Babboe bakfiets

15-02-2024 17:07 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet hoe ik een linkje moet plaatsen maar het is je vast niet ontgaan dat de babboe bakfietsen onveilig blijken en niet meer verkocht mogen worden / teruggeroepen moeten worden.

Dit topic is niet bedoeld als boycot. Ben namelijk zelf al ruim 10 jaar bezitter van een hele fijne babboe bakfiets. Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar andere bezitters . Fietsen jullie er rustig op verder? Of staat je vanaf vandaag stil in de garage?
Ik moet morgen de deur uit en dat kan eigenlijk toch niet anders dan op m’n bakfiets. Ik maak me niet direct grote zorgen.

Al ben ik wel benieuwd hoe zo’n terugroepactie werkt. M’n fiets heeft al een keer een nieuw frame gekregen vanwege eenzelfde terugroepactie. Toen was het een deel van fietsen maar nu blijkbaar vrijwel allemaal? En wat dan krijg je een nieuwe of je geld? Van het bedrag wat ie toen kostte kan ik geen nieuwe kopen. Al moet ik zeggen dat ik inmiddels ook wel zonder bakfiets kan als ik een achterop stoeltje voor m’n normale fiets koop.

Afijn ik ben benieuwd of andere bakfietsbezitters dit zich ook afvragen of misschien al ergens (duidelijke) antwooreen hebben gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen eigen bakfiets, ik huur er af en toe 1 met zo'n app en ik kwam er vandaag dus achter dat die dingen ook babboe-bakfietsen zijn en per direct uit de verhuur zijn gehaald. Daar schrok ik eigenlijk meer van dan van het bericht van gisteren. Ik zou 'm laten staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ervan uitgaande dat je je kinderen erin gaat vervoeren, vind ik het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat je die fiets nog gebruikt. Natuurlijk, in het verkeer is er altijd een risico, maar we hoeven dat risico toch niet groter te maken. Ik zou echt iets anders verzinnen voor morgen (OV, met iemand meerijden, fiets lenen, taxi of afspraak afzeggen als dat kan).
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
15-02-2024 17:48
Ervan uitgaande dat je je kinderen erin gaat vervoeren, vind ik het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat je die fiets nog gebruikt. Natuurlijk, in het verkeer is er altijd een risico, maar we hoeven dat risico toch niet groter te maken. Ik zou echt iets anders verzinnen voor morgen (OV, met iemand meerijden, fiets lenen, taxi of afspraak afzeggen als dat kan).
Dat is dus 100% paniek modus.
Je fiets is dezelfde als gisteren en ze werpen zichzelf niet spontaan voor aanstormende bussen ofzo.
De kans dat jouw frame breekt is heel klein en als het al gebeurt is dat hooguit onhandig omdat je met een kapotte fiets staat.

Je doet nu alsof een mankement aan enkele fietsen gelijk staat aan talloze vliegtuigen die op kruishoogte in tweeën breken.

Het enige verschil tussen je fiets van vandaag en die van gisteren is dat er in de krant stond dat Babboe zijn garantie niet echt lekker afhandelt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
15-02-2024 18:17
Dat is dus 100% paniek modus.
Je fiets is dezelfde als gisteren en ze werpen zichzelf niet spontaan voor aanstormende bussen ofzo.
De kans dat jouw frame breekt is heel klein en als het al gebeurt is dat hooguit onhandig omdat je met een kapotte fiets staat.

Je doet nu alsof een mankement aan enkele fietsen gelijk staat aan talloze vliegtuigen die op kruishoogte in tweeën breken.

Het enige verschil tussen je fiets van vandaag en die van gisteren is dat er in de krant stond dat Babboe zijn garantie niet echt lekker afhandelt.

Het gaat helemaal niet om garantie, de verkoop is stopgezet. Dat doen ze echt niet voor niets. Ik zou absoluut een andere manier van vervoer zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja de vorige keer toen ze terug geroepen werden omdat ze een volledig nieuw frame nodig hadden werd er gewoon een afspraak gemaakt voor een paar weken later. Toen heb ik er niet eens bij stilgestaan om er tot de afspraak niet meer op te fietsen.

Dat ze niet verhuurd worden snap ik dan wel weer anders krijgen die verhuurders een hoop gedoe als er nu eentje kapot gaat terwijl het nieuws al bekend is (gemaakt).

Hoop ook vooral snel te horen wat er gaat gebeuren want dan weet ik waar ik goed aan doe (andere fiets kopen of niet)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou die fiets ook niet meer gebruiken. Misschien kan het nog best en is jouw fiets prima in orde maar het fietst niet prettig en ik moet dan meteen weer denken aan wat er destijds met de stint gebeurd is. Extreem misschien maar bij dat ding werd ook gedacht dat het helemaal veilig was om kinderen mee te vervoeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
De NVWA adviseert de fiets niet meer te gebruiken.

Tot nu toe zijn er geen gevallen bekend van ernstig gewonden door het breken van het frame of andere gebreken aan de bakfiets. Zo'n bakfiets is niet te vergelijken met een stint. Het probleem is er al heel lang, tot gisteren fietste je zorgeloos.

Overigens zijn er ook meldingen van andere merken met hetzelfde probleem. De NVWA doet verder onderzoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een babboe in de schuur staan, kids zijn te groot geworden, dus wordt niet meer gebruikt. Die wilde ik eigenlijk door gaan verkopen, maar dat kan ik na dit soort nieuwsberichten denk ik ook wel vergeten…. 😑
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja of juist gunstig want als die fiets die in de schuur staat ook terug moet krijg je neem ik aan je aankoopbedrag terug.
Enige nadeel is dat die krengen behoorlijk wat duurder zijn geworden en ik van de destijds nieuwwaarde geen andere kan kopen. Maar goed dat komt wel goed. Vrees alleen dat het allemaal nog wel even zal duren voordat alles geregeld is. En als alle fietsen terug moeten gaan ze natuurlijk failliet en zit je met dat ze niet alles terug kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb die van mij niet nieuw gekocht, ook van iemand overgekocht en vermoed dat ze bij terugroepactie wel een aankoopbewijs willen zien…. (Zo niet dan is het wel een voordeel ja).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier staat een overzicht van welke modellen het betreft:
https://www.standaard.be/cnt/dmf2024021 ... onderzocht.

De vraag is natuurlijk of dit bedrijf genoeg financiële dekking heeft om dit zeer grote probleem aan te pakken. Op termijn kan dit ook leiden tot een faillissement en blijven er mogelijke eigenaren zitten met een gevaarlijke Babboe bakfiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
15-02-2024 18:17
Dat is dus 100% paniek modus.
Je fiets is dezelfde als gisteren en ze werpen zichzelf niet spontaan voor aanstormende bussen ofzo.
De kans dat jouw frame breekt is heel klein en als het al gebeurt is dat hooguit onhandig omdat je met een kapotte fiets staat.

Je doet nu alsof een mankement aan enkele fietsen gelijk staat aan talloze vliegtuigen die op kruishoogte in tweeën breken.

Het enige verschil tussen je fiets van vandaag en die van gisteren is dat er in de krant stond dat Babboe zijn garantie niet echt lekker afhandelt.
Het gaat niet om enkele fietsen hè, het gaat om honderden. Dat is nogal een groot verschil met “enkele”. Daarnaast is het ook nogal een flink “mankement”. De hele fiets breekt doormidden. Gebeurt dat op een druk kruispunt en die bak met kinderen ligt zomaar onder een auto. Ik heb ooit gehad dat mijn zadel af brak. Gelukkig kwam ik nog op de fietsendrager voor ik van mijn fiets viel, maar ik had toch echt flink pijn en een knie waar ik weken last van heb gehad. En dat was alleen maar het zadel, niet de hele fiets.
Ik zou er zeker niet mee op pad gaan. Hij kan gewoon van het ene op het andere moment breken en met een paar kinderen er in wil je dat risico gewoon niet lopen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bakfiets is niet veilig en Babboe heeft zijn uiterste best gedaan om alle problemen onder de pet te houden door het personeel te dwingen klanten voor te liegen.
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... st-klanten
...
Ik zou zelf absoluut niet meer fijn op een fiets zitten, waarvan ik weet dat er problemen zijn. Dan maar iets anders regelen. Met kinderen zou ik het helemaal niet willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffiepot schreef:
15-02-2024 19:29
Ik heb die van mij niet nieuw gekocht, ook van iemand overgekocht en vermoed dat ze bij terugroepactie wel een aankoopbewijs willen zien…. (Zo niet dan is het wel een voordeel ja).
Dat is wel l*llig ja :( staan sowieso best wat Babboe bakfietsen op mp… vraag mij af of dat nu ook wel mag
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een bakfiets van een ander merk (Dolly) en heb daar wel een veilig gevoel bij. Enorm blij mee. Maargoed, daar kan over een hele tijd ook zomaar zo’n bericht over komen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was verbaasd dat een vriendin van mij, die zelf alleen maar bakfietsen bezit, niet eens op de hoogte was van dit nieuws :wtf:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een babboe city e en had net vorige week besloten om de fiets te verkopen omdat de kinderen te oud zijn.
Was er alleen nog niet van gekomen om m op marktplaats te zetten. De fiets is echt in heel goede staat, ook volgens de babboe monteur dus had gerekend op zeker 1500 euro. Maar dat kan ik nu ook wel vergeten.

Heel incidenteel zaten de kinderen nog weleens in de fiets, maar denk niet dat ik dit nu nog zal doen.

Toen ik er fiets net had was er ook al een terugroepactie en heb ik al een nieuw frame gekregen. Maar de terugroepactie die nu gaat komen, geldt blijkbaar ook voor de fietsen die in 2019 al een nieuw frame gekregen hebben las ik.

Ben echt heel benieuwd hoe ze dit op gaan lossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meauve01 schreef:
15-02-2024 21:29
Ik heb een bakfiets van een ander merk (Dolly) en heb daar wel een veilig gevoel bij. Enorm blij mee. Maargoed, daar kan over een hele tijd ook zomaar zo’n bericht over komen natuurlijk.
Er zijn bij de NWVA inmiddels ook meldingen binnen gekomen van andere merken waarbij het frame ook breekt. Die merken worden niet genoemd zolang dit niet onderzocht wordt uiteraard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had gisteravond een e-mail van babboe met het advies om niet meer op de fiets te rijden. Dit was tot nu toe alleen door de nwva gecommuniceerd en nog niet door babboe zelf.

Heb nu besloten dat ik geen kinderen meer vervoer in de bakfiets maar de fiets zelf nog wel gebruik voor boodschappen/pakketjes tot er meer duidelijkheid vanuit babboe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
15-02-2024 22:12
Er zijn bij de NWVA inmiddels ook meldingen binnen gekomen van andere merken waarbij het frame ook breekt. Die merken worden niet genoemd zolang dit niet onderzocht wordt uiteraard.
Oei :O
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt op een ernstig structureel probleem. Wat het bedrijf ongetwijfeld al een poos geleden ter ore is gekomen.
Dat ze niets hebben ondernomen zegt eigenlijk alles. Blijkbaar veel te duur om al die fietsen aan te passen. Dus laten ze het maar zo, en accepteren de ongelukken.
Ze hopen gewoon dat er geen doden vallen met de bijbehorende media aandacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
18-02-2024 17:15
Ik had gisteravond een e-mail van babboe met het advies om niet meer op de fiets te rijden. Dit was tot nu toe alleen door de nwva gecommuniceerd en nog niet door babboe zelf.

Heb nu besloten dat ik geen kinderen meer vervoer in de bakfiets maar de fiets zelf nog wel gebruik voor boodschappen/pakketjes tot er meer duidelijkheid vanuit babboe is.
In je eentje kan je er ook mee verongelukken als hij doorbreekt natuurlijk. Vind het wel bijzonder dat je het voor jezelf niet zo erg vind als er wat gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
18-02-2024 19:44
In je eentje kan je er ook mee verongelukken als hij doorbreekt natuurlijk. Vind het wel bijzonder dat je het voor jezelf niet zo erg vind als er wat gebeurt.
Ja ik snap je reactie en dat is natuurlijk ook we zo..

Ik heb de fiets al ruim 6 jaar en heb er een kind in kinderstoeltje en maxi cosi in vervoerd. Heb er ca 4000 km mee gefietst. Heb er gelukkig nooit problemen mee gehad. Zal de fiets niet vaak meer gebruiken maar kleine stukje zonder veel gewicht durf ik nog wel aan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven