€1000,- boete voor weigering hand te geven

17-03-2018 10:19 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
€1000,- boete voor een islamitische agent die een vrouw weigerde de hand te schudden.

Afbeelding

Vooropgesteld dat ik fel voorstander ben van scheiding tussen staat en religie, dus geen tulbanden, keppels, Hijabs etc. bij de politie.

Maar deze boete vind ik onterecht omdat het gebeurde op een FEEST - zijn eigen feest nog wel - en niet tijdens het uitoefenen van zijn functie.

Of je zou moeten stellen dat een feest op het werk ook werk is.

Persoonlijk ben ik van mening dat een ambtenaar - mits niet in functie - toch zelf mag bepalen wie hij wel of niet de hand schud.

Zie ik iets over het hoofd? Zie ik het te zwart / wit?

Graag jullie wel gewaardeerde mening.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:21
Oke , punt.

Maaaaaaaaar hij heeft boete gekregen omdat hij een vrouw weigerde de hand te schudden en voor haar boog, dit werd gezien als vrouwen "minderwaardig behandelen" en dat zie ik niet terug in het maken van die buiging.

Je kan het ook omdraaien, hij behandeld mannen minderwaardig, waarom geeft hij ze een hand en buigt hij niet voor ze ;)

Blijft nog staan dat in veel landen een begroeting tussen man / vrouw anders is (ik gaf het voorbeeld van de kussen)
De weigering om een uitgestoken hand te schudden is gewoon een beledigen voor de persoon met de uitgestoken hand. Hij woont en werkt in Duitsland waar de beleefdheidsnorm handen schudden is. Dan maak je voor een vrouw geen uitzondering en zeker niet als je agent bent en dit op je werk is(ook als het een promotiefeestje is).

Waarom is het voor veel moslims zo moeilijk om zich aan te passen aan het land waar je woont?
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik iemand de hand schudden een onhygiënische gewoonte, maar sommigen zullen dan weer bezwaar hebben tegen een buiging. 's Lands wijs 's lands eer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:26
Allemaal meer dan waar alleen gaat het hier om een feest, hij maakt een mooie buiging met zijn hand op het hart.

Het gaat ook om een bepaalde vrijheid (liberalisme) mag ik zelf bepalen hoe ik iemand groet.


Nogmaals in mijn vrije tijd en dan neig ik toch voorzichtig dat een personeelsfeest - zijn eigen nog wel - weliswaar betaald wordt door de werkgever maar er gelden niet dezelfde regels.
Er zijn nu eenmaal normale omgangsvormen die in een land gangbaar zijn en als een uitgestoken hand weigeren als onbeleefd geldt in het land waar je woont en werkt en dan is het aan jou om je aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
17-03-2018 11:22
Het is ook verder niet persoonlijk, maar vanuit zijn functie zijn daar afspraken over. Dan dient hij zich daaraan te houden.
Ben je op een personeelsfeest in functie?
Een personeelsfeest is een soort "schemergebied" tussen werk en privé.

Je mag wel alcohol drinken, er staat een buffet, je hoeft je bedrijfskleding niet aan, je mag op je smartphone, je mag met een collega kussen etc.

Ik noem zo maar wat dingen die mijn werkgever onder werktijd niet maar op een personeelsfeest wel accepteert.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:27
De weigering om een uitgestoken hand te schudden is gewoon een beledigen voor de persoon met de uitgestoken hand. Hij woont en werkt in Duitsland waar de beleefdheidsnorm handen schudden is. Dan maak je voor een vrouw geen uitzondering en zeker niet als je agent bent en dit op je werk is(ook als het een promotiefeestje is).

Waarom is het voor veel moslims zo moeilijk om zich aan te passen aan het land waar je woont?
Een belediging is ook maar wat je er zelf van maakt.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:30
Ben je op een personeelsfeest in functie?
Een personeelsfeest is een soort "schemergebied" tussen werk en privé.

Je mag wel alcohol drinken, er staat een buffet, je hoeft je bedrijfskleding niet aan, je mag op je smartphone, je mag met een collega kussen etc.

Ik noem zo maar wat dingen die mijn werkgever onder werktijd niet maar op een personeelsfeest wel accepteert.
Goeie.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:30
Ben je op een personeelsfeest in functie?
Een personeelsfeest is een soort "schemergebied" tussen werk en privé.

Je mag wel alcohol drinken, er staat een buffet, je hoeft je bedrijfskleding niet aan, je mag op je smartphone, je mag met een collega kussen etc.

Ik noem zo maar wat dingen die mijn werkgever onder werktijd niet maar op een personeelsfeest wel accepteert.
Hij is daar als agent huppeldepup en niet als Mohammed, de moslimmeneer.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er voor moslims op allerlei gebieden uitzonderingen moeten worden gemaakt vanwege hun geloof.

Neem nu DENK in Amersfoort die wil dat moskeebezoekers ongestraft moeten kunnen parkeren op plaatsen waar dat verboden is.

Ik hoop van ganser harte dat het de PVDD lukt om het halal slachten te verbieden.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:05
Ik vind zo'n groet veel mooier dan een hand waarvan je niet eens weet waar die geweest is.
Dit. Ik moest er eerst aan wennen, maar als het zo gebeurt is het een veel mooiere ontmoeting.
Ik ken iemand die bij de nl politie zit en geen handen geeft maar die heeft geen functie waar hij externen mee ontmoet. Vind het een boete buiten proportie.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:30
Een belediging is ook maar wat je er zelf van maakt.
Nou, als je met een uitgestoken hand staat (zoals mij overkwam) en die wordt geweigerd, terwijl die van degene voor en na jou wel wordt geaccepteerd dan vind ik en de meeste mensen met mij, dat op zo’n ogenblik toch knap beledigend.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:29
Er zijn nu eenmaal normale omgangsvormen die in een land gangbaar zijn en als een uitgestoken hand weigeren als onbeleefd geldt in het land waar je woont en werkt en dan is het aan jou om je aan te passen.
Zoals ik schreef : mee eens

Maar het anders handelen dan de "gangbare omgangsvormen" is toch niet strafbaar?


We hebben het hier over €1000,- boete en dreigen met ontslag voor het op een andere manier groeten.
Ik bepaal toch hoe ik groet?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:32
Ik begrijp werkelijk niet waarom er voor moslims op allerlei gebieden uitzonderingen moeten worden gemaakt vanwege hun geloof.

Neem nu DENK in Amersfoort die wil dat moskeebezoekers ongestraft moeten kunnen parkeren op plaatsen waar dat verboden is.

Ik hoop van ganser harte dat het de PVDD lukt om het halal slachten te verbieden.
Het gaat nu over het weigeren van een hand geven.
Het-groepje schreef:
17-03-2018 11:32
Dit. Ik moest er eerst aan wennen, maar als het zo gebeurt is het een veel mooiere ontmoeting.
Ik ken iemand die bij de nl politie zit en geen handen geeft maar die heeft geen functie waar hij externen mee ontmoet. Vind het een boete buiten proportie.
Je houdt je geloof met daarbij allerlei gebruiken die niet passen binnen onze seculiere samenleving maar lekker achter de voordeur.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:34
Het gaat nu over het weigeren van een hand geven.
Het gaat over het maken van uitzonderingen voor mensen die een bepaald geloof aanhangen.
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:33
Nou, als je met een uitgestoken hand staat (zoals mij overkwam) en die wordt geweigerd, terwijl die van degene voor en na jou wel wordt geaccepteerd dan vind ik en de meeste mensen met mij, dat op zo’n ogenblik toch knap beledigend.
Als er dan over je heen wordt gekeken, ja.
Maar je wordt begroet en niet genegeerd. ( in dit geval) Maar goed, het blijft persoonlijk.
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:35
Het gaat over het maken van uitzonderingen voor mensen die een bepaald geloof aanhangen.
Nee hoor.
De enige uitzondering die is gemaakt, is dat hij een boete heeft gekregen. Dus niks in het voordeel van de agent hoor.
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 11:37
8.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
17-03-2018 11:31
Hij is daar als agent huppeldepup en niet als Mohammed, de moslimmeneer.
Ik ben op het personeelsfeest ook HBG medewerker van maar wel degelijk - ik schreef het al - met veel meer vrijheden en afwijkende
regels die in functie wel maar op het feest niet gelden.

Overigens gaat dit topic over persoonlijke vrijheden en niet zo zeer over islam.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ana_Isabel2 schreef:
17-03-2018 11:37
Nee hoor.
De enige uitzondering die is gemaakt, is dat hij een boete heeft gekregen.
Omdat hij vrouwen uitzondert van het handen schudden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor een genderneutrale begroeting.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Het gaat bij groeten om de intentie. Ik heb liever een welgemeende hand op de borst met een buiginkje, dan een slappe hand van iemand die met zijn hoofd al bij de volgende handenschudder is omdat hij daar wèl iets mee heeft.
simbalabimba schreef:
17-03-2018 11:38
Ik ben voor een genderneutrale begroeting.
Ik ben voor afschaffing van personeelfeestjes :proud:
yette schreef:
17-03-2018 11:39
Het gaat bij groeten om de intentie. Ik heb liever een welgemeende hand op de borst met een buiginkje, dan een slappe hand van iemand die met zijn hoofd al bij de volgende handenschudder is omdat hij daar wèl iets mee heeft.
Helemaal dit.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-03-2018 11:32

Ik ken iemand die bij de nl politie zit en geen handen geeft maar die heeft geen functie waar hij externen mee ontmoet. Vind het een boete buiten proportie.
Dat is een mooie oplossing maaaaaaaaaaaaar als deze politieagent in functie slachtoffers ontmoet zou ik dat niet accepteren.
Dan hoort het bij je functie om een hand te geven en dat staat volgens mij ook in de protocollen.

Net als ik vond (het is veranderd) dat christelijke ambtenaren niet mogen weigeren een homo huwelijk te sluiten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:37
Ik ben op het personeelsfeest ook HBG medewerker van maar wel degelijk - ik schreef het al - met veel meer vrijheden en afwijkende
regels die in functie wel maar op het feest niet gelden.

Overigens gaat dit topic over persoonlijke vrijheden en niet zo zeer over islam.
Dan zou je moeten afwegen hoe zwaar jouw persoonlijke vrijheid afweegt tegenover de belangen en gevoelens van anderen. Als ik een kerk of moskee binnenloop dan doe ik dat ook niet in een korte broek of ienemienierokje. Dan houd ik rekening met de gevoelens van de aanwezige gelovigen. Als ik in Japan ben dan maak ik ook een buiging als handen schudden daar niet gebruikelijk is.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:40
Dat is een mooie oplossing maaaaaaaaaaaaar als deze politieagent in functie slachtoffers ontmoet zou ik dat niet accepteren.
Dan hoort het bij je functie om een hand te geven en dat staat volgens mij ook in de protocollen.

Net als ik vond (het is veranderd) dat christelijke ambtenaren niet mogen weigeren een homo huwelijk te sluiten.
Nou als die agent vrouwelijke slachtoffers wel de handen schudt, maar vrouwen op het feestje niet dan krijg ik heel sterk de indruk dat het meer een vorm van provcatie betreft. Gewoon even kijken waar de grens ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven