Agenten boos vanwege kritiek

13-02-2019 13:55 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week vlogen meerdere politieauto's met loeiende sirenes voorbij op weg naar een grote vechtpartij. Ze doen het toch maar, met gevaar voor eigen leven.

Vorige week ook een dreigende situatie voor De Nederlandse Bank. Er volgt een schietpartij met fatale afloop. Zijn er teveel kogels afgevuurd? Elke kogel moet toch altijd verantwoord worden. Was het politieoptreden onnodig en buitensporig?

Uit onderzoekt blijkt dat het mogelijk een 'suicide by cop' was. Moeten we ons dan niet veel drukker maken over de opvang en behandeling van GGZ-patiënten in plaats van vragen stellen over het aantal kogels dat de agenten afvuurden?



Uit onderzoek is gebleken dat er mogelijk sprake is van 'suicide by cop'. Mensen die een suicide-by-copincident proberen uit te lokken, hopen door een politiekogel gedood te worden.

Agent boos op Sylvana Simons na kritiek over politieoptreden bij DNB https://nos.nl/l/t/2271687 via @NOS


Agent boos na kritiek op 'onnodig aantal' kogels bij DNB https://www.nu.nl/binnenland/5738337/ag ... j-dnb.html via @NUnl
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad belachelijk van Sylvana. Het probleem is dat ze het haar hoofd gehaald heeft om een conclusie te trekken. Je mag natuurlijk best vragen stellen bij zoveel politiekogels.

Maar als de politie in Nederland iemand doodschiet dan word er hoe dan ook uitvoerig onderzoek gedaan. Dan wacht je dat onderzoek af, wellicht stel je hardop wat vragen, maar je gaat toch geen statements maken?? Over een situatie waar zij hoogstwaarschijnlijk net zoveel van af weet als de gemiddelde Nederlander: vrij weinig behalve wat er in de krant stond. Zó onprofessioneel...
we leven in een rechtsstaat en niet in een dictatuur waar je geen vragen mag stellen aan de autoriteit(en).
Je kunt je zowel zorgen maken om de GGZ als kritisch zijn op de overheid en haar organen. als je intelligent genoeg bent kun je met je hersens met meerdere dingen tegelijk bezig zijn.

Edit: oh I see.. weer een bash-sylvana topic. :blabla:
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 14:29
9.92% gewijzigd
Sylvana is niet capabel.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
13-02-2019 14:02
we leven in een rechtsstaat en niet in een dictatuur waar je geen vragen mag stellen aan de autoriteit(en).
Je kunt je zowel zorgen maken om de GGZ als kritisch zijn op de overheid en haar organen. als je intelligent genoeg bent kun je met je hersens met meerdere dingen tegelijk zijn.
Precies. Daarom moet Sylvana een andere hobby gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat zei Sylvana nog meer, behalve wat gequote wordt in de berichtgeving van de NOS?

"Simons, Amsterdams raadslid bij de partij BIJ1, wil dat het college met spoed verantwoording aflegt over wat er bij de bank is gebeurd. Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan."


Dit lijkt me nog een normale vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan.

Uiteraard mag zij en ieder ander kritisch zijn. Ik vind die uitleg van de officier heel helder, maar daar zal mevrouw vast ook wel iets op aan te merken hebben. Ze zal de racisme kaart op de één of andere manier wel weer weten te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Laat Sylvana gaan emigreren
Hij had euthanasie aangevraagd zei zijn moeder dat was helaas afgewezen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... gle.com%2F


Hier het verhaal van moeder.

https://www.parool.nl/amsterdam/moeder- ... ~a4622849/
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 14:32
67.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Och Sylvana is niet het enige gemeenteraadslid dat voorbarige conclusies trekt op basis van een krantenberichtje. De beste stuurlui staan aan wal. En dat geldt voor zowel criticasters van de politie als van de GGZ.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-02-2019 14:14
Hij had euthanasie aangevraagd zei zijn moeder dat was helaas afgewezen.
Dat vind ik nog het meest shockerende aan het verhaal. Als iemand niet meer wil, dan wil hij niet meer. Laat iemand dat zelf bepalen. Hier krijg je dit soort situaties van of treinspringers. En kijk eens wat een trauma's deze actie veroorzaken bij de mensen die het hebben zien gebeuren.
De agenten zijn geen robots. En zeker in de tijden van nu weet je niet met welk doel iemand op je afkomt. Laat daar de aandacht maar naar uitgaan.
toffifee schreef:
13-02-2019 14:12
Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan.

Uiteraard mag zij en ieder ander kritisch zijn. Ik vind die uitleg van de officier heel helder, maar daar zal mevrouw vast ook wel iets op aan te merken hebben. Ze zal de racisme kaart op de één of andere manier wel weer weten te trekken.
vooralsnog ben jij de eerste die over racisme begint en niet sylvana.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
13-02-2019 14:30
vooralsnog ben jij de eerste die over racisme begint en niet sylvana.
Tja, ik dacht ik kop 'm vast in, ze is namelijk nogal voorspelbaar.
toffifee schreef:
13-02-2019 14:32
Tja, ik dacht ik kop 'm vast in, ze is namelijk nogal voorspelbaar.
hetzelfde kan over jou gezegd worden vinje nie?
het topic gaat nu opeens over sylvana en niet over datgene in de topictitel. ook zo voorspelbaar :whistle:
fairy1 schreef:
13-02-2019 14:10
Wat zei Sylvana nog meer, behalve wat gequote wordt in de berichtgeving van de NOS?

"Simons, Amsterdams raadslid bij de partij BIJ1, wil dat het college met spoed verantwoording aflegt over wat er bij de bank is gebeurd. Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan."


Dit lijkt me nog een normale vraag.
Dit. Ik heb een ooggetuige gesproken die ik wel geloof en die zei dat het er echt bizar agressief en onnodig uitzag.
Mensen denken die het zagen waren echt overstuur.
Het leek alsof hij met een agent in gesprek was, werd neergeschoten van de andere kant, en daarna ook nog van die agent die hij sprak een aantal extra kogels kreeg.
Goed dat die vragen werden gesteld.
Je mag hopen dat er niet geschoten wordt om te doden maar om de situatie te beheersen zodat iemand berecht kan worden.
Dit leek een executie en dat moeten we niet willen. Dit was dus een verward persoon ook nog dus terecht de vragen over de hoeveelheid kogels, manier van schieten en daarnaast waar was de GGZ.
fairy1 schreef:
13-02-2019 14:10
Wat zei Sylvana nog meer, behalve wat gequote wordt in de berichtgeving van de NOS?

"Simons, Amsterdams raadslid bij de partij BIJ1, wil dat het college met spoed verantwoording aflegt over wat er bij de bank is gebeurd. Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan."


Dit lijkt me nog een normale vraag.
Dit. Ik heb een ooggetuige gesproken die ik wel geloof en die zei dat het er echt bizar agressief en onnodig uitzag.
Mensen denken die het zagen waren echt overstuur.
Het leek alsof hij met een agent in gesprek was, werd neergeschoten van de andere kant, en daarna ook nog van die agent die hij sprak een aantal extra kogels kreeg.
Goed dat die vragen werden gesteld.
Je mag hopen dat er niet geschoten wordt om te doden maar om de situatie te beheersen zodat iemand berecht kan worden.
Dit leek een executie en dat moeten we niet willen. Dit was dus een verward persoon ook nog dus terecht de vragen over de hoeveelheid kogels, manier van schieten en daarnaast waar was de GGZ.
toffifee schreef:
13-02-2019 14:19
Dat vind ik nog het meest shockerende aan het verhaal. Als iemand niet meer wil, dan wil hij niet meer. Laat iemand dat zelf bepalen. Hier krijg je dit soort situaties van of treinspringers. En kijk eens wat een trauma's deze actie veroorzaken bij de mensen die het hebben zien gebeuren.
Inderdaad, verschrikkelijk dit.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-02-2019 14:53
(...)Dit leek een executie en dat moeten we niet willen. Dit was dus een verward persoon ook nog dus terecht de vragen over de hoeveelheid kogels, manier van schieten en daarnaast waar was de GGZ.
Hebben die ooggetuigen je ook gemeld dat die verwarde persoon een echt lijkend nepwapen bij zich droeg en leek te gaan schieten?
En waar was de GGZ? De GGZ loopt compleet over en doen wat ze kunnen. Maar de vraag naar geestelijke gezondheidszorg is enorm. Veel groter dan alle zorgverleners aankunnen. En dan vallen er mensen buiten de boot ja. Dan kun je je afvragen waar de GGZ was (ik denk bezig met één van de andere tienduizend patiënten), maar je kan ook gewoon denken jammer dat het zo moest en wat erg voor de moeder van die jongen en voor de betrokken agenten. Heb je de brief van agent Joerie wel gelezen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-02-2019 14:53

Je mag hopen dat er niet geschoten wordt om te doden maar om de situatie te beheersen zodat iemand berecht kan worden.
Dit leek een executie en dat moeten we niet willen. Dit was dus een verward persoon ook nog dus terecht de vragen over de hoeveelheid kogels, manier van schieten en daarnaast waar was de GGZ
Als iemand gewond op de grond ligt door kogels in zijn been kan hij nog steeds schieten.

Agenten willen liever ook niet dood.

Dus dan snap ik dat ze doorschieten tot iemand echt niet meer terug kan schieten.

Vergeet niet dat de situatie voor hen zeer bedreigend was. Misschien juist wel omdat het een verwarde man was. Onberekenbaar dus.

En je kan nu eenmaal niet zeggen time out we gaan even 5 minuten nadenken over hoe we fit gaan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-02-2019 15:06
Als iemand gewond op de grond ligt door kogels in zijn been kan hij nog steeds schieten.

Agenten willen liever ook niet dood.

Dus dan snap ik dat ze doorschieten tot iemand echt niet meer terug kan schieten.

Vergeet niet dat de situatie voor hen zeer bedreigend was. Misschien juist wel omdat het een verwarde man was. Onberekenbaar dus.

En je kan nu eenmaal niet zeggen time out we gaan even 5 minuten nadenken over hoe we fit gaan aanpakken.
De man wilde graag doodgeschoten worden door de politie. Hij zal daar dus echt zijn best voor hebben gedaan. Zijn acties zullen tegen de politie zijn gericht. Ik kan mij voorstellen dat de situatie daardoor voor een willekeurige ooggetuige minder bedreigend over kwam dan bij de agenten.

Alvorens te oordelen, kan men beter het onderzoeksrapport afwachten.
Ik sta er meer van te kijken dat ze Sylvana zo serieus nemen. Wat een onzin raaskalt ze nu.
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
13-02-2019 14:10
Ze zei eerder dat er een "bovenmatig aantal kogels" is gebruikt en dat daardoor juist een gevoel van onveiligheid is ontstaan."


Dit lijkt me nog een normale vraag.
Een "bovenmatig aantal kogels" is geen vraag maar een waardeoordeel. Over iets waar zij geen verstand van heeft.

Mensen moeten eens ophouden om naderhand, vanuit de luie stoel, zich te bemoeien met welk geweld gepast is of niet. Dat beoordeel je vanuit een veilige positie namelijk heel anders dan wanneer iemand die met een echt* pistool op je af komt rennen en je 0,5 seconden hebt om na te denken of je doodgeschoten wordt. Dan moet je kiezen: neem ik een risico om dood te gaan of schiet ik totdat ik zeker weet dat hij mij of mijn collega's niet meer kan doden.

* het pistool bleek nep te zijn, maar dat is precies mijn punt: dat wéten die agenten niet en zij hebben niet de luxe om dat uit te zoeken wanneer iemand met een pistool op ze gericht op ze af komt rennen.

En nee, één schot in een been of de borst houdt niet zomaar iemand tegen, al helemaal niet als die stijf staat van de adrenaline. En zolang iemand nog beweegt is diegene nog in staat om je te doden.
Alle reacties Link kopieren
HKr schreef:
13-02-2019 15:47
Een "bovenmatig aantal kogels" is geen vraag maar een waardeoordeel. Over iets waar zij geen verstand van heeft.

Mensen moeten eens ophouden om naderhand, vanuit de luie stoel, zich te bemoeien met welk geweld gepast is of niet. Dat beoordeel je vanuit een veilige positie namelijk heel anders dan wanneer iemand die met een echt* pistool op je af komt rennen en je 0,5 seconden hebt om na te denken of je doodgeschoten wordt. Dan moet je kiezen: neem ik een risico om dood te gaan of schiet ik totdat ik zeker weet dat hij mij of mijn collega's niet meer kan doden.

* het pistool bleek nep te zijn, maar dat is precies mijn punt: dat wéten die agenten niet en zij hebben niet de luxe om dat uit te zoeken wanneer iemand met een pistool op ze gericht op ze af komt rennen.

En nee, één schot in een been of de borst houdt niet zomaar iemand tegen, al helemaal niet als die stijf staat van de adrenaline. En zolang iemand nog beweegt is diegene nog in staat om je te doden.
Je hebt gelijk, ik bedoelde ook de vraag dat dit nader onderzocht moet worden, wat uiteraard ook gebeurt. Wat de vraag in feite weer overbodig maakt.

Met onderstaande berichtgeving wordt duidelijk dat ze inderdaad voor haar beurt aan het (ver) oordelen was (ANP) (Panorama)

AMSTERDAM (ANP) - Tijdens een verhit debat heeft vrijwel de voltallige gemeenteraad van Amsterdam woensdag de vloer aangeveegd met een agendapunt dat was ingediend door Sylvana Simons, fractieleider en enig gemeenteraadslid van BIJ1.
Simons vond dat bij het schietincident bij De Nederlandsche Bank van vorige week, waarbij een man door de politie werd doodgeschoten, een ,,bovenmatig aantal kogels" is gebruikt. Ze sprak over ,,buitensporig en onnodig politiegeweld", dat er volgens haar voor zorgt dat mensen zich onveilig voelen, met name ,,mensen van kleur".
De raad noemde het schandalig dat Simons doet voorkomen alsof mensen met een getinte huid iets te vrezen zouden hebben van de politie. Diverse sprekers, zowel van links als van rechts, trokken fel tegen haar van leer en riepen haar op het onderzoek van de Rijksrecherche naar het schietincident af te wachten. Burgemeester Femke Halsema sloot zich daarbij aan. ,,De agenten verdienen ons inlevingsvermogen, niet ons oordeel. Het Amsterdamse korps verdient onze trots", zei zij.
Het slachtoffer, een 31-jarige Amsterdammer, had angststoornissen en wilde volgens zijn moeder door 'suicide by cop' uit het leven stappen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, in eerste instantie dacht ik ook, 20 kogels, wat veel! En dan raken ze per ongeluk ook nog eens een omstander. Een agent leert toch raak schieten? Hoezo hebben ze zo veel kogels nodig om iemand uit te schakelen? Kon dat niet met wat minder?
Maar goed, ik ben er niet bij geweest, het zal wel nodig zijn geweest denk ik dan. Volgens mij moet een agent verantwoording af leggen over iedere kogel die hij schiet, dus er zal wel een onderzoek komen of het buitensporig was of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven