nog relatief rustige omgeving met natuur en dorpjes ook volgebouwd.
Niq schreef:
27-01-2019 16:56
Je kan iemand zijn woning toch niet uitzetten als je er al 25 jaar woont?

Nee dat kan niet. Je kunt wel verhuizen stimuleren door te zorgen dat er in dezelfde buurt goede en betaalbare alternatieven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
27-01-2019 16:57
Wat mij betreft wel. Want diegene houdt ruimte bezet die dringend nodig is. En als je van tevoren wéét dat het zo werkt, kun je je daar ook op instellen. Soms moeten dingen veranderen. En ja, daar zitten ook nadelen aan en dat is niet altijd leuk.
Wat denk je dat dat doet met de psyche van een mens? Tegen je wil verhuizen, omdat je nog maar "alleen" bent? Dat moeten wij echt niet willen, iig niet verplicht.
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:57
Wil je dan echt Russische of Japanse toestanden?

Met giga kleurloze gigantische woonblokken die meer op vogelkooien lijken?


Ik heb niks tegen een appartement.
Maar wél tegen een vogelkooi op de 27ste verdieping.
Dan moet er 'n fokverbod of hoge belasting op kinderen komen en een immigratieverbod. Ik zie Nederland liever de helft leger dan volgebouwd met flats. Maar als ze dan toch zo nodig willen bouwen, dan graag daar waar het toch al verpest is door flats.
Case-je schreef:
27-01-2019 16:57
Wat mij betreft wel. Want diegene houdt ruimte bezet die dringend nodig is. En als je van tevoren wéét dat het zo werkt, kun je je daar ook op instellen. Soms moeten dingen veranderen. En ja, daar zitten ook nadelen aan en dat is niet altijd leuk.
Maar kon je dit 25 jaar geleden al wéten? Nee toch? Wil jij die mensen er dan nog uit?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
27-01-2019 16:52
Wat betreft de vraag naar woningen, deze is verreweg het grootst in de grote steden (met Amsterdam als koploper). In het algemeen zie je dat de prijzen in en om grote steden sneller stijgen dan het gemiddelde. De randen van Nederland en allerlei kleine dorpjes lopen juist leeg.

Dat is een andere reden dat ik denk dat het model “bouw maar weel een polder vol met rijtjeshuizen en wat tweekappers” dood gaat lopen. Landelijk gezien is de ruimte er nog wel voor, maar rondom de grote steden niet of nauwelijks meer.

Nieuwbouw in Amsterdam bestaat bijna volledig uit appartementen, toch wordt hier de hoofdprijs voor betaald.
Meer grotere bedrijven zouden naar het oosten kunnen verhuizen. Meer ruimte voor woningen, bedrijven en werkgelegenheid.
De vrijstaande huizen zouden verkocht kunnen worden en de ouderen misschien in een wat kleinere bungalow.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:57
Wil je dan echt Russische of Japanse toestanden?

Met giga kleurloze gigantische woonblokken die meer op vogelkooien lijken?


Ik heb niks tegen een appartement.
Maar wél tegen een vogelkooi op de 27ste verdieping.

Redbulletje heeft iets tegen steden. Dat mag natuurlijk, maar steden zijn ten eerste niet smerig, en ten tweede wonen er gewone mensen die ook gewoon normaal en prettig willen wonen.
Dahlia74 schreef:
27-01-2019 16:59
Wat denk je dat dat doet met de psyche van een mens? Tegen je wil verhuizen, omdat je nog maar "alleen" bent? Dat moeten wij echt niet willen, iig niet verplicht.
Dat zal 't zelfmoordcijfer in elk geval vast lekker opkrikken: ook 'n manier om van de overbevolking af te komen.
Ik verlaat mijn vrijstaande woning alleen tussen 6 plankjes.
Dahlia74 schreef:
27-01-2019 16:59
Wat denk je dat dat doet met de psyche van een mens? Tegen je wil verhuizen, omdat je nog maar "alleen" bent? Dat moeten wij echt niet willen, iig niet verplicht.
Dat o.a. bedacht ik me ook.
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:55
En waarom woont iedereen in Amsterdam en Rotterdam ...
Omwille van werkgelegenheid.


Is het geen optie voor de regering om grote bedrijven te stimuleren om zich ook elders in 't land te vestigen?
(Desnoods met wat financiële hulp)

Of een bedrijf zijn hoofdvestiging nu heeft in Amsterdam, in Groningen, in Arnhem of in Eindhoven ...
Misschien voor de werkgelegenheid, maar anderzijds zijn de verbindingen in NL best goed. Je kunt prima in Almere wonen en in Amsterdam werken. Maar tegenwoordig betalen mensen echt de hoofdprijs voor het voorrecht om in Amsterdam te kunnen wonen. Er is dus meer aan de hand.

1. Steden zijn aantrekkelijker geworden (veiliger, mooiere stadscentra) in vergelijking met 20-30 jaar terug
2. Andere bevolkingssamenstelling met meer alleenstaanden en gezinnen zonder kinderen, die vinden steden met alle voorzieningen aantrekkelijker dan een slaapstad met alleen een AH en een Etos in de wijk.
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:59
Dan moet er 'n fokverbod of hoge belasting op kinderen komen en een immigratieverbod. Ik zie Nederland liever de helft leger dan volgebouwd met flats. Maar als ze dan toch zo nodig willen bouwen, dan graag daar waar het toch al verpest is door flats.
Nochtans lijkt het mij simpeler om in 500 gemeentes waar nog plaats is x aantal woningen bij te bouwen ipv Amsterdam nog wat voller te bouwen.

Natuurlijk hoef je de boel daar niet volledig vol te bouwen.

Maar als er ongeveer 1/5de woningen bij moeten, mogen die best verspreid liggen over 't hele land.
Zet desnoods op elke appartementsblok in Amsterdam 2 verdiepingen bij, maar laat hen niet voor alles opdraaien.

Daarbij staan dus in bepaalde provincies sowieso huizen leeg ... die kan je dus ook al gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:39
Jullie zijn een land dat leeft op water ...

Leggen ze toch gewoon nog wat stukken droog?


En ik hoor dus ook héél veel ouderen die wel kleiner willen, maar liefst nog altijd een vrijstaande woning met tuin.
Als de zeespiegel tien meter stijgt (en dat is niet denkbeeldig) dan krijgt het resterende deel van Nederland een bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met Almere. Denk niet dat nieuwe landaanwinningen echt realistisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
27-01-2019 16:57
Wat mij betreft wel. Want diegene houdt ruimte bezet die dringend nodig is. En als je van tevoren wéét dat het zo werkt, kun je je daar ook op instellen. Soms moeten dingen veranderen. En ja, daar zitten ook nadelen aan en dat is niet altijd leuk.
Het probleem is dat mensen niet verhuizen vanwege de lage huren. Sommige zitten in huizen waar ze zonder toeslag 450 euro voor betalen.
Daar hebben ze dan, zoals mijn zwager, een huis voor met 3 slaapkamers.
Als je die mensen echt wil laten verhuizen dan moeten de huurprijzen van de nieuwe woningen op te brengen zijn, en juist dat is vaak niet het geval. Vergeet niet dat veel ouderen geen riant pensioen hebben en erg op de centen moeten letten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:44
Vertrekken! En zeker geen nieuwe inwoners meer toelaten.
In elk geval geen woningen meer bijbouwen. We zitten al met veel te veel mensen op dit hele kleine stukje land.
Nou Doei dan maar he? Waar ga je heen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Max. 2 kinderen per gezin misschien een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Een land als Nederland met 17 miljoen inwoners zou eigenlijk een stad moeten hebben met meer dan een miljoen inwoners. Plemp heel zuidelijk Flevoland vol en noem het allemaal Almere.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dus niet in de randstad, maar van leegloop is echt helemaal niets te merken. Ook hier zijn de woningen niet aan te slepen. En ook die woningen zijn duur, maar tov de randstad net iets goedkoper. Mensen hebben het ervoor over om steeds verder weg van hun werk te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Of iedereen boven de 80 een drion pil.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dahlia74 schreef:
27-01-2019 17:07
Ik woon dus niet in de randstad, maar van leegloop is echt helemaal niets te merken. Ook hier zijn de woningen niet aan te slepen. En ook die woningen zijn duur, maar tov de randstad net iets goedkoper. Mensen hebben het ervoor over om steeds verder weg van hun werk te gaan wonen.
Totdat straks het rekeningrijden wordt ingevoerd en de belasting op benzine fors omhoog gaat.
Madeliefjees schreef:
27-01-2019 17:08
Of iedereen boven de 80 een drion pil.
Mijn vader zou een gat in de lucht springen.
Mijn zoon woont nu nog bij mij maar als ik straks alleen ben ga ik mijn fijn huis met tuin echt niet verruilen voor een appartement. Zo lang het kan wil ik hier blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
27-01-2019 17:08
Totdat straks het rekeningrijden wordt ingevoerd en de belasting op benzine fors omhoog gaat.
OV wordt wel vaak beter als er meer mensen in een regio/stad (gaan) wonen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Niq schreef:
27-01-2019 17:05
Max. 2 kinderen per gezin misschien een oplossing?

Ik geloof dat het gemiddelde ligt op 1,7 of daaromtrent, dus tenzij je Chinese toestanden wil zitten we goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven