Advies AFM - studieschuld registreren bij BKR

22-04-2021 09:16 152 berichten
https://nos.nl/l/2377713

--> deel van het artikel
Studieschulden moeten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, vindt de Autoriteit Financiële Markten. Dat moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is.

De financiële toezichthouder doet de aanbeveling in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief, waarin staat welke thema's volgens de AFM wettelijk moeten worden aangepast. Een van de genoemde knelpunten is deze keer de financiële weerbaarheid van huishoudens.

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld: uit onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters die schuld niet opgeeft bij het aanvragen van een hypotheek.

BKR het meest logisch
Een oplossing kan zijn dat hypotheekverstrekkers automatisch inzage krijgen in de studieschulden van hun klanten en daarom moet er een register komen dat toegankelijk is voor die financiële instellingen, stelt de AFM. Het BKR ligt daarbij het meest voor de hand, "vanwege de aansluiting met de reeds bestaande schuldenregistratie".

Als het voorstel van de AFM wordt overgenomen, dan betekent dat een extra drempel voor starters op de woningmarkt. De regels voor het krijgen van een hypotheek zijn de afgelopen jaren al aangescherpt en de huizenprijzen kenden in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste groei in twintig jaar.
Imo wordt het als starter dan helemaal tot je 45e bij moeder op de bank.
Wat is jullie mening?
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:55
Dat snap ik, en daar ben ik het ook mee eens. Ik denk als er daadwerkelijk ontzettend veel financiële problemen ontstaan bij starters die net een huis hebben gekocht (en die hun studieschuld hebben verzwegen), dat het zeker belangrijk is actie te ondernemen. Ik zit zelf nog niet in de fase dat ik een huis kan kopen, maar ik maak me soms wel zorgen over hoe dat later voor mij zal gaan. Ik kan me voorstelen dat het dan wel een beetje steekt als je meer kan huren dan de gemiddelde maandlasten die een hypotheek met zich meebrengt, maar geen hypotheek kan krijgen. Als ik de verhalen mag geloven van afgestudeerde kennissen en hun woonsituaties.
Ik vind dat ook enorm raar en onbegrijpelijk.
En ook dat hypotheekverstrekkers zo weinig open staan voor alternatieve constructies, bv een huis kopen met een aantal huisgenoten ipv met een partner. Tuurlijk, dat is ook ingewikkelder, want een vertrekkende huisgenoot moet uitgekocht worden, maar ik heb de indruk dat de geldschieters er niet eens over na willen denken.
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:55
Dat snap ik, en daar ben ik het ook mee eens. Ik denk als er daadwerkelijk ontzettend veel financiële problemen ontstaan bij starters die net een huis hebben gekocht (en die hun studieschuld hebben verzwegen), dat het zeker belangrijk is actie te ondernemen. Ik zit zelf nog niet in de fase dat ik een huis kan kopen, maar ik maak me soms wel zorgen over hoe dat later voor mij zal gaan. Ik kan me voorstelen dat het dan wel een beetje steekt als je meer kan huren dan de gemiddelde maandlasten die een hypotheek met zich meebrengt, maar geen hypotheek kan krijgen. Als ik de verhalen mag geloven van afgestudeerde kennissen en hun woonsituaties.
Dat komt omdat de rente vreselijk laag is. Als ik kijk, de rente voor een annuïtaire lening, die 10 jaar vast staat, hoofdsom is 250k, en NHG.
Huidige rente: 0,88%, maandlasten totaal: 790,39
Rente: 2% -> 924,05
Rente: 3,6% (mijn startrente 8 jaar geleden) -> 1.136,61.

Het voelt oneerlijk want met de huidige rente betaal je echt heel weinig per maand. Huur inde vrije sector is vergelijkbaar of hoger. Maar als de rente wel gaat stijgen, gaat het gewoon best hard. En daarom wordt er bij het verstrekken van een lening gekeken naar het inkomen en niet naar wat je netto overhoudt. Iemand met een hoog inkomen kan die stijging veel beter opvangen dan iemand met een klein inkomen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:49
Dat klopt, maar de nu niet verplichte registratie geeft deze jongeren wel de mogelijkheid om een huis te kopen ongeacht hun studieschuld. Ik zeg niet dat het goed is dat die schuld zomaar verzwegen kan worden, maar die verzwijging biedt wel meer perspectief op een huis. Als dit wegvalt, zullen jongeren met een minder rijke ouders er (bijna) altijd minder goed uitkomen dan jongeren met rijke ouders.

Het doorgeven van de schuld is altijd verplicht geweest. De enigen die nu worden benadeeld zijn mensen die die lening (bewust?) niet melden als ze een hypotheek willen afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 09:25
Lenen is lenen. Dus terecht registratie en terecht dat het meegenomen moet worden. Je moet toch terug betalen en dat drukt op je lasten.

En ja. Dat is vervelend voor de starters. Ik begon als starter op een studenten kamertje. Heb jaren gehuurd en later pas gekocht.

Misschien dat men dat iets beter gaat nadenken voordat ze de studiefinanciering op maximaal zetten? Alleen op kamers gaan wonen als ze het daadwerkelijk kunnen betalen. Stappen en reizen van geld wat ze zelf verdienen ipv lenen via duo.

Maak onderscheid in lenen voor collegegeld en boeken, dit deel dan met rente 0 en niet registreren , zodat iedereen kan studeren maar maak het bijlenen duurder en registreer dit dan wel. Dan maak je de stap naar lenen hoger en beseffen mensen wellicht beter dat ze daadwerkelijk LENEN

Onderscheid tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Je moet niet op kamers tenzij je reisafstand meer is dan bijvoorbeeld 1,5 uur.

Veel studenten leven echt met yolo instellingen en studeren af met 60K schuld.
Heerlijk als je dit wereldbeeld kunt hebben. Ik maak daaruit op dat jij bent opgegroeid met genoeg middelen en dat thuis warm genoeg was. Fijn voor je. Helaas is dat niet iedereen gegeven. Ik ging niet voor mijn lol met 17jaar op mezelf wonen. Dat ik 50k heb moeten lenen is heel ruk, maar ik heb er wel een WO diploma en bijbehorend inkomen aan overgehouden. Die studieschuld is daardoor niet desastreus voor het verkrijgen van een hypotheek, maar ik realiseer mij ook dat dat eerder een uitzondering is dan de regel. Het is al oneerlijk genoeg, jammer dat de AFM dat ook nog in registers wil vastleggen.
Alle reacties Link kopieren
Enerzijds vind ik het heel logisch: geld dat bestemd is voor het aflossen van de ene lening kun je niet voor een nieuwe lening reserveren.
Maar aan de andere kant weet ik nog hoe ze de maatschappij susten bij de invoering vsn het leenstelsel: nee, het zal niet BKR-genoteerd staan. En nee, het zal geen invloed hebben op wat je aan hypotheek zult kunnen lenen.
De studenten van de afgelopen jaren zijn echt de klos als het hierom gaat.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:08
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 09:23
Theoretisch gezien zou het niks moeten uitmaken want je moet het nu eigenlijk ook al melden.
En hopelijk anders inderdaad een prijsverlagende werking.
Klopt.

Op dit moment overbieden o.a. mensen die liegen over een studieschuld de mensen die eerlijk zijn over de studieschuld.
Ik denk dat dit aanpassen alleen niet voldoende is om weer gezonde prijzen te krijgen, dus zou vooral ook bijbouwen in een segment wat geschikt is voor mensen met studieschuld.
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 09:43
Het AFM zegt dus van wel:

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld:
Ik denk alleen dat het niet klopt.

Mensen komen in Nederland sowieso al zelden in de betalingsproblemen. En als dat zo is, dan is dat meestal vanwege een verbroken relatie of het verlies van een baan en langdurige werkloosheid. Bij geval 1 speelt de schuld bij de IBG geen rol van betekenis en bij geval 2 kun je gewoon aanvragen om 0 euro per maand terug te betalen, dus kan het niet eens een probleem worden.

Het is meer dat steeds geroepen wordt dat de hoge hypotheekschulden een probleem zijn, dan dat ze daadwerkelijk tot problemen leiden.
Alle reacties Link kopieren
Dit wordt al jaren achtereen geroepen door financiële instanties, het BKR zelf en nu ook door de AFM. Maar het kabinet is hier nooit in meegegaan, denk ook niet dat het gaat gebeuren.


Minister: BKR-registratie studieschuld afschrikwekkend: ‘Gaan we dus niet doen’

https://www.ad.nl/politiek/minister-bkr ... ogle.nl%2F
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2021 10:20
Precies. Én degenen die er dus blijkbaar tóch door in de problemen komen. Want degenen die hem niet hebben genoemd (en niet in de problemen komen) hadden hem net zo goed wel kunnen noemen.
Dan hadden ze hun huis dus niet kunnen kopen. Niet iedereen die de lening verzwijgt komt in de problemen.
kal
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:25
94.54% gewijzigd
maka
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:25
98.50% gewijzigd
Tadderak30 schreef:
22-04-2021 10:15
Heerlijk als je dit wereldbeeld kunt hebben. Ik maak daaruit op dat jij bent opgegroeid met genoeg middelen en dat thuis warm genoeg was. Fijn voor je. Helaas is dat niet iedereen gegeven. Ik ging niet voor mijn lol met 17jaar op mezelf wonen. Dat ik 50k heb moeten lenen is heel ruk, maar ik heb er wel een WO diploma en bijbehorend inkomen aan overgehouden. Die studieschuld is daardoor niet desastreus voor het verkrijgen van een hypotheek, maar ik realiseer mij ook dat dat eerder een uitzondering is dan de regel. Het is al oneerlijk genoeg, jammer dat de AFM dat ook nog in registers wil vastleggen.

Nee. Mijn ouders waren geen rijke mensen. Arbeiders met laag inkomen. Ik heb me de tandjes gewerkt om alles te betalen. Mijn ouders betaalden niets. Ik koos voor studie in eigen woonplaats domweg omdat ik het niet betalen kon om ergens anders te studeren.

Na einde studie klein kamertje gehuurd en later ergens 4 hoog achter. Jaren gehuurd en pas iets kunnen kopen toen ik partner kreeg en full time werkte.

Dus nee. Studeren kostte mij goud geld en kreeg niets.

En nog steeds vind ik het terecht dat het bijlenen wordt geregistreerd. Het is nu veel te gemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
22-04-2021 10:17
Enerzijds vind ik het heel logisch: geld dat bestemd is voor het aflossen van de ene lening kun je niet voor een nieuwe lening reserveren.
Maar aan de andere kant weet ik nog hoe ze de maatschappij susten bij de invoering vsn het leenstelsel: nee, het zal niet BKR-genoteerd staan. En nee, het zal geen invloed hebben op wat je aan hypotheek zult kunnen lenen.
De studenten van de afgelopen jaren zijn echt de klos als het hierom gaat.
Dit is nooit beloofd want het heeft altijd al invloed op de hypotheek. Je moet het namelijk gewoon melden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je studieschuld zou willen verzwijgen.
Die van mij is bijna €20.000 en mag ik in 35 jaar aflossen. Dit komt neer op 47 euro per maand.
Als ik 100 euro van mijn bruto salaris af haal (omgerekend naar netto ongeveer kwijt aan studieschuld, en dat is nog ruim genomen) kan ik bijna 35.000 euro meer lenen dan met huidig salaris+studieschuld. Dat scheelt echt heel veel in de prijscategorie waarin ik zou kunnen zoeken.

Verzwijgen zou ik zelf overigens nooit doen, maar dan moet deze schuld wel op een eerlijke manier worden meegenomen en niet als "gewone" schuld.
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 11:01
Nee. Mijn ouders waren geen rijke mensen. Arbeiders met laag inkomen. Ik heb me de tandjes gewerkt om alles te betalen. Mijn ouders betaalden niets. Ik koos voor studie in eigen woonplaats domweg omdat ik het niet betalen kon om ergens anders te studeren.

Na einde studie klein kamertje gehuurd en later ergens 4 hoog achter. Jaren gehuurd en pas iets kunnen kopen toen ik partner kreeg en full time werkte.

Dus nee. Studeren kostte mij goud geld en kreeg niets.

En nog steeds vind ik het terecht dat het bijlenen wordt geregistreerd. Het is nu veel te gemakkelijk.
Maar je impliceert dat iedereen de keuze heeft om thuis te blijven wonen. Dat gaat niet altijd. Je ouders kunnen ook gewoon niet zo geschikt zijn. En ja, dan moet je wel en lenen en je de tandjes werken en blijven huren tot je een ons weegt. Bij de invoering van het debiele leenstelsel is stelselmatig beweerd dat de studielening niet geregistreerd zou worden. Treurig om tussentijds de spelregels aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik voor de eerste keer een huis kocht had ik een studieschuld en bij mijn hypotheek aanvraag hebben ze destijds niks gedaan met deze informatie. Hierdoor heb ik, ondanks mijn studieschuld, een huis kunnen kopen. Ik betaal per maand nog geen 500 euro bruto per maand voor mijn hypotheek. Zou ik nu een huis willen kopen en wordt mijn schuld genoteerd bij het BKR zou ik geen huis meer kunnen kopen en zal ik verplicht iets moeten gaan huren op de particuliere markt wat mij minimaal het dubbele gaat kosten aan huur per maand. Ik zal dan uiteindelijk meer moeite moeten doen om rond te komen dan dat ik nu doe dat voelt wel een beetje krom. Ik kan gelukkig blijven zitten waar ik zit maar ik snap ergens wel dat mijn leeftijdsgenoten hun studieschuld verzwijgen want je kan bijna niet anders in de huidige woningmarkt. Helemaal wanneer je een studieschuld heb opgebouwd in een tijd dat werd gezegd dat je studieschuld geen invloed zal hebben op een eventuele hypotheek.
Je hoeft niet meteen na je studie te kopen. Eerst een beetje carrière maken en salaris opbouwen en gaandeweg steeds sneller aflossen met verhoogde bedragen. Dan kun je er ruim binnen de 15 jaar vanaf zijn. Kopen als je eind 20, begin 30 bent is toch prima?

Natuurlijk, wie van huis uit meer meekrijgt zal sneller kunnen kopen, maar verschil zal er altijd zijn. Maar ook wie in de min start wegens een studieschuld kan met een baan (die je toch al moet hebben als je wil kopen) toch prima versneld aflossen?
Dit is ter bescherming van de kopers, niet om ze tegen te werken.
Alle reacties Link kopieren
Wici schreef:
22-04-2021 11:16
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je studieschuld zou willen verzwijgen.
Die van mij is bijna €20.000 en mag ik in 35 jaar aflossen. Dit komt neer op 47 euro per maand.
Als ik 100 euro van mijn bruto salaris af haal (omgerekend naar netto ongeveer kwijt aan studieschuld, en dat is nog ruim genomen) kan ik bijna 35.000 euro meer lenen dan met huidig salaris+studieschuld. Dat scheelt echt heel veel in de prijscategorie waarin ik zou kunnen zoeken.

Verzwijgen zou ik zelf overigens nooit doen, maar dan moet deze schuld wel op een eerlijke manier worden meegenomen en niet als "gewone" schuld.
Hier ben ik het mee eens. Prima dat de schuld meegenomen wordt, maar het slaat nergens op dat je minder dan 100 euro per maand aflost op je studieschuld en al jaren lang 1k huur neerlegt om vervolgens geen realistische hypotheek te kunnen krijgen vanwege diezelfde schuld.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:30
Je hoeft niet meteen na je studie te kopen. Eerst een beetje carrière maken en salaris opbouwen en gaandeweg steeds sneller aflossen met verhoogde bedragen. Dan kun je er ruim binnen de 15 jaar vanaf zijn. Kopen als je eind 20, begin 30 bent is toch prima?

Natuurlijk, wie van huis uit meer meekrijgt zal sneller kunnen kopen, maar verschil zal er altijd zijn. Maar ook wie in de min start wegens een studieschuld kan met een baan (die je toch al moet hebben als je wil kopen) toch prima versneld aflossen?
Je leeft in een illusie als je denkt dat een studieschuld betekent dat je eind 20 of begin 30 iets kunt kopen in deze markt.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:30
Je hoeft niet meteen na je studie te kopen. Eerst een beetje carrière maken en salaris opbouwen en gaandeweg steeds sneller aflossen met verhoogde bedragen. Dan kun je er ruim binnen de 15 jaar vanaf zijn. Kopen als je eind 20, begin 30 bent is toch prima?

Natuurlijk, wie van huis uit meer meekrijgt zal sneller kunnen kopen, maar verschil zal er altijd zijn. Maar ook wie in de min start wegens een studieschuld kan met een baan (die je toch al moet hebben als je wil kopen) toch prima versneld aflossen?
Dat zou zeker prima zijn als de huren niet zo hoog zouden zijn en de huizenprijzen niet zo hard zouden stijgen.
In de vrije sector zit je eigenlijk standaard al op/boven de 1000 euro huur per maand. Dan blijft er een stuk minder over om te sparen dan als je een hypotheek hebt van 600-700 per maand, waarvan je het grootste deel ook nog opbouwt.
Vervolgens heb je naast je dure huur toch nog iets gespaard, en zijn de huizen enorm in prijs gestegen (voor een normaal appartement hier in de buurt al zo'n 100.000 in de afgelopen 5 jaar, en dat is niet in de randstad). Knap persoon die daar tegenop kan sparen of het met salarisverhoging kan redden.
Zoals verwacht loopt alles anders
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 10:36
Dan hadden ze hun huis dus niet kunnen kopen. Niet iedereen die de lening verzwijgt komt in de problemen.
De meesten niet denk ik. Maar die huizen worden toch wel verkocht.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 11:35
Je leeft in een illusie als je denkt dat een studieschuld betekent dat je eind 20 of begin 30 iets kunt kopen in deze markt.
Nou, dan koop je later, wanneer je wel afgelost hebt. Maar begin 30, dan heb je al 10 jaar af zitten lossen. Of je laat de schuld gewoon meenemen en het wordt in mindering gebracht op het te lenen bedrag.

Ik heb zelf geen koophuis en begrijp het probleem niet zo, maar ik realiseer me dat het iedereens droom is.
Zolang je wel voor 900 eu p.m. een vrije sector woning kan huren, maar volgens de bank geen 600 eu p.m. aan hypotheek kan betalen zie ik je plan niet zitten.

Je naait nu mensen uit financieel achtergestelde gezinnen, die met een studieschuld afstuderen. Die krijgen dan helemaal geen zicht meer op een eigen woning.

Ik kan zelf ook dondersgoed uitrekenen hoeveel het kost om maandelijks mijn studieschuld af te lossen en hoeveel er dan over blijft voor een hypotheek. De bank rekent namelijk veel te krenterig: voor iedere 10.000 euro schuld zou ik 20.000 minder hypotheek kunnen krijgen. Totaal niet in verhouding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven