‘Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profilere

11-05-2020 10:28 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit zijn door de Belastingdienst strenger gecontroleerd dan andere Nederlanders. De tweede nationaliteit was een officieel selectiecriterium om te bepalen of er een verhoogde kans was op fraude. De Belastingdienst bevestigt dit na onderzoek van RTL Nieuws en Trouw.

Het is voor het eerst dat wordt toegegeven dat tweede nationaliteit bij de fiscus een 'indicator' was en dat onderscheid is gemaakt tussen Nederlandse burgers. Tijdens de toeslagenaffaire was ophef ontstaan over welke persoonsgegevens de Belastingdienst en specifiek de afdeling Toeslagen gebruikt en wat daar precies mee werd gedaan.

Volgens de Belastingdienst is in 2012 een 'risicomodule' ingebouwd die werd gebruikt bij het vaststellen van de voorlopige aanslag. Een van de selectieregels die daarbij werden gebruikt, was tweede nationaliteit. Om welke nationaliteiten het ging, zegt de fiscus niet.

Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Renske Leijten (SP) willen opheldering.

-------

schandalig. en natuurlijk willen ze niets kwijt over welke groep ze nu vaker (onnodig) hebben lastig gevallen. ik hoop dat de mensen die hier slachtoffer van geweest zijn een schadevergoeding eisen van de overheid.
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 12:02
je etniciteit mag nooit een "risicofactor" zijn. dat heet discriminatie en is bij wet verboden.
waarom vinden jullie dat een gepaste manier van controleren ?
Er zit een verschil tussen etniciteit en het hebben van een dubbele nationaliteit. We weten de details (nog) niet precies. Ik spreek me daarom ook bewust niet uit over of ik de controle wel of niet gepast vind.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 12:09
hoe is het mogelijk dat iemand allerlei toeslagen kan aanvragen voor kinderen die niet bestaan? daarom zeg ik, de belastingdienst had blijkbaar hun eigen zaken niet op orde. door op basis van etniciteit bepaalde groepen extra te controleren los je dit niet op.
klopt, en omdat ze toen zo blunderden, heeft iemand bovenin besloten: dat gaat ons niet weer gebeuren!
en ontstond er een "Pak Ze"-mentaliteit
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
11-05-2020 11:18
Er is ook fraude geweest in samenwerking met frauduleuze gastouderbureau’s van kinderen die zogenaamd naar de opvang gingen, maar die dus helemaal niet gingen.
Ook worden bij sommige culturen mensen ‘geholpen’ door bijv. iemand uit het netwerk of uit de moskee. Zo’n mannetje vraagt dan allerlei toeslagen aan en het geld verdwijnt in zijn zak. En de ouders kunnen later alles terugbetalen.
Zelfde geld voor fraude met pgb’s. Meerdere fraudegevallen bekend van tussenpersonen die mensen die de taal niet goed machtig zijn ‘helpen’. Pgb gaat naar tussenpersoon en wie kan later alles terugbetalen?
Goede controle kan dus ook in het belang zijn van de belastingbetaler.
Ditzelfde geldt voor bewindvoerders zonder enige migratieachtergrond. Echt tientallen gevallen bekend van bewindvoerders die namens hun cliënten allerlei toeslagen en bijzondere bijstand aanvroegen, dat geld achterover drukten en met de noorderzon vertrokken. En zover ik weet worden bewindvoerders niet allemaal extra gecontroleerd.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-05-2020 12:13
Ditzelfde geldt voor bewindvoerders zonder enige migratieachtergrond. Echt tientallen gevallen bekend van bewindvoerders die namens hun cliënten allerlei toeslagen en bijzondere bijstand aanvroegen, dat geld achterover drukten en met de noorderzon vertrokken. En zover ik weet worden bewindvoerders niet allemaal extra gecontroleerd.
Dat zou ook eens aangepakt moeten worden(eigenlijk al jaren geleden natuurlijk).
Schrijnende verhalen van mensen die het overkomen is en het gebeurt nog steeds.
fashionvictim schreef:
11-05-2020 12:13
Ditzelfde geldt voor bewindvoerders zonder enige migratieachtergrond. Echt tientallen gevallen bekend van bewindvoerders die namens hun cliënten allerlei toeslagen en bijzondere bijstand aanvroegen, dat geld achterover drukten en met de noorderzon vertrokken. En zover ik weet worden bewindvoerders niet allemaal extra gecontroleerd.
Als blijkt dat júist bewindvoerders zonder migratieachtergrond de boel belazeren, moet je je daar meer op letten. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Binnen je eigen gezin weet je ook precies welk kind je meer in de gaten moet houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf trouwens jaren geleden hetzelfde probleem met de Belastingdienst gehad als de gedupeerde ouders. Elk jaar ontstond er weer "per ongeluk" een soort codering op mijn BSN nummer die ervoor zorgde dat mijn toeslagen werden stop gezet en ik al mijn toeslagen terug moest betalen. Ik ben daardoor destijds zelf ook bijna mijn huis kwijtgeraakt en mijn kind werd van de opvang gekickt omdat ik duizenden euro's schuld aan hen had (de kinderopvangtoeslag werd direct aan hen betaald).

Ik heb daar toen na heel veel bezoekjes aan mijn regiokantoor die ook niet begrepen waarom ik steeds die code kreeg op hun aanraden de Nationale Ombudsman voor ingeschakeld, en toen werd mijn casus door een hele hoge pief bij de Belastingdienst persoonlijk opgepakt. Alles werd opnieuw berekend en toen kreeg ik met terugwerkende kracht alles opnieuw, inclusief rente. Alleen de rente was al een paar duizend euro.

Zo is bij mij toen alles opgelost, en omdat ik rond diezelfde periode toch ging verhuizen is de schade beperkt gebleven.

Het is nooit duidelijk geworden waarom ik steeds die code kreeg, maar toen de toeslagenaffaire uit kwam schrok ik toch wel even. Want ook ik paste precies in het profiel dat in het nieuws al boven kwam.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
11-05-2020 12:12
Er zit een verschil tussen etniciteit en het hebben van een dubbele nationaliteit. We weten de details (nog) niet precies. Ik spreek me daarom ook bewust niet uit over of ik de controle wel of niet gepast vind.
het was/waren (een) specifiek(e) tweede nationaliteit wat als selectiecriterium gold, lees het artikel. in dit geval ging het dus wél om etnisch profileren. daarnaast geeft de fiscus zelf toe dat ze dit deden. ik begrijp niet waarom men hier zich in allerlei bochten probeert te wringen om er iets anders van te maken.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 12:23
het was/waren (een) specifiek(e) tweede nationaliteit wat als selectiecriterium gold, lees het artikel. in dit geval ging het dus wél om etnisch profileren. daarnaast geeft de fiscus zelf toe dat ze dit deden. ik begrijp niet waarom men zich in allerlei bochten probeert te wringen om er iets anders van te maken.
Ja, dat snap ik ook niet.

"Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profileren"

Vivaforum: Nee, joh, het was geen etnisch profileren.
Am Yisrael Chai!
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 12:02
je etniciteit mag nooit een "risicofactor" zijn. dat heet discriminatie en is bij wet verboden.
waarom vinden jullie dat een gepaste manier van controleren ?

Het heeft mijns inziens niets met etniciteit te maken, maar met een risico-analyse. Zo gek is dat niet, maar ik geef toe dat het frustrerend kan zijn. Echter ben ik wel van mening dat je niets hoeft te vrezen als je niets op je kerfstok hebt.

Dat hele toeslagensysteem mag wat mij betreft afgeschaft worden. Het is veel te fraudegevoelig (en ja, daar heeft elke burger last van!) en nodeloos ingewikkeld. Ik ben voor een basisinkomen voor iedereen en voor elk wit-gewerkte uur krijg je extra geld.
fashionvictim schreef:
11-05-2020 12:24
Ja, dat snap ik ook niet.

"Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profileren"

Vivaforum: Nee, joh, het was geen etnisch profileren.
ja precies, de arrogantie weer
Aaltje89 schreef:
11-05-2020 11:56
Dat is ook niet wat ik "lullig" noemde. Dat zou nogal een understatement zijn. Risicomodellen worden overal en nergens gebruikt, bij bedrijven in het proces mensen aan te nemen, bij alcoholcontroles in het verkeer, bij verzekeringsmaatschappijen en dus ook bij de Belastingdienst. Dat ze het doen weet iedereen, hoe ze het precies doen bepalen ze zelf.
Ik denk niet dat je genoemde voorbeelden gelijk kunt stellen met vals beschuldigen op basis van je achternaam.
Of zij zelf bepalen over de uitvoering is de vraag. De belastingdienst werkt in opdracht van, en geven uitvoering aan een opdracht.
*TanteSjaan* schreef:
11-05-2020 12:29
Het heeft mijns inziens niets met etniciteit te maken, maar met een risico-analyse. Zo gek is dat niet, maar ik geef toe dat het frustrerend kan zijn. Echter ben ik wel van mening dat je niets hoeft te vrezen als je niets op je kerfstok hebt.

Dat hele toeslagensysteem mag wat mij betreft afgeschaft worden. Het is veel te fraudegevoelig (en ja, daar heeft elke burger last van!) en nodeloos ingewikkeld. Ik ben voor een basisinkomen voor iedereen en voor elk wit-gewerkte uur krijg je extra geld.
Blijkbaar valt er wel wat te vrezen, mensen zijn zwaar beschuldigd van fraude, bij voorbaat!
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-05-2020 12:29
Het heeft mijns inziens niets met etniciteit te maken, maar met een risico-analyse
waarom geeft de BD het dan toe, denk je??
miekemv schreef:
11-05-2020 12:35
Blijkbaar valt er wel wat te vrezen, mensen zijn zwaar beschuldigd van fraude, bij voorbaat!
Waar lees jij dat? Dus voordat de controles waren uitgevoerd zijn deze mensen al beschuldigd van fraude? Dat lijkt mij nou weer onwettelijk.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
11-05-2020 12:41
Waar lees jij dat? Dus voordat de controles waren uitgevoerd zijn deze mensen al beschuldigd van fraude? Dat lijkt mij nou weer onwettelijk.
Je weet toch wat de toeslagenaffaire inhield, of niet?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
11-05-2020 12:41
Waar lees jij dat? Dus voordat de controles waren uitgevoerd zijn deze mensen al beschuldigd van fraude? Dat lijkt mij nou weer onwettelijk.
etnisch profileren IS onwettelijk.
fashionvictim schreef:
11-05-2020 12:43
Je weet toch wat de toeslagenaffaire inhield, of niet?
Ja dat wel, ik dacht dat zij/hij dit afgelopen onderzoek bedoelde
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 12:45
etnisch profileren IS onwettelijk.
Ja dat weet ik, zei ik ook al eerder hoor!
Alle reacties Link kopieren
Uit het artikel van RTL Nieuws:

In de jaren 2014 en 2015 werd de wet gewijzigd, waardoor gegevens over tweede nationaliteit niet meer werden opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP) en ook niet meer werden doorgegeven aan de Belastingdienst. Zo moest discriminatie van bevolkingsgroepen worden voorkomen. De Belastingdienst stelt dat tweede nationaliteit sinds januari 2015 bij de Belastingdienst geen rol meer speelde in selectie.

In de toeslagenaffaire bleek dat de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst oude gegevens over tweede nationaliteit jarenlang nog wél bewaarde en dat die gegevens door medewerkers van Toeslagen nog konden worden geraadpleegd.


En


Begin dit jaar bleek dat in honderd onderzoeken naar mensen met toeslagen voor kinderopvang wél in beeld was gebracht of zij een tweede nationaliteit hadden. Ook werd naar alle mensen met een Ghanese achtergrond een onderzoek gestart.

Wow, die twee door mij vetgemaakte zinnen zijn toch wel shocking. Ik mag toch hopen dat hier nog meer koppen door gaan rollen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
11-05-2020 12:46
Ja dat wel, ik dacht dat zij/hij dit afgelopen onderzoek bedoelde
Welk onderzoek heb je het over?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom etnisch profileren niet mag, maar verzekeringsmaatschappijen wel verschillende premies mogen hanteren op basis van je postcode.
Alle reacties Link kopieren
En deze is ook wel heftig:

Eind april, twee maanden na de onthullingen over het bestaan van zwarte lijsten bij de Belastingdienst, bleek dat de fiscus geen flauw idee heeft in welke systemen mogelijk informatie over burgers werd of wordt bijgehouden. Dat is in strijd met privacy-wetgeving.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
11-05-2020 12:47
Ja dat weet ik, zei ik ook al eerder hoor!
etnisch profileren is bij voorbaat iemand verdacht maken van een misdrijf/fraude enz.
fashionvictim schreef:
11-05-2020 12:50
Welk onderzoek heb je het over?
Over de controle waar nu dat etnisch profileren naar buiten is gekomen.
Nepalese33 schreef:
11-05-2020 12:41
Waar lees jij dat? Dus voordat de controles waren uitgevoerd zijn deze mensen al beschuldigd van fraude? Dat lijkt mij nou weer onwettelijk.
https://www.sp.nl/nieuws/2020/03/ouders ... as-gejaagd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven