Altijd rekening houden met gevoelens van minderheden?

04-07-2020 13:30 1148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Actueel door schrijfster Rowling

De schrijfster van Harrie Potter lag onder vuur na een vrij onschuldige tweet, ze schreef dat je mensen die menstrueren VROUW noemt (vrij vertaald)

Afbeelding

Direct felle reacties want " ze beledigde" transgenders

Storm van kritiek na tweets J.K. Rowling over seksuele identiteit en transgenders
https://www.linda.nl/trending-op-twitte ... ansgender/

Afbeelding

Omdat in Nederland 1% van de mensen twijfelt over zijn geslacht man / vrouw hangen er in sommige toiletten dit soort bordjes een urinoir voor mannen die zich vrouw voelen want het kan kwetsend zijn voor een man die zich vrouw voelt naar een mannen toilet te moeten.

Afbeelding

We hebben het over nog geen 1% van de bevolking.


Cijfers SCP :
Volgens een onderzoek van het SCP uit 2017 heeft 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen problemen met het eigen geboortegeslacht.[11] Een rapport van de Rutgers Stichting uit 2018 zegt dat 0,6 tot 0,7% van de Nederlandse volwassenen en middelbare scholieren transgendergevoelens hebben

Ik heb dit voorbeeld genomen omdat het door de Tweet van Schrijver J.K. Rowling actueel is maar uiteraard zijn er vele voorbeelden van kleine groepen die amok maken omdat ze zich gekwetst voelen.



TO trapt af:

Kwetsen en gekwetst worden hoort nu eenmaal bij het leven en als je een gezond gestel hebt kan je dat van je afschudden en relativeren.
Een samenleving hoeft niet in alle gevallen rekening te houden met kleine groepen mensen die hun eisen kenbaar maken en als mensen zich gekwetst voelen is dat vervelend maar geen groot probleem.


Hans Teeuwen legt het heel goed uit:
https://www.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k


De poll heb ik expres een beetje zwart - wit gemaakt.

De samenleving hoeft niet met iedereen rekening te houden, soms heb je gewoon pech.

Totaal aantal stemmen: 253

1) Eens (83%)
2) Oneens (15%)
3) Anders toelichting in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
04-07-2020 13:35
Ik reageer alleen even op het stukje van Rowling. In feite zei ze omdat er in een artikel 'people who menstruate' (lol ik wilde masturbate typen) ipv 'women' stond, 'the livid realility of women is erased.' Vervolgens wilde ze zichzelf beter uitleggen en zei ze dat trans women een 'danger' waren voor andere vrouwen. Dus ze maakte het alleen maar erger. Ik vind dat je prima rekening kan houden met elkaar door gewoon 'mensen die menstrueren' te gebruiken ipv 'vrouwen'.
Maar waarom? Als je menstrueert is de kans toch bijzonder groot dat je een vrouw bent.. Het is niet zo dat je geen vrouw bent als je niet menstrueert, wat ook leeftijdsgebonden enzo.
Een roos is een bloem maar een bloem niet altijd een roos.

Maar ik vind dit echt wel doorslaan hoor.
lovechild schreef:
04-07-2020 13:44
Als het goed is hier: https://www.jkrowling.com/opinions/j-k- ... er-issues/
So I want trans women to be safe. At the same time, I do not want to make natal girls and women less safe. When you throw open the doors of bathrooms and changing rooms to any man who believes or feels he’s a woman – and, as I’ve said, gender confirmation certificates may now be granted without any need for surgery or hormones – then you open the door to any and all men who wish to come inside.
Ik vind die m/v wc's goor, staat de bril weer omhoog en is de grond onder gezeken als er mannen naartoe gaan.
Alleen al daarom vind ik dat je gescheiden toiletten moet hebben. Een omgebouwde trans gaat ook gewoon zitten neem ik aan?
Die heksenjachten tegenwoordig tegen mensen die iets zeggen wat volgens de waan van de dag niet politiek correct is vind ik trouwens verwerpelijk.
Alle reacties Link kopieren
De overheid gaat er al in mee.


Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat het een kwestie is van evenwicht zoeken. Eerst zaten we aan de ene kant, en werd er vrijwel geen rekening gehouden met gevoeligheden, nu slaan we een beetje door naar de andere kant, en wordt ieder woord op een schaaltje gewogen. Vermoedelijk eindigen we ergens in het midden, en vinden we een vorm waarin vrijwel iedereen zicht prettig(er) zal voelen. Uitschieters naar beide kanten zullen er altijd wel blijven.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
04-07-2020 13:35
Ik reageer alleen even op het stukje van Rowling. In feite zei ze omdat er in een artikel 'people who menstruate' (lol ik wilde masturbate typen) ipv 'women' stond, 'the livid realility of women is erased.' Vervolgens wilde ze zichzelf beter uitleggen en zei ze dat trans women een 'danger' waren voor andere vrouwen. Dus ze maakte het alleen maar erger. Ik vind dat je prima rekening kan houden met elkaar door gewoon 'mensen die menstrueren' te gebruiken ipv 'vrouwen'.
Vrouwen die als vrouw geboren zijn houden niet op met vrouw zijn als ze in de overgang komen, dus ik vind die omschrijving enorm vergezocht.
Gaan we het ook hebben over ‘mensen met prostaatkanker’?
Alle reacties Link kopieren
De wereld draait door. Kunt beter niks meer zeggen als je een bekende rol hebt want het is om de haverklap gezeik om niets
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-07-2020 13:47
Ik vind die m/v wc's goor, staat de bril weer omhoog en is de grond onder gezeken als er mannen naartoe gaan.
Alleen al daarom vind ik dat je gescheiden toiletten moet hebben. Een omgebouwde trans gaat ook gewoon zitten neem ik aan?

Het gaat om degenen die zich identificeren als een geslacht dat ze niet hebben. Een man die zich identificeert als vrouw, zou naar de vrouwentoilet moeten mogen, ook al zijn ze niet aan de hormonen en uiterlijk gewoon 100% een man.
lovechild schreef:
04-07-2020 13:44
Als het goed is hier: https://www.jkrowling.com/opinions/j-k- ... er-issues/
So I want trans women to be safe. At the same time, I do not want to make natal girls and women less safe. When you throw open the doors of bathrooms and changing rooms to any man who believes or feels he’s a woman – and, as I’ve said, gender confirmation certificates may now be granted without any need for surgery or hormones – then you open the door to any and all men who wish to come inside.
Dank! Ja dat is een heel vaak gehoord argument, en beetje onzin mijn inziens. Maar ik lees niet echt dat ze zegt dat transvrouwen een gevaar zijn, meer dat ze graag de vrouwenwc's gescheiden houdt.
De transgenders die ik ken moeten altijd lachen om dat soort gezeur over wc's, die hebben wel grotere problemen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:49
De overheid gaat er al in mee.

[Afbeelding van ID-kaart met het woord Nederlandse]
Hoewel met 'Nederlandse' iemand met de Nederlandse nationaliteit wordt bedoeld, wordt een 'vrouwelijk persoon met de Nederlandse identeit' aangeduid met Nederlandse.
Er zou dan Nederlands moeten staan IMO, wat onafhankelijk is van geslacht. "Ik ben Nederlands" elk persoon met de Nederlandse identiteit naar waarheid kan zeggen.

Meer woorden dan op dit forum zal ik er niet aan vuil maken. Wellicht niet eens meer dan in deze post.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 13:52
Het gaat om degenen die zich identificeren als een geslacht dat ze niet hebben. Een man die zich identificeert als vrouw, zou naar de vrouwentoilet moeten mogen, ook al zijn ze niet aan de hormonen en uiterlijk gewoon 100% een man.

Ik kan me voorstellen dat het erg ongemakkelijk is als vrouwen op hun toilet een man aantreffen, ze weten niet dat zo'n persoon zich vrouw voelt.
Die man die zich vrouw voelt en een pik heeft moet maar gewoon naar de mannen WC gewoon bij de groep waar hij biologisch thuis hoort.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
04-07-2020 13:46
Maar trans mannen willen toch mannen zijn? Dus man genoemd worden? Waarom moet je het dan ineens hebben over mensen die menstrueren?
Wat heeft dit er nou mee te maken? Ja, transmannen zijn mannen. Neemt niet weg dat ze ook kunnen menstrueren en dus ook geïnteresseerd kunnen zijn in een artikel dat over menstruatie gaat. Dus waarom slaat Rowling erop aan dat een andere schrijver inclusief is en het heeft over mensen die menstrueren? Als de persoon die dat schreef vrouwen had willen aanspreken, had diegene dat wel gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Meer dan genoeg vrouwen horen zeggen dat ze naar de mannenwc gaan omdat de rij bij de vrouwenwc ze te lang is. Kan me dat wel voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
04-07-2020 13:56
Hoewel met 'Nederlandse' iemand met de Nederlandse nationaliteit wordt bedoeld, wordt een 'vrouwelijk persoon met de Nederlandse identeit' aangeduid met Nederlandse.
Er zou dan Nederlands moeten staan IMO, wat onafhankelijk is van geslacht. "Ik ben Nederlands" elk persoon met de Nederlandse identiteit naar waarheid kan zeggen.

Meer woorden dan op dit forum zal ik er niet aan vuil maken. Wellicht niet eens meer dan in deze post.

Je hebt de Nederlandse nationaliteit, dus staat er Nederlandse. Iedereen, man, vrouw, genderneutraal, genderfluid, echt iedereen kan zeggen: ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
04-07-2020 13:58
Meer dan genoeg vrouwen horen zeggen dat ze naar de mannenwc gaan omdat de rij bij de vrouwenwc ze te lang is. Kan me dat wel voorstellen.

Zeker, en niemand maakt daar een probleem van. Maar als een man de vrouwentoilet in gaat..
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:57
Ik kan me voorstellen dat het erg ongemakkelijk is als vrouwen op hun toilet een man aantreffen, ze weten niet dat zo'n persoon zich vrouw voelt.
Die man die zich vrouw voelt en een pik heeft moet maar gewoon naar de mannen WC gewoon bij de groep waar hij biologisch thuis hoort.
Wat een gekke post. Transvrouwen mogen gewoon naar het damestoilet hoor, daar hoef jij je verder niks bij voor te stellen van wat cisvrouwen daar eventueel van vinden. Spoiler: niks.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-07-2020 13:58
Wat heeft dit er nou mee te maken? Ja, transmannen zijn mannen. Neemt niet weg dat ze ook kunnen menstrueren en dus ook geïnteresseerd kunnen zijn in een artikel dat over menstruatie gaat. Dus waarom slaat Rowling erop aan dat een andere schrijver inclusief is en het heeft over mensen die menstrueren? Als de persoon die dat schreef vrouwen had willen aanspreken, had diegene dat wel gedaan.



Een man die menstrueert is gewoon een vrouw .
Die die persoon zich anders noemt is prima maar het is en blijft een vrouw
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:57
Ik kan me voorstellen dat het erg ongemakkelijk is als vrouwen op hun toilet een man aantreffen, ze weten niet dat zo'n persoon zich vrouw voelt.
Die man die zich vrouw voelt en een pik heeft moet maar gewoon naar de mannen WC gewoon bij de groep waar hij biologisch thuis hoort.
Waarom mag iemand niet naar de wc waar zij of hij graag naartoe zou willen gaan?
Waarom moeten er aparte mannen en vrouwen wc's zijn? En niet gewoon: wc's?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 13:59
Je hebt de Nederlandse nationaliteit, dus staat er Nederlandse. Iedereen, man, vrouw, genderneutraal, genderfluid, echt iedereen kan zeggen: ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Ja (wat je zegt is niet in tegenstelling met wat ik zeg).
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 14:00
Zeker, en niemand maakt daar een probleem van. Maar als een man de vrouwentoilet in gaat..


Precies en dan kom je niet weg met het argument : Ik voel me vrouw
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:57
Ik kan me voorstellen dat het erg ongemakkelijk is als vrouwen op hun toilet een man aantreffen, ze weten niet dat zo'n persoon zich vrouw voelt.
Die man die zich vrouw voelt en een pik heeft moet maar gewoon naar de mannen WC gewoon bij de groep waar hij biologisch thuis hoort.

Ja, dat lijkt zo logisch he? Maar kennelijk is dat zielig voor de man die denkt dat ie een vrouw is, en dus moeten alle toiletten maar genderneutraal worden.

Mannen hebben daar geen enkel probleem mee. Het zijn vrouwen die daardoor benadeeld zouden kunnen worden, en dat is hetgene waar Rowling voor waarschuwt.
-jolijn- schreef:
04-07-2020 13:34
We moeten eens ophouden met voor anderen beslissen waar ze zich wel of niet gekwetst door mogen voelen.
Juistem.
Als je de beledigde partij niet bent hou dan gewoon je klep.
Jk Rowling kan lekker comfortabel van alles roepen over hoe transgenders zich maar moeten voelen, net als to, maar die mening is allang dominant geweest, welbekend.
We WETEN dat de meeste mensen zich gedragen en zijn zoals hun geboren gender, de hele wereld is daarop ingericht, oud nieuws.
Het is een teken van ontwikkeling als je openstaat voor nieuwe zaken, helemaal als het jou als persoon niks kost.
Wat kan het een cis man schelen dat een man met een net nieuwe piemel naast hem wil plassen, wat kan het mij schelen dat iemand die zichzelf geen sexe vindt hebben hetzelfde toilet als ik gebruik? En fijn dat er bordjes voor hangen, scheelt veel gedoe als er een vrouw met een baard naar het toilet wil.
En de kosten die voor de bordjes etc ervoor gemaakt worden zijn peanuts, helemaal in vergelijking met het geld dat gaat naar cis heterofestijnen zoals het koningshuis.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:01
Een man die menstrueert is gewoon een vrouw .
Die die persoon zich anders noemt is prima maar het is en blijft een vrouw
Is dit wat je bedoelt met 'geen rekening willen houden met'?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
04-07-2020 14:01
Ja (wat je zegt is niet in tegenstelling met wat ik zeg).
Behalve dan dat jij zegt dat er Nederlands zou moeten staan, omdat iedereen kan zeggen: ik ben Nederlands. Maar dat kan in de huidige situatie dus net zo goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven