Autoverbod?

01-07-2008 15:15 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets anders, n.a.v het rookverbod.

Natuurlijk is roken slecht en vooral verboden vanwege gezondheid van medemens. Maar hoe zit dat dan met al die stinkauto's? Het schijnt dat als je in een bepaalde buurt in Amsterdam opgroeit, dit gelijk staat aan het roken van een pakje peuken per dag!

Ik baal elke dag als ik door de stad fiets met een sjaal voor mijn mond vanwege die vieze stinkuitlaten.

Maarja een algeheel autoverbod op openbare plekken, hmmmm dat gaat niet lukken toch! Vooral ook niet omdat de halve 2e kamer zijn dikke bak niet onder z'n kont vandaan wil...

Het klinkt misschien ver gezocht maar ik vind het ook eigenlijk niet teveel gevraagd dat als ik naar buiten wil ik niet half vergast wordt door de stinkauto's van mijn medemensch die om wat voor reden dan ook te beroerd zijn om te lopen/fietsen/treinen..

Milieuvriendelijkere auto's..? valt niets aan te verdienen geloof ik want dat schiet ook nauwelijks op..

Meningen?
Ik stel voor dat je op de heide gaat wonen daar heb je nergens last van.
een autoverbod op openbare plekken......
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
wat valt er bij jou onder openbare plekken?

de snelweg?

de binnenstad?

de V&D?
Ahum, maar dat was cynisch bedoeld.. Lijkt me moeilijk om alleen rondjes in je eigen huis te gaan rijden..
Ik vermoed de binnenstad en alle straten waar mensen wonen.

Ik was laatst nog op de heide en geen auto te zien.. ;-)
..
miss_understood schreef op 01 juli 2008 @ 15:40:

wat valt er bij jou onder openbare plekken?

de snelweg?

de binnenstad?

de V&D?
Ja schat
Natuurlijk kan een autoverbod. Alleen is behalve jouw kamerleden met dikke bak, ook nog eens de meerderheid van de bevolking er op tegen. Die wonen en werken niet in een grote stad met goed openbaar vervoer.

Overigens wordt een groot deel van de vervuiling veroorzaakt door de vrachtwagens die de stedelingen hun eten, drinken, schoenen en chocola brengen. Maar TO kan vast wel zonder....
Als we dus iets doen aan dat openbaar vervoer buiten de stad... Lijkt me een begin. Ik neem ook de trein. En ik heb het niet over vrachtwagens, ambulances en al dat soort vervoer, dat lijkt me duidelijk. Ik heb het over de 2 en halve bak per gezin die voor een 5 min ritje naar de supermarkt niet eens kunnen lopen.
Ik ben om deze reden niet per se tegen het plan dat de gemeente Amsterdam heeft m.b.t. vervuilende auto's. En wat mij betreft mogen ze de oude binnenstad - grens: Singelgracht - autovrij maken, m.u.v. bevoorradingssverkeer, verhuisverkeer etc.

Maar inderdaad, daar zou ik misschien anders over denken als ik zelf 1) binnen die grens woonde en 2) een auto had ;-).

Wat betreft vrachtvervoer: er is hier in Amsterdam een heel succesvolle proef geweest met vrachttrams. Geen zuchtje uitlaatgas. Ik weet alleen niet wat er nu verder mee is gebeurd / gaat gebeuren.
Dine80 schreef op 01 juli 2008 @ 16:00:

Ik ben om deze reden niet per se tegen het plan dat de gemeente Amsterdam heeft m.b.t. vervuilende auto's. En wat mij betreft mogen ze de oude binnenstad - grens: Singelgracht - autovrij maken, m.u.v. bevoorradingssverkeer, verhuisverkeer etc.

Is daar een plan voor? Fijn, dat wist ik niet. Ik vind het ook echt achterlijk dat je in die drukke binnenstad nog kan komen met de auto....

X-D

Ik snap je probleem wel hoor, maar ik denk dat het niet echt haalbaar is.

Vrachtwagens zijn sowieso een stuk milieuvriendelijker te maken, maar dat kost veel geld.

Niet elk bedrijf heeft het geld om zijn hele wagenpark te vervangen, en dat geldt ook voor auto's van een particulier.

Ik denk dat er ook heel wat kan veranderen in de mentaliteit van mensen, ik snap ook niet dat mijn buurman met de auto naar de supermarkt gaat om een krant te halen, terwijl ik nog geen 5 minuten loop om diezelfde supermarkt te bereiken.

En nee, hij heeft geen enkele medische kwaal wat het oke maakt.
Das helemaal niet zo'n leuk plan hoor. Het houdt namelijk in dat auto's van vóór 1992 niet meer Amsterdam binnen mogen.

Dat betekent niet alleen dat veel oldttimers uit het straatbeeld verdwijnen, maar ook doodgewone autootjes, voor mensen met een wat smallere beurs, want het verbod geldt ook gewoon voor bewoners...........
Ik denk dat ze die binnenstad uberhaupt gewoon af moeten sluiten voor auto's.. wat voor auto's dan ook..

De rest van NL aan de electro-auto's of hydrovliegmachines of weet ik het, maakt mij niet uit, zolang ze die stinkdingen vervangen..
Liv schreef op 01 juli 2008 @ 16:12:

Das helemaal niet zo'n leuk plan hoor. Het houdt namelijk in dat auto's van vóór 1992 niet meer Amsterdam binnen mogen.

Dat betekent niet alleen dat veel oldttimers uit het straatbeeld verdwijnen, maar ook doodgewone autootjes, voor mensen met een wat smallere beurs, want het verbod geldt ook gewoon voor bewoners...........

Dat idee is inmiddels veranderd, er ligt nu een plan om niet te kijken naar het bouwjaar maar naar hoeveel vervuilende uitstoot een auto heeft. Maar ook dit plan is verder nog niet concreet of goedgekeurd.

Metatron: het gaat hier niet om dat de oude binnenstad volledig autovrij wordt (da's mijn idee ;-) ) maar dat vervuilende auto's niet meer zomaar binnen de ring A10 mogen komen.

Er zijn ook (opnieuw) plannen om de aanschaf van vervuilende auto's duurder te maken en om vervuilende auto's meer parkeergeld te laten betalen.
De supermarkt rollator-vrij, kan dat ook ? Daar erger ik me nou aan...
Dine: ah ok, nouja tis een begin!

Vent: zijn rollators schadelijk voor jouw gezondheid dan?
Vent70 schreef op 01 juli 2008 @ 16:30:

De supermarkt rollator-vrij, kan dat ook ? Daar erger ik me nou aan...
Bied jij je dan aan als boodschappenbezorger bij die oudjes? ;-)
Een autoverbod vind ik prima, mits ze de Greenwheels weer goedkoper maken. Ze zijn nu zo duur dat ik verdorie beter zelf een auto kan kopen en hem de hele week voor de deur kan laten wegroesten dan dat ik er eentje huur bij Greenwheels. Stelletje uitzuigers.
Liv schreef op 01 juli 2008 @ 16:35:

[...]

Bied jij je dan aan als boodschappenbezorger bij die oudjes? ;-)
Doe ik ! Als Metatron de automobilisten die aan de rand van de stad stranden met een fietstaxi op de bestemming brengt :)
Blij dat ik niet in Amsterdam woon dan als ik het zo lees.

Ik zou niet zonder auto kunnen maar vind autorijden ook leuk dus dat maakt me niet uit.

Dit plattelandsmeiske heeft nergens last van, geen vervuilde lucht, geen parkeerproblemen of wat dan ook en tuft dus vrolijk verder. Tot ze bij de pomp komt *slik* ;-)
Dit is onder meer de reden dat je op sommige snelwegen nog maar 80 km/h mag rijden, in die zin wordt daar dus al rekening mee gehouden. Verder blazen de auto's natuurlijk hun gassen de lucht in en niet in een afgesloten ruimte en wordt er extra accijns geheven ivm die uitstoot. Er gebeurt dus wel degelijk iets aan, maar omdat de problematiek toch iets anders ligt kan je niet dezelfde oplossing kiezen als met tabak.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ik ben hartstikke voor het rookverbod en ik ben hartstikke op een autoverbod. En wel alle tweede en meer auto's. Van mij mogen die driedubbel hard belast worden en gebieden (zoals binnen steden) aangewezen worden waar het bezit van meer dan 1 auto niet meer mogelijk is.

Ik vind het van de zotten hoe veel onnodig auto's er rijden voor de leuk en het onzinnige gemak. Waarom de auto als je op 10 minuten van je werk woont? Een tweede auto vind ik in veel gevallen een overbodige luxe die wat mij betreft zwaar belast mag worden en soms zelfs verboden.
Overigens snap ik het gemiep niet tussen het rookverbod en auto's. Een betere schonere auto's, inderdaad 80 km wegen etc etc wordt al jaren wat aan gedaan en auto's moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Denk aan de katalysator en de opkomende roetfilter. Roken werd decennia lang als normaal beschouwt en pas de laatste jaren word daar harder tegen op getreden, net zoals al jaaaaaren gebeurt met vervuilende auto's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven