€1000,- boete voor weigering hand te geven

17-03-2018 10:19 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
€1000,- boete voor een islamitische agent die een vrouw weigerde de hand te schudden.

Afbeelding

Vooropgesteld dat ik fel voorstander ben van scheiding tussen staat en religie, dus geen tulbanden, keppels, Hijabs etc. bij de politie.

Maar deze boete vind ik onterecht omdat het gebeurde op een FEEST - zijn eigen feest nog wel - en niet tijdens het uitoefenen van zijn functie.

Of je zou moeten stellen dat een feest op het werk ook werk is.

Persoonlijk ben ik van mening dat een ambtenaar - mits niet in functie - toch zelf mag bepalen wie hij wel of niet de hand schud.

Zie ik iets over het hoofd? Zie ik het te zwart / wit?

Graag jullie wel gewaardeerde mening.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
17-03-2018 19:08
Zoveel mooier dan een klamme slappe hand.
En gezonder bovendien.

Ik was laatst op een verjaardagsfeestje, iedereen de hand geschud, volgende dag griep. De jarige jop ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
kantlijn schreef:
17-03-2018 17:40
De boete is vooral een signaal dat de Duitse staat een onbetrouwbare werkgever is. In Nederland en Duitsland betaalt een werkgever zijn personeel gewoon netjes de gewerkte uren uit. Ik zou echt een jaar lang pleepapier en schrijfgerei meejatten om te compenseren voor 1000E.
Dan vlieg je er alsnog uit.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 18:26
Klopt maar in de westerse wereld zijn we dit in een hoog tempo aan het ontvlechten.
Kerk & staat waren inderdaad op sommig vlak in elkaar verstrengeld maar dat was nauwelijks een probleem toen 90% van Nederland christelijk was.

Het zou natuurlijk zot zijn om de klok nu terug te draaien en bijvoorbeeld - ik haal een recente discussie aan - Suikerfeest een nationale vrije dag te maken terwijl ik juist zou pleiten van het afschaffen van de christelijke feestdagen en iedere Nederlander 4 extra vrije dagen te geven vrij in te vullen op een dag naar keuze.
Ik wil de klok ook zeker niet terugdraaien! Maar zolang we zitten met die erfenis uit het verleden, kunnen we moeilijk commentaar hebben op mensen die op dezelfde gronden rechten willen ontlenen aan hun eigen godsdienstige regels.

En wat dat laatste betreft: dat is denk ik ook een kwestie van tijd. In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen die op feestdagen "gewoon" moeten werken. En niet alleen in de zorg. Ik denk dat we eerst naar een tussenvorm toegaan: extra vrije dagen, met het recht om op een religieuze feestdag vrij te zijn voor wie dat wil. En wie daar geen belang aan hecht kan gewoon werken. De extra beloning op deze dagen zal wel stapsgewijs worden afgeschaft. Dat is dan wel weer jammer :)
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
17-03-2018 20:19
Ik wil de klok ook zeker niet terugdraaien! Maar zolang we zitten met die erfenis uit het verleden, kunnen we moeilijk commentaar hebben op mensen die op dezelfde gronden rechten willen ontlenen aan hun eigen godsdienstige regels.


Dat ligt er aan.

Sinds 2014 mogen ambtenaren niet weigeren homo's te huwen, mogen agenten geen zichtbare religieuze uitingen dragen etc.
Dan zou het toch absurd zijn als we mensen met een ander geloof dat WEL zouden toestaan omdat we nog wat religieuze erfenissen hebben.

We zijn aan het afbouwen niet bijbouwen ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 20:33
Dat ligt er aan.

Sinds 2014 mogen ambtenaren niet weigeren homo's te huwen, mogen agenten geen zichtbare religieuze uitingen dragen etc.
Dan zou het toch absurd zijn als we mensen met een ander geloof dat WEL zouden toestaan omdat we nog wat religieuze erfenissen hebben.

We zijn aan het afbouwen niet bijbouwen ;)
Zo zien wij dat, maar gelovigen (van welk geloof dan ook) zien dat heel anders vrees ik. Die vinden de regels van hun geloof belangrijker. Ook christelijke partijen zullen hun rechten terug bevechten als ze de kans krijgen. In de gemeente waar ik woon zijn de winkels op zondag open, maar voor de komende verkiezingen zijn er partijen die "terugkeer van de zondagsrust" als belangrijk punt hebben.
Daar wordt voor mijn gevoel democratie misbruikt voor het opleggen van religieuze regels aan anderen. Op zich vind ik dat wel een interessante discussie, want hoe daarmee om te gaan?
Als hij in het vervolg zijn feestjes zelf bekostigt en thuis houdt kan hij weigeren tot hij een ons weegt.

Tot die tijd heeft hij zich gewoon neer te leggen bij de regels die zijn werkgever heeft bedacht en waar hij van op de hoogte is. Of hij zoekt een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
17-03-2018 20:43
Zo zien wij dat, maar gelovigen (van welk geloof dan ook) zien dat heel anders vrees ik. Die vinden de regels van hun geloof belangrijker. Ook christelijke partijen zullen hun rechten terug bevechten als ze de kans krijgen. In de gemeente waar ik woon zijn de winkels op zondag open, maar voor de komende verkiezingen zijn er partijen die "terugkeer van de zondagsrust" als belangrijk punt hebben.
Daar wordt voor mijn gevoel democratie misbruikt voor het opleggen van religieuze regels aan anderen. Op zich vind ik dat wel een interessante discussie, want hoe daarmee om te gaan?

De tegenstemmer mobiliseren :lol:
Meer mogelijkheden hebben we niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Verander vrouw in neger en iedereen vindt het dikke prima dat er wordt opgetreden tegen dergelijke flauwekul.
Het is onbeleefd, maar op onbeleefd gedrag kun je over het algemeen geen sancties zetten. Zeker niet van deze omvang. Ik bedoel, wat is het volgende? 2000 euro boete vanwege voordringen in de kantine? Ontslag op staande voet omdat je geen nieuwe koffie zet nadat je het laatste kopje hebt gepakt? Het komt op mij over als selectieve verontwaardiging zodat we weer eens lekker kunnen moslim bashen. Ik doe niet meer mee.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
17-03-2018 22:04
Het komt op mij over als selectieve verontwaardiging zodat we weer eens lekker kunnen moslim bashen. Ik doe niet meer mee.
Ik weet niet hoe jij het leest maar:

1) Vinden de meeste schrijvers de boete disproportioneel.
2) Is er heel normaal gediscussieerd

Dus waar jij moslim bashen vandaan haalt is me een raadsel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
MarkSD schreef:
17-03-2018 21:59
Verander vrouw in neger en iedereen vindt het dikke prima dat er wordt opgetreden tegen dergelijke flauwekul.
Yep!

Ik moet gelijk denken aan die demonstratie zondag in Amsterdam. Lekker weer om buiten een stukje te wandelen! Gelukkig maar dat al die links-extremisten altijd sjaals voor hun gezicht dragen. Kunnen de bivakmutsen ook weer uit de kast.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-03-2018 00:14
Yep!

Ik moet gelijk denken aan die demonstratie zondag in Amsterdam. Lekker weer om buiten een stukje te wandelen! Gelukkig maar dat al die links-extremisten altijd sjaals voor hun gezicht dragen. Kunnen de bivakmutsen ook weer uit de kast.
Links-extremisten hebben een "voordeel" ze missen relativerings- vermogen dus meestal gaan ze compleet door het lint als ze blanke mensen zien, mensen die tot een andere politieke stroming horen, politie agenten kortom alles buiten hun eigen groep.

Daardoor lopen hun demonstratie ook regelmatig uit de hand en dat is - zo vlak voor de verkiezingen - wel handig :mrgreen:

Een mooi voorbeeld van een totaal doorgedraaide AFA demonstrant
https://www.youtube.com/watch?v=EkvctO4uUNo
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen is die agent toch vrij extreem in zijn geloof, want gematigden geven wél een hand. Ze hadden hem beter ontslagen want zo iemand kan zijn beroep niet op gepaste manier uitvoeren.
Pientjexxxx schreef:
18-03-2018 00:14
Yep!

Ik moet gelijk denken aan die demonstratie zondag in Amsterdam. Lekker weer om buiten een stukje te wandelen! Gelukkig maar dat al die links-extremisten altijd sjaals voor hun gezicht dragen. Kunnen de bivakmutsen ook weer uit de kast.
Ik zag een stukje van Tom Staal over de demonstranten. Op een enkeling na heel enge figuren, die met geen woord willen spreken waarom ze nu eigelijk demonstreren. Te bang om het debat te verliezen, gaat men maar duwen, trekken, kleuterig in de weg lopen of herrie maken om mensen en debat te hinderen. Ik vind deze mafklappers minstens zo eng als die Duitsers van de AfD die demonstreerden in het programma van Danny.

De kortzichtige onnozelheid en agressie spat uit de ogen.
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 11:34
Je houdt je geloof met daarbij allerlei gebruiken die niet passen binnen onze seculiere samenleving maar lekker achter de voordeur.
eens

Maar hoe hypocriet ben je als je het voor je werk wel doet?
Zit je dan niet in de verkeerde functie?
Als ik ergens niet achter sta, doe ik dat ik mijn werk ook niet.
Grenzen stellen a.u.b. anders een andere functie.
Hij laat duidelijk zien dat kerk en staat bij hem niet gescheiden zijn.
anoniem_64b52d4274b04 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 06:19
13.80% gewijzigd
hollebollegijs schreef:
17-03-2018 11:33

We hebben het hier over €1000,- boete en dreigen met ontslag voor het op een andere manier groeten.
Die dreiging komt vast niet uit de lucht vallen na één incident.
Er zullen vast eerder al dingen zijn voorgevallen.
nefelien schreef:
17-03-2018 11:57
Door geen hand te willen schudden brengt die man de boodschap over dat hij door zijn religie boven alle heersende normen en waarden van een gemeenschap staat. Het komt over als een resolute afwijzing van onze westerse cultuur.
+1
Pientjexxxx schreef:
17-03-2018 16:39
Ik erger mij eraan dat veel moslims telkens de grenzen opzoeken. Kijken tot hoever je hier kunt gaan.

Het is griezelig hoe mensen die kritiek op de islam hebben verketterd worden door politiek correcten. Kritiek op en bespotting van elk ander geloof is toegestaan, maar als het de islam betreft dan schiet iedereen in een angststuip.

We zouden eens meer moeten luisteren naar (ex)moslims die precies weten hoe het werkt en ons waarschuwen, maar helaas steken de meeste mensen hun kop in het zand.

De boete is een signaal naar de agent dat hij een grens heeft overschreden. In Duitsland en Nederland zijn kerk en staat gescheiden en dat principe geldt dus zeker voor agenten in overheidsdienst. Persoonlijk zou ik meer voor het terugdraaien van zijn promotie zijn of voor ontslag. In ieder geval zou er wel onderzocht moeten worden of hij ook tijdens het uitoefenen van zijn functie weigert om vrouwen de hand te schudden.
Telkens weer de grenzen opzoeken i.d.d. zoals b.v. ook over het dragen van een hoofdoek bij de politie.
Ik mag toch ook niet zichtbaar een kruisje dragen.
Eén lijn trekken a.u.b. Ik niet, hun ook niet.
damesbril schreef:
19-03-2018 06:02
+1
Blijft de vraag waarom zijn zogenaamde extreme gedrag blijkbaar nog nooit iemand is opgevallen/nog nooit aan de kaak is gesteld, en waarom er uitgerekend op zijn eigen promotiefeest ineens een punt van wordt gemaakt.

edit: sorry ik heb de verkeerde post gequote. Ik wilde reageren op deze:

Die dreiging komt vast niet uit de lucht vallen na één incident.
Er zullen vast eerder al dingen zijn voorgevallen.
Een gelijkwaardige behandeling zou dan ook moeten betekenen dat mannen en vrouwen bijvoorbeeld naar dezelfde wc dienen te gaan en een hoop andere zaken waar doorgaans geen haan naar kraait. Ik vind het dus nogal hypocriet. Een ongelijke behandeling wil niet altijd zeggen dat er een slechte intentie achter schuilt. Mannen die de Islam aanhangen geven vrouwen bij voorkeur liever geen hand omdat zij geloven dat je daarmee gevoelens van lust kunt opwekken. Het heeft dus niets met minderwaardigheid van de vrouw te maken. Anderzijds begrijp ik het enigzins wel dat het politiekorps bang was voor een ''slecht'' imago en zich genoodzaakt voelde op deze manier zich hiervan te distantiëren. Het was dit of een ontslag.
kantlijn schreef:
17-03-2018 15:56
Als iemand met smetvrees een hand zou weigeren had ´ ie nooit een boete gekregen
Iemand met smetvrees is niet selectief en weigert iedereen een hand
moentje_ schreef:
19-03-2018 09:04
Een gelijkwaardige behandeling zou dan ook moeten betekenen dat mannen en vrouwen bijvoorbeeld naar dezelfde wc dienen te gaan en een hoop andere zaken waar doorgaans geen haan naar kraait. Ik vind het dus nogal hypocriet. Een ongelijke behandeling wil niet altijd zeggen dat er een slechte intentie achter schuilt. Mannen die de Islam aanhangen geven vrouwen bij voorkeur liever geen hand omdat zij geloven dat je daarmee gevoelens van lust kunt opwekken. Het heeft dus niets met minderwaardigheid van de vrouw te maken. Anderzijds begrijp ik het enigzins wel dat het politiekorps bang was voor een ''slecht'' imago en zich genoodzaakt voelde op deze manier zich hiervan te distantiëren. Het was dit of een ontslag.

:HA:

Zit je dergelijke zaken nu serieus met dames-en herentoiletten te vergelijken? En vind je het feit dat er twee soorten toiletten zijn een voorbeeld van ongelijkwaardige behandeling?! Vervolgens doet intentie er toe? In een functie bij de politie, een overheidsorgaan???

Jezus... Jij begrijpt er werkelijk niets van.
tonkje schreef:
17-03-2018 19:42
En gezonder bovendien.

Ik was laatst op een verjaardagsfeestje, iedereen de hand geschud, volgende dag griep. De jarige jop ook.

Je had de vrouwen ook moeten overslaan dommie. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven