Aftreden door racistische foto uit 1984, terecht of waanzin?

02-02-2019 09:09 188 berichten
De democratische gouverneur uit Virginia (een staat in het oosten van de VS) ligt ineens onder vuur. Er is een jaarboek uit zijn studententijd opgedoken waarin zijn naam staat onder een foto van ‘blackface’ (een blank persoon die een donkere huidskleur opschminkt) en iemand met een witte puntmuts op. Nu willen zijn partijgenoten dat hij aftreedt.

Is dit terecht? Of is het denkbaar dat een hele slechte grap uit iemands studententijd door de vingers wordt gezien?

En kun je iemand ‘schuldig’ verklaren puur op grond van een foto? Ook hier weer conclusies zonder informatie. Misschien maakte deze man zich juist sterk voor burgerrechten etc en hebben zijn clubgenoten daarom de draak met hem gestoken door buiten zijn medeweten om deze foto te plaatsen.

https://www.ad.nl/buitenland/partijgeno ... ~a951f124/
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-02-2019 10:36
Er zijn ook culturen in Afrika waar men bij bepaalde festivals het gezicht insmeert met witte klei of witte schmink, omdat in hun gedachten de kwade geesten en de duivels blank zijn. Zijn die mensen ook per definitie uitgesloten van publieke functies? Immers, ze demoniseren mensen vanwege hun huidskleur...
Wat een nietszeggenden, irrelevante domme vergelijking. Wat blijkt hier een ontzettende gebrek aan kennis, geschiedenis en desinteresse uit.
Jij vindt het normaal als er een binnenkort van een tweede kamerlid een foto opduikt met een nazi kostuum en een vriend met een kamppakje met jodenster? Dat is lollig? Dat is jeugdige onschuld? Dat is humor? Dat moeten we normaal vinden? Die kunnen we een jaar later wel op handelsmissie naar Israel sturen, geen probleem

Dat jij het normaal vind en een ander moreel besef hebt is prima, maar godzijdank is dat niet de norm.

Ken jij foto's van Kofi Annan die ik niet ken? Verwacht jij dat er van de mensen die bij de elite dat soort foto's opduiken en dat iedereen het normaal acht?


Nogmaals ik weet niet wat voor werk jij doet, maar ik kan het mij niet veroorloven en ik ken ook echt niemand die dit soort gedrag kan vertonen zonder dat het consequenties heeft.


Wat wordt er hier een hoop onzin neergezet, dit is niet normaal en dit wordt in de gemiddelde werkomgeving niet als jeugdige oonschuld gezien.


Het is op de een of andere manier ook wel heel schattig wat je hier allemaal neerzet. :loveys:
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
03-02-2019 10:39
.
Om het maar niet te hebben over mannen die zich als vrouwen uitdossen tijdens carnaval of een feestje en vice versa. Idioterie.
Ja en die mannen die zich als vrouwen uitdossen, verwijzen echt naar een fenomeen waarbij specifieke groepen mensen werden vermoord.
Of vind je het misschien een goede grap om je te verkelden als een Is-Lid met een bom onder je arm en blonde vriend met een touw of mes aan het nek.
Dat is een goede vergelijking, geen mannen die zich als vrouwen verkleden en Afrikanen die zich wit schminken.

Dat is het niveau waar we het over hadden, het verkleden als een groep die zwarten,joden,homo's en andere minderheden vermoordden.
Dan concreet zwarte mannen ophingen,zwarte mannen in brand staken, zwarte kinderen bedreigden omdat ze naar een school gingen die in de ogen van de KKK enkel voor wit bestemd waren.
bethweeter schreef:
03-02-2019 12:06
En zo is de discussie weer om zeep geholpen. Door GeenStijl-termen als religekkies, mafklappers en freaks. En op de een of andere manier worden er zelfs vrouwen met kort haar bijgesleept.
Nou dit.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
03-02-2019 13:46



Nogmaals ik weet niet wat voor werk jij doet, maar ik kan het mij niet veroorloven en ik ken ook echt niemand die dit soort gedrag kan vertonen zonder dat het consequenties heeft.


Ligt er aan.
Als ik nu gefotografeerd zou worden in - ik verzin maar iets - een SS uniform zou mijn werkgever daar wel iets van vinden.

Zou het een foto zijn van 30 jaar geleden en ik zou kunnen uitleggen dat het een misplaatste grap was waar ik spijt van heb is er niets aan de hand maaaaaaaar eerlijk is eerlijk ik heb geen functie in de gemeenteraad ofzo.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
fashionvictim schreef:
02-02-2019 20:02
Ook in 1984 was het extreem not done om jezelf in een KKK puntmuts te hullen en deed men dat alleen als men ook daadwerkelijk lid was van de KKK of ermee sympathiseerde.
Die foto laat al zien dat dit niet waar is.

Ook "is" het geen racisme, het is op een smakeloze manier beeldtaal van racisme gebruiken voor een lolletje.

Als je met carnaval een masker van bin Laden op zet ben je ook geen terrorist; een puntmuts maakt je niet meteen een racist. Het is dom en niet grappig.
Sinds alles racisme of sexisme is lijkt er verwarring te ontstaan tussen representaties en hetgeen gerepresenteerd wordt. Nu is een serie als Friends met terugwerkende kracht homofoob als een personage dat is. Of als er in een Nederlandse serie een grap wordt gemaakt over racisme is heel die serie opeens racistisch. Die woorden verliezen zo hun kracht.
Waarmee ik niet wil zeggen dat blackface moet kunnen, maar er is overduidelijk een andere reden om deze man een loer te draaien dan een fout in zijn studententijd. Hij heeft niet actief mensen lopen discrimineren.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
03-02-2019 13:46
Wat een nietszeggenden, irrelevante domme vergelijking. Wat blijkt hier een ontzettende gebrek aan kennis, geschiedenis en desinteresse uit.
Jij vindt het normaal als er een binnenkort van een tweede kamerlid een foto opduikt met een nazi kostuum en een vriend met een kamppakje met jodenster? Dat is lollig? Dat is jeugdige onschuld? Dat is humor? Dat moeten we normaal vinden? Die kunnen we een jaar later wel op handelsmissie naar Israel sturen, geen probleem

Dat jij het normaal vind en een ander moreel besef hebt is prima, maar godzijdank is dat niet de norm.

Ken jij foto's van Kofi Annan die ik niet ken? Verwacht jij dat er van de mensen die bij de elite dat soort foto's opduiken en dat iedereen het normaal acht?


Nogmaals ik weet niet wat voor werk jij doet, maar ik kan het mij niet veroorloven en ik ken ook echt niemand die dit soort gedrag kan vertonen zonder dat het consequenties heeft.


Wat wordt er hier een hoop onzin neergezet, dit is niet normaal en dit wordt in de gemiddelde werkomgeving niet als jeugdige oonschuld gezien.


Het is op de een of andere manier ook wel heel schattig wat je hier allemaal neerzet. :loveys:
Wat ik wilde zeggen is dat men heel veel ach en wee roept over blanke mensen die zich zwart schminken voor een kinderfeestje en dat is allemaal racistisch en afschuwelijk en moet niet meer mogen, maar ik hoor nooit iemand over gekleurde mensen die zich blank schminken in hun cultuur om daarmee demonen of duivels af te beelden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat we vooral niet moeten vergeten van de tweede wereldoorlog is dat Hitler niet alleen stond. Massa's mensen waren bereid om zijn doel te dienen, de verraders van de menselijkheid.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
03-02-2019 17:29
Wat we vooral niet moeten vergeten van de tweede wereldoorlog is dat Hitler niet alleen stond. Massa's mensen waren bereid om zijn doel te dienen, de verraders van de menselijkheid.
Hitler had natuurlijk het Duitse volk daarvoor al bijna 10 jaar ingepakt met zijn beloftes van vooruitgang en economische successen, en op bepaalde terreinen maakte hij dat ook waar in de jaren '30 voor de Duitsers. De industrie stond weer op poten, de infrastructuur (wegen en spoorwegen) maakte een enorme vooruitgang, het inkomen van de mensen ging na 15 jaar van malaise weer omhoog. Sociale huisvesting kwam van de grond, mensen konden sparen voor een auto (de KdF-wagen die later de VW Kever zou worden), kortom, Duitsland zat weer in de lift in de jaren '30. En hoe afschuwelijk de daden van de 2e Wereldoorlog ook zijn, dat kwam allemaal uit de koker van Hitler. Dat maakt niet goed wat hij en zijn regime hebben aangericht, maar het maakt misschien iets begrijpelijker waarom er veel aanhangers waren destijds.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-02-2019 17:36
Hitler had natuurlijk het Duitse volk daarvoor al bijna 10 jaar ingepakt met zijn beloftes van vooruitgang en economische successen, en op bepaalde terreinen maakte hij dat ook waar in de jaren '30 voor de Duitsers. De industrie stond weer op poten, de infrastructuur (wegen en spoorwegen) maakte een enorme vooruitgang, het inkomen van de mensen ging na 15 jaar van malaise weer omhoog. Sociale huisvesting kwam van de grond, mensen konden sparen voor een auto (de KdF-wagen die later de VW Kever zou worden), kortom, Duitsland zat weer in de lift in de jaren '30. En hoe afschuwelijk de daden van de 2e Wereldoorlog ook zijn, dat kwam allemaal uit de koker van Hitler. Dat maakt niet goed wat hij en zijn regime hebben aangericht, maar het maakt misschien iets begrijpelijker waarom er veel aanhangers waren destijds.
Een foute man met een idee die uitgevoerd werd door zijn massa foute slaven? Dus als mij gouden bergen beloofd zouden worden in ruil voor jouw hoofd dan is het begrijpelijk dat ik jou ombreng? Ik ken geen begrip voor zulke corruptie.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
03-02-2019 17:43
Een foute man met een idee die uitgevoerd werd door zijn massa foute slaven? Dus als mij gouden bergen beloofd zouden worden in ruil voor jouw hoofd dan is het begrijpelijk dat ik jou ombreng? Ik ken geen begrip voor zulke corruptie.
Ik praat niet goed wat er in de jaren 39-45 is gebeurd, verre van dat, maar jij kan blijkbaar zaken niet in de context van de historie plaatsen. Geen enkele geschiedenis is zwart-wit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-02-2019 16:46
Wat ik wilde zeggen is dat men heel veel ach en wee roept over blanke mensen die zich zwart schminken voor een kinderfeestje en dat is allemaal racistisch en afschuwelijk en moet niet meer mogen, maar ik hoor nooit iemand over gekleurde mensen die zich blank schminken in hun cultuur om daarmee demonen of duivels af te beelden.
Whataboutism. You sound butt hurt! :hyper:
pejeka schreef:
03-02-2019 17:48
Ik praat niet goed wat er in de jaren 39-45 is gebeurd, verre van dat, maar jij kan blijkbaar zaken niet in de context van de historie plaatsen. Geen enkele geschiedenis is zwart-wit.
Maar?
Waaruit maak jij op dat ik zaken niet in de context van de historie plaats en wat is precies jouw probleem met mijn uitlatingen? Wat meen ik volgens jou niet goed??
Je gebruikt vaak 'maar' zonder duidelijk te maken wat je precies tegen het vooraf gezegde hebt, pjk.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
03-02-2019 17:54
Maar?
Waaruit maak jij op dat ik zaken niet in de context van de historie plaats en wat is precies jouw probleem met mijn uitlatingen? Wat meen ik volgens jou niet goed??
Ik denk dat het niet correct is te stellen dat het Duitse volk een massa slaven was dat in de jaren '30 blindelings een foute leider volgde.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-02-2019 18:02
Ik denk dat het niet correct is te stellen dat het Duitse volk een massa slaven was dat in de jaren '30 blindelings een foute leider volgde.
Blijkbaar lees jij mij helemaal niet, alleen jezelf lees je.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
03-02-2019 18:13
Blijkbaar lees jij mij helemaal niet, alleen jezelf lees je.
Ik citeerde je bijna letterlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-02-2019 18:15
Ik citeerde je bijna letterlijk.
Bijna inderdaad. :high5:
Precies waar je er een eigen draai aan geeft sla je de plank mis.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
03-02-2019 16:12
Sinds alles racisme of sexisme is lijkt er verwarring te ontstaan tussen representaties en hetgeen gerepresenteerd wordt. Nu is een serie als Friends met terugwerkende kracht homofoob als een personage dat is. Of als er in een Nederlandse serie een grap wordt gemaakt over racisme is heel die serie opeens racistisch. Die woorden verliezen zo hun kracht.

Dat is af en toe wel zo, inderdaad. Een weergave van (een symbool van) wat onrechtvaardig is of was is niet het onrecht zelf.
De foto is natuurlijk ook niet racistisch, hij verwijst ergens naar. Alles moet blijkbaar naar het nulpunt versimpeld worden om sentimenten te bespelen.

En ja, heel duidelijk is deze gouverneur een loer gedraaid, vanuit een bepaalde politieke agenda.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verontwaardiging over deze foto, en over het ontwijkende gedrag van Northam, op een zeer cynische manier door een derde partij gebruikt wordt, en ik vind het zelfs pijnlijk om te zien hoe de discussie zich zo focust hierop, zoals in dit gesprek onder leiding van Al Sharpton :
https://www.youtube.com/watch?v=dZSq82hHitc
zazamaenade wijzigde dit bericht op 03-02-2019 19:11
0.93% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-02-2019 16:46
Wat ik wilde zeggen is dat men heel veel ach en wee roept over blanke mensen die zich zwart schminken voor een kinderfeestje en dat is allemaal racistisch en afschuwelijk en moet niet meer mogen, maar ik hoor nooit iemand over gekleurde mensen die zich blank schminken in hun cultuur om daarmee demonen of duivels af te beelden.
Enig besef van historische context is je dus vreemd. Blanken zijn nooit systematisch onderdrukt en vermoord. Zwarte mensen wel. Joden ook. En daar ligt het hele punt.
Lees je eens in over blackface in Amerika. Misschien dat je dan het verschil ziet.
Wij gaan hier ook niet verkleed als Hitler. En ook niet als Jood met stereotypische kenmerken. Dat is onze pijnlijke geschiedenis.
In ieder geval zou ik niet vertegenwoordigd willen worden door een politicus die niet weet wat de pijnpunten in zijn eigen maatschappij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-02-2019 10:07
Prins Harry mocht na deze foto ook nog steeds prins zijn:

Afbeelding

Ik zie het wat genuanceerder denk ik.
Prins Harry zat duidelijk in de knoop met zichzelf, als puber in de spotlights, en ook nog het verlies van zijn moeder, dus ik kan deze foto waarop hij duidelijk provoceerd, met de mantel der liefde bedekken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
bethweeter schreef:
03-02-2019 19:09
Enig besef van historische context is je dus vreemd. Blanken zijn nooit systematisch onderdrukt en vermoord. Zwarte mensen wel. Joden ook. En daar ligt het hele punt.
.
O, wat een heerlijke nonsens verkondig je toch weer. Geen enkel volk is gevrijwaard gebleven van vervolging en onderdrukking.
Paasmoorden, blanke slaven? En dan heb ik het nog niet over de communisten en nazi's, de Romeinen etc. etc.
Miskotto schreef:
03-02-2019 20:41
Prins Harry zat duidelijk in de knoop met zichzelf, als puber in de spotlights, en ook nog het verlies van zijn moeder, dus ik kan deze foto waarop hij duidelijk provoceerd, met de mantel der liefde bedekken.
Idem dito.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven