Aftreden door racistische foto uit 1984, terecht of waanzin?

02-02-2019 09:09 188 berichten
De democratische gouverneur uit Virginia (een staat in het oosten van de VS) ligt ineens onder vuur. Er is een jaarboek uit zijn studententijd opgedoken waarin zijn naam staat onder een foto van ‘blackface’ (een blank persoon die een donkere huidskleur opschminkt) en iemand met een witte puntmuts op. Nu willen zijn partijgenoten dat hij aftreedt.

Is dit terecht? Of is het denkbaar dat een hele slechte grap uit iemands studententijd door de vingers wordt gezien?

En kun je iemand ‘schuldig’ verklaren puur op grond van een foto? Ook hier weer conclusies zonder informatie. Misschien maakte deze man zich juist sterk voor burgerrechten etc en hebben zijn clubgenoten daarom de draak met hem gestoken door buiten zijn medeweten om deze foto te plaatsen.

https://www.ad.nl/buitenland/partijgeno ... ~a951f124/
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-02-2019 12:57
maar geen politici

Het staat je vrij er anders over te denken.
Van mij mag hij blijven zitten maar goed wij gaan er niet over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 13:01
Het staat je vrij er anders over te denken.
Van mij mag hij blijven zitten maar goed wij gaan er niet over.
Precies, duikt er straks ineens een foto van Dijkhoff in een Nazipak op met een vriend in een Kamp kostuum met Jodenster erop,dan vinden we dat volstrekt normaal.

Moet kunnen, een gemiddelde werkgever zou dat erg slecht trekken, maar in de politiek waar iemand een representatieve functie, een land of in dit geval een staat vertegenwoordig , moet het normaal gevonden worden.

Sommige dingen kun je niet goedpraten, ik vraag me steeds af hoe sommigen hun kinderen in hemelsnaam moreel besef bij brengen.
Werkelijk waar.


:facepalm:
ardni wijzigde dit bericht op 02-02-2019 13:09
0.07% gewijzigd
ardni schreef:
02-02-2019 13:06
Precies, duikt er straks ineens een foto van Dijkhoff in een Nazipak op met een vriend in een Kamp kostuum met Jodenster erop,dan vinden we dat volstrekt normaal.

Moet kunnen, een gemiddelde werkgever zou dat erg slecht trekken, maar in de politiek waar iemand een representatieve functie, een land of in dit geval een staat vertegenwoordig , moet het normaal gevonden worden.

Sommige dingen kun je niet goedpraten, ik vraag me steeds af hoe sommige hun kinderen in hemelsnaam moreel besef bij brengen.
Werkelijk waar.


:facepalm:
ja goede vraag.
Vaak zie je die kinderen op een dag de ouders wel corrigeren
Alle reacties Link kopieren
Als het jeugdige domheid was om zich zo te verkleden, dan vind ik het onterecht. Als je ook maar een beetje achter kkk staat ben je een engerd. Kkk is niet alleen racistisch maar ook anti katholiek, anti homo, anti communisme, anti van alles. En de wijze waarop ze dat uitvoerden was echt eng. Bestaan ze trouwens nog?
Alle reacties Link kopieren
Een foto van Sunny Bergsma in een kroeg aan tafel met de Jodenhater Abu Jahjah, met daarboven haar woorden:

Identity politics, toxic masculinity en (politiek) radicalisme besproken met Dyab Abou JahJah terwijl we (veganistische) bitterballen aten

en voor de gezelligheid een kaarsje op tafel, en onder de foto de woorden van Anja Meulenbelt "de oprechte radicalen, dat gaat goed' en de woorden van Sunny: 'ja was tof elkaar irl te ontmoeten' Niks pubergedrag, niks ouwe foto's uit de oude doos. Ik vind het een ongepaste foto omdat:



Abou Jahjah: ‘Alle Joden in de zee gooien is niet haalbaar’ https://wnl.tv/2017/11/01/abou-jahjah-j ... -haalbaar/

Sunny Bergman op de bres voor Dyab Abou Jahjah - Israel-Palestina ...
www.israel-palestina.info/actueel/2016/ ... ou-jahjah/
26 apr. 2016

Krant ontslaat Abou Jahjah na verdedigen aanslag Jeruzalem https://nos.nl/l/t/2152196 via @NOS

Anne Jongeling on Twitter: "Ik nam afstand van Sunny Bergman toen ...
https://twitter.com/AnneJongeling/statu ... 7240261632
14 okt. 2018 -
missie_m wijzigde dit bericht op 02-02-2019 13:11
3.19% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 12:56
Ik ken genoeg mensen die 40 jaar geleden half dronken bij de locale FC de Hitlergroet brachten en antisemitische leuzen riepen als Ajax de tegenstander was.
Zijn nu - 25 jaar later - brave huisvaders, goede banen, maatschappelijk betrokken.
Ja en daarmee ook mensen die vinden dat kanker een stop woord is, dat maakt het niet ok en als die mensen een degelijke baan hebben en er duikt een filmpje op zijn ze vrij snel werkloos of onderdeel van een PIP.
thistle schreef:
02-02-2019 13:08
Als het jeugdige domheid was om zich zo te verkleden, dan vind ik het onterecht. Als je ook maar een beetje achter kkk staat ben je een engerd. Kkk is niet alleen racistisch maar ook anti katholiek, anti homo, anti communisme, anti van alles. En de wijze waarop ze dat uitvoerden was echt eng. Bestaan ze trouwens nog?
jazeker
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 12:56
Ik ken genoeg mensen die 40 jaar geleden half dronken bij de locale FC de Hitlergroet brachten en antisemitische leuzen riepen als Ajax de tegenstander was.
Zijn nu - 25 jaar later - brave huisvaders, goede banen, maatschappelijk betrokken.
Wat zegt dat? Ik ken ook brave huisvader met goede banen die maatschappelijk betrokken zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze er bekrompen gedachtenspinsels op na houden.

Ja, ik vind ook dat zo iemand af moet treden. Je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden. En imo doen we iets te gemakkelijk over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
02-02-2019 13:08
Een foto van Sunny Bergsma in een kroeg aan tafel met de Jodenhater Abu Jahjah, met daarboven haar woorden:

Identity politics, toxic masculinity en (politiek) radicalisme besproken met Dyab Abou JahJah terwijl we (veganistische) bitterballen aten

en voor de gezelligheid een kaarsje op tafel, en onder de foto de woorden van Anja Meulenbelt "de oprechte radicalen, dat gaat goed' en de woorden van Sunny: 'ja was tof elkaar irl te ontmoeten' Dat vind ik ook een ongepaste foto omdat:



Abou Jahjah: ‘Alle Joden in de zee gooien is niet haalbaar’ https://wnl.tv/2017/11/01/abou-jahjah-j ... -haalbaar/

Sunny Bergman op de bres voor Dyab Abou Jahjah - Israel-Palestina ...
www.israel-palestina.info/actueel/2016/ ... ou-jahjah/
26 apr. 2016

Krant ontslaat Abou Jahjah na verdedigen aanslag Jeruzalem https://nos.nl/l/t/2152196 via @NOS

Anne Jongeling on Twitter: "Ik nam afstand van Sunny Bergman toen ...
https://twitter.com/AnneJongeling/statu ... 7240261632
14 okt. 2018 -
wat is je punt? Je gooit er wat quotes in , ga je nog een toelichting geven?
ardni schreef:
02-02-2019 13:11
wat is je punt? Je gooit er wat quotes in , ga je nog een toelichting geven?
je vraag is als praten tegen een muur, je krijgt nieuwe linkjes terug, waarschijnlijk over sylvana en daarbij een hoop onzinnige smilies
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
02-02-2019 13:11
wat is je punt? Je gooit er wat quotes in , ga je nog een toelichting geven?

Is dat niet duidelijk dan? Heb je daar nog toelichting bij nodig?
LOEP ME MAAR aub.
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 12:56
Ik ken genoeg mensen die 40 jaar geleden half dronken bij de locale FC de Hitlergroet brachten en antisemitische leuzen riepen als Ajax de tegenstander was.
Zijn nu - 25 jaar later - brave huisvaders, goede banen, maatschappelijk betrokken.
En die zijn ook gouverneur op MP geworden? Zo ja, dan moeten zij ook zsm aftreden. Er zit wat mij betreft geen verjaaring op racisme. 25 jaar geleden was de hitlergroet ook walgelijk, sir.
SonjaS schreef:
02-02-2019 13:10
Wat zegt dat? Ik ken ook brave huisvader met goede banen die maatschappelijk betrokken zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze er bekrompen gedachtenspinsels op na houden.

Ja, ik vind ook dat zo iemand af moet treden. Je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden. En imo doen we iets te gemakkelijk over dit onderwerp.
gelukkig kan je in nederland nog steeds vervolgd worden voor het brengen van de hitlergroet. ondenkbaar dat een politicus hier mee weg zou komen en terecht. Die lui die er geen problemen mee hebben zijn zeer dubieus.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
02-02-2019 13:13
Is dat niet duidelijk dan? Heb je daar nog toelichting bij nodig?
nee, is niet duidelijk.

te veel ruimte voor Interpretaties
Bedoel je dat Jahja ook op de blaren moest zitten na soortgelijk gedrag, of gaat het over Bergman?

Dus wat is je punt?
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 13:00
Het gaat er om dat mensen veranderen.
Gewoon omdat ze er anders over gaan denken, andere vrienden krijgen, meer gaan lezen.

Een relevante vraag aan deze gouverneur kan zijn: staat u er nog steeds achter?

Hij heeft zijn excuses aangebonden lees ik:

"Ik heb enorm veel spijt van mijn beslissing om destijds zo op de foto te gaan en wil me verontschuldigen voor de pijn die mijn keuze toen teweegbracht en nu teweegbrengt"
Heel overtuigend, die spijtbetuiging. :roll:
Hij wil niet eens zeggen welke van de twee figuren op de foto hij is geweest. Niet dat de een beter is als de ander, maar in mijn ogen is hij dus meer bezig met een cover-up en alles zsm opruimen dan dat hij echt spijt heeft en wil laten zien dat hij zich in willen spannen tegen racisme.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-02-2019 13:13
En die zijn ook gouverneur op MP geworden? Zo ja, dan moeten zij ook zsm aftreden. Er zit wat mij betreft geen verjaaring op racisme. 25 jaar geleden was de hitlergroet ook walgelijk, sir.

Er is zelfs een foto in het nieuws geweest waarop queen Elizabeth als kleutertje de hitlergroet bracht samen met een oom en tante. Ik denk dat ze in 1933 nog niet veel wisten over Hitler.

Beelden opgedoken van hitlergroet jonge Queen Elisabeth https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150718_01782391 via @nieuwsblad_be
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
02-02-2019 13:20
Er is zelfs een foto in het nieuws geweest waarop queen Elizabeth als kleutertje de hitlergroet bracht samen met een oom en tante. Ik denk dat ze in 1933 nog niet veel wisten over Hitler.

Beelden opgedoken van hitlergroet jonge Queen Elisabeth https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150718_01782391 via @nieuwsblad_be
Maar wat is je punt missie?? Dat racisme propageren en het brengen van een hitlergroet gewoon zou mogen door politicus?
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
02-02-2019 13:06
Precies, duikt er straks ineens een foto van Dijkhoff in een Nazipak op met een vriend in een Kamp kostuum met Jodenster erop,dan vinden we dat volstrekt normaal.

Moet kunnen, een gemiddelde werkgever zou dat erg slecht trekken, maar in de politiek waar iemand een representatieve functie, een land of in dit geval een staat vertegenwoordig , moet het normaal gevonden worden.

Sommige dingen kun je niet goedpraten, ik vraag me steeds af hoe sommigen hun kinderen in hemelsnaam moreel besef bij brengen.
Werkelijk waar.


:facepalm:
Het gaat niet over goed praten maar over vergeven, spijt hebben en er anders over gaan denken.
Als Dijkhoff 60 is en er duikt een 40 jaar oude foto op waarop hij de Hitlergroet brengt in de studentensociëteit hoeft hij van mij niet weg, ieder weldenkend mens begrijpt dat hij geen nazi is en het als - slechte grap - bedoeld is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-02-2019 13:23
Maar wat is je punt missie?? Dat racisme propageren en het brengen van een hitlergroet gewoon zou mogen door politicus?
Nee ik vind het ongepast. (zie mijn reactie onder de foto van Harry)

Maar bij een foto van een kleuter in 1933 kan ik inkomen dat dit een ander verhaal is dan bij een huidige foto van iemand die zich activiste noemt en gezellig zit te keuvelen met een anti-semiet die in 2016 of '17 een aanslag goedkeurt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-02-2019 13:16
gelukkig kan je in nederland nog steeds vervolgd worden voor het brengen van de hitlergroet.
Iets genuanceerder
https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... fbaar.html

Onder bepaalde omstandigheden strafbaar.
Dronken in de studentensociëteit niet vermoed ik.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen kan stomme dingen doen in zijn/haar jeugd en ik geloof zeker wel dat mensen in staat zijn om zich te ontwikkelen, en dat voortschrijdend inzicht met de jaren kan komen.

Het hele punt is hoe je om gaat met je fouten en hoe je jouw voortschrijdend inzicht vervolgens inzet. Als politiek leider met een foute achtergrond zul je - voordat je überhaupt de politiek ingaat - duidelijk afstand moeten nemen van je jeugdzondes, en zul je de daad bij het woord moeten voegen in je gedrag en in je communicatie om te laten zien dat je het daadwerkelijk meent.

Prince Harry is een prima voorbeeld van iemand die er wel correct mee omging. Zijn persoonlijke excuses volgden vrijwel direct op het wangedrag, en hij is inmiddels zelfs getrouwd met een echtgenote die niet past binnen racistische denkbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat bereikt wordt met al die heksenjachten op de sociale media is dat bestuurders eerder kiezen voor het bedrijfsleven dan voor de politiek en gelijk hebben ze.

Waarom zou je voor die paar knaken je complete privé leven op Twitter terug willen zien voorzien van commentaar?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 13:30
Iets genuanceerder
https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... fbaar.html

Onder bepaalde omstandigheden strafbaar.
Dronken in de studentensociëteit niet vermoed ik.
dat ligt eraan of er aangifte gedaan wordt, het is beledigend, bedreigend en respectloos gedrag
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-02-2019 09:37
Aftreden.
Er is geen context waarin zo’n foto acceptabel is. In nederland waarschiknlijk wel maar in de rest van de beschaafde wereld (met koloniaal verleden) is zo’n actie racistisch en onnacceptabel.
De rest van de wereld? De rest van de wereld is hier niet mee bezig
Ga eens reizen ofzo. Dan kom je erachter hoe onbelangrijk Nederland is. En hoe absurd mensen reageren op onzin.
Hoe goed het hier is en wat daar van komt. geestelijke armoe kukita
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-02-2019 13:41
dat ligt eraan of er aangifte gedaan wordt, het is beledigend, bedreigend en respectloos gedrag
Klopt niet, staat er ook niet.
De Hitlergroet is onder bepaalde omstandigheden strafbaar.

Ik heb de link er bij gedaan ter informatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven