Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-11-2017 23:51
't Is wel mooi te lezen dat de meeste vinden dat ieder het recht heeft te demonstreren binnen de kaders van de wet.

Dat geldt dan natuurlijk ook voor groeperingen die op geen enkele sympathie van de anti-pieters mogen rekenen. Daar ga ik wel van uit.
Iedereen heeft het recht te demonstreren, maar demonstraties hebben een erg hoog ,duw-het-een-ander-door-de-strot-FNV-gehalte.
Ik heb er een ontzettende hekel aan.

Ik zie mensen toch liever in plaatselijke buurthuizen of het theater de discussie met elkaar aangaan, dan dit aparte festijn.
ik snap de middelen niet dien ze aangrijpen niet en de momenten ook niet, than again is mij nu wel duidelijk dat er gekken tussen zitten.
Mensen die loslopen en eigenlijk gewoon gevaarlijk zijn en dan zijn er dus online types die ze verdedigen.
Wat een waardeloze bedoeling zeg.
ardni wijzigde dit bericht op 19-11-2017 00:15
2.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
19-11-2017 00:06
Inderdaad boeren met hun tractors, vrachtwagenchauffeurs met hun vrachtwagens.
Juist ja, maar dan worden er geen bussen afgesneden en wordt er ook niet plotseling op een rem getrapt, daarnaast hoor ik nooit dat er ongelukken worden veroorzaakt in de files achter de blokkades.

We gaan dit toch niet verdedigen, door normaal zeg.
Dit is op geen enkele manier goed te praten, prima dat jij er voor kiest om het te bagatelliseren.

Dit had ook anders kunnen aflopen, dit zegt ontzettend veel over jouw persoon.
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
18-11-2017 23:50
Niet echt iets om trots op te zijn, protesteren op iemands feestdag. Hopelijk dat je zelf genoeg boeroepers op je eigen promotie of huwelijk krijgt. Beetje balans van karma.
:hihi:
LOEP ME MAAR aub.
ardni schreef:
19-11-2017 00:10
Iedereen heeft het recht te demonstreren, maar demonstraties hebben een erg hoog ,duw-het-een-ander-door-de-strot-FNV-gehalte.
Ik heb er een ontzettende hekel aan.

Ik zie mensen toch liever in plaatselijke buurthuizen of het theater de discussie met elkaar aangaan, dan dit aparte festijn.
ik snap de middelen niet dien ze aangrijpen niet en de momenten ook niet, than again is mij nu wel duidelijk dat er gekken tussen zitten.
Mensen die loslopen en eigenlijk gewoon gevaarlijk zijn en dan zijn er dus online types die ze verdedigen.
Wat een waardeloze bedoeling zeg.
Punt is dat de discussie in buurt/gemeentehuis al gevoerd is en de conclusie is dat de ruime meerderheid Zwarte Piet helemaal leuk vindt.

Een kleine groep beroepsopruiers en permakwets patiënten moet en zal het feestje voor anderen verstoren. Dan krijg je een tegenreactie, of je dat nu goedkeurt of niet.
ardni schreef:
19-11-2017 00:10
Iedereen heeft het recht te demonstreren, maar demonstraties hebben een erg hoog ,duw-het-een-ander-door-de-strot-FNV-gehalte.
Ik heb er een ontzettende hekel aan.

Ik zie mensen toch liever in plaatselijk buurthuizen of theater de discussie met elkaar aangaan, dan dit aparte festijn.
ik snap de middelen niet dien ze aangrijpen niet en de momenten ook niet, than again is mij nu wel duidelijk dat er gekken tussen zitten.
Mensen die loslopen en eigenlijk gewoon gevaarlijk zijn en dan zijn er dus online types die ze verdedigen.
Wat een waardeloze bedoeling zeg.

Maar daarmee kom je niet met je harses bij DWDD of Pauw en en het hashtagged op de een of andere manier ook niet zo lekker...
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
18-11-2017 23:34
De mensen hier die de blokkades, toejuichen zijn echt volledig van het padje af,engerds zijn jullie.

Als je denkt dat je de anti-pieters niet in je buurt wil hebben, wil je mensen die het toejuichen van blokkades op een snelweg, danwel het toejuichen van het afsnijden van een tourbus toch werkelijk niet in je stad hebben.

Wat ben je compleet geschift als je dit toejuicht echt zum kotzen gewoon.
En ik maar denken dat het zo zielig is voor de kindjes als mensen tijdens een intocht demonstreren.

Blijkbaar zijn de grenzen van een aantal pro-pieters nog een stuk extremer.
Ik heb hier niemand zien juichen om die blokkade, maar ik zie hier wel steeds iemand die forummers denigrerend en grof toespreekt en beschuldigd.
missie_m wijzigde dit bericht op 19-11-2017 00:27
0.06% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
19-11-2017 00:10
Iedereen heeft het recht te demonstreren, maar demonstraties hebben een erg hoog ,duw-het-een-ander-door-de-strot-FNV-gehalte.
Ik heb er een ontzettende hekel aan.


Ik zie mensen toch liever in plaatselijke buurthuizen of het theater de discussie met elkaar aangaan, dan dit aparte festijn.
ik snap de middelen niet dien ze aangrijpen niet en de momenten ook niet, than again is mij nu wel duidelijk dat er gekken tussen zitten.
Mensen die loslopen en eigenlijk gewoon gevaarlijk zijn
en dan zijn er dus online types die ze verdedigen.
Wat een waardeloze bedoeling zeg.
En hier weer.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-11-2017 14:11
Demonstreren is een recht, art. 9
raar dat medeburgers anderen hun recht ontnemen
Dit.

Daarnaast is eigenrichting ook verboden in Nederland. Ik hoop dat ze de klemrijders keihard op de bon slingeren. Wat een idioot ben je dan!! Die lui in de bus hadden al het recht om , in overleg met de burgemeester, gewoon hun demonstratie te houden.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
19-11-2017 00:14
Juist ja, maar dan worden er geen bussen afgesneden en wordt er ook niet plotseling op een rem getrapt, daarnaast hoor ik nooit dat er ongelukken worden veroorzaakt in de files achter de blokkades.

We gaan dit toch niet verdedigen, door normaal zeg.
Dit is op geen enkele manier goed te praten, prima dat jij er voor kiest om het te bagatelliseren.

Dit had ook anders kunnen aflopen, dit zegt ontzettend veel over jouw persoon.

Word je niet moe van jezelf?

Bij de brillenzaak hebben ze vast een leuke leesbril voor je.
LOEP ME MAAR aub.
Het is gewoon een oude methode van fout links: net zolang zuigen en treiteren en dan over de tegenreactie gaan huilen. Er staan gvd elke dag 355 files. Alsof dat allemaal levensgevaarlijke situaties zijn.

Flauwekul argument. De Antifa's hadden in Friesland niks te zoeken. Wegblijven dus, en niet piepen als de inwoners ingrijpen. Op het platte land zijn de mensen nog niet zo apathisch als in Amsterdam.

Zoals iemand eerder al zei: als karma regelt dat op de eigen bruiloft opeens mensen met poeptaarten gaan strooien en de orde verstoren is het opeens allemaal niet zo ludiek meer. Zolang het de ander (nazi, blank, rijk) maar betreft.

Dat zegt veel over de Anti Zwarte Piet demonstranten aka extreem links gekkies.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
18-11-2017 20:15
Op de A7 bij Joure zijn zelden files en tot op heden ook geen wegblokkades. Mensen rijden daar gewoon nietsvermoedend 130.
Gek, de afgelopen 5 jaar rijdt ik dagelijks langs Joure en ik sta er élke dag in de file. Misschien heb je het gemist, maar die flyovers die ze nu bouwen zijn zodat er straks geen files meer zijn.
Het stuk waar de bussen klem gereden zijn is net na het punt nadat je 5km lang 70 hebt gereden en elkaar vanwege de smalle weg amper kunt inhalen. Het is sowieso opletten geblazen daar.
Maar waarom is het voor de anti-ZwartePiet-actiegroep zo moeilijk om je neer te leggen bij de uitspraak van de rechter.

Die Afriye kan beter eens een baan gaan zoeken en zich nuttig maken voor de maatschappij. Het lijkt mij sterk dat hij van zijn dichterscarriere kan leven. Waarom is hij eigenlijk naar Nederland gekomen als al die witte Nederlanders zo racistisch zijn en niet deugen?
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
19-11-2017 00:30
Dit.

Daarnaast is eigenrichting ook verboden in Nederland. Ik hoop dat ze de klemrijders keihard op de bon slingeren. Wat een idioot ben je dan!! Die lui in de bus hadden al het recht om , in overleg met de burgemeester, gewoon hun demonstratie te houden.
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die spontaan doneren om de boetes mee te betalen. Zoiets deed Prins Bernhard ook ooit.

https://www.nrc.nl/nieuws/2003/03/01/pr ... 28-a528543

Ik heb weinig met Friezen, maar de statements die zij vandaag maakten kan ik alleen maar toejuichen.

Een burgemeester die in augustus al stiekem zit te vergaderen met anti-pieters en met ze afspreekt dat ze hun melding ultra-last-minute indienen vind ik verbazingwekkend.

https://www.in-dokkum.nl/content/sinter ... nderfeest/

Afgelopen woensdag heeft burgemeester Waanders in een open brief opgeroepen „elkaars mening te respecteren”. Tijdens eerdere persbijeenkomsten werd door de gemeente stellig beweerd dat er geen demonstraties op komst waren, maar dat blijkt achteraf anders. De activisten zijn na de zomer een aantal keren naar Dokkum gekomen. Ze hebben met de gemeentelijk coördinator de route verkend, zo meldt de NRC.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
19-11-2017 01:05
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die spontaan doneren om de boetes mee te betalen. Zoiets deed Prins Bernhard ook ooit.

https://www.nrc.nl/nieuws/2003/03/01/pr ... 28-a528543

Ik heb weinig met Friezen, maar de statements die zij vandaag maakten kan ik alleen maar toejuichen.

Een burgemeester die in augustus al stiekem zit te vergaderen met anti-pieters en met ze afspreekt dat ze hun melding ultra-last-minute indienen vind ik verbazingwekkend.

https://www.in-dokkum.nl/content/sinter ... nderfeest/

Afgelopen woensdag heeft burgemeester Waanders in een open brief opgeroepen „elkaars mening te respecteren”. Tijdens eerdere persbijeenkomsten werd door de gemeente stellig beweerd dat er geen demonstraties op komst waren, maar dat blijkt achteraf anders. De activisten zijn na de zomer een aantal keren naar Dokkum gekomen. Ze hebben met de gemeentelijk coördinator de route verkend, zo meldt de NRC.

Geen fraaie zet van de burgemeester.
Sapperdeflap.

Iran (o.a.) heeft zijn eigen zwarte Piet, Hajji Firuz.

Deze is wel door de VN goedgekeurd overigens; pronkt op de werelderfgoedlijst lijst van UNESCO.

Het kan verkeren.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
19-11-2017 00:37
Gek, de afgelopen 5 jaar rijdt ik dagelijks langs Joure en ik sta er élke dag in de file. Misschien heb je het gemist, maar die flyovers die ze nu bouwen zijn zodat er straks geen files meer zijn.
Het stuk waar de bussen klem gereden zijn is net na het punt nadat je 5km lang 70 hebt gereden en elkaar vanwege de smalle weg amper kunt inhalen. Het is sowieso opletten geblazen daar.
dat is goed, want dan is men juist op dat stuk nog extra voorzichtig. Hoewel ,dat stuk autosnelweg dat ik op tv kon zien was een lang overzichtelijk recht stuk. Hou altijd voldoende afstand he
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
19-11-2017 00:31
Het is gewoon een oude methode van fout links: net zolang zuigen en treiteren en dan over de tegenreactie gaan huilen. Er staan gvd elke dag 355 files. Alsof dat allemaal levensgevaarlijke situaties zijn.

Flauwekul argument. De Antifa's hadden in Friesland niks te zoeken. Wegblijven dus, en niet piepen als de inwoners ingrijpen. Op het platte land zijn de mensen nog niet zo apathisch als in Amsterdam.

Zoals iemand eerder al zei: als karma regelt dat op de eigen bruiloft opeens mensen met poeptaarten gaan strooien en de orde verstoren is het opeens allemaal niet zo ludiek meer. Zolang het de ander (nazi, blank, rijk) maar betreft.

Dat zegt veel over de Anti Zwarte Piet demonstranten aka extreem links gekkies.
Ook eens. Vorig jaar moest de ME zelfs uitrukken voor de antie,s tijdens de vrolijke intocht, en kindjes met hun ouders die zich van geen kwaad bewust waren maar wel aangevallen en uitgejouwd werden. Wat doet dat met een kindje?
LOEP ME MAAR aub.
Hetvrijewoord schreef:
19-11-2017 01:23
Sapperdeflap.

Iran (o.a.) heeft zijn eigen zwarte Piet, Hajji Firuz.

Deze is wel door de VN goedgekeurd overigens; pronkt op de werelderfgoedlijst lijst van UNESCO.

Het kan verkeren.
Wauw....
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
19-11-2017 00:31
.........................

Flauwekul argument. De Antifa's hadden in Friesland niks te zoeken. Wegblijven dus, en niet piepen als de inwoners ingrijpen. Op het platte land zijn de mensen nog niet zo apathisch als in Amsterdam.

....................
Eens.

Ik vind het hééél mooi dat inwoners zelf actie ondernemen. En dat het hun ook nog is gelukt vind ik kei-mooi. Daarmee wil ik niks zeggen over de actie-zelf. Het is gelukkig goed afgelopen.

Overal word maar alles gepikt en geslikt want niemand wil beschuldigd worden van racisme of discriminatie. Maar wil meneer dat mevrouw een zwarte sluier of gewaad over haar hoofd trekt (zo onmenselijk en denigrerend), dan zegt men 'dan is ze een parel, dat is hun cultuur, hun religie, daar moeten we respect voor tonen', maar in feite zeggen we dan dat niet iedereen gelijk is, we vinden het oké omdat we er niks van mogen vinden. In feite neemt ongelijkheid daarmee steeds meer toe.

*Word Theo van Gogh vermoord word er gezegd dat hij dan maar geen grote mond moest hebben,

*Word een grensrechter doodgetrapt, (https://youtu.be/OVH0aU95cew )dan zeggen de kinderen op het Huygens college, dat hij dat wel verdiend had omdat hij iets had gezegd tegen één jongen. ( https://youtu.be/GML3wGkmgXI )

*Doet Ebru haar zegje word ze bedreigd en haar huis word beklad want dan moet ze haar mond maar houden,

*Zegt Wilders weer eens wat onaardigs, dan kan hij een bodygaurd extra in dienst nemen. Hij is al jaren zijn leven niet meer zeker...want dan moet hij zijn mond maar houden.

* Ayaan Hirchie en Salmon Rushdie, beide gevlucht en ondergedoken, want dan hadden hun mond maar moeten houden?

Maar als de bevolking van Friesland opkomt voor haar cultuur, haar religie, haar kinderen en haar kinderfeest, dan is men in eens bezorgd om het welzijn van een bus vol schreeuwende anti-Pieters die oorlogje komen voeren met de kinderen en hun ouders. O neeee die schreeuwers mogen absoluut niet in gevaar gebracht worden. Er had een deuk in de bus kunnen ontstaan poehee.
missie_m wijzigde dit bericht op 19-11-2017 19:21
3.73% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Hetvrijewoord schreef:
19-11-2017 01:23
Sapperdeflap.

Iran (o.a.) heeft zijn eigen zwarte Piet, Hajji Firuz.

Deze is wel door de VN goedgekeurd overigens; pronkt op de werelderfgoedlijst lijst van UNESCO.

Het kan verkeren.
Dat is gewoon cultuur. Dat snap je toch wel?

En daarbij zal het wel te ver rijden zijn vanuit Amsterdam naar Teheran.
ardni schreef:
19-11-2017 00:14
Juist ja, maar dan worden er geen bussen afgesneden en wordt er ook niet plotseling op een rem getrapt, daarnaast hoor ik nooit dat er ongelukken worden veroorzaakt in de files achter de blokkades.

We gaan dit toch niet verdedigen, door normaal zeg.
Dit is op geen enkele manier goed te praten, prima dat jij er voor kiest om het te bagatelliseren.

Dit had ook anders kunnen aflopen, dit zegt ontzettend veel over jouw persoon.
Dit is net zo'n actueelpareltje voor de viva archieven als dat vluchtelingentopic waarin mensen uiteindelijk met geweren op de zogenoemde 'd*bbern*g*rs' wilden schieten, hahaha smiley high five.
Zelfcorrigerend vermogen nul en de ware aard komt heel snel boven.
Het-groepje schreef:
19-11-2017 11:46
Dit is net zo'n actueelpareltje voor de viva archieven als dat vluchtelingentopic waarin mensen uiteindelijk met geweren op de zogenoemde 'd*bbern*g*rs' wilden schieten, hahaha smiley high five.
Zelfcorrigerend vermogen nul en de ware aard komt heel snel boven.
De ware aard?

En wat probeer je hiermee te zeggen?

Ik lees hierin dat je een paar friese blokkeerders en de mensen hier die niet zo zwaar tillen aan een blokkade van actievoerders, gelijk probeert te stellen met mensen die op immigranten schieten.
Overigens ging het in dat topic, als ik mij niet vergis, om het lekschieten van de bootjes als de mensen eruit waren. Niet om het schieten op de bootjesvaarders.

Een nare poging tot framen, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Woensdag werd bekend gemaakt dat er wel gedemonstreerd ging worden. Dit was eerst steeds ontkend. Niets aan de hand, er komen geen demonstraties. Oh, en nu ineens toch wel, en ik als burgemeester vertel maar niet dat ik dit in augustus al wist.

Dat kan toch niet kloppen? De loco-burgemeester heeft ultra-last-minute de demonstratie alsnog verboden. Dat vervolgens de ME busjes voor en achter de demonstrantenbussen reden om ze naar de Randstad te begeleiden lijkt me duidelijk genoeg. Ze kwamen niet om vreedzaam sinterklaasgedichtjes voor te lezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-11-2017 11:46
Dit is net zo'n actueelpareltje voor de viva archieven als dat vluchtelingentopic waarin mensen uiteindelijk met geweren op de zogenoemde 'd*bbern*g*rs' wilden schieten, hahaha smiley high five.
Zelfcorrigerend vermogen nul en de ware aard komt heel snel boven.
Tja, inderdaad precies hetzelfde schieten op migranten of een weg blokkeren :@@:
Maar goed, misschien dat het kwartje nu valt, Randstedelingen en hun acties zijn vooral welkom in de Randstad en niet in de rest van Nederland.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ThunderassMan schreef:
19-11-2017 11:19
Dat is gewoon cultuur. Dat snap je toch wel?

En daarbij zal het wel te ver rijden zijn vanuit Amsterdam naar Teheran.

Dat snap ik zeker maar daar gaat het niet om jammer genoeg. ;)

Ik vind het fascinerend! Heb wat zitten googlen en stuitte op de documentaire 'Wild geraas' waarin een zoektocht naar de oorsprong van het Sinterklaasfeest wordt getoond. Dertig jaar research en twintig jaar filmen van Sint Nicolaasfeesten en midwinterriten.

Heb enkel wat stukjes gezien en erover gelezen maar ik vind het fascinerend. Jammer dat de docu nog niet op tv is vertoond, angst waarschijnlijk.

Veel te genuanceerd natuurlijk, foei!:

https://nieuws.nl/populair/20151002/wil ... -het-jaar/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven