Akwasi bedreigt NPO journalist

08-01-2021 20:20 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat Hans van der Steeg - in de ogen van Akwasi - iets te lang doorvroeg over de BLM demo op de Dam en zijn "ik trap Zwarte Piet in zijn gezicht" uitspraak bedreigde Akwasi de NPO journalist.

Hij pakte - onder bedreiging - zijn laptops af en gaf ze pas terug toen de journalist - nog steeds onder dreiging - de opnames wiste.


Het interview met aan het einde de bedreigingen zijn terug te luisteren.
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... met-akwasi

Afbeelding
Afbeelding

https://visie.eo.nl/artikel/2021/01/waa ... itgezonden

Is dit een zaak tussen de EO en Akwasi of zou de EO aangifte moeten doen?
Graag jullie gewaardeerde mening.



TO trapt af:

Ik vond de Zwarte Piet uitspraken op de Dam niet schokkend en nog binnen de kaders van VVMU ( zand er over)
Maar het bedreigen van journalisten, laptops meenemen en onder dreiging een interview wissen gaat een stap verder, hij had er ook voor kunnen kiezen geen interview te geven of afspraken kunnen maken dat hij het interview vooraf kon geheel of gedeeltelijk kon vetoën (uiteraard moet een journalist daarmee akkoord gaan)

Aangifte vind ik wat ver gaan maar het zou mooi zijn als de journalistiek een publiek statement maakt tegen bedreiging en intimidatie.
Als dit door Wilders, Baudet of een andere rechts populist was gedaan hadden de journalisten over elkaar heen gebuiteld om hun afschuw uit te spreken.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 08-01-2021 20:46
1.50% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
11-01-2021 03:22
Het wordt wellicht niet openbaar gemaakt maar het wordt zeker wel bijgehouden, daarom had omroep PowNed een segment “een neger omdat het moet”.
https://youtu.be/iMgD6aBUiPU

Sterke reactie van die jongen op 3.33:
..omdat het moet.... zijn reactie, terwijl hij in de camera kijkt: "dan zeg ik tegen Rutte: bezuinig nog meer op de publieke omroep".

Zou mooi zijn, één zender namens de overheid die twee maal per dag een uurtje zendtijd heeft (en bij calamiteiten).
De rest gewoon allemaal vrij laten zodat er alleen nog zenders zijn die zichzelf kunnen bedruipen.

De huidige NPO is toch slechts één en al beïnvloeding.
Bij vele onderwerpen is er totaal geen sprake van een enigszins realistische afspiegeling van de bevolking (zoals ouderen, armoede, covid, vrijwilligerswerk e.d.). Alles is erop gericht de 3.7 miljoen (sinds 40 jaar) nieuwe inwoners met een migratieachtergrond zo positief mogelijk neer te zetten.

Het wordt allemaal steeds ongeloofwaardiger; nu weer géén vervolging van Akwasi.
Moet je je eens voorstellen dat iemand die NIET onlangs nog bij het OM in beeld was zoals Akwasi (zie uitspraak):
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 ... d%E2%80%9D

Om maar wat te noemen: stel dat Baudet dit zelfde had gedaan; die had vast nét zo'n lang en slepend proces als Wilders tegemoet kunnen zien?
Alle reacties Link kopieren
Dat Akwasi niet vervolgd gaat worden lijkt een vrijbrief om journalisten te mogen bedreigen...

Alleen al voor hun collega's zou de EO aangifte moeten doen.

Misschien kan de Nederlandse Vereniging van Journalisten hier nog iets mee?

https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel12

En dan met name dit onderdeel.

2.Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
12-01-2021 00:30

Dat Akwasi niet vervolgd gaat worden lijkt een vrijbrief om journalisten te mogen bedreigen...
[...]

Ook (straks) de journalisten van omriep Zwart? :-o
Echt omgekeerde wereld.... :wtf: :bonk: :facepalm:
Na Akwasi-rel: ‘Journalisten op cursus zwarte mensen interviewen’
De woedeuitbarsting van Akwasi tijdens een EO-interview toont aan dat journalisten hoognodig een cursus zwarte mensen interviewen moeten volgen, stelt opiniemaker Nan van Houte in de Volkskrant.


Akwasi ligt onder vuur omdat hij een EO-journalist heeft geïntimideerd tijdens opnames van een NPO Radio 1-interview. Hij was niet tevreden over de vraagstelling, griste de laptops van het radioteam weg en dwong hen vervolgens om de geluidsopnames te wissen. De journalist voelde zich zwaar geïntimideerd door de rapper.

Meer empathie voor Akwasi
De Volkskrant geeft ene Nan van Houte, die wordt omschreven als ‘cultureel manager en opiniemaker’, nu een podium om een alternatieve mening over de Akwasi-rel te verkondigen. Media moeten meer empathie en begrip leren opbrengen voor de gasten van kleur die ze tegenover zich krijgen, betoogt ze.

Nan ergert zich eraan dat media er ‘als de kippen bij zijn’ om hun verontwaardiging uit te spreken over Akwasi. “Ik denk dat het hoog tijd wordt dat witte journalisten zich bewust worden van de raciale verhoudingen als ze iemand van kleur interviewen. Dat ze eens rekening gaan houden met de onevenredige effecten die elke uitspraak van hun geïnterviewde op diens leven kan hebben.”

Cursus
Akwasi werd boos omdat de interviewer herhaaldelijk vroeg naar zijn geweldsoproep op de Dam. “Akwasi weet helaas maar al te goed wat dat betekent: dit interview gaat niet over zijn succes met Omroep Zwart, maar is de zoveelste poging hem erbij te lappen en de veiligheid van hem en zijn gezin in de waagschaal te stellen.”

Vreselijk, vindt Nan het. “Zouden de NVJ en de baas van de NOS (…) hun journalisten niet beter op cursus sturen, zodat ze wat meer empathie en begrip leren opbrengen voor de gasten van kleur die ze tegenover zich krijgen? Of eens wat zwarte journalisten aantrekken om dit soort interviews te laten afnemen?”, briest ze.

Het opiniestuk van Nan van Houte kunt u lezen op de Volkskrant-site.
Alle reacties Link kopieren
Wat een idioterie. Een cursus omgaan met donkere mensen. En daarmee ook direct impliceren dat blanke mensen dat pertinent niet kunnen. Hoe racistisch wil je het hebben? Daarnaast was het dus ook de schuld van de EO-meneer dat Akwasi zo achterlijk reageerde?
De eerste die bij mij aankomt met zo'n cursus kan een heel scala aan klachten aan zijn broek krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig lees ik de Volkskrant al 30 jaar niet meer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
havermout1 schreef:
11-01-2021 03:22
Het wordt wellicht niet openbaar gemaakt maar het wordt zeker wel bijgehouden, daarom had omroep PowNed een segment “een neger omdat het moet”.
https://youtu.be/iMgD6aBUiPU
Dat PowNed zo'n item maakt, betekent natuurlijk niet dat deze zaken structureel en gedegen worden bijgehouden. Sommige omroepen tellen zelf wat, soms wordt er overkoepelend iets over actualiteitenrubrieken/talkshows geturfd, incidenteel doen communicatiewetenschappers een onderzoek of turft een nieuwe omroep die graag het bestel in wil wat (aspirantomroep EVNS had een social campagne lopen die daarop gebaseerd was), maar het is niet waar dat de NPO dat al standaard bijhoudt. Ik weet dit echt uit de eerste hand :)

PowNed wil met dat item een statement maken, de conclusie die je eraan verbindt klopt alleen feitelijk niet. En er is al helemaal geen vastgesteld quotum waar ze aan refereren. Dat komt mogelijk nog, maar is er niet.

Lees anders dit uit najaar 2020. Er zijn plannen om dingen meetbaar te maken en afspraken te maken. Dat is nu nog niet het geval: https://www.volkskrant.nl/cs-b545ef73
anoniem_650568b69e036 wijzigde dit bericht op 12-01-2021 16:58
13.57% gewijzigd
Britt Dekker durft tegen de stroom van de deug/woke BN-ers in te roeien; go Britt! :cheer2:
Britt Dekker en VI-heren pakken Akwasi én Angela Groothuizen aan
Britt Dekker en de mannen van Veronica Inside denken dat Akwasi zichzelf gediskwalificeerd heeft door een journalist van NPO Radio 1 te intimideren. Ook klinkt er kritiek op Angela Groothuizen.

© RTL, NPO
De agressie van Akwasi jegens de radiojournalist is echt bespottelijk, vindt Britt Dekker. “Als ik elke keer de apparatuur mee moet nemen als ik spijt heb van een uitspraak, dan kan ik een warenhuis beginnen”, aldus het televisietalent in het programma Media Inside.

Britt: ‘Akwasi is af’
Akwasi heeft zichzelf nu echt buiten spel gezet, aldus Britt. “Het enige goede van dit vind ik dat het nu wel duidelijk is dat iemand die tot geweld oproept op de Dam en de persvrijheid bedreigt, niet de kwaliteiten heeft om de leider te worden van een omroep. Ik denk dat je daar dan wel een soort van af bent.”


De woedeuitbarsting van Akwasi volgde vlak nadat hij toegaf de omstreden Dam-speech van tevoren te hebben bedacht. “Hij kwam er zelf achter dat hij toegaf dat hij eigenlijk van tevoren had bedacht wat hij op de Dam ging zeggen. Toen dacht ‘ie: oh, shit, nu kan ik misschien wel vervolgd worden.”

Onzin en wartaal
Ook de mannen van Veronica Inside zijn er volledig klaar mee. “Je hoeft eigenlijk toch niks meer over Akwasi te zeggen als hij zichzelf al zo belachelijk maakt, toch? Dat is wat er nu gebeurt”, aldus presentator Wilfred Genee.

Johan Derksen: “Het was op de Dam, bij Beau en ik heb hem vaker op tv gezien: élke keer als hij in beeld is, slaat hij onzin en wartaal uit en maakt hij zichzelf belachelijk. Hij heeft nu nog even de Omroep Zwart opgeblazen. Die omroep kan al niet meer. Zo’n man… Dit zie je Jan Slagter toch niet doen.”

Angela Groothuizen
Bij Veronica Inside, zowel in de radio- als de tv-variant, werd ook de rol van Angela Groothuizen besproken. Zij is volop op de barricades gegaan voor Akwasi. “Weet je wat ik zo bizar vind? Dat er nog zo veel BN’ers achter hem blijven staan. Zo’n Angela Groothuizen blijft gewoon achter hem staan”, aldus radiosidekick Rick Romijn gisteren in de radio-VI.

Niels van Baarlen: “Angela Groothuizen zegt: ‘Ja, het is ook allemaal niet makkelijk wat hij heeft meegemaakt.’ Ja, sorry… Wacht even. Zij zien zijn verleden als een soort excuus om nu maar zo te doen.”

En Wilfred Genee ’s avonds in de tv-variant: “Er zijn nog steeds mensen als Angela Groothuizen die er nog steeds in geloven.”

Johan Derksen: “Ja, wat heeft Angela Groothuizen plotseling daarmee? Denkt ze dat ze daar een soort directeur kan worden ofzo?”

Patty wil Akwasi op cursus
Een andere BN’er die zeer kritisch is over Akwasi, is Patty Brard. Zij tipt Akwasi om een anger-management-curus te volgen. “Ik vind dat als je een omroepbaas wil worden, dat je wel even moet werken aan dat korte lontje van je. Een beetje anger management zou in zijn geval misschien niet echt veel kwaad kunnen”, zei ze in Shownieuws.

Ook zij ergert zich aan de BN’ers die Akwasi ondanks alles blijven steunen. Zij wijst op Tanja Jess, die aangaf niet per se voor Akwasi, maar wel voor zijn ideeën te kiezen. “Ja, maar hij is het boegbeeld van de omroep, dus je kiest wél voor Akwasi”, aldus Patty.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-01-2021 15:57
Britt Dekker durft tegen de stroom van de deug/woke BN-ers in te roeien; go Britt! :cheer2:

Heerlijk toch, die zegt gewoon wat bijna iedereen denkt.

Beter dan die lui die in hun jonge jaren ooit ergens bij GTST door het scherm mochten rennen en sindsdien wanhopig proberen om via allerlei schnabbels in beeld te blijven als BN-er en daarbij ook nog menen dat zij anderen moeten berispen...

Iets anders dan (betaald?) op TV de deuger uithangen zie je ze niet 'presteren', dus de mensen die er anders over denken nemen die lui ook helemaal niet serieus meer en/of gunnen hen ook geen cent omzet meer. Maar prima, zo selecteren zij hun eigen publiek. Dus als zij daar van kunnen leven: laat gaan. Blijven ze lekker dansen, springen, zingen, schaatsen e.d. met andere 'BN-ers', daar heeft verder niemand last van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-01-2021 15:57
Britt Dekker durft tegen de stroom van de deug/woke BN-ers in te roeien; go Britt! :cheer2:


redbulletje dinsdag 12 januari 2021 om 15:57
Britt Dekker durft tegen de stroom van de deug/woke BN-ers in te roeien; go Britt! :cheer2:

Britt Dekker en VI-heren pakken Akwasi én Angela Groothuizen aan
Britt Dekker en de mannen van Veronica Inside denken dat Akwasi zichzelf gediskwalificeerd heeft door een journalist van NPO Radio 1 te intimideren. Ook klinkt er kritiek op Angela Groothuizen.

© RTL, NPO
De agressie van Akwasi jegens de radiojournalist is echt bespottelijk, vindt Britt Dekker. “Als ik elke keer de apparatuur mee moet nemen als ik spijt heb van een uitspraak, dan kan ik een warenhuis beginnen”, aldus het televisietalent in het programma Media Inside.

Britt: ‘Akwasi is af’
Akwasi heeft zichzelf nu echt buiten spel gezet, aldus Britt. “Het enige goede van dit vind ik dat het nu wel duidelijk is dat iemand die tot geweld oproept op de Dam en de persvrijheid bedreigt, niet de kwaliteiten heeft om de leider te worden van een omroep. Ik denk dat je daar dan wel een soort van af bent.”

De woedeuitbarsting van Akwasi volgde vlak nadat hij toegaf de omstreden Dam-speech van tevoren te hebben bedacht. “Hij kwam er zelf achter dat hij toegaf dat hij eigenlijk van tevoren had bedacht wat hij op de Dam ging zeggen. Toen dacht ‘ie: oh, shit, nu kan ik misschien wel vervolgd worden.”

Onzin en wartaal
Ook de mannen van Veronica Inside zijn er volledig klaar mee. “Je hoeft eigenlijk toch niks meer over Akwasi te zeggen als hij zichzelf al zo belachelijk maakt, toch? Dat is wat er nu gebeurt”, aldus presentator Wilfred Genee.

Johan Derksen: “Het was op de Dam, bij Beau en ik heb hem vaker op tv gezien: élke keer als hij in beeld is, slaat hij onzin en wartaal uit en maakt hij zichzelf belachelijk. Hij heeft nu nog even de Omroep Zwart opgeblazen. Die omroep kan al niet meer. Zo’n man… Dit zie je Jan Slagter toch niet doen.”

Angela Groothuizen
Bij Veronica Inside, zowel in de radio- als de tv-variant, werd ook de rol van Angela Groothuizen besproken. Zij is volop op de barricades gegaan voor Akwasi. “Weet je wat ik zo bizar vind? Dat er nog zo veel BN’ers achter hem blijven staan. Zo’n Angela Groothuizen blijft gewoon achter hem staan”, aldus radiosidekick Rick Romijn gisteren in de radio-VI.


Niels van Baarlen: “Angela Groothuizen zegt: ‘Ja, het is ook allemaal niet makkelijk wat hij heeft meegemaakt.’ Ja, sorry… Wacht even. Zij zien zijn verleden als een soort excuus om nu maar zo te doen.”

En Wilfred Genee ’s avonds in de tv-variant: “Er zijn nog steeds mensen als Angela Groothuizen die er nog steeds in geloven.”

Johan Derksen: “Ja, wat heeft Angela Groothuizen plotseling daarmee? Denkt ze dat ze daar een soort directeur kan worden ofzo?”

Patty wil Akwasi op cursus
Een andere BN’er die zeer kritisch is over Akwasi, is Patty Brard. Zij tipt Akwasi om een anger-management-curus te volgen. “Ik vind dat als je een omroepbaas wil worden, dat je wel even moet werken aan dat korte lontje van je. Een beetje anger management zou in zijn geval misschien niet echt veel kwaad kunnen”, zei ze in Shownieuws.

Ook zij ergert zich aan de BN’ers die Akwasi ondanks alles blijven steunen. Zij wijst op Tanja Jess, die aangaf niet per se voor Akwasi, maar wel voor zijn ideeën te kiezen. “Ja, maar hij is het boegbeeld van de omroep, dus je kiest wél voor Akwasi”, aldus Patty.


Dat is goeie reclame voor BN-ner Angela

.........gewist, ...............off topic
missie_m wijzigde dit bericht op 13-01-2021 17:45
Reden: gewist, hoort op ander topic
18.06% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
13-01-2021 13:30

Die 'reclame' zie-mij-eens-goed-doen' zag men ook bij die triestigheid in Heerlen met dat Syrisch gezin. Bas Smit startte een actie en haalde duizenden euro's bijeen, maar 'Bas-en-de-zijne' wisten niet eens hoe de vork echt in de steel zat.
De Heerlense burgemeester zei: [/color],,...Er is geroepen: racisme! Ik ben het daar niet mee eens. We hebben heel veel last van framing en eenzijdig partij kiezen op sociale media. Schandalig. Je kunt alleen over deze zaak oordelen als je het hele dossier kent.”

en toen kwam Bas er achter dat het verhaal toch anders in elkaar zat, maar Bas stort het geld gelukkig wel terug naar de mensen die gedoneerd hadden. De buren van het Syrisch gezin zijn ook hun huis uit gevlucht voor de 'krijgers' die op social media opgeroepen waren.
Het had die lui gesierd als ze dat opgehaalde geld aan die Nederlandse buren van dat terrorgezin hadden gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Het zou ze sieren als ze ook aangifte deden tegen Akwasi...


https://www.msn.com/nl-nl/entertainment ... li=BBoPEwG


De NOS heeft aangifte gedaan tegen de afzender van een video waarin rechtstreekse bedreigingen worden geuit aan het adres van NOS-medewerkers en waarin wordt gesproken over een zwarte lijst van fotografen en journalisten.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 10:19
0.23% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ach. De man heeft zijn naam mee: de heer A. Kwasi. Ofwel: Niet echt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-01-2021 20:24
Het zou ze sieren sls ze ook aangifte deden tegen Akwasi...


https://www.msn.com/nl-nl/entertainment ... li=BBoPEwG


De NOS heeft aangifte gedaan tegen de afzender van een video waarin rechtstreekse bedreigingen worden geuit aan het adres van NOS-medewerkers en waarin wordt gesproken over een zwarte lijst van fotografen en journalisten.

En terecht.
LOEP ME MAAR aub.
Snoesje666 schreef:
21-01-2021 20:24
Het zou ze sieren sls ze ook aangifte deden tegen Akwasi...


https://www.msn.com/nl-nl/entertainment ... li=BBoPEwG


De NOS heeft aangifte gedaan tegen de afzender van een video waarin rechtstreekse bedreigingen worden geuit aan het adres van NOS-medewerkers en waarin wordt gesproken over een zwarte lijst van fotografen en journalisten.
Zou wel heel erg met 2 maten meten zijn als Akwasi niet gelijk op die zwarte lijst wordt gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven