€1000,- boete voor weigering hand te geven

17-03-2018 10:19 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
€1000,- boete voor een islamitische agent die een vrouw weigerde de hand te schudden.

Afbeelding

Vooropgesteld dat ik fel voorstander ben van scheiding tussen staat en religie, dus geen tulbanden, keppels, Hijabs etc. bij de politie.

Maar deze boete vind ik onterecht omdat het gebeurde op een FEEST - zijn eigen feest nog wel - en niet tijdens het uitoefenen van zijn functie.

Of je zou moeten stellen dat een feest op het werk ook werk is.

Persoonlijk ben ik van mening dat een ambtenaar - mits niet in functie - toch zelf mag bepalen wie hij wel of niet de hand schud.

Zie ik iets over het hoofd? Zie ik het te zwart / wit?

Graag jullie wel gewaardeerde mening.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor...

Er zijn ook gewoon mensen die zich ongemakkelijk voelen en liever niet de hand schudden. (Maar dat zal dan wel weer anders zijn).

Dan zijn er mensen die bepaalde mensen de hand niet willen schudden omdat ze die niet aardig vinden of vies...

Het is groot nieuws, maar boeteloos als het wereldleiders overkomt...

Het is natuurlijk niet aardig om onderscheid tussen mannen en vrouwen te maken in zoiets... maar goed, zijn feestje, zijn "handen schudden"

Verder mag religie van mij ook wegblijven bij de politie... ze zullen je na het geven van een boete maar een flyer in de handen drukken.... ;)
Alle reacties Link kopieren
Feest en vrije tijd of niet het getuigd wel van zijn instelling. Je mag toch ook verwachten dat iemand die in een asiel werkt niet in zijn vrije tijd hondjes martelt Als reden aangeven dat hij het niet op het werk doet houd in mijn ogen geen stand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat hij zelf mag bepalen wie hij de hand schudt, echter niet op het werk. Ik zou het ook raar vinden als hij tijdens een feest op het werk wel opeens een tulband zou dragen. Op het werk geen uitingen van geloof, dan ook niet tijdens een feest op het werk.
Alle reacties Link kopieren
De boete, als ik het artikel goed interpreteer, is opgelegd door de politie als werkgever en niet door de politie als instantie. Ik weet niet wat de interne/cao/andere afspraken zijn daar dus misschien was dit te verwachten.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Het was niet een prive feestje. Het was een promotiefeest ; georganiseerd en betaald door zijn werkgever, neem ik aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen hand geven of hondjes martelen vind ik nogal een verschil. Daarbij lees ik dat de agent niet respectloos deed tegen de vrouw 'hij legde zijn hand op zijn hart en maakte een buiging'.
Ik ben het eens met TO dat deze boete wel erg ver gaat. Nog los van het feit dat ik de boete belachelijk hoog vind, menig écht misdrijf levert een lagere boete op dan dit voorval.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Je ziet over het hoofd dat het wel een werkgerelateerd feest was.
Alle reacties Link kopieren
Darkcrystal schreef:
17-03-2018 10:45
Geen hand geven of hondjes martelen vind ik nogal een verschil. Daarbij lees ik dat de agent niet respectloos deed tegen de vrouw 'hij legde zijn hand op zijn hart en maakte een buiging'.
Ik ben het eens met TO dat deze boete wel erg ver gaat. Nog los van het feit dat ik de boete belachelijk hoog vind, menig écht misdrijf levert een lagere boete op dan dit voorval.
Wie is er gaan klagen bij zo'n eerbiedige groet?

Maar dan alsnog, op de werkvloer geen uitingen van geloof.

Maar een beetje flauw vind ik het wel.
Het kan mij weinig schelen of mensen elkaar een hand geven of niet. Ik zou het prima vinden als verplicht fysiek contact afgeschaft wordt. Maar zolang er regels gelden, hoor je je daaraan te houden. Binnen de context van de politie is regels opvolgen al helemaal belangrijk. De politie is immers een handhavend instituut van regels die door het land gemaakt zijn.
Maar los van dat principe vind ik dat het wel heel zwaar gemaakt wordt, een man die geen hand geeft maar op een alternatieve manier hetzelfde communiceert.
Alle reacties Link kopieren
Onterechte boete. Er zijn waarschijnlijk geen regels voor geweest en de man zal hebben gedacht dat zijn alternatieve begroeting ook kon. Zijn weigering beïnvloed op geen enkele wijze het beoefenen van zijn functie. Aan de werkgever of zo iemand past op de werkvloer, dus het dringende verzoek de persoonlijke overwegingen achterwege te laten bij werkgerelateerde evenementen vind ik wel logisch.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-03-2018 10:42
Het was niet een prive feestje. Het was een promotiefeest ; georganiseerd en betaald door zijn werkgever, neem ik aan.
Eens maar hij oefent niet zijn functie uit.

Ik vind het al weer anders als hij een slachtoffer van een misdrijf - waar hij de aangifte van opneemt - weigert een hand te geven.
Dan vind ik €1000,- boete nog disproportioneel maar dan snap ik de verontwaardiging wat meer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Annelleke schreef:
17-03-2018 10:47
Wie is er gaan klagen bij zo'n eerbiedige groet?

Maar dan alsnog, op de werkvloer geen uitingen van geloof.

Maar een beetje flauw vind ik het wel.
Ik vind zo'n groet veel mooier dan een hand waarvan je niet eens weet waar die geweest is.
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
17-03-2018 10:41
De boete, als ik het artikel goed interpreteer, is opgelegd door de politie als werkgever en niet door de politie als instantie. Ik weet niet wat de interne/cao/andere afspraken zijn daar dus misschien was dit te verwachten.
Mmmmmmmmm daar zit wat in.
Maar kan een werkgever een boete geven?

Ik bedoel, je kan een waarschuwing geven (mondeling of schriftelijk) je kan schorsen maar een boete?

Misschien in Duitsland wel?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:05
Ik vind zo'n groet veel mooier dan een hand waarvan je niet eens weet waar die geweest is.

Dat was mijn punt ook een beetje lees hier:

De werkgever van de agent ontslaat hem niet, omdat hij een document heeft ondertekend waarin staat dat hij vrouwen in de toekomst gewoon een hand geeft. Hij zal ze als gelijkwaardig beschouwen. Als hij toch weer een hand weigert, wordt hij ontslagen, zegt de politie.


Als je buigt voor een vrouw dan is dat toch niet een teken dat je ze als ongelijkwaardig beschouwd :@@:

Hier in het oosten geven we de mannen een hand en de vrouwen 3 kussen bij de begroeting / verjaardagen etc.
Volgens de Duitse theorie is een vrouw dan niet gelijkwaardig behandeld omdat er geen hand is geschud.

Mijn liberale nekharen gaan rechtop staan bij deze Duitse ideeën ;-)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:05
Ik vind zo'n groet veel mooier dan een hand waarvan je niet eens weet waar die geweest is.
Zeker. Maar dan had het netter geweest als hij de mannen ook zo begroet had. Verschil maken op basis van sekse is gewoon discriminatie.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:11
Dat was mijn punt ook een beetje lees hier:

De werkgever van de agent ontslaat hem niet, omdat hij een document heeft ondertekend waarin staat dat hij vrouwen in de toekomst gewoon een hand geeft. Hij zal ze als gelijkwaardig beschouwen. Als hij toch weer een hand weigert, wordt hij ontslagen, zegt de politie.


Als je buigt voor een vrouw dan is dat toch niet een teken dat je ze als ongelijkwaardig beschouwd :@@:

Hier in het oosten geven we de mannen een hand en de vrouwen 3 kussen bij de begroeting / verjaardagen etc.
Volgens de Duitse theorie is een vrouw dan niet gelijkwaardig behandeld omdat er geen hand is geschud.

Mijn liberale nekharen gaan rechtop staan bij deze Duitse ideeën ;-)
Nou ,dat dus :proud:
ElizabethThatcher schreef:
17-03-2018 11:14
Zeker. Maar dan had het netter geweest als hij de mannen ook zo begroet had. Verschil maken op basis van sekse is gewoon discriminatie.
Het zou mij persoonlijk echt niet uitmaken.
Een hand, een buiging... ik voel me niet zo snel beledigd of gediscrimineerd. Hij heeft me dan toch niet genegeerd? Dát zou voor mij pas een issue zijn.
Er zijn echt ergere dingen op de wereld.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:11
Dat was mijn punt ook een beetje lees hier:

De werkgever van de agent ontslaat hem niet, omdat hij een document heeft ondertekend waarin staat dat hij vrouwen in de toekomst gewoon een hand geeft. Hij zal ze als gelijkwaardig beschouwen. Als hij toch weer een hand weigert, wordt hij ontslagen, zegt de politie.


Als je buigt voor een vrouw dan is dat toch niet een teken dat je ze als ongelijkwaardig beschouwd :@@:

Hier in het oosten geven we de mannen een hand en de vrouwen 3 kussen bij de begroeting / verjaardagen etc.
Volgens de Duitse theorie is een vrouw dan niet gelijkwaardig behandeld omdat er geen hand is geschud.

Mijn liberale nekharen gaan rechtop staan bij deze Duitse ideeën ;-)
Ik ben het meestal wel met je eens, maar in dit geval niet. Waarom geef je mannen dan wel een hand? Het gaat om de achterliggende gedachte waarom je vrouwen geen hand geeft. Die gedachte past niet bij iemand die een functie als agent heeft.

Zelf vind ik het beledigend als mijn uitgestoken hand geweigerd wordt, terwijl die van mijn man gewoon geschud wordt. In Duitsland en Nederland is het weigeren van een uitgestoken hand nu eenmaal heel beledigend, welk verhaal je er ook van maakt. Ik heb het zelf wel eens meegemaakt en daarbij was het ook echt als een belediging bedoeld. Ik kan mij daar nog boos over maken.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
17-03-2018 11:14
Zeker. Maar dan had het netter geweest als hij de mannen ook zo begroet had. Verschil maken op basis van sekse is gewoon discriminatie.

Oke , punt.

Maaaaaaaaar hij heeft boete gekregen omdat hij een vrouw weigerde de hand te schudden en voor haar boog, dit werd gezien als vrouwen "minderwaardig behandelen" en dat zie ik niet terug in het maken van die buiging.

Je kan het ook omdraaien, hij behandeld mannen minderwaardig, waarom geeft hij ze een hand en buigt hij niet voor ze ;)

Blijft nog staan dat in veel landen een begroeting tussen man / vrouw anders is (ik gaf het voorbeeld van de kussen)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:20
Het zou mij persoonlijk echt niet uitmaken.
Een hand, een buiging... ik voel me niet zo snel beledigd of gediscrimineerd. Hij heeft me dan toch niet genegeerd? Dát zou voor mij pas een issue zijn.
Er zijn echt ergere dingen op de wereld.
Het is ook verder niet persoonlijk, maar vanuit zijn functie zijn daar afspraken over. Dan dient hij zich daaraan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Mag elk land zelf beslissen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ElizabethThatcher schreef:
17-03-2018 11:22
Het is ook verder niet persoonlijk, maar vanuit zijn functie zijn daar afspraken over. Dan dient hij zich daaraan te houden.
Tja, geef hem dan een officiële waarschuwing. Een boete slaat echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:20
Ik ben het meestal wel met je eens, maar in dit geval niet. Waarom geef je mannen dan wel een hand? Het gaat om de achterliggende gedachte waarom je vrouwen geen hand geeft. Die gedachte past niet bij iemand die een functie als agent heeft.

Zelf vind ik het beledigend als mijn uitgestoken hand geweigerd wordt, terwijl die van mijn man gewoon geschud wordt. In Duitsland en Nederland is het weigeren van een uitgestoken hand nu eenmaal heel beledigend, welk verhaal je er ook van maakt. Ik heb het zelf wel eens meegemaakt en daarbij was het ook echt als een belediging bedoeld. Ik kan mij daar nog boos over maken.
Allemaal meer dan waar alleen gaat het hier om een feest, hij maakt een mooie buiging met zijn hand op het hart.

Het gaat ook om een bepaalde vrijheid (liberalisme) mag ik zelf bepalen hoe ik iemand groet.


Nogmaals in mijn vrije tijd en dan neig ik toch voorzichtig dat een personeelsfeest - zijn eigen nog wel - weliswaar betaald wordt door de werkgever maar er gelden niet dezelfde regels.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:21
Oke , punt.

Maaaaaaaaar hij heeft boete gekregen omdat hij een vrouw weigerde de hand te schudden en voor haar boog, dit werd gezien als vrouwen "minderwaardig behandelen" en dat zie ik niet terug in het maken van die buiging.

Je kan het ook omdraaien, hij behandeld mannen minderwaardig, waarom geeft hij ze een hand en buigt hij niet voor ze ;)

Blijft nog staan dat in veel landen een begroeting tussen man / vrouw anders is (ik gaf het voorbeeld van de kussen)
Hier val ik dus ook over. " minderwaardig".

Ooit meegemaakt dat ik door ( ik weet zijn afkomst niet, maar niet Europees) gevraagd werd om te dansen en ik weigerde. Toen spuugde hij op me. Dát was pas minderwaardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven