1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af waarom er zoveel leegstaande kantoren in de binnensteden zijn. Als deze omgebouwd worden tot woningen komen er aardig wat woningen bij. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als een kantoorpand minimaal 1 jaar leeg staat de eigenaar wettelijk verplicht wordt deze om te bouwen tot sociale woningbouw. Daarnaast zou kantoor nieuwbouw fors ingeperkt moeten worden. Idem voor grote winkelpanden die staan te verpauperen.
Tja, als ik naar mijn omgeving kijk mag ik niet klagen. Alles is groen om me heen, tien minuten lopen en ik sta in het bos, 20 minuten lopen en ik sta hartje stad en of ik nou linksaf of rechtsaf sla, er is altijd wel iets te vinden waar ik me kan vermaken. Wat dat betreft zit ik hier zeer gunstig en moet ik maar zien wat ik er voor terugkrijg als ik ooit ga verhuizen.
Nee hoor, niets mis met een appartement, het gaat vooral om locatie, die moet je goed uitzoeken.
Kleppeboxx schreef:
27-01-2019 17:43
Ik vraag mij af waarom er zoveel leegstaande kantoren in de binnensteden zijn. Als deze omgebouwd worden tot woningen komen er aardig wat woningen bij. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als een kantoorpand minimaal 1 jaar leeg staat de eigenaar wettelijk verplicht wordt deze om te bouwen tot sociale woningbouw. Daarnaast zou kantoor nieuwbouw fors ingeperkt moeten worden. Idem voor grote winkelpanden die staan te verpauperen.
Hier in Rotterdam wordt dat gedaan, kantoren ombouwen tot appartementen, maar wel mondjesmaat terwijl er heel wat kantoren leeg staan hier.
Cateautje schreef:
27-01-2019 17:44
Tja, als ik naar mijn omgeving kijk mag ik niet klagen. Alles is groen om me heen, tien minuten lopen en ik sta in het bos, 20 minuten lopen en ik sta hartje stad en of ik nou linksaf of rechtsaf sla, er is altijd wel iets te vinden waar ik me kan vermaken. Wat dat betreft zit ik hier zeer gunstig en moet ik maar zien wat ik er voor terugkrijg als ik ooit ga verhuizen.
Nee hoor, niets mis met een appartement, het gaat vooral om locatie, die moet je goed uitzoeken.
Maar als je in een appartement zit moet je altijd weg om van de natuur te kunnen genieten. Ik doe dat graag in mijn eigen tuin met privacy. Ik woon ook redelijk dichtbij het bos maar ik kom er nooit. Is denk ik al meer dan 15 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
27-01-2019 17:56
Maar als je in een appartement zit moet je altijd weg om van de natuur te kunnen genieten. Ik doe dat graag in mijn eigen tuin met privacy. Ik woon ook redelijk dichtbij het bos maar ik kom er nooit. Is denk ik al meer dan 15 jaar geleden.
Wat valt er precies van de natuur te genieten in een tegeltuin?

Ik geniet gelukkig wél volop van de natuur in mijn tuin. Door de egels, salamanders, kikkers, honderden vogeltjes en alles wat groeit, bloeit, zoemt en fladdert. Dat is natuur voor mij en daarom zou ik nooit in een flat willen wonen.
Een betegelde tuin is m.i. niets anders dan een balkon op een flat (al valt zelfs daarvan nog een groene oase te maken als je daarvan houdt).
...
Blondie456 schreef:
27-01-2019 17:56
Maar als je in een appartement zit moet je altijd weg om van de natuur te kunnen genieten. Ik doe dat graag in mijn eigen tuin met privacy. Ik woon ook redelijk dichtbij het bos maar ik kom er nooit. Is denk ik al meer dan 15 jaar geleden.
Als ik op mijn loggia zit, dan kijk ik in het groen en dat jij nooit naar het bos gaat, tja, dat doe je je jezelf aan.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
27-01-2019 17:16
En de huurders die “scheef” wonen ook gelijk eruit want zij kunnen vrije sector betalen en zij zorgen er nu voor dat mensen met een kleine beurs 10 jaar ingeschreven staan?

Hoe kom je daar nou weer bij?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-01-2019 18:05
Als ik op mijn loggia zit, dan kijk ik in het groen en dat jij nooit naar het bos gaat, tja, dat doe je je jezelf aan.
Ik heb het Vondelpark om de hoek, maar fiets er eigenlijk alleen maar doorheen - ook leuk genoeg natuurlijk - maar bij lekker weer zit ik er nooit. Thuis heb ik lekker al mijn spulletjes om me heen, plus de privacy van je woning/balkon.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
27-01-2019 18:09
Ik heb het Vondelpark om de hoek, maar fiets er eigenlijk alleen maar doorheen - ook leuk genoeg natuurlijk - maar bij lekker weer zit ik er nooit. Thuis heb ik lekker al mijn spulletjes om me heen, plus de privacy van je woning/balkon.
Jakkie, dat kun je toch geen natuur noemen? Mijn Amsterdamse vrienden woonden op een steenworp afstand van Vondel en hun hond raakt zo ongeveer stoned van de wietlucht die daar hangt. Natuur is een omgeving waar je nauwelijks andere mensen tegen komt. Dat kun je van zo'n stadspark niet zeggen natuurlijk.
tonkje schreef:
27-01-2019 18:09
Ik heb het Vondelpark om de hoek, maar fiets er eigenlijk alleen maar doorheen - ook leuk genoeg natuurlijk - maar bij lekker weer zit ik er nooit. Thuis heb ik lekker al mijn spulletjes om me heen, plus de privacy van je woning/balkon.
In de zomer zit ik met enige regelmaat aan het bosmeer, maar je hebt gelijk, thuis heb je alles wat je nodig hebt. Ik moet er ook bij melden dat ik dat zitten aan het bosmeer nooit meer dan een uurtje volhoud en dan ga ik weer lekker naar mijn huissie. :-D
Hier staan legio appartementen leeg omdat veel 'bejaarden' daar niet willen wonen, die willen gewoon een huisje met tuin.
Sansa_ schreef:
27-01-2019 18:14
Hier staan legio appartementen leeg omdat veel 'bejaarden' daar niet willen wonen, die willen gewoon een huisje met tuin.
Waar is hier?
himalaya schreef:
27-01-2019 18:06
Hoe kom je daar nou weer bij?
Het is een vraag nav de reactie dan alleenstaande of stellen zonder kids verplicht moeten verhuizen want die hebben zoveel ruimte niet meer nodig.
Calamitycat schreef:
27-01-2019 18:03
Wat valt er precies van de natuur te genieten in een tegeltuin?

Ik geniet gelukkig wél volop van de natuur in mijn tuin. Door de egels, salamanders, kikkers, honderden vogeltjes en alles wat groeit, bloeit, zoemt en fladdert. Dat is natuur voor mij en daarom zou ik nooit in een flat willen wonen.
Een betegelde tuin is m.i. niets anders dan een balkon op een flat (al valt zelfs daarvan nog een groene oase te maken als je daarvan houdt).
Ik heb niet alleen tegels maar ook groen in mijn tuin en dar geniet ik van. Vooral van het gevoel dat je naar buiten kunt en niet vast zit aan een balkon als je dat al hebt. Ik zou daar een benauwd gevoel aan over houden. Ik krijg ook alsmaar complimenten over mijn tuin en daar ben ik trots op. Ieder zijn ding. Ik vind onkruidwoekerende tuinen op het anti tegeltuin topic echt niet mooi.
Kleppeboxx schreef:
27-01-2019 17:43
Ik vraag mij af waarom er zoveel leegstaande kantoren in de binnensteden zijn. Als deze omgebouwd worden tot woningen komen er aardig wat woningen bij. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als een kantoorpand minimaal 1 jaar leeg staat de eigenaar wettelijk verplicht wordt deze om te bouwen tot sociale woningbouw. Daarnaast zou kantoor nieuwbouw fors ingeperkt moeten worden. Idem voor grote winkelpanden die staan te verpauperen.
in Leeuwarden wordt een groot kantorencomplex omgebouwd naar studentenflats. Midden in het centrum, vlak bij station. Die zit straks zo vol. Daardoor mss weer andere huurwoningen vrij voor anderen
Appartementen en in de hoogte bouwen is wel het domste wat er kan gebeuren.
Het OV en de snelweg zijn al overvol. Zelfs als je in de supermarkt staat merk je dat er in Nederland veel meer mensen wonen dan het land aankan.

Met hoogbouw wonen er nog meer mensen op nog minder ruimte en is het einde helemaal zoek.
Selmanas schreef:
27-01-2019 18:36
Appartementen en in de hoogte bouwen is wel het domste wat er kan gebeuren.
Het OV en de snelweg zijn al overvol. Zelfs als je in de supermarkt staat merk je dat er in Nederland veel meer mensen wonen dan het land aankan.

Met hoogbouw wonen er nog meer mensen op nog minder ruimte en is het einde helemaal zoek.
Wat is dan de beste oplossing volgen jou?
Mijns inziens moeten we ons niet richten op nog meer woningen bouwen, maar op het stoppen van de groei van Nederland.
Aan het geboortecijfer van 1,74 ligt het niet.
Als het zo doorgaat als nu zullen onze kinderen emigreren naar het buitenland.
Selmanas schreef:
27-01-2019 18:38
Mijns inziens moeten we ons niet richten op nog meer woningen bouwen, maar op het stoppen van de groei van Nederland.
Aan het geboortecijfer van 1,74 ligt het niet.
En hoe had je die groei willen stoppen?
Belg007 schreef:
27-01-2019 16:55
En waarom woont iedereen in Amsterdam en Rotterdam ...
Omwille van werkgelegenheid.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Juist in Rotterdam Zuid e.d. wonen veel werklozen. Mensen die in Rotterdam werken kunnen er niet gaan wonen omdat er geen woning beschikbaar is en houden dus dagelijks het OV/de snelweg bezet.
Cateautje schreef:
27-01-2019 18:05
Als ik op mijn loggia zit, dan kijk ik in het groen en dat jij nooit naar het bos gaat, tja, dat doe je je jezelf aan.
Ik doe mezelf niks aan want ik vind aan het lopen in een bos echt helemaal niks. Lekker genieten en BBQ in eigen tuin dus wel.
Blondie456 schreef:
27-01-2019 18:46
Ik doe mezelf niks aan want ik vind aan het lopen in een bos echt helemaal niks. Lekker genieten en BBQ in eigen tuin dus wel.
Het zijn die fucking BBQs die ervoor zorgen dat ik aan de westkant de hele zomer mijn ramen moet sluiten.
Ik vind het grofweg asociaal om te BBQen in de tuin.
Er zou mijn inziens ook meer aandacht mogen worden besteedt aan mensen die al een woning hebben, die verbouwd moet worden, maar dat kan niet omdat er te weinig arbeidspersoneel voor beschikbaar is.

Wij zitten bijvoorbeeld al jaren met een verouderde aanbouw waarvan het geeneens zin meer heeft om het lekkende dak op te knappen. En wij zoeken al maanden naar een aannemer maar geen een heeft tijd beschikbaar om een nieuwe aanbouw te realiseren.

Als al het bouwpersoneel de komende jaren alleen maar huizen gaat bouwen, zijn er op ten duur nog veel meer woningen nodig omdat de oudere dan helemaal onbewoonbaar zijn.

Jammer dat het kabinet vooral op de korte termijn lijkt te denken.
Alle reacties Link kopieren
Selmanas schreef:
27-01-2019 18:38
Mijns inziens moeten we ons niet richten op nog meer woningen bouwen, maar op het stoppen van de groei van Nederland.
Aan het geboortecijfer van 1,74 ligt het niet.
Precies.
Laten we de vluchtelingen opvangen in de regio en niet in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven