Aftreden door racistische foto uit 1984, terecht of waanzin?

02-02-2019 09:09 188 berichten
De democratische gouverneur uit Virginia (een staat in het oosten van de VS) ligt ineens onder vuur. Er is een jaarboek uit zijn studententijd opgedoken waarin zijn naam staat onder een foto van ‘blackface’ (een blank persoon die een donkere huidskleur opschminkt) en iemand met een witte puntmuts op. Nu willen zijn partijgenoten dat hij aftreedt.

Is dit terecht? Of is het denkbaar dat een hele slechte grap uit iemands studententijd door de vingers wordt gezien?

En kun je iemand ‘schuldig’ verklaren puur op grond van een foto? Ook hier weer conclusies zonder informatie. Misschien maakte deze man zich juist sterk voor burgerrechten etc en hebben zijn clubgenoten daarom de draak met hem gestoken door buiten zijn medeweten om deze foto te plaatsen.

https://www.ad.nl/buitenland/partijgeno ... ~a951f124/
Alle reacties Link kopieren
Een walgelijke foto. De verklaring van Ralph Northam vind ik niet bepaald overtuigend.
Wat ik me wel afvraag is welk spel hier gespeeld wordt door de site die dit heeft opgespoord, Big League Politics. Ik lees dat het een zeer rechtse website is, opgericht door voormalige Breitbart-medewerkers.
Dit is een interview op MSNBC met de voorzitter van de NAACP, over het verschil tussen bewust omgaan met domme acties uit het verleden en het op deze manier betrapt worden : https://www.youtube.com/watch?v=ytPU7vp6XFw
Oordelen op grond van een artikel in het AD, een krant die altijd in is voor het relletje van de dag, vind ik dwaas.
nounou
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-02-2019 10:38
TO, jij vind het oké omdat het zoveel jaar geleden is gebeurd?
Ik vind het niet oke als mensen zich met de KKK associeren. Maar ik vind het mechanisme nogal griezelig. Ik ken de context verder niet en dus ook niet de motivatie. Er is een verschil tussen foute humor en racisme. En een opinie van 25 jaar geleden zegt lang niet alls over hoe iemand nu over zaken denkt. Dus ik vind die roep om aftreden wel wat voorbarig en hysterisch. Het is iets te veel een lynch mob.
ardni schreef:
02-02-2019 13:11
wat is je punt? Je gooit er wat quotes in , ga je nog een toelichting geven?
Het punt lijkt me vrij duidelijk, namelijk volstrekte willekeur in de pubieke opinie over wat ‘goed’ en ‘fout’ is.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 14:23
Ik vind het niet oke als mensen zich met de KKK associeren. Maar ik vind het mechanisme nogal griezelig. Ik ken de context verder niet en dus ook niet de motivatie. Er is een verschil tussen foute humor en racisme. En een opinie van 25 jaar geleden zegt lang niet alls over hoe iemand nu over zaken denkt. Dus ik vind die roep om aftreden wel wat voorbarig en hysterisch. Het is iets te veel een lynch mob.

Dat ligt eraan. Ik kan me voorstellen dat iemand in zijn jeugd geïndoctrineerd is door standpunten die er met de paplepel zijn ingegoten. Dan kan het zijn dat hij daar later afstand van neemt, maar ik verwacht van een politicus wel dat hij dan een duidelijk standpunt inneemt en afstand neemt van zijn verleden. In zo'n geval zou het geen verrassing zijn als er zo'n foto opduikt, en zou iedereen weten hoe het zit.
In foute humor geloof ik in een geval als dit niet hoor. Als je een beetje bij je verstand bent dan doe je zoiets toch niet? Het is op zijn minst flirten met een heel fout gedachtengoed, of hij is echt oliedom en dat lijkt me ook geen aanbeveling.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens aan, dit gaat dus waarschijnlijk over iets heel anders : abortus, en nieuwe wetgeving daarover in Virginia. Misschien is het een campagne vanuit ultraconservatieve anti-abortus-kringen om deze man te beschadigen ? (de foto's zijn wel echt, schijnt het)
From racist yearbook photo to 'infanticide' comments: Va. Gov. Northam’s tumultuous week (Washington Post)
https://www.youtube.com/watch?v=9AN2QRVnL28

A bill that would have removed restrictions on late-term abortions in Virginia has led to a conservative outcry.

The Democrat who sponsored the measure said it would allow abortions at any point in pregnancy up until the point of childbirth in certain cases.
Critics said the bill, which failed on Monday to be voted out of subcommittee, would have allowed infanticide.
US President Donald Trump predicted the measure would energise his supporters.
"This is going to lift up the whole pro-life movement like maybe it's never been lifted up before," he told the Daily Caller in an interview published on Wednesday.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-47066307
zazamaenade wijzigde dit bericht op 02-02-2019 16:04
56.09% gewijzigd
nounou
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 13:35
Het enige dat bereikt wordt met al die heksenjachten op de sociale media is dat bestuurders eerder kiezen voor het bedrijfsleven dan voor de politiek en gelijk hebben ze.

Waarom zou je voor die paar knaken je complete privé leven op Twitter terug willen zien voorzien van commentaar?
Dus hij is het slachtoffer 🤦🏾‍♀️
Trouwens, ik vergeef die man voor zijn stomme actie. Maar hij moet alsnog aftreden vind ik.
ManOpHetPrikbord schreef:
02-02-2019 14:23
Ik vind het niet oke als mensen zich met de KKK associeren. Maar ik vind het mechanisme nogal griezelig. Ik ken de context verder niet en dus ook niet de motivatie. Er is een verschil tussen foute humor en racisme. En een opinie van 25 jaar geleden zegt lang niet alls over hoe iemand nu over zaken denkt. Dus ik vind die roep om aftreden wel wat voorbarig en hysterisch. Het is iets te veel een lynch mob.
toepasselijk, want dat is precies waar we de KKK van kennen
Heel simpel, een foto zegt meer dan duizend woorden.
Enge mensen
Cazandra schreef:
02-02-2019 10:13
Dit is de realiteit. Wen er maar aan. De rechtstaat zoals we die kennen wordt langzamerhand vervangen door een soort eigenrichting van een boze woedende online menigte, die niet zal rusten voordat je je baan, reputatie, sociale omgeving en zelfs je leven kwijt bent voor een foto of uiting die 'fout' wordt gevonden.

Burgers worden elkaars eigen jury en beul. Het is misschien amusant om te zien hoe het anderen overkomt, of je voelt je misschien zelfs even een beter gutmensch om er aan ook mee te doen. Maar besef waar je mee bezig bent. Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.


:kneel:
Het is natuurlijk hilarisch dat de Democratische hysterici nu in eigen vlees moeten snijden. En het is maar het begin. Want wie heeft er niet eens een schuin mopje verteld in zijn leven, of met carnaval/halloween een kostuum van om het even wat aangetrokken?

Als dat de norm wordt om 30 jaar later ergens nooit meer te mogen werken, krijgen we weinig meer gedaan.

In dit geval lijkt mij de humor er duimendik op liggen. Uit niets blijkt dat de man ook maar iets met de KKK van doen heeft, dus de aanklagers zijn gewoon ziekelijke haatsmurfen.

Ben benieuwd wanneer Arnold Schwarzenegger excuses moet aanbieden voor het dragen van een communistisch uniform in Red Heat.
anoniem_357224 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 17:37
11.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we er mee moeten stoppen om op basis van foto's zonder context mensen te veroordelen en te laten aftreden. Over twintig jaar is er van alle bestuurders een gigantisch foto-archief van hun jeugd en studententijd te vinden.

Dat betekent dat als je iedereen zo makkelijk veroordeelt je een fantastisch middel hebt om als je tegen iemand bent die persoon eigenhandig ten onder te laten gaan: je hoeft alleen maar een foto op te duiken.
Jezus er zijn nota bene oorlogsmisdadigers die na het vallen van een regime worden vrijgesproken omdat de tijdsgeest nu eenmaal anders was. En dan dit om een misplaatste studentengrap?! Ja dat gaat veel te ver.
Ikzegookwat schreef:
02-02-2019 15:52

In foute humor geloof ik in een geval als dit niet hoor. Als je een beetje bij je verstand bent dan doe je zoiets toch niet? Het is op zijn minst flirten met een heel fout gedachtengoed, of hij is echt oliedom en dat lijkt me ook geen aanbeveling.
Nee, jij gelooft niet in foute humor bij een studentenvereniging? Prince Harry droeg nota bene een Wehrmacht pak. Een paar jaar geleden in NL werd er nog een feestje aangekondigd door een lollig filmpje met een Nigeriaanse dictator of zo. Het is wansmaak en fout, maar het zijn toch ook echt grappen. Er bestaan nog steeds mensen die wel eens een grapje maken (niet lang meer zo)
Alle reacties Link kopieren
Ook in Nederland heb je dit wel gehad, domme studenten streken, waar gewoon niemand over nadacht.


Andere Tijden over ontgroening ASC in 1962: 'Nu gaan we Dachautje spelen'
https://www.at5.nl/artikelen/173116/and ... tje-spelen

Andere Tijden maakte er een uitzending over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
02-02-2019 10:13
Dit is de realiteit. Wen er maar aan. De rechtstaat zoals we die kennen wordt langzamerhand vervangen door een soort eigenrichting van een boze woedende online menigte, die niet zal rusten voordat je je baan, reputatie, sociale omgeving en zelfs je leven kwijt bent voor een foto of uiting die 'fout' wordt gevonden.

Burgers worden elkaars eigen jury en beul. Het is misschien amusant om te zien hoe het anderen overkomt, of je voelt je misschien zelfs even een beter gutmensch om er aan ook mee te doen. Maar besef waar je mee bezig bent. Vroeg of laat zul je er zelf het slachtoffer van worden.
Dit dus. Ik kijk wat dat betreft soms met verbazing naar dingen die gaande zijn in de VS. Dat een man of vrouw werkelijk heden ten dage nog wordt beoordeeld op datgene wat ze ooit in een wellicht benevelde bui tijdens een studentenfeestje hebben gezegd, gedaan, of hoe ze op dat moment op de foto zijn gezet. Diegenen die student zijn geweest weten donders goed dat je als 18-jarige student tijdens een wild feestje wel eens dingen doet waarvan je, als je ouder bent (áls je het je überhaupt nog kunt herinneren) wel eens met enige gene aan terugdenkt. Maar dat hoort bij het proces van volwassen worden. Ik denk dat ál die mensen, of veel van die mensen, die nú in de VS zo hoog van de toren blazen over deze man, zelf ook wel eens in hun jonge jaren dingen gedaan of gezegd hebben die ze nu liever niet meer voor het voetlicht zouden willen zien. Beetje hypocriet dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 17:34
Ik denk dat we er mee moeten stoppen om op basis van foto's zonder context mensen te veroordelen en te laten aftreden.
Welke context is er nodig dan? Ook in 1984 was het extreem not done om jezelf in een KKK puntmuts te hullen en deed men dat alleen als men ook daadwerkelijk lid was van de KKK of ermee sympathiseerde. Het is überhaupt nooit acceptabel geweest om je in KKK-mode te hullen, dus welke context heb je dan nodig?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-02-2019 20:02
Welke context is er nodig dan? Ook in 1984 was het extreem not done om jezelf in een KKK puntmuts te hullen en deed men dat alleen als men ook daadwerkelijk lid was van de KKK of ermee sympathiseerde. Het is überhaupt nooit acceptabel geweest om je in KKK-mode te hullen, dus welke context heb je dan nodig?
Als het een studenten-grap was, was het in elk geval een smakeloze grap. Maar ik zou toch ook even kijken hoe de persoon zich daarna in zijn volwassen leven heeft gedragen en uitgelaten en als daaruit geen enkele sympathie met KKK spreekt, zou ik zijn faux pas tijdens zijn studentenleven nog steeds niet smaakvol vinden, maar ook niet bepalend voor de persoon die hij is en de opvattingen die hij heeft.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-02-2019 20:08
Als het een studenten-grap was, was het in elk geval een smakeloze grap. Maar ik zou toch ook even kijken hoe de persoon zich daarna in zijn volwassen leven heeft gedragen en uitgelaten en als daaruit geen enkele sympathie met KKK spreekt, zou ik zijn faux pas tijdens zijn studentenleven nog steeds niet smaakvol vinden, maar ook niet bepalend voor de persoon die hij is en de opvattingen die hij heeft.
Dat Nederlanders racisme grappig vinden wil niet zeggen dat Amerikanen dat ook vinden, he? Het lijkt me zeeeeeeeeer onwaarschijnlijk dat er een universiteit in Amerika te vinden is waar jezelf in KKK-outfits hullen als grap gezien wordt. En in 1984 al helemaal niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-02-2019 20:33
Dat Nederlanders racisme grappig vinden wil niet zeggen dat Amerikanen dat ook vinden, he? Het lijkt me zeeeeeeeeer onwaarschijnlijk dat er een universiteit in Amerika te vinden is waar jezelf in KKK-outfits hullen als grap gezien wordt. En in 1984 al helemaal niet.
Hoe kom je erbij dat (alle) Nederlanders racisme grappig vinden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-02-2019 20:02
Welke context is er nodig dan? Ook in 1984 was het extreem not done om jezelf in een KKK puntmuts te hullen en deed men dat alleen als men ook daadwerkelijk lid was van de KKK of ermee sympathiseerde. Het is überhaupt nooit acceptabel geweest om je in KKK-mode te hullen, dus welke context heb je dan nodig?

De discussie is niet of het "not done is" maar of je iemand na 40 jaar nog mag afrekenen op een slechte grap.
Mensen doen nu eenmaal domme dingen en gaan dingen in de loop der jaren anders zien.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-02-2019 20:33
Dat Nederlanders racisme grappig vinden wil niet zeggen dat Amerikanen dat ook vinden, he?

Wat generaliserend weer.
Misschien kan je uitleg geven over deze bijzondere stelling.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-02-2019 20:38
Hoe kom je erbij dat (alle) Nederlanders racisme grappig vinden?
Niet.
Am Yisrael Chai!
Plot twist:
Nu live op CNN. hij zegt dat hij het toch niet is op de foto. Whahaha :biggrin:
Nee, is eigenlijk best zielig wat ie nu doet. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-02-2019 20:46
Plot twist:
Nu live op CNN. hij zegt dat hij het toch niet is op de foto. Whahaha :biggrin:
Nee, is eigenlijk best zielig wat ie nu doet. :facepalm:

Ik kan niet beoordelen of hij wel of niet op de foto staat.
Maar waarom ontkende hij dat niet meteen dan?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven