Advies AFM - studieschuld registreren bij BKR

22-04-2021 09:16 152 berichten
https://nos.nl/l/2377713

--> deel van het artikel
Studieschulden moeten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, vindt de Autoriteit Financiële Markten. Dat moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is.

De financiële toezichthouder doet de aanbeveling in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief, waarin staat welke thema's volgens de AFM wettelijk moeten worden aangepast. Een van de genoemde knelpunten is deze keer de financiële weerbaarheid van huishoudens.

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld: uit onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters die schuld niet opgeeft bij het aanvragen van een hypotheek.

BKR het meest logisch
Een oplossing kan zijn dat hypotheekverstrekkers automatisch inzage krijgen in de studieschulden van hun klanten en daarom moet er een register komen dat toegankelijk is voor die financiële instellingen, stelt de AFM. Het BKR ligt daarbij het meest voor de hand, "vanwege de aansluiting met de reeds bestaande schuldenregistratie".

Als het voorstel van de AFM wordt overgenomen, dan betekent dat een extra drempel voor starters op de woningmarkt. De regels voor het krijgen van een hypotheek zijn de afgelopen jaren al aangescherpt en de huizenprijzen kenden in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste groei in twintig jaar.
Imo wordt het als starter dan helemaal tot je 45e bij moeder op de bank.
Wat is jullie mening?
Volgens mij heeft de huidige huizenmarkt ook een heel negatief effect op alleenstaanden.
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 11:50
Huur je in de sociale sector? Dan inderdaad, lekker blijven zitten. Maar vanaf het moment dat de meeste studenten gaan werken komen zij al niet meer in aanmerking voor sociale huur en tel daar de enorme inschrijftijden nog maar boven op. Het is natuurlijk een rotte gedachte dat je iedere maand 300-400 euro aan huur betaalt die je had kunnen sparen als je hetzelfde type huis had kunnen kopen.
Maar voor sociale huur kom je toch in aanmerking met een inkomen van minder dan 40k? En als je samen bent onder 44k. Ik verdien echt niet zoveel dat ik in de vrije sector moet gaan huren en ik heb echt wel een goedbetaalde baan.
(Oké, aanbod is natuurlijk beperkt, maar los daarvan.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-04-2021 13:37
Maar voor sociale huur kom je toch in aanmerking met een inkomen van minder dan 40k? En als je samen bent onder 44k. Ik verdien echt niet zoveel dat ik in de vrije sector moet gaan huren en ik heb echt wel een goedbetaalde baan.
(Oké, aanbod is natuurlijk beperkt, maar los daarvan.)
Als startend WO stel (en allebei een studieschuld door gedwongen 5+ jaar lenen) kom je al heel snel boven die 44.000 uit. Helaas kom je er op de huizenmarkt met dat loon niet tussen, laat staan als je studieschuld ook nog als normale schuld wordt meegenomen.
wici wijzigde dit bericht op 22-04-2021 14:17
0.16% gewijzigd
Zoals verwacht loopt alles anders
Er is ook nog de wachttijd.
Je bent zo 10 jaar verder voor je in aanmerking komt voor sociale huur en daarna verdien je hopelijk al teveel daarvoor.
bia-pia schreef:
22-04-2021 13:36
Volgens mij heeft de huidige huizenmarkt ook een heel negatief effect op alleenstaanden.
Alleenstaanden worden helemaal naar de klote geholpen, dat is een feit ja.

Laatst was hier een topic over een gescheiden vrouw met kinderen die gedwongen was weer bij haar ouders te wonen. Mensen waren haar serieus aan het afbranden toen ze klaagde dat ze geen flatje kon vinden. Ze vonden dat ze maar moest genieten van de luxe dat ze onbetaald bij haar ouders kon inwonen. Blijkbaar is dit het nieuw normaal joh!

Zag een pagina terug ook iemand die zei dat je dan maar een huis moet delen. Ja, als ik in het centrum van Amsterdam wil wonen verwacht ik inderdaad niet dat ik dat in mijn eentje kan betalen. Maar als ik in een godvergeten dorp in de biblebelt al niet eens aan een flat kom in mijn eentje is het einde wel een beetje zoek. Een fatsoenlijk dak boven je hoofd willen is écht geen verwende eis hoor.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
22-04-2021 14:13
Er is ook nog de wachttijd.
Je bent zo 10 jaar verder voor je in aanmerking komt voor sociale huur en daarna verdien je hopelijk al teveel daarvoor.

Ligt er aan waar je woont. In de middelgrote stad waar ik woon duurde het maar vier jaar. Je moet ook wel meteen inschrijven vanaf je 18e.

Ik ziet het probleem dus niet met deze registratie. Mensen die meteen een koophuis willen zijn gewoon niet realistisch. Dat is voor later. En ik mag hopen dat ze door die studie een baan krijgen die beter betaald dan ik had in die tijd zonder diploma. Ik heb het de eerste 10 jaar met particuliere huur gedaan en een minimaal salaris, zonder problemen.

Mensen zijn te verwend, daar komt het eigenlijk wel een beetje op neer.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
22-04-2021 14:24
Ligt er aan waar je woont. In de middelgrote stad waar ik woon duurde het maar vier jaar. Je moet ook wel meteen inschrijven vanaf je 18e.

Ik ziet het probleem dus niet met deze registratie. Mensen die meteen een koophuis willen zijn gewoon niet realistisch. Dat is voor later. En ik mag hopen dat ze door die studie een baan krijgen die beter betaald dan ik had in die tijd zonder diploma. Ik heb het de eerste 10 jaar met particuliere huur gedaan en een minimaal salaris, zonder problemen.

Mensen zijn te verwend, daar komt het eigenlijk wel een beetje op neer.
En wanneer was dat precies, die vierjarige duur? Je hebt het over heel veel jaar geleden, volgens mij.
En vind jij vrouwen met 2 kinderen die na de scheiding een nieuw huis nodig hebben en tegen exact hetzelfde aanlopen ook te verwend? Moeten die ook maar 4 tot 10 jaar wachten voor ze een passend huis hebben?
Wici schreef:
22-04-2021 13:31
Begrijp ik hieruit dat ik samen met mijn vriend bij jou mag komen wonen? We willen dan uiteraard ook op het huurcontract zodat je ons bij het eerste beste conflict er niet meteen uit kan zetten.
Of is privacy en een plek voor jezelf dan opeens wel belangrijk?
Oh, als je samenwoont deel je die vrije sector huur dan toch al? Dan is het misschien €600 pp in een dure stad.Hier in Amsterdam red je dat in ieder geval wel. Ik dacht dat het om een alleenstaande ging. En met twee inkomens maakt die aftrek van studieschuld op de hypotheek ook minder uit.
Sága schreef:
22-04-2021 13:30
Moet je meestal wel 3 a 4 keer netto de huur verdienen en telt het inkomen van een partner niet of voor de helft mee én mag je lang niet altijd als huisgenoten samen huren.
Maar op heel veel plekken mag dat wel. Hier om me heen heel veel jong werkenden die huizen delen.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
22-04-2021 14:28
En wanneer was dat precies, die vierjarige duur? Je hebt het over heel veel jaar geleden, volgens mij.
En vind jij vrouwen met 2 kinderen die na de scheiding een nieuw huis nodig hebben en tegen exact hetzelfde aanlopen ook te verwend? Moeten die ook maar 4 tot 10 jaar wachten voor ze een passend huis hebben?
We moeten allemaal wachten, ik zou niet weten waarom ze voorrang zou krijgen? Ze heeft toch een huis met haar partner, dus ze heeft onderdak. Dan moeten daar maar afspraken over gemaakt worden.
Uitzonderingen zijn bv onhoudbare situaties ivm gezondheid of bv mishandeling ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Potpourri schreef:
22-04-2021 11:48
Zolang je wel voor 900 eu p.m. een vrije sector woning kan huren, maar volgens de bank geen 600 eu p.m. aan hypotheek kan betalen zie ik je plan niet zitten.

Je naait nu mensen uit financieel achtergestelde gezinnen, die met een studieschuld afstuderen. Die krijgen dan helemaal geen zicht meer op een eigen woning.

Ik kan zelf ook dondersgoed uitrekenen hoeveel het kost om maandelijks mijn studieschuld af te lossen en hoeveel er dan over blijft voor een hypotheek. De bank rekent namelijk veel te krenterig: voor iedere 10.000 euro schuld zou ik 20.000 minder hypotheek kunnen krijgen. Totaal niet in verhouding.

Er zijn nog wel meer verschillen tussen kopen en huren, dan alleen de hypotheekaflossing. Bij een appartement komen er nog VVE kosten bij en sowieso moet je reserveren voor onderhoud. Dat heb je bij huur allemaal niet.
Parella schreef:
22-04-2021 10:48
Zolang er ook geen haalbaar alternatief is (huren!) zet je mensen volledig klem als je ze ook geen hypotheek gunt.
Maar (zoals al vaker is gezegd) puur het registreren bij BKR heeft in geen invloed op wat je kan lenen, het maakt het alleen niet meer mogelijk om je studieschuld te verzwijgen. Maar dat mocht toch al niet.

Of en hoe je studieschuld wordt meegenomen bij een hypotheekaanvraag is een andere discussie.
De AFM en hypotheekverstrekkers zijn niet verantwoordelijk voor het tekort aan huizen. We zijn destijds in 2008 wel deels in een economische crisis beland doordat mensen te makkelijk een hypotheek konden krijgen en alles onder water kwam te staan. Ik vind het niet gek dat men dat probeert te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 14:40
De AFM en hypotheekverstrekkers zijn niet verantwoordelijk voor het tekort aan huizen. We zijn destijds in 2008 wel deels in een economische crisis beland doordat mensen te makkelijk een hypotheek konden krijgen en alles onder water kwam te staan. Ik vind het niet gek dat men dat probeert te voorkomen.
Er zijn ook weinig mensen die tegen het verplicht registreren van de studieschuld in het BKR zijn. Het gaat erom dat de studieschuld onevenredig zwaar wordt meegenomen in het berekenen van de maximale hypotheek. Als dit zo blijft, en de BKR registratie wordt verplicht, zullen degenen zonder studieschuld misschien wel in hun handjes wrijven want er valt een hoop competitie weg. Maar de druk op de particuliere huursector zal alleen maar toenemen, en ook de druk op woningen onder de 2 a 2,5 ton.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 14:45
Er zijn ook weinig mensen die tegen het verplicht registreren van de studieschuld in het BKR zijn. Het gaat erom dat de studieschuld onevenredig zwaar wordt meegenomen in het berekenen van de maximale hypotheek. Als dit zo blijft, en de BKR registratie wordt verplicht, zullen degenen zonder studieschuld misschien wel in hun handjes wrijven want er valt een hoop competitie weg. Maar de druk op de particuliere huursector zal alleen maar toenemen, en ook de druk op woningen onder de 2 a 2,5 ton.
Ja eens, misschien moet daar dan naar gekeken worden inderdaad.

Maar er groeit nu een generatie op waarbij vrijwel iedereen een studieschuld zal hebben, dus wat dat betreft gaat het dan wat meer gelijk op. Hele rijke mensen hebben in alle tijden voordeel op anderen die minder hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd wat een BKR registratie zou kunnen gaan betekenen voor degenen die hun huis hebben gekocht en daarbij hun studieschuld hebben verzwegen bij hun hypotheekverstrekker.

In de hypotheekaanvraag teken je ervoor dat je je financiële informatie naar waarheid hebt verstrekt... Dus in principe plegen degenen die hun schuld verzwegen hebben valsheid in geschrifte en zou hun hypotheekschuld in één keer opeisbaar zijn door de hypotheekverstrekker.

En zo'n centrale studieschulden registratie maakt dat een hypotheekverstrekker gemakkelijk kan checken of er een studieschuld is, ook bij bestaande hypotheken.
zebrina wijzigde dit bericht op 22-04-2021 15:21
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 14:29
Oh, als je samenwoont deel je die vrije sector huur dan toch al? Dan is het misschien €600 pp in een dure stad.Hier in Amsterdam red je dat in ieder geval wel. Ik dacht dat het om een alleenstaande ging. En met twee inkomens maakt die aftrek van studieschuld op de hypotheek ook minder uit.
Voor 1200 per maand aan hypotheek lasten zit je in een huis van 3,5 ton. Als ik zou moet kiezen tussen dat of een aftands 2 kamer appartement dan weet ik wel waar ik mijn geld liever aan zou uitgeven.

Maar geen zorgen, vriend en ik hebben het prima voor elkaar en zullen je niet uit je bubbel de werkelijkheid in komen sleuren.
Zoals verwacht loopt alles anders
Wici schreef:
22-04-2021 15:25
Voor 1200 per maand aan hypotheek lasten zit je in een huis van 3,5 ton. Als ik zou moet kiezen tussen dat of een aftands 2 kamer appartement dan weet ik wel waar ik mijn geld liever aan zou uitgeven.

Maar geen zorgen, vriend en ik hebben het prima voor elkaar en zullen je niet uit je bubbel de werkelijkheid in komen sleuren.
Ik zeg toch niet dat huren goedkoper is dan kopen? Ik zeg alleen dat dat voor de eerste periode best te doen is.

Maar goed, ik huur zelf natuurlijk ook (vrije sector).
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 15:33
Ik zeg toch niet dat huren goedkoper is dan kopen? Ik zeg alleen dat dat voor de eerste periode best te doen is.

Maar goed, ik huur zelf natuurlijk ook (vrije sector).
Het gaat het er bij de meeste starts ook meer om dat ze dus wel 1200 pm aan huur dienen op te hoesten, maar voor datzelfde bedrag (en minder) geen hypotheek kunnen krijgen. Dat betekent dus dat heel veel van je verdiende geld naar huur gaat, terwijl je dat in de situatie van een koophuis had kunnen sparen om je studieschuld verder mee af te lossen. Het is natuurlijk hartstikke fijn dat jij prima zit in je huurhuis in de vrije sector, en ik weet niet wat je betaalt en waarom je niet koopt. Maar voor de meeste mensen buiten het sociale huur segment is kopen goedkoper dan huren, maar kopen kan niet omdat de studieschuld onevenredig zwaar meeweegt in het vaststellen van je maximale hypotheek, en daarnaast is de woningmarkt volledig overbelast.
dianaf schreef:
22-04-2021 14:35
We moeten allemaal wachten, ik zou niet weten waarom ze voorrang zou krijgen? Ze heeft toch een huis met haar partner, dus ze heeft onderdak. Dan moeten daar maar afspraken over gemaakt worden.
Uitzonderingen zijn bv onhoudbare situaties ivm gezondheid of bv mishandeling ed.
Je bent wel echt heel erg delusional als je het okay vind dat ouders na een scheiding maar een paar jaar in één huis moeten bivakkeren omdat ze op een prima modaal salaris niet eens een 2-kamerflat kunnen vinden. Echt, stop met recht praten wat gewoon hartstikke krom is.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 15:33
Ik zeg toch niet dat huren goedkoper is dan kopen? Ik zeg alleen dat dat voor de eerste periode best te doen is.

Maar goed, ik huur zelf natuurlijk ook (vrije sector).
Nou ja, je stelde wel dat je ruim binnen 15 jaar je studielening wel kunt aflossen. Dan begrijp je echt niet wat dingen kosten hoor.
Sága schreef:
22-04-2021 12:59
Dat is echt niet zo. Op de universiteit en zelfs het hbo heb je zeer regelmatig lessen verspreid over de week en dag. Bijvoorbeeld maandag van 9-11 college en van 15-17 of zelfs 's avonds. Als je elke dag 2 uur reistijd hebt voor een paar uur les is dat echt heel vervelend en lastig i.c.m. bijvoorbeeld een bijbaan en er is ook niet altijd een goede studieplek ter overbrugging beschikbaar. Daarnaast is het een voorbereiding op zelfstandigheid, mis je een deel van het sociale leven etc. als je niet op kamers gaat, omdat je bijvoorbeeld altijd de laatste trein terug moet, in het weekend niet gratis reist etc.
Is toch ook gewoon veel leuker joh, op kamers gaan!
Tadderak30 schreef:
22-04-2021 15:54
Nou ja, je stelde wel dat je ruim binnen 15 jaar je studielening wel kunt aflossen. Dan begrijp je echt niet wat dingen kosten hoor.
Oké. Dan heb ik het fout. Ik ga inderdaad wel uit van een toenemend inkomen, maar misschien heb ik geen goed beeld bij wat pas afgestudeerden verdienen. Ik ken er best wat, maar misschien verdienen die dan wel meer dan gemiddeld. Er wordt hier gedaan of het inclusief studieschuld onmogelijk is een hypotheek te krijgen.

Het probleem is het tekort aan huizen. Niet of een studieschuld al dan niet geregistreerd wordt.
Ik vind het altijd een non argument. Als je gaat studeren moet je het huis uit. Je moet het studentenleven ervaren bla bla bla. Je wordt er niets minder van als je dat niet hebt.

Er zullen situaties zijn dat je niet thuis kunt wonen maar de meeste studenten kunnen prima thuiswonen en “forensen” naar school. Daar ga je niet dood aan. Welkom in de grote mensen wereld. T lijkt wel alsof ze tegenwoordig van suiker zijn.

En registratie van studieschuld is toch geen probleem? Het wordt maar voor een deel meegenomen. Terug Betalen zal je toch een keer morgen. En je kan het ook zsm aflossen zodat het geen factor meer is.

En dan kan je eerste huis minder groot of in minder goede buurt zijn ? Je kan niet meteen alles hebben. Mijn eerste huis was ook niet perfect.

Ik ben recent gescheiden en heb eerst huis moeten delen met ex totdat alles geregeld was. We hebben sta caravan op park erbij gehuurd. Om en om dus in huis / caravan.

Ik ben verhuisd inmiddels. Naar het zuiden en heb iets anders kunnen kopen gelukkig. Maar niet het soort , buurt en “luxe “ wat ik had. Ik begin weer opnieuw. Was het makkelijk ? nee.
novaviva schreef:
22-04-2021 15:59
Oké. Dan heb ik het fout. Ik ga inderdaad wel uit van een toenemend inkomen, maar misschien heb ik geen goed beeld bij wat pas afgestudeerden verdienen. Ik ken er best wat, maar misschien verdienen die dan wel meer dan gemiddeld. Er wordt hier gedaan of het inclusief studieschuld onmogelijk is een hypotheek te krijgen.

Het probleem is het tekort aan huizen. Niet of een studieschuld al dan niet geregistreerd wordt.
Ik verdiende net na mijn afstuderen 2400 bruto. Met een studieschuld kon ik maximaal voor 138.000 euro een hypotheek krijgen. Daar koop je net 2 garageboxen voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven